Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de pc kenners

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje voor de pc kenners

Ik kan van een collega volgend systeem overkopen.

MOBO: MSI P67A-G45 B3
    CPU: Intel Core i5-2500k OC 4.2GhZ
    CPU-Koeler: Coolermaster Hyper 212+
    RAM: Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1066
    GPU: 2x Asus EAH6850 DirectCU V2 OC 875/1100
    HDD: Western Digital 10EAVS
    HDD: Western Digital 10EARS
    SSD: Agility 3 OCZ 60GB
    CD/DVD: Asus DRW-24B3ST
    PUS: Corshair HX650
    Hierop staat windows 7 ultimate.
    Vraagprijs iets van een 350euro en pc is een 2 jaar oud.

Nu ik zou de pc willen gebruiken om foto's te bewerken.
    Dit met Lightroom 4 die ik mss update naar LR5 met nif software.
    En Adobe elements 11.
    Verder gebruik: wat surfen op internet en af en toe eens wat muziek afspelen.
    Weet dat hij overklokt is. Maar als dit goed gedaan is, is dat dan een bezwaar?
    En is het zoals chiptuning bij een wagen, als het goed gedaan is dat alles dan steeds stabiel blijft.
    Of kan dit in tegenstelling tot chiptuning, op elk moment onstabiel gaan draaien?
    Heb al wat aan het zoeken geweest op sommige pc forums, maar vaak is het onverstaanbaar voor mij.
    Wel heb ik een paar vergelijkingen gevonden op de fora, en daar vergelijken ze de 2500k vaak met de 3570k.
    Daar komt vaak uit dat de 2500k iets beter is overlockt dan de 3570k. Nu is er ook reeds de 4de generatie 4570k.
    Maar die bied dan volgens de onderzoeken niet veel meer voordeel dan de 3570k.
    Dus als ik het dan goed begrijp: zou de 2500k stock slechts 10% trager zijn en 10% meer verbruiken dan de 4570k.
    Maar aangezien de 2500k over-geklokt is, zou hij dan weer sneller moeten zijn.
    Tevens is het moederbord voorzien om tot 32Gb te gaan. Dus indien nodig kan ik van de 8Gb snel naar 16Gb gaan of zelfs hoger.
    Op de ssd zou ik dan de windows laten opstarten en als het kan lr eventueel elements.

Ik ben hier echt een leek in, daarom dat ik het even allemaal navraag.
    Maar belangrijkste voor me is, dat hij een paar jaar aankan wat ik van zin ben.
    Ben ook niet van zin om er cs6 ofzo op te zetten.
    Gamen is ook niet aan de orde, enkel eens spelletje poker.
    Of is het gewoon veel beter en raadzamer zelf iets samen te laten stellen?

Nu werk ik op een laptop Packerdbell Easynote sl 81
    Cpu: Amd Turion (tm)x2 Dual-core Mobile Rm-72 2,10ghz
    ram geheugen 4gb
    32 bits besturing systeem.

Spijtig genoeg kan ik sinds circa 1 maand niets meer met Lr4. Gaat wel open, maar bewerken is echt een ramp.
    Daarom aan het uitkijken naar een ander pc. Deze laptop is echt een oud beestje.

Alle raad is meer dan welkom.
    Alvast mijn dank
    Last edited by Muppets; 18 november 2013, 20:30.

Re: Vraagje voor de pc kenners

Voor 350€ ... voor mij is dat een koopje ... JMHO

Comment

Regulus thnx voor het antwoord.

Bijkomende vraag.
      Als je een Nieuwe pc samensteld met de I7 4770k, heb je dan gelijk een grafische kaart nodig. Of kan je beter je geld in bv in de 16Gb ram geheugen, beter moederbord en ssd spenderen.
      En na een jaartje gelijk een GTX bord met 4Gb GDDR5 steken. Dan nu een midrange kaart te kopen, want naar verluid zijn de I7 4770k reeds voorzien van goede grafische chip.
      Dit voor de bewerkingen die ik van plan ben.
      Mvg

Comment

Ik heb geen ervaring met de ingebouwde grafische processor die in de I7 4770K zit (HD4600) maar of je een (dure) GTX kaart nodig hebt voor foto post-processing dat durf ik toch een beetje te betwijfelen. Die GTX dingen zijn vooral toegespitst op de gamers. 16GB geheugen is tegenwoordig geen grote hap uit een budget maar een systeem met een I7 4770K ga je niet voor 350€ kopen, de cpu alléén kost doorsnee al 300€ .. vraag is zelfs of je het verschil in verwerking echt gaat merken met die I5 2500 vooropgesteld dat je er een goede en vooral grotere SSD in stopt. JMHO

Comment

Ik kan kort zijn, een pc die overclockt is, of dat is geweest, moet ik niet hebben of die nu goed of niet goed gedaan is geweest.
          De prijs is aanlokkelijk, ja zelfs TE aanlokkelijk.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oei, die OC@4,2 daar had ik over gelezen ... en dan nog @4,2Ghz ... hmm daar zou ik dan idd toch ook wat vraagtekens bij zetten, dat ding moet alleszins flink heet gestookt zijn ... IMHO en in dat geval: toch riskant.

BTW en voor de record .. heb heb een "oud" machien met een I7-870 cpu en als ik, benchmark-matig, een snellere machine wil dan moet ik al resoluut voor een I7-3770 kiezen ander is de kool het sop niet waard ...

Comment

Hehe, niet te hard van stapel lopen allemaal . 4,2Ghz op een 2500K is best haalbaar, zelfs op lucht cooling.
              Mijn gedacht: kopen die handel, maar hou onderstaande opmerkingen in het achterhoofd!

Opmerkingen bij mijn gedacht:
              - Ken je niets van overclocken, vraag dan aan je collega om de overclocking te zakken naar 3,8GHz of zo. Dan zit je zeker safe.
              - Vraag na hoeveel de omgevingstemperatuur is bij de collega. Als die bij jou hoger is, dan moet je de overclocking zakken. Probeer er voor te zorgen dat je CPU cores nooit warmer worden dan 70°C @ 100% belasting. Tot 80°C kan eigenlijk nog, maar daarboven is niet aangeraden. Evt. kun je overschakelen naar een watercooling, bv. van Corsair. Dit kost niet zoveel en is gemakkelijk te installeren door iemand met een beetje kennis (vriendenkring?).
              - 8GB ram, beetje vreemd dat hier ValueRAM gekozen is geweest. Als je de rest overclocked, kan je toch naar vluggere RAM overschakelen, maar da's geen verplichting. Ik zou er alvast 8GB bijsteken voor fotobewerking en zo, afhankelijk van het aantal MP van je camera.
              Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

Comment

Daar had ik dus ook een beetje bang voor, voor die overlocking. Best als leek handjes afhouden dan.
                Het is een collega, maar eerder eentje van veraf. Waar ik weinig of niets contact mee heb.
                Leek me leuk, dan had ik nog budget voor een sigma 50-150mm f2.8 Os.
                @ cobrasoft: Zal bevenstaande zaken eens navragen morgen.

Heb zelf al eens iets samen gesteld ook. Moest bovenstaande pc niets worden.
                Dan maar geen sigma.

Dan kom ik op volgende uit:

Cpu: Intel Core i7 4771 / 3.5 GHz

cpu Koeling: Scythe Mugen 3 Rev. B PCGH Edition

moederbord: ASUS Z87-PRO (C2)

Ram geheugen: Corsair Vengeance - Geheugen 16 GB : 4 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V

GPU: ASUS GT630-4GD3 - Grafische kaart GF GT 630 - 4 GB DDR3 - PCIe 2.0 x16 - DVI, D-Sub, HDMI

Harddisk: Seagate Barracuda ST3000DM001 - Vaste schijf 3 TB - intern - 3.5" - SATA-600 -buffer: 64 MB

ssd: Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 Solid state drive - 128 GB - intern - 2.5" SATA-600

case: Corsair Obsidian Series 550D

voeding: Corsair CX Series Modular CX600M

Totaal kom ik dan op een 1118, 90 euro uit. Daar dan een circa 80 euro voor windows 7 bij. Zit ik op 1200euro.
                Dan nog de prijs om het systeem in elkaar en gebruikers klaar te zetten: prijs ken ik hier niet echt van maar schat ets van een 100euro.

Weet niet of dit eigenlijk een goede samenstelling is.
                Maar alles zou functioneel moeten zijn met socket 1150.
                Grafische kaart heb ik niet zo een dure versie genomen. Dit met de raad van hierboven.
                Last edited by Muppets; 18 november 2013, 23:18.

Comment

Aan mij zijn 2e handse PC's niet besteed : de ontwikkelingen gaan nog altijd behoorlijk snel, en ik betaal liever nieuw het dubbel, zodat het ding ook 2x langer meegaat . In principe is die prijs OK voor wat je krijgt, maar persoonlijk zou ik zo'n OC ook links laten liggen. Een motorgetunede kar komt hier ook niet binnen (maar die koop ik evengoed nieuw...).
                  Mijn i7-3770 PC'tje kost inderdaad wat meer, maar het loopt in elk geval als een trein.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Muppets, één ding altijd onthouden, als een CPU één maal te heet is geworden dan ga je niet direct de schade kunnen vaststellen maar de CPU zal moleculair verder afbreken, dit is ook zo voor de GPU van een videokaart.
                    Ik zeg nu niet dat dit gebeurd is met deze pc maar:
                    Een overclockte pc duid bijna altijd in de richting van een gamer en die gebruiken hun PC echt wel intens.
                    Persoonlijk zou ik nooit of te nimmer een tweede hands pc kopen van iemand die deze gebruikt heeft om te gamen en twee VGA kaarten duiden er toch al op dat dit een game pc is geweest en eigenlijk nog is.
                    Twee VGA kaarten heb je absoluut niet nodig om PSE, LR of Ps vlot te draaien. 16GB Ram geheugen en een SSD van 120GB is heden ten dage de standaard en meer hoeft dat ook niet.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Het is een gamer, maar door gebrek aan tijd gaat hij hem weg doen.
                      Ik ken echt te weinig van computers om dit alles na te kunnen gaan. En zoals gezegd ken ik hem net zo goed als iemand waar ik op internet van zou kopen.
                      Kwam gewoon daarstraks ter spraken op het werk, en hij vertelde me dat hij de zijne weg deed. En heeft me dan alle gegevens opgeschreven.
                      En in mijn vriendenkring kent eigenlijk niemand echt wat van pc's, om deze pc even te checken enz.
                      Zal morgen nog wat vragen aan hem stellen. Zoals hierboven vermeld over de temperatuur enz.
                      anders zal het bovenstaande samenstelling worden. Als dit alles combineerbaar is met elkaar.

Alvast allen bedankt voor de info enz.

Comment

Je zelf samengestelde PC is lang niet slecht. Deze zal zeker beter scoren dan die van je collega op veel gebieden en je hebt dan een nieuwe . Persoonlijk zou ik er een iets zwaardere grafische kaart in steken (660 of 760 reeks indien mogelijk). Als je er niets van kent, hoop ik dat je iemand vind om deze goed in elkaar te steken want je kan 'gemakkelijk' fouten maken. Bv. met de coolingpasta voor je CPU.

Als je zeker wil zijn van de overclocking en of de PC nog goed is, vraag dan volgende test aan je collega: 24u draaien op 100% belasting in de woonkamer. Als de PC dat doet zonder uitvallen, mag je gerust zijn.
                        Anderzijds moet ik Red Falcon wel gelijk geven. Als de CPU ooit te warm geworden is, dan is er beslist onzichtbare schade. De test die ik aangehaald heb zal deze meestal aan het licht brengen, maar niet altijd.

P.S.: Ik overclock mijn computers al meer dan 20 jaar... Mijn huidig 'monster' is een 3930K @4,2GHz op watercooling met 32GB ram, 1xGTX 680 en 1xTitan. Deze computers zijn NOOIT voor gaming gebruikt, wel voor programmeren en 3D renderen. De key voor langdurig overclocken is niet te overdrijven.
                        Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

Comment

Zou inderdaad voor dat "onderste" ding gaan. Wel 1 vraagje : waarom je 16 GB ram in 4x4 GB latjes ? Je kan evengoed 2x8 nemen : mocht je dan ook het plan opvatten om naar de max. 32 GB te gaan, dan hoef je die enkel bij te pluggen. En ik zou ook een TX voeding nemen : dat is een ding waar je beter niet op bespaart. Maar voor wat je ermee wil doen is die 600W heel ruim bemeten... Als je het ziet zitten, kan je ook een niet modulaire nemen : die paar kabeltjes teveel zie je toch niet als de kast dicht is, en zo'n 550D heeft plek genoeg.
                          En eigenlijk kan je evengoed wachten met die grafische kaart, en zien of wat in die intel zit voor jou voldoende is. Veel kans dat dat effectief zo is... Je hebt zo een zwaardere grafische kaart enkel nodig voor 3D dingen, of video-bewerkingen. Als je dat niet doet...
                          Last edited by polleke_cgc; 18 november 2013, 23:52.
                          Groeten,

Polleke

Comment

Corba je spreekt wel over waterkoeling he dan mag je als eens goed overklokken.
                            De samengestelde pc daar is niks mis mee behalve de vga kaart, als die onboard is zou ik overwegen een iets goedkoper
                            moederbord te kopen en een apparte vga bv deze http://www.alternate.be/ASUS/ASUS+GT.../?tk=7&lk=6040

Comment

@ cobrasoft: Dan moet ik de pc hier 24uur laten draaien. En hoe laat je deze op 100% belasting draaien.
                              Ergens hoor ik wel een belletje gaan, heb dat op die computer fora al eens gelezen. Maar heb zelke programma's niet.

@ polleke cgc: Had ergens gelezen (geloof op hardwear, maar ben niet zeker), dat je beter 4 gebruikt dan slechts 2.
                              Dacht dat het te maken had met de rendatie en verwerking snelheid. Daarom had ik daarvoor gekozen. Maar als het niet zo is, zou het handiger zijn zoals jij verteld.
                              Want wat jij zegt, dacht ik ook al eens. Stel ik wil ooit van 16 naar 32gb. Dan moet ik alles gaan vervangen door 8gb latjes. En zouden de 4 gb latjes hier stof liggen te vangen.

Comment

Working...
                              X