Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waanzin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waanzin

Dit: http://www.nieuwsblad.be/article/det...ef=fb-activity durven publiceren vind ik ronduit misdadig.
    Sta ik alleen met mijn mening daarover ?

Volgens mij mag je er van op aan dat het publiek dat zoiets gelooft en gaat toepassen, ook wel de goedkoopste theelichtjes zal nemen, alles potdicht zal afsluiten en het laten branden als ze weggaan. De branden en CO vergiftigingen zou ik niet op mijn geweten willen hebben.

Op de koop toe wordt heel de constructie op de foto dan nog bovenop een papieren tijdschrift geplaatst.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Re: Waanzin

Je staat niet alleen met die mening.
    Ik geloof er bovendien geen zak van. Heeft te maken met de energiedichtheid van paraffine.
    De energie die er niet in zit kan er niet uitkomen, heb je ook gezien dat de schouw door de kamer loopt ?

Comment

Ik vraag mij af of er meer warmte vrijkomt door bloempotten over die theelichtjes te zetten.
      De enige warmtebronnen zijn de vlammetjes van die theelichtjes, die gaan niet plots meer energie vrijgeven als je er bloempotten over zet.
      Als dat wel het geval is, dan zouden er in een verwarmingsketel ook wel ergens bloempotten zitten om het rendement te verhogen .
      Stel dat zo'n theelichtje 100W aan warmte afgeeft, dan blijft dat 100W, ook al zet je er die bloempotten over.
      De bloempotten gaan eerst warmte opnemen, om die later weer af te geven (er is dus een vertraging van de warmte afgifte).
      Er is een tijd geweest dat je in sommige folders de meest wonderbaarlijke elektrische verwarmingstoestellen tegen kwam, die dan op miraculeuze wijze meer warmte zouden kunnen geven dan een gewoon elektrisch verwarmingstoestel.
      Maar ook daar geldt dat als je er 1000W aan energie in steekt, dat je dan uiteindelijk ook 1000W aan warmte in de ruimte krijgt waar dat toestel is geplaatst.

Als je een kamer wil opwarmen met theelichtjes of kaarsen, dan heb je er een heleboel nodig, of het moet een erg kleine ruimte zijn die dan ook nog perfect geïsoleerd is.
      Maar bij die perfecte isolatie hoort gewoonlijk ook een goede luchtdichtheid, en dan krijg je te weinig luchtverversing om die vlammetjes veilig te laten branden.
      Dan kan je even goed een kachel laten branden zonder schouw, dan heeft die ook het hoogst mogelijke rendement.
      Maar of je dat zal overleven, dat is een andere zaak...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

@ Black B@ndit: Uiteraard gaan die bloempotten je slechts psychologische warmte kunnen geven door het idee, niet door het vermenigvuldigen van Joules.
        De energiedichtheid van die kaarsjes, waarover PaulM het heeft, ga ik niet opzoeken. Want hij heeft een heel sterk punt.
        Alhoewel ik zoals TS ook walg van de rommel die ze in die krant schrijven heb ik me de moeite getroost om eens na te gaan wat wil zeggen : ".... voor een prikje".

De keukenweegschaal zegt : 8,6 gram voor zo één thee lichtje. Zonder het alu potje. Dat potje mag je ecologisch weggooien.
        100 lichtes à 9 gram (afgerond) = 900 gram stearine of paraffine aan de prijs van 2,59 €.
        Zelfs Superbenzine is goedkoper........
        Besluit : een peperdure en onefficiënte manier om te denken dat je het warm hebt.
        "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
        Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Mij gaat het er niet zozeer om dat het efficiënt "zou" zijn, wat al uitgesloten is, nee, heel die constructie is gewoonweg LEVENSGEVAARLIJK.
          Ik heb trouwens in die zin het Nieuwsblad een mailtje gestuurd.

In die zin heb ik ook nooit begrepen dat de overheid deze ondingen nooit verboden heeft, nu nog niet blijkbaar.
          Open vlam zonder schouw in een gesloten ruimte, ik huiver ervan. Zuurstof wordt "opgegeten" en vervangen door dubieuze (op zijn zachtst uitgedrukt) verbrandingsproducten.
          Last edited by nete; 16 november 2013, 11:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Open vlam zonder schouw in een gesloten ruimte, ik huiver ervan. Zuurstof wordt "opgegeten" en vervangen door dubieuze (op zijn zachtst uitgedrukt) verbrandingsproducten.
            Ik snap je punt wel. Ik zou het ook niemand aanraden zulke gevaarlijke constructies op te zetten.

Maar wat met de vele kaarsjes die mensen met de kerstdagen laten branden... in een ruimte waar veel familie op bezoek komt die de zuurstof ook mee opslokken.

Doch, bloempotten moet men inderdaad verbieden in verwarmingsketels.

Comment

LOL. Ook wel wat serieus overdreven reacties hier. Wie heeft er nog niet hele avonden met 2 (of meer) kaarsen in een kamer gezeten? Precies alsof je door een bloempot erover te zetten het plots véél meer zuurstof verbruikt en CO produceert. Langs de andere kant staat overal reclame voor die bio-alcohol vuurtjes. Dat zijn dingen die serieus wat meer zuurstof gebruiken, ook een open vlam geven en ook geen schouwaansluiting hebben. En met een vloeibare hoog-ontvlambare brandstof met een laag vlampunt werken. En daar geven jullie geen kick over? Serieus blijven graag en even nadenken.

Die petroleumkachels zijn een heel stuk veiliger. De meesten werken niet met open vlam maar katalisch, petroleum ("diesel") brandt niet zo goed als die vloeibaar is en de meesten zijn goed beveiligd als je ze gebruikt zoals voorgeschreven. Maar ja, wie leest de gebruiksaanwijzing?

Dat je met een bloempot meer warmtegevoel krijgt klopt wel degelijk. Heeft ermee te maken dat stralingsenergie anders gevoeld wordt dan convectiewarmte. Totale warmteproductie verandert niet, wel de manier waarop ze vrijkomt. Heb dit zelf ooit nog gedaan op camping maar dan met een gasfornuis.

Er is een tijd geweest dat je in sommige folders de meest wonderbaarlijke elektrische verwarmingstoestellen tegen kwam, die dan op miraculeuze wijze meer warmte zouden kunnen geven dan een gewoon elektrisch verwarmingstoestel.
              Dat noemt een warmtepomp. En ja, die geven meer warmte af dan de elektrische energie die je erinsteekt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Ik snap je punt wel. Ik zou het ook niemand aanraden zulke gevaarlijke constructies op te zetten.

Maar wat met de vele kaarsjes die mensen met de kerstdagen laten branden... in een ruimte waar veel familie op bezoek komt die de zuurstof ook mee opslokken.

Doch, bloempotten moet men inderdaad verbieden in verwarmingsketels.
                Juist.
                Het is een nutteloze tip.
                Misschien bedoeld als troost of oplossing, spaarmiddel om "sukkelaars" te helpen die hun
                elektriciteitsrekening niet (meer) kunnen betalen.

Ik word ziek van dit soort tips &nieuws.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

als de bloempot eenmaal heet is, geeft die langer warmte af, ook al is de kaars al lang uitgebrand, dat is de winst.
                  vroeger lagen wij bakstenen op de kachel, gaven lang warmte en je kon de kachel eerde uitdoen..winst.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    LOL. Ook wel wat serieus overdreven reacties hier. Wie heeft er nog niet hele avonden met 2 (of meer) kaarsen in een kamer gezeten? Precies alsof je door een bloempot erover te zetten het plots véél meer zuurstof verbruikt en CO produceert. Langs de andere kant staat overal reclame voor die bio-alcohol vuurtjes. Dat zijn dingen die serieus wat meer zuurstof gebruiken, ook een open vlam geven en ook geen schouwaansluiting hebben. En met een vloeibare hoog-ontvlambare brandstof met een laag vlampunt werken. En daar geven jullie geen kick over? Serieus blijven graag en even nadenken.
                    Even één en ander toelichten: de "constructie" in dat filmpje is levensgevaarlijk om brand te veroorzaken. Punt. Van het zuurstofgebruik zal je bij die niet zo rap doodgaan.
                    Die petroleumkacheltjes is een ander verhaal....

Comment

D
                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      als de bloempot eenmaal heet is, geeft die langer warmte af, ook al is de kaars al lang uitgebrand, dat is de winst.
                      vroeger lagen wij bakstenen op de kachel, gaven lang warmte en je kon de kachel eerde uitdoen..winst.
                      grt,bouk.
                      Daarom is een elektrische accummulatiekachel van 12kW ook zuiver winst. Je zet de stroom af en je krijgt nog 12 uur warmte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        D

Daarom is een elektrische accummulatiekachel van 12kW ook zuiver winst. Je zet de stroom af en je krijgt nog 12 uur warmte.
                        Ja ja; pure winst
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          grt,bouk.
                          De warmte die in de bakstenen wordt opgeslagen komt niet gelijk in de kamer beschikbaar. Om de kamer op een bepaald moment op de gewenste temperatuur te krijgen moet de kachel eerder aan. Weg winst.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                            De warmte die in de bakstenen wordt opgeslagen komt niet gelijk in de kamer beschikbaar. Om de kamer op een bepaald moment op de gewenste temperatuur te krijgen moet de kachel eerder aan. Weg winst.

Jan
                            Jan heeft gelijk. In tegenstelling tot wat Bouk denkt geeft fysica geen cadeautjes.
                            De opmerking van iemand betreft stralingswarmte <---> convectiewarmte klopt wel degelijk. Steen draagt wel trager warmte over dan metaal, daarom levert een speksteenkachel vooral straling en een houtkachel convectie, daar ligt ook de reden waarom je je zal branden aan een stuk metaal van 100° en niet aan een steen van 100°.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Ik vraag mij af of er meer warmte vrijkomt door bloempotten over die theelichtjes te zetten.
                              De enige warmtebronnen zijn de vlammetjes van die theelichtjes, die gaan niet plots meer energie vrijgeven als je er bloempotten over zet.
                              Als dat wel het geval is, dan zouden er in een verwarmingsketel ook wel ergens bloempotten zitten om het rendement te verhogen .
                              Stel dat zo'n theelichtje 100W aan warmte afgeeft, dan blijft dat 100W, ook al zet je er die bloempotten over.
                              De bloempotten gaan eerst warmte opnemen, om die later weer af te geven (er is dus een vertraging van de warmte afgifte).
                              Maar ook daar geldt dat als je er 1000W aan energie in steekt, dat je dan uiteindelijk ook 1000W aan warmte in de ruimte krijgt waar dat toestel is geplaatst.

Als je een kamer wil opwarmen met theelichtjes of kaarsen, dan heb je er een heleboel nodig, of het moet een erg kleine ruimte zijn die dan ook nog perfect geïsoleerd is.
                              Maar bij die perfecte isolatie hoort gewoonlijk ook een goede luchtdichtheid, en dan krijg je te weinig luchtverversing om die vlammetjes veilig te laten branden.
                              Dan kan je even goed een kachel laten branden zonder schouw, dan heeft die ook het hoogst mogelijke rendement.
                              Maar of je dat zal overleven, dat is een andere zaak...
                              Dat geloof je zelf niet Bart. Rendement 1 is een utopie.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...