Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de pc kenners

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje voor de pc kenners

Oorspronkelijk geplaatst door Muppets Bekijk bericht
    @ cobrasoft: Dan moet ik de pc hier 24uur laten draaien. En hoe laat je deze op 100% belasting draaien.
    Ergens hoor ik wel een belletje gaan, heb dat op die computer fora al eens gelezen. Maar heb zelke programma's niet.

@ polleke cgc: Had ergens gelezen (geloof op hardwear, maar ben niet zeker), dat je beter 4 gebruikt dan slechts 2.
    Dacht dat het te maken had met de rendatie en verwerking snelheid. Daarom had ik daarvoor gekozen. Maar als het niet zo is, zou het handiger zijn zoals jij verteld.
    Want wat jij zegt, dacht ik ook al eens. Stel ik wil ooit van 16 naar 32gb. Dan moet ik alles gaan vervangen door 8gb latjes. En zouden de 4 gb latjes hier stof liggen te vangen.
    Dat kan in een ver verleden zo geweest zijn. Vandaag is het belangrijkste dat die processor dual channel is. Dat bepaalt in hoeveel latten je min. moet werken. Intel heeft processoren in dual, trippel (de oude i7's bv.) en quad (heel wat Xeons). Dus dat is het belangrijkste als het gaat over de snelheid van geheugen. Je gekozen i7 is een dual channel : dus je moet ze in paren steken (en volgens de kleuren op je moederbord).
    Groeten,

Polleke

Comment

^^ Ja, ik heb een H110. Ik zou wss zonder probleem 4,7~5,0GHz kunnen halen, maar voorlopig ben ik meer dan tevreden met mijn 12 cores (HT) aan de huidige snelheid. Visual Studio kraakt een beetje (kan niet mee) en Octane Render gebruikt de cpu niet.

Die 630 is waarschijnlijk niet zo veel beter dan de 4e generatie intel cpu's. Dit is net het verschil tss de 3e en 4e generatie: de ingebouwde GPU is een stuk krachtiger geworden. De hoofdvraag is hoeveel LR gebruik maakt van de grafische kaart. Mijn Neat Image voor ruisonderdrukking gebruikt alles tezamen (CPU+GPU's).
      Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

Comment

Je begint alvast met RealTemp te installeren (gratis). Daarmee kun je zien hoe je CPU en GPU reageren (snelheid, temp, max temp, ...).

Daarnaast zijn er tal van programma's om je cpu naar 100% te jagen voor zolang je wenst. Indien er iets misloopt, krijg je het fameuze blauwe scherm voor je neus met bepaalde codes op. Aan de hand van die codes kun je te weten komen of het een hardware fout is en welke het is (meestal). Die collega van je kent dit zeker als hij de computer zelf overclocked heeft. Indien niet, afblijven!

Ik wil niet onbeschoft overkomen of zo, maar naarmate je antwoordt, blijkt idd dat je er niet zoveel van kent. Dit brengt een extra risico met zich mee bij de aankoop van een dergelijke computer. Ik moet de anderen dan toch bijstaan en aanraden om er af te blijven. Koop jezelf een betaalbaar systeem zoals je voorstelde met de nodige garantie op de onderdelen. Hier komt ook weer een opmerking bij, enkel als je weet hoe je zo'n ding in elkaar moet steken, anders ook afblijven. Bij Tones.be steken ze de computer in elkaar zoals je die wenst. Zij zeggen je ook wat compatible is en wat niet. Ze hebben veel ervaring met custom PC's, dit zowel voor gamers als andere. En nee, ik heb geen aandelen in Tones of zo .
        Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door COBRASoft Bekijk bericht
          ^^ Ja, ik heb een H110. Ik zou wss zonder probleem 4,7~5,0GHz kunnen halen, maar voorlopig ben ik meer dan tevreden met mijn 12 cores (HT) aan de huidige snelheid. Visual Studio kraakt een beetje (kan niet mee) en Octane Render gebruikt de cpu niet.

Die 630 is waarschijnlijk niet zo veel beter dan de 4e generatie intel cpu's. Dit is net het verschil tss de 3e en 4e generatie: de ingebouwde GPU is een stuk krachtiger geworden. De hoofdvraag is hoeveel LR gebruik maakt van de grafische kaart. Mijn Neat Image voor ruisonderdrukking gebruikt alles tezamen (CPU+GPU's).
          Dat is het juist : Adobe maakt quasi geen gebruik van CUDA en aanverwanten (op premiere pro na). Photoshop heeft enkele toepassingen voor de grafische kaart, maar heel beperkt (zelfs in CS 6), en Lightroom houdt er zich voor zover ik weet helemaal niet mee bezig... Vandaar dat ik het eerst eens zou uittesten met enkel die intel 4600. Is het voldoende, dan is dat toch weer enkele euro's uitgespaard. Battlefield 4 zal hij dan niet moeten spelen op HD resolutie, maar dat is blijkbaar toch de bedoeling niet...
          Het andere grote verschil tussen de 3e en 4e generatie is dat ze wat minder verbruiken (maar dat is wel belangrijker voor laptops natuurlijk). Qua prestatie van de CPU is er geen groot verschil. Iemand met een 3770 bv. moet dus niet panikeren met die nieuwe lichting CPU's...
          Groeten,

Polleke

Comment

Nu niet overdrijven met die VGA kaart, in de pc van mijn echtgenote steekt een Asus GT 630 2GB en dat is al ruim voldoende voor eerder genoemde foto bewerking programma's.
            Zou ook gaan voor 2 x 8GB RAM.
            In plaats van één HDD van 3TB zou ik de voorkeur geven aan 3 x 1TB Western Digital Black. Ok, is wel duurder maar als je enkel die 3TB gebruikt voor back-up en die heeft de geest dan ben je bijna zeker dat je alles kwijt bent.
            De kast die je gekozen hebt is gewoonweg super, ik heb die ook, de kabel voer je langs de achterkant weg. (PS: ik doe aan cable sleeving.)
            Ik heb enkel nog een beetje mijn twijfels bij de gekozen koeler. Op mijn ene pc heb ik een be quiet! Dark Rock Pro 2 en op de andere een Noctua NH-D14, deze laatste is wel iets omslachtiger om in te bouwen. Maar beide koelers zijn zeer stil.
            Last edited by Red Falcon; 19 november 2013, 00:42. Reden: meer info

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik wil niet onbeschoft overkomen of zo, maar naarmate je antwoordt, blijkt idd dat je er niet zoveel van kent..
              Is zeker niet onbeshoft, dat is gewoon de waarheid.

@ Red falcon : Had deze gezien op hardwear tv, en bleek prijs kwaliteit de beste te zijn.

Nu met al de raad van hierboven ben ik tot deze configuratie gekomen.

Cpu: Intel Core i7 4771 / 3.5 GHz

cpu Koeling: Noctua NH-D14 - Koeler voor processor

moederbord: Asus Z87-K - Moederbord (goedkoper moederbord, of nog een andere die jullie beter vinden)

Ram geheugen: Corsair Vengeance - Geheugen 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V

GPU: ASUS GT630-4GD3 - Grafische kaart

Harddisk: 3x WD Black WD1002FAEX

ssd: Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 Solid state drive - 128 GB - intern - 2.5" SATA-600

case: Corsair Obsidian Series 550D

voeding: Corsair Enthusiast Series Modular TX650M (niet lager verkrijgbaar).

Prijs zit ik dan aan 1243,71euro en voor alles te monteren kost het 115euro net gevonden op hun site.
              Totaal: circa 1360 euro.

Enkel het moederbord weet ik niet zeker of deze goed is. Is nu wel een 40 euro goedkoper als het vorige.

Voor het inbouwen, werken ze gewoonlijk bij zulke zaken netjes? Wil echt geen wir war vanbinnen.

Comment

Daar had ik dus ook een beetje bang voor, voor die overlocking. Best als leek handjes afhouden dan.
                Het is een collega, maar eerder eentje van veraf. Waar ik weinig of niets contact mee heb.
                Leek me leuk, dan had ik nog budget voor een sigma 50-150mm f2.8 Os.
                @ cobrasoft: Zal bevenstaande zaken eens navragen morgen.

Heb zelf al eens iets samen gesteld ook. Moest bovenstaande pc niets worden.
                Dan maar geen sigma.

Dan kom ik op volgende uit:

cpu Koeling: Scythe Mugen 3 Rev. B PCGH Edition

moederbord: ASUS Z87-PRO (C2)

Ram geheugen: Corsair Vengeance - Geheugen 16 GB : 4 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V

GPU: ASUS GT630-4GD3 - Grafische kaart GF GT 630 - 4 GB DDR3 - PCIe 2.0 x16 - DVI, D-Sub, HDMI

Harddisk: Seagate Barracuda ST3000DM001 - Vaste schijf 3 TB - intern - 3.5" - SATA-600 -buffer: 64 MB

ssd: Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 Solid state drive - 128 GB - intern - 2.5" SATA-600

voeding: Corsair CX Series Modular CX600M

Totaal kom ik dan op een 1118, 90 euro uit. Daar dan een circa 80 euro voor windows 7 bij. Zit ik op 1200euro.
                Dan nog de prijs om het systeem in elkaar en gebruikers klaar te zetten: prijs ken ik hier niet echt van maar schat ets van een 100euro.

Weet niet of dit eigenlijk een goede samenstelling is.
                Maar alles zou functioneel moeten zijn met socket 1150.
                Grafische kaart heb ik niet zo een dure versie genomen. Dit met de raad van hierboven.
                Mooi systeem, maar voor wat jij er mee wil doen eigenlijk al dikke overkill.
                Als je nog wat geld over wil houden ...

Niet de allerlaatste CPU nemen, niet direct een extra videokaart als er al onboard een goede zit op de meeste moederborden en waarom zou de standaard koeler van Intel niet goed zijn?
                En als je 16GB Ram wil, neem dan 2 x 8GB om daarna nog wat meer te kunnen uitbreiden.
                Lazt je vooral niet te veen aansmeren.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Mijn raad: neem een 3e generatie cpu als je toch een aparte grafische kaart neemt. Deze zullen nu een stuk goedkoper geworden zijn omdat iedereen altijd het laatste nieuwe wil...
                  En idd, de standaard cooler van Intel is meer dan voldoende als je niet overclocked. Een andere cooler nemen kan interessant zijn omdat die beter koelen/stiller zijn (soms). Voor gewoon gebruik zal je niet veel merken.

Comment

Mooie keuze

Maar vraagske is uw huidige pc stuk of wil je die behouden als backup toestel voor U of andere in de fam. ?
                    Zelf ga ik volgend jaar een nieuwe samenstellen maar enkel mobo ram en cpu en een vga kaart
                    De kast is nog goed ook de voeding van 800 watt ik ben een gamer (enkel CoD) dus ik heb al waterkoeling in deze.
                    Heb 4 latjes van 8g ram liggen, zoon heeft deze eens gewonnen op een lanparty
                    hier mijn stukken die ik wil of toch in dezelfde prijs liggen http://www.alternate.be/html/cart.ht...d=loadSentCart

Comment

Is zeker niet onbeshoft, dat is gewoon de waarheid.

@ Red falcon : Had deze gezien op hardwear tv, en bleek prijs kwaliteit de beste te zijn.

Nu met al de raad van hierboven ben ik tot deze configuratie gekomen.

cpu Koeling: Noctua NH-D14 - Koeler voor processor

moederbord: Asus Z87-K - Moederbord (goedkoper moederbord, of nog een andere die jullie beter vinden)

Ram geheugen: Corsair Vengeance - Geheugen 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V

GPU: ASUS GT630-4GD3 - Grafische kaart

Harddisk: 3x WD Black WD1002FAEX

voeding: Corsair Enthusiast Series Modular TX650M (niet lager verkrijgbaar).

Prijs zit ik dan aan 1243,71euro en voor alles te monteren kost het 115euro net gevonden op hun site.
                      Totaal: circa 1360 euro.

Enkel het moederbord weet ik niet zeker of deze goed is. Is nu wel een 40 euro goedkoper als het vorige.

Voor het inbouwen, werken ze gewoonlijk bij zulke zaken netjes? Wil echt geen wir war vanbinnen.
                      Ik zou, voor hetgeen u toch gaat gebruiken, de i7 4771 vervangen door de Intel Core i5-4670. De i7 4771 is toch overkill en je spaart weer een 95 euro uit.
                      Ik werk hier ook op een i5 en met LR 4, CS6 met de NIK suite, DxO en CoralDraw en haperen doet dat ding niet.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

...
                        Als je zeker wil zijn van de overclocking en of de PC nog goed is, vraag dan volgende test aan je collega: 24u draaien op 100% belasting in de woonkamer. Als de PC dat doet zonder uitvallen, mag je gerust zijn.
                        ....
                        Sorry, maar voor mij is dat een maat voor niets ... als je de cpu daardoor continu opstookt tot een temperatuur die naar de limieten gaat zegt dat totaal niets over de toestand van de cpu .. ttz het licht kan evengoed nu uitgaan als binnen 10 jaar ... je moet er, zeker als koper, maar op gokken dat het niet gebeurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Dat kan in een ver verleden zo geweest zijn. Vandaag is het belangrijkste dat die processor dual channel is. Dat bepaalt in hoeveel latten je min. moet werken. Intel heeft processoren in dual, trippel (de oude i7's bv.) en quad (heel wat Xeons). Dus dat is het belangrijkste als het gaat over de snelheid van geheugen. Je gekozen i7 is een dual channel : dus je moet ze in paren steken (en volgens de kleuren op je moederbord).
                          Idd .. en als men ze in paren steekt maakt het niet echt veel uit behalve dat een optie 2x2 misschien een fraktie méér snelheid oplevert puur electronisch gezien ... daartegenover staat idd het nadeel dat men bij upgrade de ganse boel moet "vernieuwen" .. tot voor kort was geheugen echter belachelijk goedkoop dus nakijken of 32GB geen optie is valt te overwegen .. en een "ramdrive" systeem (in combi met een SSD = instant work session) is tegenwoordig zondermeer te doen ...JMHO

Comment

Die raad hier om 3 snellere harddisks van 1 TB te steken vind ik redelijk bizar. Normaal neem je backups, en persoonlijk werk ik ook nog met een NAS systeem. In mijn systeem gebruik ik een SSD van 256 GB en 1 "trage" harde schijf van 3 TB (een Seagate). Backups zal je toch moeten maken, of die harddisk nu 3x1 of 3 TB groot is... En de kans dat een harddisk breekt is met 3, 3x groter , je verliest 3x minder : maar ik vrees dat dat dus redelijk compenseert.

Voor data is die snelheid niet zo belangrijk. Kopiëren naar mijn NAS doe ik bv. aan 70 MB/s (bij files tussen de 15 en 50 MB groot (ben juist bezig mijn NAS te vullen met flac-files van al mijn CD's...). Ik zie niet direct in wat het nut vandaag nog is van die Black versies van WD : de snelheid is niet zoveel hoger, maar je verdoet er wel redelijk wat geld mee. Mijn "trage" harddisk haalt doorvoersnelheden tot een 150 MB/s, bij kopiëren naar mijn SSD : daar kan ik evengoed mee leven, en die kost stukken minder dan die Black WD's. Niet dat ik veel kopieer naar die SSD ...
                            Daarnaast : in 3.5" harddisks heb je niet zoveel keuze meer : WD en Seagate, en daar stopt het. In mijn NAS zitten 4 TB reds van WD, in mijn PC dus die Seagate. Heb met beide nog geen problemen gehad, hopelijk blijft dat zo.
                            Die blacks hebben ook nog het nadeel dat ze redelijk wat geluid maken (toch meer dan een equivalente Seagate), en 3 stuks nog wat meer dan 1. Die REDs in mijn NAS kan je ook horen, maar dat valt behoorlijk mee. Mijn Seagate is de stilste...
                            Groeten,

Polleke

Comment

Heb besloten de 2de hands pc niet te nemen.
                              Zoals hier al is aangehaald, beetje dubbeltje op zijn kant als noob.

Met alle vorige details rekening gehouden, ben ik tot deze opstelling gekomen.

cpu: Intel i5-4670

moederbord: Gigabyte GA-H87-HD3

geheugen: Corsair 16GB DDR3-1600MHz Vengeance Pro

ssd: Samsung MZ-7PD128

Harddisk: Seagate 2TB SATA HDD

kast: Corsair Carbide Series 550d

voeding: Be-Quiet DARK POWER PRO 10 550W

Heb ook even vergeleken met de 3de generatie CPU's. Maar die prijzen zijn aan elkaar gewaagd.

Plus na wat opzoek werk ben ik op het volgende vergelijking uit gekomen.

Testresultaten 2013 (Windows 8) - Geïnt. GPU of Radeon HD 7750

I5 4670 Prijs: 189,90 euro

Adobe Photoshop CS6 - HWI Bench 2013 25 sec.
                              Adobe Photoshop CS6 - HWI OpenCL Bench 2013 87 sec.

i5 3570 Prijs: 188,95

Adobe Photoshop CS6 - HWI Bench 2013 28,8 sec

Adobe Photoshop CS6 - HWI OpenCL Bench 2013 140 sec.

i7 3770 Prijs: 257,99 euro

Adobe Photoshop CS6 - HWI Bench 2013 25,7 sec

Adobe Photoshop CS6 - HWI OpenCL Bench 2013 86 sec.

Daar is de nieuwe I5 4670 haast gelijk met de I7 3770 en toch een goede 68euro beter koop. Toch voor de handelingen die ik wil gebruiken.
                              Daarom ook de keuze voor de I5 4670.

Heb ook rekening gehouden, dat ik indien gewenst achteraf eventueel nog een grafische kaart kan steken als ook geluidskaart.
                              En mss eventueel de ssd nog kan upgraden met een extra kaart.
                              Of zie ik het weer mis.

Ga de eerste week van december alles bestellen. Als deze configuratie kan. En dan opzoek naar iemand om alles netjes in elkaar te zetten, en startklaar te configureren (uiteraard tegen vergoeding).
                              Winkels zetten dit vaak niet echt mooi in elkaar, vind ik toch vaak dingen over terug. En wil alle kabels echt wel netjes.

Nog eens ne merci voor alle raad die hier al gegeven is.
                              Last edited by Muppets; 21 november 2013, 17:59.

Comment

Winkels zetten dit vaak niet echt mooi in elkaar, vind ik toch vaak dingen over terug. En wil alle kabels echt wel netjes.

Nog eens ne merci voor alle raad die hier al gegeven is.
                                Opletten met te nette kabeltjes,
                                kheb ooit zo iemand geweten die zijn scsi zo had zitten plooien om "proper" te zijn, dat de kabel gebroken was...
                                en zorg dat je iemand vind waar je genoeg ervaringen van hebt gelezen/gehoord/gezien...

Want garantie zal je er bij een privaat persoon niet bij krijgen...
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Working...
                                X