Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple OS X 10.9 Mavericks gratis upgrade

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Apple OS X 10.9 Mavericks gratis upgrade

Ik zou zeggen upgraden, dan ben je meteen mee met de nieuwigheden en leer je niet al oudere dingen aan. Ik heb nog geen enkele bug ondervonden. Alles werkt prima, geen enkel probleem en echt content van de verbeteringen, zoals vlotter met meerdere schermen kunnen werken. Ook de nieuwe vormgeving vind ik mooier.

Enige narigheid die ik heb ondervonden is dat het compilen van androidroms niet meteen lukte door het ontbreken van wat perlmodules. Als je geen power user bent, moet je daar echt neit van wakkerliggen. Gewoon meteen voor de nieuwste versie gaan, dat scheelt weer wat gewenning als je dan toch overschakelt later.
    Last edited by Teun_2; 27 november 2013, 00:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
      Vandaag mijn iMac mogen ontvangen. Voorlopig enkel mijn muziek toegevoegd aan iTunes en mijn fotos in lightroom. Het is allemaal nog een beetje gewoon worden. En uitzoeken waar ik wat vind.
      Wat raden jullie aan al direct Mavericks installeren of nog even wachten tot de volgende upgrade er aankomt, en ondertussen al wat wennen aan de iMac ?

mir
      Als je nog met lightroom 4 werkt en de 5 niet hebt , NIET upgraden .... de versie 4 wordt niet mooi weergegeven ... het werkt wel , maar er zijn diverse sliders zonder het kleurverloop er in ... dit wordt door Adobe niet geupgrade .. Hun raad is "schaf LR 5 aan " En zoveel nieuws heeft Mavericks ook weer niet aan boord ..
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

Comment

denk dat het per persoon verschild. Mavericks heeft voor mij meer dan genoeg om de upgrade te verantwoorden. Snelheidswinst met veel applicaties en de batterij duur van mijn rMBP late 2013 is ook aanzienlijk. De upgrade naar LR5 was voor mij tevens de moeite waard. En het is bekend dat Adobe vrij snel stopt met ondersteunen van haar oudere versies. ..............

Zo zie je maar weer wat voor de ene een min punt is kan voor de andere weer plus zijn ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Vandaag mijn iMac mogen ontvangen. Voorlopig enkel mijn muziek toegevoegd aan iTunes en mijn fotos in lightroom. Het is allemaal nog een beetje gewoon worden. En uitzoeken waar ik wat vind.
          Wat raden jullie aan al direct Mavericks installeren of nog even wachten tot de volgende upgrade er aankomt, en ondertussen al wat wennen aan de iMac ?

mir
          Als je Mac nog geleverd is met Mountain Lion (10.8.x) updaten naar 10.8.5, maar de sprong naar Mavericks (10.9) nog even uitstellen. Zo je Mac al geleverd wordt met 10.9 kun je niet terug.
          Last edited by LesC; 27 november 2013, 14:22.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bedankt voor de reacties.
            Ik heb hier nog een vraagje, mijn foto's staan hier allemaal op een externe schijf. Ik heb in lightroom een bibliotheek gemaakt maar de fotos op de externe schijf laten staan.
            In de toekomst zou ik mijn beste foto's in lightroom willen exporteren en automatisch toevoegen aan de bibliotheek van iphoto.

Op die manier zou ik dan mijn beste fotos ook via de apple tv op tv kunnen bekijken als er bvb een familie langskomt.
            Is zo iets mogelijk of heeft iemand een andere tip?

mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Comment

Dat is net wat ik nodig heb. Super bedankt!

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Als je Mac nog geleverd is met Mountain Lion (10.8.x) updaten naar 10.8.5, maar de sprong naar Mavericks (10.9) nog even uitstellen. Zo je Mac al geleverd wordt met 10.9 kun je niet terug.
                  Je kunt van 10.9 nog steeds terug naar een oudere versie !! Graag onderbouwing voor je antwoord. Vorige week een nieuwe rMBP voorzien van OS X 10.8, aangezien de gebruiker LR4 heeft en deze volgens hem niet goed functioneerde op Mavericks. Hij is uiteindelijk weer terug bij Mavericks en tevreden. Zo zie je maar weer het is maar wat je prettig vind werken.

@Mir gewoon gaan werken met het OS dat jij prettig vind werken. De adviezen om niet voor Mavericks te kiezen begrijp ik de onderbouwingen niet altijd even goed van. Voor mensen die upgraden van oudere versie naar Mavericks kunnen hinder ondervinden als ze oudere software draaien. Dan kan ik begrijpen om te kiezen om bij de oudere OS X te blijven en eerst de oudere software te upgraden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koban Bekijk bericht
                    Je kunt van 10.9 nog steeds terug naar een oudere versie !! Graag onderbouwing voor je antwoord. Vorige week een nieuwe rMBP voorzien van OS X 10.8, aangezien de gebruiker LR4 heeft en deze volgens hem niet goed functioneerde op Mavericks. Hij is uiteindelijk weer terug bij Mavericks en tevreden. Zo zie je maar weer het is maar wat je prettig vind werken.

@Mir gewoon gaan werken met het OS dat jij prettig vind werken. De adviezen om niet voor Mavericks te kiezen begrijp ik de onderbouwingen niet altijd even goed van. Voor mensen die upgraden van oudere versie naar Mavericks kunnen hinder ondervinden als ze oudere software draaien. Dan kan ik begrijpen om te kiezen om bij de oudere OS X te blijven en eerst de oudere software te upgraden.
                    Dat zou dan een afwijking zijn dan wat Apple totnogtoe ALTIJD heeft gedaan. D'er is een soort van "gouden regel" gebaseerd op praktijken vanaf het prille begin (die ikzelf heb meegemaakt): Macs komen met een bepaalde OS; je kunt die achteraf upgraden tot een bepaalde hogere OS (zolang zij door de firma gesupporteerd worden), maar je kunt ze niet downgraden (tot een lagere). De uitzonderingen zijn die toestellen in de 'overgangsfase', en waarschijnlijk had jij er zo eentje.
                    Ik check dit na bij mijn internationale Mac-vrienden, maar ben ervan overtuigd dat zij me gelijk geven, t.e.m. de uitzondering die ik aanhaal.
                    De reden waarom vooralsnog niet voor Mavericks te kiezen zijn van allerhande aard:
                    1) voorzichtigheid (ga ik al mijn software kunnen meenemen; gaat zo'n Mavericks toestel mijn 'gemengd' netwerk niet verstoren om maar twee voorbeelden te geven, maar er zijn er talloze);
                    2) niet alle onderhoudssoftware is al Mavericks-ready. Voorbeeld is OnyX, maar ik moet ook nog nachecken of de spullen waar ikzelf over beschik (zaken als DriveGenius, DiskWarrior, TechTool) al helemaal klaar zijn.
                    3) ervaringen van andere gebruikers
                    Maar wees er maar van overtuigd dat zodra 10.9.1 er is, dat ik zelf de stap zal zetten. Als dan blijkt dat alles werkt "as designed", zal ik erover berichten. Ik kan dan ook, op vraag van een individuele gebruiker precies vertellen dat ie zijn LR4 achter zal moeten laten. Totnogtoe was dat een gerucht, maar jij lijkt het alvast te bevestigen.
                    Hopelijk volstaat dit antwoord?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het woordje ALTIJD zoals je dat met caps beschrijft. (wat mij betreft niet nodig. Zeker niet door een Moderator) Het is immers niet altijd, maar het kan voorkomen dat de drivers niet ondersteund worden in een lagere versie, maar dit betekend niet gelijk per definitie dat het niet mogelijk is. Maand terug een iMac 2013 op verzoek terug gezet naar OS X 10.8 zonder problemen. Ja Downgraden van oudere modellen is niet altijd per definitie niet mogelijk. Schijnbaar kan het dus wel. Zelfs zonder al te veel technische kennis en internationale mac vrienden ;-)

Heb zelfs een Time Machine back-up terug kunnen zetten met OS X 10.8.5 op mijn MacBook Pro retina late 2013. Niet lang gewerkt met deze installatie (2 dagen), maar het werkte.

En wat voegt de OS X 10.9.1 toe aan ondersteuning aan software die in de huidige versie 10.9 al niet ondersteund word ? Dan zou ik denken dan zul je de software moeten updaten en zal wachten op OS X 10.9.1 niet veel uithalen.

LR 4 en Mavericks werkt prima op wat schoonheid foutjes na, zoals als al eerder door iemand is aangehaald. (sliders), maar dit gaat niet ten kosten van de functionaliteit. Hebben dit recentelijk getest op Mac Mini 2010 en een iMac 2011 met Mavericks. En kon prima werken met LR4....

Helaas zal er bij nieuwe OS versies of het nu OS X of Windows of zelfs Linux is kan het gebeuren dat ouder software niet functioneert op het nieuwe OS, maar ook huidige versies. Hier is de software leverancier zelf verantwoordelijk voor en niet de leverancier van het OS. Meeste software leveranciers hebben al vrij vroeg toegang tot Alphas en betas van een OS.

En het prille begin meegemaakt hebben en het hebben van internationale Apple vrienden, wat is daar zo belangrijk aan dat je dit hebt mee gemaakt en deze vrienden hebt?. Persoonlijk vind ik deze informatie oninteressant en is voor mij nu ook niet gelijk het teken dat wat je schrijft per definitie volledig hoeft te kloppen ;-)

Zelfs de junior van de juniors kan een zelf benoemde senior iets van leren. ;-)
                      Wat mij betreft is deze discussie van de baan. Of via PM

Comment

Safari is toch wel wat aanpassen hoor als je jaren internet explorer gewoon bent.
                        Wat ik ook vind is dat de lettergroote van de menu balk bovenaan het bureaublad te klein is. Maar nog niet gevonden hoe je deze kan aanpassen. Het scherm in en uitzoomen met + en - heb ik gevonden maar daarme vergroot je de menu balk niet.

mir

Comment

Ik had problemen om op TaxonWeb te geraken met de EID.
                          Toch een nieuwe soft gevonden, en natuurlijk enkel met Firefox...

Comment

Koban: we gaan er hier inderdaad niet verder over discussiëren, maar de reden waarom je niet terugkunt is te vinden in de firmware; op een bepaald moment ondersteunt de firmware van de nieuwere Macs geen oudere OS-versies. Er is een overgangsperiode.
                            Wat 10.9.1 vs 10.9 eruit: meer ervaring (vaak ook op fora gedocumenteerd), (hopelijk) minder bugs. Maar je doet maar. Ik was ook ooit een pionier; nu verkies ik een stabiel systeem, waarmee ik meer bedoel dan louter het OS.

(opletten, want mensen die weten hoe een Mod zich moet gedragen hebben MEESTAL wat te verbergen; ik zoek even uit wat het in jouw geval is, maar zolang je je koest houdt, hoef je van mij niet te vrezen.
                            Bovendien, en da's het laatste wat ik hierover kwijtwil: ik ben naast Mod - en zal dan ook in de gepaste oorlogskleuren (blauw of rood) reageren - ook een gewone gebruiker, net als jij. Misschien zijn we zelfs, naast Mac, allebei met fotografie bezig, want BD is op de eerste plaats een fotografieforum.)
                            Last edited by LesC; 28 november 2013, 13:50.

Comment

- en zal dan ook in de gepaste oorlogskleuren (blauw of rood) reageren )
                              ik heb altijd gedacht dat dat in deze contreien altijd bruin / groen / zwart was ....
                              dacht ik hé , ben nooit soldaat geweest ...
                              Last edited by Red Falcon; 29 november 2013, 00:29.
                              grts Peter
                              BD1754BE / Body & glass

Comment

Koban: we gaan er hier inderdaad niet verder over discussiëren, maar de reden waarom je niet terugkunt is te vinden in de firmware; op een bepaald moment ondersteunt de firmware van de nieuwere Macs geen oudere OS-versies. Er is een overgangsperiode.
                                Wat 10.9.1 vs 10.9 eruit: meer ervaring (vaak ook op fora gedocumenteerd), (hopelijk) minder bugs. Maar je doet maar. Ik was ook ooit een pionier; nu verkies ik een stabiel systeem, waarmee ik meer bedoel dan louter het OS.

(opletten, want mensen die weten hoe een Mod zich moet gedragen hebben MEESTAL wat te verbergen; ik zoek even uit wat het in jouw geval is, maar zolang je je koest houdt, hoef je van mij niet te vrezen.
                                Bovendien, en da's het laatste wat ik hierover kwijtwil: ik ben naast Mod - en zal dan ook in de gepaste oorlogskleuren (blauw of rood) reageren - ook een gewone gebruiker, net als jij. Misschien zijn we zelfs, naast Mac, allebei met fotografie bezig, want BD is op de eerste plaats een fotografieforum.)
                                Dit heeft niks met pionieren te maken. Je komt met dingen als één van de eerste en veel vrienden in de Mac wereld. Sorry, maar wees eens realistisch dit zegt natuurlijk helmaal niks over iemand kennis niveau. Heb dagelijks te maken met mensen die op papier junior zijn op gebied van Software ontwikkelingstrajecten en de ervaren mensen laten zien dat er meer mogelijkheden zijn. Er zijn meerdere wegen naar Rome. En niet enkel die van U.

Helaas een slecht onderbouwde reactie waar ik tevens sterk het idee heb dat je behoorlijk geërgerd bent. Bij ons (collega's) komt deze reactie zo over. Al moeten wij wel eerlijk bekennen dat we er smakelijk om gelachen hebben onder het genot van een bak koffie. Vreemde manier van reageren hou je er wel op na moeten wij toe geven.

Mocht je iets vinden van wat ik te verbergen heb dan zijn wij erg benieuwd. Ow en dan bedoel ik niet mijn PIN code. Via mijn website ben ik vrij te benaderen/te onderzoeken. Tja wat houd koest houden in. Ik zal ieder geval niks veranderen ;-)

Gelukkig weet ik nu wel dat ik jou adviezen mbt OS X en MAC in de wind kan slaan en ten alle tijden moet verifiëren.
                                Last edited by Koban; 29 november 2013, 09:48.

Comment

Working...
                                X