Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Koban: we gaan er hier inderdaad niet verder over discussiëren, maar de reden waarom je niet terugkunt is te vinden in de firmware; op een bepaald moment ondersteunt de firmware van de nieuwere Macs geen oudere OS-versies.
En dit kan ik als trouwe "Mac"er ook alleen maar bevestigen .....
Er is in de app store ook een tooltje te vinden nl. " MachineProfile " waarmee je kan zien hoever je kan terug gaan met het OS .....
Doe je dit op een nieuwere machine zal je zeker niet terug kunnen gaan tot 10.5.5 ....
Maar wel jammer dat het om zo iets stoms zo moet aflopen .....
Enfin , het topic is ook weer te interessant om het definiteif af te sluiten ....
Bedankt voor de tip, Peter. Meteen ook geïnstalleerd:
Ik ga dit ook doorgeven aan mijn Britse Mac-vrienden, waar men het ook niet allemaal eens is: sommige toestellen (ik dacht een MBP) die met ML (10.8) kwamen draaien nu SL (10.6), terwijl ik niet eens ML 10.8.0 kon installeren op een externe HD. Je moet weten, een nieuwe Mac komt tegenwoordig met een installer (de eerste keer dat ik een Mac gekocht heb zonder installatieschijven). Als je die installer niet tijdig verplaatst na installatie, dan ben je die kwijt. Mijn iMac was in de winkel geïnstalleerd, want al mijn data moesten getransfereerd worden, en ik beschikte niet over de nodige kabel (vroeger was dat Firewire, maar Apple is nu overgestapt op Thunderbolt). Gelukkig kon iemand mij zo'n ML Installer bezorgen, maar dat bleek versie 10.8.0 te zijn, terwijl mijn iMac met 10.8.3 geleverd werd. Ik kreeg al snel de boodschap dat "Mountain Lion is niet compatibel met deze computer". Intussen heb ik wel een latere versie van de Installer die wel op mijn ext. HD kon geïnstalleerd worden, en
(om opnieuw on topic te komen)
de gratis download van Mavericks Installer staat intussen klaar.
Een belangrijke bug met Mavericks is Time Machine met Netgear ReadyNAS. Terwijl vroeger een backup vlekkeloos ging, gaat dit tegenwoordig niet meer. Het is nu onmogelijk om een backup te maken op een Netgear ReadyNAS, vanwege de upgrade naar SMB2 in Mavericks. Mountain Lion 10.8.5 gaat wel. Ik heb al vruchteloos gezocht naar een oplossing naar dit probleem met een firmware upgrade, maar niets helpt. Dat dit niet aan de Netgear ReadyNAS ligt, blijkt dat mijn iMac met Mountain Lion, die nog niet is ge-upgrade naar Mavericks, probleemloos zijn Time Machine image kan zetten op de ReadyNAS. U bent gewaarschuwd !!!
Goeie reden om een upgrade uit te stellen tot er een oplossing is!
Nu zelf gebruik ik geen NAS systeem, enkel een Time Capsule met de Apple software Time Machine.
Goeie reden om een upgrade uit te stellen tot er een oplossing is!
Nu zelf gebruik ik geen NAS systeem, enkel een Time Capsule met de Apple software Time Machine.
ik er twee … de netgear readynas duo en een qnap ts-412 .. met beide geen probleem , waarschijnlijk omdat ik timemachine niet gebruik met de nas'en …
wel is het zo dat de netgear op de tweede poort hangt van de qnap en zo automatisch een back-up copy maakt … de readynas staat dan ook niet binnen in huis , maar in de garage achteraan in de tuin (is nuttig bij een of andere ramp hé)…
ik heb wel nog een Lacie desktop usb schijf die back-up maakt via timemachine (is heel actueel) …
ik denk op deze manier wel een tamelijk veilig systeem heb… alles verloopt vlekkeloos , met mavericks...
Comment