Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hackintosh

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hackintosh

Ik ga binnenkort een nieuwe computer kopen. omdat ik niet echt tevreden ben van Windows 8(.1) op de desktop wil ik of 7 behouden, of overschakelen naar Mac. Ik heb in het verleden op mijn vorige computer osx86 gedraaid en dat ging best goed. Tegenwoordig is het allemaal nog gemakkelijker om het werkend te krijgen zo blijkt. Je koopt een licentie voor Mountain Lion op een echte mac, zet die met een tooltje op een usb stick en je installeert die op een normale pc met componenten die goed worden ondersteund. Heeft er hier iemand ervaring met het installeren van osx op standaard pc-hardware? Is het werkelijk allemaal zo eenvoudig geworden?

Re: Hackintosh

Als je in Win8 wil verder werken zoals in Win7, maar met de voordelen van Win8 qua geheugenbeheer en zo: http://www.classicshell.net/

Trouwens, wat stoort je in Win8 zozeer dat je er eventueel een andere PC wil voor gaan kopen ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

De metro interface vind ik echt niets voor een desktop, ik wil met verschillende vensters kunnen werken. WIndows 8 dwingt je maar al te vaak naar de metrointerface en aero glass is weg, waardoor het geheel veel minder overzichtelijk is. (welke kader actief is bijvoorbeeld) en ik mis unified search nog het meeste. Ik heb drie maanden met windows 8 proberen te werken, maar ik ben weer terug gegaan naar windows 7. Misschien dat ik 8.1 nog een kans wil geven, maar ik vrees dat het toch ook niet voor mij zal zijn.

Ik vind windows 8 werkelijk fantastisch voor een tablet, en als ik al geen android tablet had, had ik zeker een windows 8 tablet gekocht, maar op de desktop is het gewoon niet handig vind ik. De desktop heeft net het voordeel van veel apps naast en door elkaar te draaien. Metro neemt dat voordeel weg. De gewone desktop is in windows 8 dan weer zo verminkt dat het niet zo vlot werkt als in windows 7. Als die unified search en aero glass nu niet waren geschrapt en je de metro interface ook effectief gewoon links zou kunnen laten liggen had ik het geen big deal gevonden, maar de manier waarop je bijna verplicht wordt om metro te gebruiken doet me bijna gillend weglopen van windows 8 op de desktop.

Een andere pc moet ik sowieso kopen, mijn laptop begint de geest te geven (moederbord of voedingsprobleem) en ik wil weer terug naar een desktop. Een mac spreekt me wel aan en de mogelijkheid om met osx86 precies de onderdelen uit te kiezen die je wil spreekt me ook wel aan. Ik werk graag met 2 monitoren en in de toekomst wil ik er nog een derde bij. Wil ik dat op een echte mac kunnen, moet ik meteen al naar de veel te dure mac pro. Vandaar de overweging voor een hackintosh. Het breekt de EULA van Apple, maar uiteindelijk betaal je wel voor het besturingssyteem.

Andere vraag: is een lightroomlicentie voor windows ook om te zetten naar een osx-licentie?

EDIT: ik heb ondertussen een pc besteld die zowel vlot windows als osx86 kan draaien. Nu nog beslissen wat het wordt; os x, windows 7 of misschien toch 8? De licenties van windows heb ik al, os x nog niet, maar da's geen grote kost. Dualbooten vind ik ook maar niets, ik wil gewoon één OS waar ik alles met kan doen.

Wat ik in os x wel ga missen is dat je in 7 je vensters naar de randen kan slepen voor te maximaliseren of een half scherm in te laten nemen, maar blijkbaar is er vor osx een goede app beschikbaar die hetzelfde + meer doet: better snap.
      Last edited by Teun_2; 25 september 2013, 14:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Trouwens, wat stoort je in Win8 zozeer dat je er eventueel een andere PC wil voor gaan kopen ?
        Als die mens nu liever met OS X wil werken, laat hem dan toch !

Hier wat meer info :
        macOS Sequoia and OS X Sonoma Hackintosh instructions, tutorials, step-by-step how to guides and installation videos; Hackintosh systems, parts and more.

Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk niet dat je gewoon een retail versie van OS X kan installeren op een PC. Je hebt een aangepaste ISO nodig, die je via bovenvermelde sites wel kan vinden.
        Voor updates denk ik ook niet dat je gewoon automatisch kan updaten. Maar misschien kan dit nu wel, zoals gezegd, geen ervaring mee.

Een iMac niet overwogen ? Is niet goedkoop, weet ik, maar je krijgt een dijk van een computer in de plaats. Wat velen vergeten, is dat eigenlijk enkel je eerste Mac duur is, ze hebben een redelijk hoge restwaarde, zelfs als je ze pas na 4 jaar wegdoet.
        Heb je veel power nodig ? De nieuwste Mac mini's zijn zeker krachtige beestjes en je kan je keyboard, muis en display blijven gebruiken.

Je bent een week te laat, ik had een iMac te koop van juli 2012 (21.5 inch, quad core i5 2.7, 16Gb RAM, 1Tb HDD, Radeon 6770, ...) maar mijn schoonpa heeft 'm gekocht, die was Windows ook beu

Edit :
        @Teun_2 : had je tweede post te laat gezien. 3 displays, tja, dan is zowel een iMac of Mac mini uitgesloten (tweede display wel mogelijk, extended of mirrored).
        Last edited by Kaneda; 25 september 2013, 14:11.
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Die hoge restwaarde van macs blijft me verbazen. Ik was even aan het kijken naar 2de hands macs, maar die zijn gewoon idioot duur. Een pc van 3-4 jaar oud verkoopt nog aan meer dan de helft van de nieuwprijs. Als je zou stellen dat in het uiterste geval een pc 7 jaar meegaat, dan zijn die laatste 3-4 jaren de duurste. Dat is gewoon belachelijk.

Comment

Heb mijn iMac (mid 2011 model, nieuw van juli 2012) verkocht voor 1100 euro. Verkoop eens je hackintosh na een dik jaar...
            Waarom heeft een Golf een hogere restwaarde dan een Megane of een Astra ?

'k Heb er op een bepaald moment ook aan gedacht om een hackintosh te kopen, maar ik vond het uiteindelijk het gedoe niet waard. 'k Heb minder en minder tijd om te gaan zoeken naar drivers of om conflicten op te lossen. Maar jouw geval is wellicht anders en dan is een hackintosh meer iets voor jou...
            Last edited by Kaneda; 25 september 2013, 14:42.
            Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Teun, begin eens met die classic shell te installeren op een Win8 PC en beslis DAARNA of je voor een Mac of een Mac kloon gaat. Tenzij je Windows grondig beu bent natuurlijk.
              Ik wil in elk geval niet terug naar Win7, alhoewel ik het samenpersen van een non-touch OS en een touch OS idioot vind.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                In het verleden heeft Teun al eens "geproefd" van Mac-OS en blijkbaar toch niet geheel overtuigd want hij heeft recent terug een Windows PC of laptop gekocht.
                Hij is wat ongelukkig met Win8 en ik reik hem een (mogelijke) oplossing aan.
                Ik wil Teun dus zeker niet ten allen prijzen weghouden van een Mac-OS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  In het verleden heeft Teun al eens "geproefd" van Mac-OS en blijkbaar toch niet geheel overtuigd want hij heeft recent terug een Windows PC of laptop gekocht.
                  Hij is wat ongelukkig met Win8 en ik reik hem een (mogelijke) oplossing aan.
                  Ik wil Teun dus zeker niet ten allen prijzen weghouden van een Mac-OS.
                  Dat was al een hele tijd geleden, toen de osx86 scene nog niet zo ver stond als nu. Mijn laptop toen werd niet goed ondersteund en toen ik een nieuwe laptop kocht, lag een macbook ver buiten budget en moest ik voor mijn studies sowieso Windows hebben. De laptop die ik 5 jaar geleden heb gekocht voldoet ook niet aan de compatibiliteitseisen van osx86, dus ik heb er verder ook niet meer zo met geëxperimenteerd.

Van wat ik lees, is dat als je goede componenten kiest, de installatie van osx86 vrij eenvoudig is. Dat is het me wel waard denk ik. Ik ben vrij goed met computers, dus dat zal uiteindelijk allemaal wel goed lukken, denk ik zo.

Ik hang momenteel niet vast aan bepaalde programma's die enkel voor het één of andere os te gebruiken zijn, dus denk ik dat ik toch maar eens over het hekje ga kijken en osx een kans ga geven. Als het me niet bevalt, kan ik nog steeds terug. De pc is besteld, hopelijk heb ik volgende week alle onderdelen en kan ik het systeem in elkaar zetten.

Heb mijn iMac (mid 2011 model, nieuw van juli 2012) verkocht voor 1100 euro. Verkoop eens je hackintosh na een dik jaar...
                  Waarom heeft een Golf een hogere restwaarde dan een Megane of een Astra ?

'k Heb er op een bepaald moment ook aan gedacht om een hackintosh te kopen, maar ik vond het uiteindelijk het gedoe niet waard. 'k Heb minder en minder tijd om te gaan zoeken naar drivers of om conflicten op te lossen. Maar jouw geval is wellicht anders en dan is een hackintosh meer iets voor jou...
                  Een Mac van een paar jaar oud is even traag als een pc van een paar jaar oud met gelijke specs. Bij een Golf kan je nog argumenteren dat die langer mee kan gaan, bij een mac is dat niet waar. (in tegenstelling zelfs, een pc kan je nog gemakkelijk upgraden door wat ram bij te steken, ssd te installeren etc. Dat is bij de huidige generatie macs al heel wat moeilijker met ram dat is vastgesoldeerd op het moederbord). Mensen die 2dehands zoveel geld voor een mac overhebben begrijp ik gewoon niet. Je kan dan echt veel beter een nieuwe mac kopen en die dan na enkele jaren doorverkopen.
                  Last edited by Teun_2; 25 september 2013, 17:48.

Comment

Hier wat meer info :
                    macOS Sequoia and OS X Sonoma Hackintosh instructions, tutorials, step-by-step how to guides and installation videos; Hackintosh systems, parts and more.

Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk niet dat je gewoon een retail versie van OS X kan installeren op een PC. Je hebt een aangepaste ISO nodig, die je via bovenvermelde sites wel kan vinden.
                    Voor updates denk ik ook niet dat je gewoon automatisch kan updaten. Maar misschien kan dit nu wel, zoals gezegd, geen ervaring mee.

Een iMac niet overwogen ? Is niet goedkoop, weet ik, maar je krijgt een dijk van een computer in de plaats. Wat velen vergeten, is dat eigenlijk enkel je eerste Mac duur is, ze hebben een redelijk hoge restwaarde, zelfs als je ze pas na 4 jaar wegdoet.
                    Heb je veel power nodig ? De nieuwste Mac mini's zijn zeker krachtige beestjes en je kan je keyboard, muis en display blijven gebruiken.

Je bent een week te laat, ik had een iMac te koop van juli 2012 (21.5 inch, quad core i5 2.7, 16Gb RAM, 1Tb HDD, Radeon 6770, ...) maar mijn schoonpa heeft 'm gekocht, die was Windows ook beu

Edit :
                    @Teun_2 : had je tweede post te laat gezien. 3 displays, tja, dan is zowel een iMac of Mac mini uitgesloten (tweede display wel mogelijk, extended of mirrored).
                    Advocaat van de duivel: waarom zou je hem kopen? Ik ben tegen piracy, maar volgens mij kan je het ding niet legaal installeren op een pc, waarschijnlijk door de gebruiksvoorwaarden. Ten tweede verkopen ze altijd upgrade versies, omdat iedereen die een mac heeft het OS al betaald heeft. Het is een full OS, maar de licentie is upgrade volgens mij.

Vandaar mijn vraag, waarom betalen? Om te doen alsof je het niet wist in geval van problemen?

Comment

Het zijn wel degelijk geen upgrade licenties. De enige 'fout' die je maakt tegen de gebruikersvoorwaarden is dat je het systeem op niet-apple hardware installeert. Dat mag inderdaad eigenlijk niet. Waarom er dan toch nog voor betalen? Omdat ik dat wel zo netjes vind.

En over de legaliteit valt te discussiëren. In België zou die eis onder het verbod op koppelverkoop kunnen vallen en dus niet geldig zijn. Als een rechter zou oordelen dat dat niet het geval is, dan is het bovendien ook slechts een contractbreuk en geen criminele activiteit.

In de VS is DMCA vaak het probleem, maar die is niet van toepassing in de EU. Al bij al is het volgens mij wel degelijk legaal om OSX86 te installeren in België.
                      Last edited by Teun_2; 25 september 2013, 19:37.

Comment

Je probleem op dat vlak is dat Apple geen software verkoopt (toch geen OS X), maar hardware waar OS X opstaat. En je kan dat inderdaad updaten. Windows wordt wel apart verkocht...
                        Het betekent dus dat je regeltje van koppelverkoop gewoon niet opgaat : je kan gewoon geen apple PC kopen waar GEEN besturingssysteem opstaat, gewoon omdat volgens Apple een PC zonder OS X geen PC is... Je bent dus met een Hackintosh altijd illegaal bezig. Er zijn een aantal merken geweest die dergelijke PC verkochten : ze hebben ALLEMAAL hun rechtszaak verloren die Apple tegen hen had ingespannen...

Ik heb OS X ook virtueel geïnstalleerd onder virtualbox : dat werkt perfect, tot je de grafische kaart echt nodig hebt. Je kan dus perfect Iphoto opstarten, maar alleen zie je geen enkele foto . Een foto previewen met de spatiebalk gaat dan weer wel. Maar ik veronderstel dat dat een beperking is van die virtualbox...

Daarnaast : ik kan begrijpen dat je windows 8 lastig vindt, maar als je er leert mee werken, dan heb je snel door dat je dat startmenu helemaal niet mist. De enige keer dat ik het zie, is bij het opstarten van de PC, en als ik een programma wil opstarten dat niet in mijn taakbalk staat : maar dat gaat stukken sneller dan met die startknop : je tikt 2 of 3 letters in, en je hebt je link... Vanaf 8.1 ga ik dat tegelscherm nog minder zien, want dan kan je met 1 vinkje zorgen dat het ding rechtstreeks in de desktop opstart. Persoonlijk werk ik vlotter met windows 8 dan met windows 7. Maar ik moet er ook bijzeggen dat ik die startknop altijd al een draak heb gevonden... OS X werkt evengoed zonder . Die tegels gebruik ik voor de apps : maar de meeste zijn in vergelijking met de "echte" desktopsoftware zo beperkt, dat je er echt niet veel gebruikt. Die tegelversie van IE bv heb ik misschien al 1 keer opgestart...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Een Mac van een paar jaar oud is even traag als een pc van een paar jaar oud met gelijke specs.
                          Vóór deze mac had ik een Core2duo 2.8Ghz iMac (early 2008 model). Die kon nog perfect mee voor basic stuff. De specs zijn misschien dezelfde als van een PC, de manier waarop alles bij Apple perfect geïntegreerd is zonder kopzorgen, vind je niet bij Windows PC's... tenzij je, zoals jij, bereid bent er wat tijd in te steken. Tijd die IK niet heb...

Bij een Golf kan je nog argumenteren dat die langer mee kan gaan, bij een mac is dat niet waar. (in tegenstelling zelfs, een pc kan je nog gemakkelijk upgraden door wat ram bij te steken, ssd te installeren etc.
                          Bij die 2008 iMac én die 2011 iMac kan je nog perfect een SSD bijplaatsen (DIY Fusion drive) en ook nog geheugen. Ik vind dat ze in de PC wereld zich teveel blindstaren op specs. Als ik met een 2.8Ghz C2D iMac sneller en beter video footage kan monteren dan jij op een Windows met een i7 en een superdeluxe videokaart, wat is het nut dan van een 'snelle monster PC' ?

Mensen die 2dehands zoveel geld voor een mac overhebben begrijp ik gewoon niet. Je kan dan echt veel beter een nieuwe mac kopen en die dan na enkele jaren doorverkopen.
                          Dan moet je wel iemand vinden van wie je begrijpt dat hij of zij zoveel geld wil uitgeven voor een tweedehands Mac...
                          Weet je wat, koop een nieuwe Mac, verkoop hem binnen 2 jaar en dan heb je weer genoeg voor een splinternieuwe PC met specs waarbij de nieuwste Mac's verbleken... of je 'r iets zinnigs kan mee doen behalve gamen, da's dan weer een andere zaak...
                          Maar jij lijkt me een tweaker, iemand die niet wakker ligt om op zoektocht te gaan naar de beste drivers, om urenlange configuratieproblemen te lijf te gaan... Geen probleem hoor, heb ik vroeger ook nog gedaan, toen ik jong was. Nu heb ik er geen tijd meer voor. Als ik iets koop, wil ik dat 't gewoon werkt, zonder poeha. En daar geniet ik nu al 14 jaar van...
                          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Mijn laptop, een dell vostro core2duo 2,1 Ghz met intel videokaart uit 2009 kan eigenlijk ook nog goed mee, zolang je geen 1080p aan hoge bitrates gaat afspelen. Sinds 2009 heeft die geen enkele reinstall gehad, er staat nog steeds dezelfde windows 7 hardware op. Ik heb enkel het geheugen verdubbeld (2gb -> 4gb, en een seagate hdd+ssd schijf erin gestoken) En dat voor indertijd €550. Met de oudere generaties macs kan je nog wel het een en ander vervangen, maar met de huidige wordt dat steeds minder.

De tijd dat je windows om de zoveel tijd moest herinstalleren om de rotzooi eraf te krijgen ligt al een tijdje achter ons.

Dat jij met je 2.8 c2d nog perfect video footage kan monteren is prima, maar ik gok dat een recente i7 op windows met superdeluxe videokaart wel véél sneller zal werken met 1080p 60 fps aan hoge bitrates. Een windows 7 pc met dezelfde specs als jou imac moet niet onderdoen voor die imac, zolang je een goed scherm hebt natuurlijk. Een OS kan geen wonderen verrichten als het over performance gaat.

Ik vind Apple hardware zeker niet te duur, voor een premiumpc (dus met gelijkaardige afwerking, scherm etc.) betaal je minstens evenveel. Ik vind het alleen bizar dat Apple's hun waarde veel langer vasthouden, dat lijkt me erg irrationeel. Het is niet omdat het een mac is, dat het sneller verouderd.

Bovendien ondersteunt Apple oudere macs ook niet heel lang met nieuwe software: http://support.apple.com/kb/HT5444

Ik ben inderdaad een beetje een tweaker, maar ook veel minder dan vroeger. Ik vraag dan ook hier achter ervaringen en niet op tweakers.net, net omdat ik niet bereid ben dezelfde soort moeite erin te steken dan met dewelke ik (nog niet zo heel lang geleden) custom firmware en kernelaanpassingen schreef om nieuwe androidsoftware op mijn gsm te laten werken.

Als het vrij pijnloos gaat (en dat blijkt inderdaad zo te zijn tegenwoordig), wil ik zeker osx eens uitproberen. Ik koop een pc ook gewoon om te gebruiken en accepteer dat die in waarde verminderd. Soit, met mijn opmerkingen hierboven wil ik eigenlijk gewoon even zeggen dat ik de 2dehandsprijzen van macs eigenlijk veel te hoog vind en het zelf onverstandig zou vinden om er eentje 2dehands te halen. Het is wel een plus nauurlijk als je een mac nieuw koopt natuurlijk.

of je 'r iets zinnigs kan mee doen behalve gamen, da's dan weer een andere zaak...
                            Het is niet mijn bedoeling om er een windows vs mac topic van te maken. Ben jij blij met osx, prima. Ik ben altijd heel content geweest van Windows 7, maar 8 kan me niet bekoren en met een ouder besturingssysteem verderwerken op een nieuwe computer vind ik een beetje stom.

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Je probleem op dat vlak is dat Apple geen software verkoopt (toch geen OS X), maar hardware waar OS X opstaat. En je kan dat inderdaad updaten. Windows wordt wel apart verkocht...
                            Euhm jawel, je kan gewoon osx via de app store aankopen, ook voor een andere pc.

Het betekent dus dat je regeltje van koppelverkoop gewoon niet opgaat : je kan gewoon geen apple PC kopen waar GEEN besturingssysteem opstaat, gewoon omdat volgens Apple een PC zonder OS X geen PC is... Je bent dus met een Hackintosh altijd illegaal bezig. Er zijn een aantal merken geweest die dergelijke PC verkochten : ze hebben ALLEMAAL hun rechtszaak verloren die Apple tegen hen had ingespannen...
                            Slechts één bedrijf en die is voornamelijk omwille van DMCA aangeklaagd. Koppelverkoop is in België ook anders geregeld dan in de VS.

Ik heb OS X ook virtueel geïnstalleerd onder virtualbox : dat werkt perfect, tot je de grafische kaart echt nodig hebt. Je kan dus perfect Iphoto opstarten, maar alleen zie je geen enkele foto . Een foto previewen met de spatiebalk gaat dan weer wel. Maar ik veronderstel dat dat een beperking is van die virtualbox...

Daarnaast : ik kan begrijpen dat je windows 8 lastig vindt, maar als je er leert mee werken, dan heb je snel door dat je dat startmenu helemaal niet mist. De enige keer dat ik het zie, is bij het opstarten van de PC, en als ik een programma wil opstarten dat niet in mijn taakbalk staat : maar dat gaat stukken sneller dan met die startknop : je tikt 2 of 3 letters in, en je hebt je link... Vanaf 8.1 ga ik dat tegelscherm nog minder zien, want dan kan je met 1 vinkje zorgen dat het ding rechtstreeks in de desktop opstart. Persoonlijk werk ik vlotter met windows 8 dan met windows 7. Maar ik moet er ook bijzeggen dat ik die startknop altijd al een draak heb gevonden... OS X werkt evengoed zonder . Die tegels gebruik ik voor de apps : maar de meeste zijn in vergelijking met de "echte" desktopsoftware zo beperkt, dat je er echt niet veel gebruikt. Die tegelversie van IE bv heb ik misschien al 1 keer opgestart...
                            Zoals hierboven gezegd, ik heb het drie maanden als quasi enige besturingssysteem gebruikt, ik kon er echt niet aan wennen.
                            Last edited by Teun_2; 25 september 2013, 22:53.

Comment

Ik vind de hardware van Apple wel veel te duur. Mijn PC is ook niet goedkoop, maar de equivalente Apple (met helaas een tragere grafische kaart, en geen aparte SSD, want niet verkrijgbaar) kostte een goeie 800 euro meer. En uiteraard vergelijk ik dan appels met appels (dus het scherm van een IMac met een Dell ultrasharp U2713HM, wat bv. hetzelfde panel is (alleen gelukkig bij Dell wel de matte uitvoering...)). Met die 800 euro : daar kan ik zelf betere dingen mee doen.
                              Een hele tijd geleden is hier een testje gedaan met photoshop : een identieke IMac en windows 7 PC (dus zelfde processor, evenveel ram geheugen, vergelijkbare (trage) grafische kaart...). Resultaat : de windows PC was enkele procenten sneller. Waar het voordeel op dat vlak dan ligt met OS X is me helaas een raadsel.
                              Ik heb hier ook een 5 jaar oude laptop liggen : met i7 processor van de 1e generatie en 4 GB ram. Dat ding draait nog altijd alles wat ik wil, maar ik werk zelf veel liever met mijn Desktop onder windows 8...
                              Die waardevermindering vind ik niet belangrijk : gewoonlijk gebruik ik mijn PC's tot ze uit elkaar vallen. Meestal is dat na een jaar of 6-7 . Heb er ook eentje die het al 11 jaar volhoudt, maar die gebruik ik toch niet meer : is wat nostalgie, met nu windows 2003 server erop...
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X