Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waanzin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waanzin

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Dat geloof je zelf niet Bart. Rendement 1 is een utopie.
    Een elektrische weerstand die 1000W verbruikt, die geeft ook 1000W aan warmte af.
    Leg anders maar eens uit waar de rest van de energie blijft, er zit geen schouw op een elektrisch verwarmingstoestel.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Dat geloof je zelf niet Bart. Rendement 1 is een utopie.
      Volgens mij is Bart met die bewering wel degelijk juist.
      Energie gaat nooit verloren, het rendementsprobleem <1 vloeit voort het het feit dat er bij conversie altijd energie verloren gaat onder de vorm van warmte en Bart praat wel degelijk over energie ---> warmte, dus de totale som moet kloppen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Een elektrische weerstand die 1000W verbruikt, die geeft ook 1000W aan warmte af.
        Leg anders maar eens uit waar de rest van de energie blijft, er zit geen schouw op een elektrisch verwarmingstoestel.

Ik was 6 minuten te laat met mijn reactie maar ik sluit me hier bij aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Ik was 6 minuten te laat met mijn reactie maar ik sluit me hier bij aan.
          Dan heb ik een gat in mijn euh… en zit er niets anders op dan me te excuseren Bart.
          En heb ik wat bij geleerd, waarvoor dank aan jullie beiden.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

En heb ik wat bij geleerd, waarvoor dank aan jullie beiden.
            Hier ook.
            Zeker over die convectie vs stralingsenergie.
            Als je nooit fysica op school gehad hebt, ben je nooit mee wanneer sommige forummers hier uit hun nek lullen. Ze kunnen je ook vanalles wijsmaken.
            Maar het is fijn wanneer het op een makkelijke manier uitgelegd wordt, zoals hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              ....
              Als je nooit fysica op school gehad hebt, ben je nooit mee wanneer sommige forummers hier uit hun nek lullen.....
              Maar het is fijn wanneer het op een makkelijke manier uitgelegd wordt, zoals hier.
              mee eens.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                als de bloempot eenmaal heet is, geeft die langer warmte af, ook al is de kaars al lang uitgebrand, dat is de winst.
                vroeger lagen wij bakstenen op de kachel, gaven lang warmte en je kon de kachel eerde uitdoen..winst.
                grt,bouk.
                We moesten wel he bouk, die Leuvense stoven dat was je neus verbranden en je gat vervriezen
                Die bakstenen was een oudje maar toch degelijk winst op warmte te bewaren dit samen met een pot gevuld met water.
                Daarom ook dat ik die bloempotten zie als een spekstoof, je weet wel die gevallen uit het noorden.
                Een keer stoken en 2 dagen warmte overhouden, denk dat ze dit wilden bewijzen met die bloempot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Dit: http://www.nieuwsblad.be/article/det...ef=fb-activity durven publiceren vind ik ronduit misdadig.
                  100% mee eens.
                  En dat komt dan nog in hun rubriek "Life(style)" . Gegarandeerd dat er believers zullen zijn. Wat kan je meer doen dan een mail te sturen? Brandweer en gemeentebestuur mailen?

Comment

Euhhh....ik moet het hier grondig oneens zijn met een aantal confraters hoor! Het trucje met de bloempot is zo oud als de straat, en is een bekend middel bij kampeerders. Een klein slaaptentje krijg je warm met één bloempot. Dat het werkt, staat buiten kijf, ik kan het zelf getuigen. Het adagio "als je er zoveel watt insteekt kan er maar zoveel uitkomen" berust mijns inziens op een denkfout. De factor tijd is niet in rekening gebracht. Omgevingslucht is te ijl om warmte te accumuleren. De densiteit van een aarden pot is daar wel geschikt voor. Je stopt daar dus een hoeveelheid energie in, gedurende een bepaalde tijd, dus je pot ( pun intended ) het op. Zo'n bloempot moet je zien als een batterij, die zijn (warmte)energie langzaam afgeeft. Zet trouwens maar eens een aantal bloempotten op het gasfornuis, met een klein pitje: geeft een duidelijk kachel-effect. En zo gevaarlijk vind ik het artikel zelf ook niet hoor: het staat er toch duidelijk bij dat je de kaarsen moet doven vooraleer het huis te verlaten?

Walter
                    D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Euhhh....ik moet het hier grondig oneens zijn met een aantal confraters hoor! Het trucje met de bloempot is zo oud als de straat, en is een bekend middel bij kampeerders. Een klein slaaptentje krijg je warm met één bloempot. Dat het werkt, staat buiten kijf, ik kan het zelf getuigen. Het adagio "als je er zoveel watt insteekt kan er maar zoveel uitkomen" berust mijns inziens op een denkfout. De factor tijd is niet in rekening gebracht. Omgevingslucht is te ijl om warmte te accumuleren. De densiteit van een aarden pot is daar wel geschikt voor. Je stopt daar dus een hoeveelheid energie in, gedurende een bepaalde tijd, dus je pot ( pun intended ) het op. Zo'n bloempot moet je zien als een batterij, die zijn (warmte)energie langzaam afgeeft. Zet trouwens maar eens een aantal bloempotten op het gasfornuis, met een klein pitje: geeft een duidelijk kachel-effect. En zo gevaarlijk vind ik het artikel zelf ook niet hoor: het staat er toch duidelijk bij dat je de kaarsen moet doven vooraleer het huis te verlaten?

Walter
                      Walter, als ik mag... ik heb er nog nooit van gehoord in kampeermiddens en ik ga nu toch al ruim 35 jaar wild kamperen, altijd in koude landen. Warmteafgifte wordt ook niet uitgedrukt in Watt maar in Joules. Watt drukt uit hoeveel warmte je per seconde kan afgeven. Er kunnen niet meer Joules uit komen als wat je er in steekt, echt niet. Het aanvoelen van de soort warmte kan anders worden ervaren (stralingswarmte-convectiewarmte) maar Joules zijn Joules.
                      De warmteafgifte van een mens wordt berekend op zo'n 80 Watt, dat is 80 Joule per seconde, als je een goede slaapzak hebt dan volstaat dat bij ook heel lage temperaturen. Ik heb geen bijverwarming nodig. A propos het is méér dan één keer voorgekomen dat ik sneeuw of ijs moest smelten voor mijn drinkwater dus ik ben wel wat gewend.
                      Vuur maken in een tent is nu ook het laatste wat ik in mijn hoofd zou halen. Tentproblemen (ik heb sinds '94 een VE25) zijn vooral te vinden in condens, ik zou eens moeten berekenen hoeveel waterdamp er ontstaat bij verbranden van een theelicht en dit vergelijken met wat je zelf uitademt. De bloempot doet er niet toe.
                      Een theelicht geeft pure convectiewarmte, die verwarmt de lucht en de lucht verwarmt jou, dat de bloempot hoofdzakelijk stralingswarmte zal geven in het IR spectrum en dat dit een ander warmtegevoel kan opleveren staat vast. Maar bij temperaturen een stuk onder de 0° treden er in een tent weer andere problemen op.
                      Maar dat leidt ons te ver denk ik.
                      In het kort : 1 Joule = 1 Joule en 1 Watt = 1 Watt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Walter, als ik mag... ik heb er nog nooit van gehoord in kampeermiddens en ik ga nu toch al ruim 35 jaar wild kamperen, altijd in koude landen. Warmteafgifte wordt ook niet uitgedrukt in Watt maar in Joules. Watt drukt uit hoeveel warmte je per seconde kan afgeven. Er kunnen niet meer Joules uit komen als wat je er in steekt, echt niet. Het aanvoelen van de soort warmte kan anders worden ervaren (stralingswarmte-convectiewarmte) maar Joules zijn Joules.
                        De warmteafgifte van een mens wordt berekend op zo'n 80 Watt, dat is 80 Joule per seconde, als je een goede slaapzak hebt dan volstaat dat bij ook heel lage temperaturen. Ik heb geen bijverwarming nodig. A propos het is méér dan één keer voorgekomen dat ik sneeuw of ijs moest smelten voor mijn drinkwater dus ik ben wel wat gewend.
                        Vuur maken in een tent is nu ook het laatste wat ik in mijn hoofd zou halen. Tentproblemen (ik heb sinds '94 een VE25) zijn vooral te vinden in condens, ik zou eens moeten berekenen hoeveel waterdamp er ontstaat bij verbranden van een theelicht en dit vergelijken met wat je zelf uitademt. De bloempot doet er niet toe.
                        Een theelicht geeft pure convectiewarmte, die verwarmt de lucht en de lucht verwarmt jou, dat de bloempot hoofdzakelijk stralingswarmte zal geven in het IR spectrum en dat dit een ander warmtegevoel kan opleveren staat vast. Maar bij temperaturen een stuk onder de 0° treden er in een tent weer andere problemen op.
                        Maar dat leidt ons te ver denk ik.
                        In het kort : 1 Joule = 1 Joule en 1 Watt = 1 Watt
                        Ik volg heel je betoog, de eenheid watt heb ik maar aangehaald omdat Black Bandit daarmee op de proppen kwam. Maar...'t is te gek voor woorden en op gevaar af me belachelijk te maken...non credo. Ik zou het zelf eens moeten testen, ik ben er van overtuigd dat als je in een kleine ruimte ( de temperatuur rondom die ruimte moet wel constant blijven ) een tijd lang een kaars laat branden, en je herhaalt dat experiment maar je laat nu gedurende dezelfde tijd die kaars branden onder een bloempot, dat dan de termometer zal aangeven dat de temperatuur iets gestegen is.

Walter
                        D850

Comment

Zélfs Buzz Aldrin had een bloempot mee in zijn Eagle voor het geval ze er een nachtje moesten doordoen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                            Zélfs Buzz Aldrin had een bloempot mee in zijn Eagle voor het geval ze er een nachtje moesten doordoen.
                            Hahaa ok lach maar, Buzz Lightyear zal het ongetwijfeld ook eens zijn met de bloempottheorie.

Walter
                            D850

Comment

Ik volg heel je betoog, de eenheid watt heb ik maar aangehaald omdat Black Bandit daarmee op de proppen kwam. Maar...'t is te gek voor woorden en op gevaar af me belachelijk te maken...non credo. Ik zou het zelf eens moeten testen, ik ben er van overtuigd dat als je in een kleine ruimte ( de temperatuur rondom die ruimte moet wel constant blijven ) een tijd lang een kaars laat branden, en je herhaalt dat experiment maar je laat nu gedurende dezelfde tijd die kaars branden onder een bloempot, dat dan de termometer zal aangeven dat de temperatuur iets gestegen is.

Walter
                              Bedoel je een gesloten of een geďsoleerd systeem Walter ??
                              Boven de kaars zal in een kleine ruimte de t° hoger zijn en de warmtelekkage dus ook. In een geďsoleerd systeem zal dat thermodynamisch geen rol spelen, in een gesloten systeem kan dat verschillen opleveren. Maar het blijft een intrigerend iets, ik ga daar morgen eens mijn collega's Fysica over aanspreken want thermodynamica is nu niet bepaald mijn lievelingsvak.

PS : een geďsoleerd systeem staat geen uitwisseling toe van energie of massa
                              Een gesloten systeem staat enkel uitwisseling toe van energie en een open systeem staat beiden toe. Onze landgenoot Ilya Prigogine heeft ooit de Nobelprijs gekregen voor thermodynamica in open systemen (ik snap er alvast geen snars van )

Comment

En zo gevaarlijk vind ik het artikel zelf ook niet hoor: het staat er toch duidelijk bij dat je de kaarsen moet doven vooraleer het huis te verlaten?

Walter
                                Ze zeggen ook dat je altijd verluchting moet voorzien in badkamers waar een gasgeyser hangt (nog zo'n moordenaar), en dat je niet mag roken in bed.
                                De praktijk en de jaarlijkse doden zeggen iets anders.
                                En dat kommetje met brandende kaarsen bovenop een papieren tijdschrift vind je ook niet zo erg ?
                                Het publiek dat dit twijfelachtig "sprookje" gelooft, zijn zij die het meestal niet te nauw nemen met veiligheid.
                                Last edited by nete; 17 november 2013, 17:52.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                                X