Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de pc kenners

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje voor de pc kenners

Muppets, ik heb beide Corsair kasten en geloof me vrij de Obsidian 550D is meer dan een klasse beter hoor.
    Ook een goede kast is de Zalman Z9 U3 maar momenteel zeer moeilijk te vinden. Deze kast is zeker meer dan z'n geld waard.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Dan word het de Obsidian 550d.
      Is afgewerkt in alu en staal.
      Zalman staal en plastiek.

De 550d zijn design vind ik 100x meer mooier dan de zalman. Sober is meer voor mij, liefst zo weinig mogelijk toeters en bellen en lichtjes.
      Dacht gewoon even dat de Carbide Series 330R Quiet hetzelfde was dan de 550 D. Dit omdat ze uit dezelfde serie komen.
      En het woordje Quiet stond me aan.
      Maar zal dus de 550d worden.
      Merci voor de tip.

Comment

Heb zelf ook de 550D, en dat ding is dik in orde.
        Ik heb het zaakje besteld bij een klein winkeltje in Gent. Toen was de volledige installatie nog gratis, nu ook nog behalve voor windows : dat kost daar 79 €...
        Had toen ook prijs gevraagd bij Alternate, maar bij die draak zien ze me in elk geval niet meer terug.
        Groeten,

Polleke

Comment

De Obsidian 550d heeft binnenin ook nog geluid demping en de zijkanten verwijder je door op een knop te duwen. Ik hou wel van een heel strakke kast zonder veel tierlantijntjes.
          Onderschat die Zalman maar niet hoor, is natuurlijk minder strak van lijn maar voor die prijs krijg je wel een heel solide kast met cable management.

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Denkt een mens eruit te zijn.
            En dan stellen ze in de winkel voor, om eventueel een mini pc te kiezen.
            Hoorde het gelijk in keulen donderen. Maar na wat uitleg begreep ik het een heel klein beetje.
            Ze noemen het een mini itx. De beperkingen die zo een toestel heeft, zou ik toch niet gebruiken volgens hen.

Hij heeft me zo een kastje laten zien, Bitfinix Prodigy. Vond ik best wel leuk. ( Vrouwtje vond de 550d te groot uitvallen, stond ook in de winkel)
            Enig nadeel zou zijn dat die moederbordjes maar tot 16gb gaan.
            Maar volgens hen zit je toch wel een 5 jaar goed met 16gb. ( en volgens hen: als het niet meer voor fotografie gaat binnen 5 jaar, zou ik het als media center kunnen gebruiken.)
            Dit is wat ze hadden aangeraden.
            case: bitfinix Prodigy (heel veelzijdig, goede en stevige afwerking, goede airflow)
            cpu: I5 4670

moederbordje: Asus H87I-PLUS

Ram geheugen: G.Skill ARES geheugen - 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 1333 MHz ( PC3-10666 ) CL9 ( 9-9-9 )
            of
            Corsair Value Select geheugen - 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 1333 MHz ( PC3-10600 ) CL9 ( 9-9-9-24 ) is een 35 euro goedkoper.

Harddisk: WD Black WD1002FAEX - Vaste schijf

ssd: Samsung 840 EVO Basic 120gb

Voeding: Be quiet Straight Power E9-450W ( zou voldoende zijn volgens hen)

Dat was hun configuratie. Zij stelden het voor als een schaapje in wolfskleren.
            Klein en compact, maar toch zeer krachtig. Koeling zou niet nodig zijn voor de cpu. En indien het toch zou nodig zijn kan ik he achteraf nog laten monteren volgens hen.

Moeder de vrouw vond dit beter. Omdat deze behuizing niet zo opzichtig is. En makkelijk te verplaatsen.
            En ik zo mijn zin krijg om toch van de laptop af te stappen. Waarom? Heb eigenlijk geen goede ervaringen met laptops.
            Meestal lopen ze te warm en verplaats ik het toch maar van het keukeneiland naar de eettafel.
            Als ook: een gewoon ips monitor koop je toch al voor een redelijk prijsje.
            Laptop die even snel zou zijn als de mini itx (zoals de assamblage van hierboven), zou al snel over de 2000euro gaan met ips scherm.
            Alle dat hebben die van de winkel me toch wijs gemaakt.

Wat denken jullie van zo een mini itx pc en de samenstelling.
            Is er volgens jullie iets wat niet klopt of beter kan?
            En welk geheugen zouden jullie verkiezen?

Een 2de hands pc ben ik geheel vanaf gestapt.

Alvast men dank.
            Last edited by Muppets; 26 november 2013, 00:03.

Comment

Zo'n Bitfinix kastje is goed voor party gamers.
              En die beweerde dat de CPU niet gekoeld moet worden? Kan gerust geloven dat ge het in Keulen hoorde donderen!
              De grootste mop die ik tot nu hoorde.

Onthoud één regel heel goed: Hoe meer airflow in een kast hoe koeler die te houden is.
              En hoe koeler je de boel kan houden hoe stabieler het systeem zal draaien en hoe langer alles zal meegaan. En die gast maakte je juist het tegendeel wijs.
              Die kerel zou beter lege dozen gaan verkopen!
              Medion heeft ook de neiging gehad te kleine kasten te gebruiken, gevolg was een koeler die stond te huilen als een F-16.

Comment

^^ +1

ALTIJD een cooler zetten op deze Intel chips! Als je er gewoon Windows en Office mee draait, zal die niet zo warm worden (lees geen 100% actief, dus minder warmte). Kleine cases zijn mss leuk, maar voor een dergelijke PC zou ik toch iets groter gaan.
                Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

Comment

FF OT
                  Zoals gezegd ... een "cool" systeem is een stabiel systeem!
                  Het belang van een goede airflow en een voldoende grote kast kan niet genoeg onderstreept worden.
                  Ik heb daarvoor destijds, bewust, voor een Coolermaster CM 690 II advanced gekozen en ik beklaag mij dat nog steeds niet!
                  Ik heb er 8 fans in zitten, gestuurd door een fan controller. Bedrading zodanig gelegd dat er een "schoorsteen" vrij is voor het geheugen. (en ik ben dan nog zo stom geweest om 12 cm fans te kopen en geen 14 cm!)
                  Warmste plaats van de PC: de geheugenbanken (27°-28°)
                  Geluidsnivo van de kast: vrijwel onhoorbaar!
                  Koeler Prolimatech Megahalems (dank zij Theokus!) met push-pull fans, cpu 24-27° max, piekt soms tot 34-38° volgens belasting maar valt direct terug naar "kamertemperatuur" .. bij 100% contin belasting en "stressed", uiterst maximum 54°, gemiddeld 52-53° ....
                  Als die verkopen een systeem aan raadt zonder cpu koeling lijkt hij mij niet eens geschikt om 2ehands schoenen te verkopen ...

Hedanook, alle € gespendeerd aan kast en koeling zijn het dubbel en dik waard! JMHO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    ........

Hoedanook, alle € gespendeerd aan kast en koeling zijn het dubbel en dik waard! JMHO
                    Helaas, 1.000 X helaas is het juist daarop dat de meesten willen besparen. Totaal verkeerd natuurlijk, maar ja krijg dat maar verkocht want je ondervind niet direct een verschil.
                    En even belangrijk zijn idd. grote koelers van hoge kwaliteit om de boel stil te houden, ook geen overbodige luxe vind ik want als je daar naast een "stofzuiger" zit werkt dat bij mij op mijn systeem na enkele minuten.

Comment

Ik denk dat ik het mss ook wel een beetje verkeerd neer gezet heb.
                      Geen extra koeling in de vorm van, gebruik te maken van de standaard cpu koeler.

De behuizing kan Vooraan 120mm x 2 ( zitten er standaard bij) maar kan vervangen worden door 1x 180/200/230mm .
                      Bovenaan is er plek voor 2x 120mm fans (als optie). En achteraan 1x 120mm fan (standaard bij), maar kan vervangen worden naar een 1x140mm fan.

En als ik nu eens bv in de behuizing vooraan 2x Noctua NF-S12A PWM plaats, achteraan, 1x Noctua NF-A15 PWM.
                      Dan de bijgeleverde fans vanboven plaats.
                      Op de cpu dan bv Scythe Mugen 3 Rev. B.
                      Wat ik ook leuk vond was de Bitfenix Recon.http://www.bitfenix.com/global/en/pr...ssories/recon/
                      Wat ik er van kon en kan maken, is dat deze de temperatuur laat zien. Indien deze te hoog word, kan je dan de fans gelijk sneller doen draaien.

Goedkoop zijn deze kastjes ook niet echt, zitten rond de 80 euro zonder opties. Met de controler en de fans spreekt men al snel over circa 150euro.

Bij mij was het eigenlijk een beetje om de gulden middeweg te vinden.
                      Ik wil een pc en men vrouw wil een laptop. Die heeft het niet voor zo een grote kast.
                      Daarom leek me dit wel een mooie oplossing. Krijg het als geschenk voor mijn verjaardag van men vrouw.
                      Dus is water bij de wijn doen een beetje op zijn plaats

Maar zal haar toch maar proberen te overhalen om met de 550d te starten.

Alvast merci voor de raad.

Comment

Wel, IMHO loont het de moeite om bij een ernstige aankoop ttz toch enig €€€, even te gaan "reviewen" over kast en koeling. Een kast kopen en er enige vantilatoren in pleuren is maar half werk .. de koele lucht moet er in kunnen en de warme er uit liefst in een "aanééngesloten" luchtstroom
                        BTW kijk je niet suf op Noctua fans ... er zijn er zat genoeg die even stil zijn zoniet stiller, even goed zijn en stukken goedkoper! Je moet wel naar reviews googelen! ("roundup case fans" bvb dan vind je meestal "alles tezamen" )
                        Ik heb mij destijds minstens 6 maanden verdiept in het samenzoeken van mijn bouwelementen! .. en dat was iMHO geen seconde tijdverlies.

.. Ik heb ook nog een "oud" beestje op basis van een Pentium P4. Die "electrische verwarming" werkt nog bijzonder goed maar als die aan staat dan hoor ik die andere PC niet eens meer draaien ttz ik moet naar de "lichtjes" kijken (fan controller) om te weten of 't ie aan staat! ...

Comment

Het grote voordeel van een PC is dat je alle mogelijkheden hebt om te bepalen wat je wil, en dan is het eerste wat je doet je keuze beperken qua moederbord, geheugen, aantal harddisks, types grafische kaart (wat snellere zijn behoorlijk groot, en zullen gewoon niet in zo'n kast passen), ...
                          Hier staat die 550D onder mijn bureau, en dan is het handig dat hij redelijk hoog is, want dan moet je niet ver reiken om het ding in te schakelen..;
                          Je doet uiteraard wat je wil, maar ik zou weten wat ik zelf zou kiezen...
                          Groeten,

Polleke

Comment

Eerste 2 aankopen zijn gedaan.

Behuizing: Corsair Obsidian 550d
                            CPU Koeler: Corsair hydro H100I

De H100I, kan perfekt bovenaan de case gemonteerd worden.

Volgende aankopen gaan de cpu worden met het moederbord.
                            Cpu gaat de i7 4770 worden. Kan ik met de tijd ook zorgeloos filmpjes monteren.
                            Juist moederbord ben ik nog aan het uitzoeken.
                            De 16gb ram geheugen ben ik ook nog niet uit.
                            Twijfel tussen de

Corsair Dominator - Geheugen
                            16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL10 - 1.5 V -

of

Kingston HyperX LoVo - Geheugen
                            16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3L - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.35 V

Comment

Eerst moederbord kiezen en pas dan het geheugen want het kan zijn dat het moederbord sneller geheugen aankan.
                              Het geheugen zou ik in ieder geval van Corsair kopen.
                              De voeding hangt af van het geheel dat u in uw pc wilt stoppen, kies ze in ieder geval iets sterker dan strikt nodig.
                              In ieder geval heb je met de waterkoeling al plaats genoeg voor een goede airflow in de kast.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                Eerst moederbord kiezen en pas dan het geheugen want het kan zijn dat het moederbord sneller geheugen aankan.
                                ....
                                Bij mijn weten wordt de snelheid van het geheugen gedicteerd door de snelheid van de memory controller in de cpu en niet door het moederbord ... sneller geheugen kopen dan wat de cpu aankan is nutteloos als men niet gaat overclocken ..

Comment

Working...
                                X