Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaliseren van dia's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Digitaliseren van dia's

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Hangt er van af waarvoor de scans natuurlijk dienen Theo.
    Ik ben ook begonnen aan een titanenwerk om mijn oudere dia's te scannen, maar beperk mij wel tot de betere 20 à 30% van mijn beelden.
    Op die manier spaar ik al een hoop werk uit aan beelden die niet voldoen.
    Met betrekking tot het scannen ben ik wel heel blij over de kwaliteitsvolle Nikon LS50 te beschikken; manueel duurt het wel langer dan zo'n laderscanner als Reflecta, maar de bekomen resultaten zijn dan ook zeer goed (en allicht de beste op de markt). Hou er rekening mee dat licht- en kleurcorrecties uiterst minimaal zijn met scans; het is totaal iets anders dan beelden uit een digitale camera. Matige dia's scannen is dan ook zinloos.
    Eenmaal mijn werk af is, dan zet ik hem misschien wel te koop aan een aanvaardbare prijs. Maar dat is zeker nog niet voor morgen.
    Juist; zo doe ik het ook.
    Dus enkel de beste nemen.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Juist; zo doe ik het ook.
      Dus enkel de beste nemen.
      Jammer genoeg denkt niet iedereen er zo over, ik heb me geërgerd aan de niet-selectie van mijn schoonbroer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Jammer genoeg denkt niet iedereen er zo over, ik heb me geërgerd aan de niet-selectie van mijn schoonbroer.
        Kleine correctie.
        De beste zijn dia's die ik absoluut wil hebben.
        Heeft niets met de kwaliteit te maken
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Kleine correctie.
          De beste zijn dia's die ik absoluut wil hebben.
          Heeft niets met de kwaliteit te maken
          Ben precies dezelfde mening toegedaan. En waarom al dat gedoe......
          Ik heb mijn dia's zo een 4.000 als ik het goed voorheb gedigitaliseerd in 2 dagen.
          Dan volgden er natuurlijk nog een pak dagen snijwerk, herstelwerk, kuiswerk.....enz in PS, maar soit.
          Gewoon mijn 60D + macrolens erop. Mijn oude diaprojector, de lens er uit schroeven, stukje wit (echt wit hé) glas inschuiven, camera er voor monteren en klaar is kees.
          Lader in diaprojector met afstandsbediening + camera met afstandsbediening..... en afwisselend op het ene of andere knopje drukken...
          Je fotografeert gewoon de dia die (perfect beeld, omdat hij zo klein weergegeven wordt op het wit glas) geprojecteerd wordt op het wit glas
          Je kan er makkelijk een lader doorjagen in een paar minuten. Enne de kwaliteit is fantastisch, ik heb er hier ooit eentje geplaatst en geen kat die zag dat het een gedigitaliseerde dia van 30 jaar oud was .
          Heb het geheel dan een paar keer uitgeleend, tot het de laatste keer terugkwam met een vastgelopen projector .
          En dergelijk voorval heb ik reeds van meerdere uitleners vernomen.

Groetjes
          Last edited by Guest17; 13 september 2013, 17:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            ...
            Gewoon mijn 60D + macrolens erop. Mijn oude diaprojector, de lens er uit schroeven, stukje wit (echt wit hé) glas inschuiven, ...
            Heb je dit ooit geprobeerd met projectie op een stuk half doorzichtig wit perspex/plexi? Wij hadden vroeger met de hobbyclub zo'n demo systeem op poten gezet door in een zwart geverfde karonnen doos een plaat plexi te monteren als "scherm" en de projector (met ronde lader) te voorzien van een timer op de afstandsbediening. Dat werkte verbluffend goed.
            Ik vraag mij af hoe geod dit te fotogaferen valt. je hebt dan wel een iets grotere afbeelding omdat je de lens van de projector nog gebruikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Heb je dit ooit geprobeerd met projectie op een stuk half doorzichtig wit perspex/plexi? Wij hadden vroeger met de hobbyclub zo'n demo systeem op poten gezet door in een zwart geverfde karonnen doos een plaat plexi te monteren als "scherm" en de projector (met ronde lader) te voorzien van een timer op de afstandsbediening. Dat werkte verbluffend goed.
              Ik vraag mij af hoe geod dit te fotogaferen valt. je hebt dan wel een iets grotere afbeelding omdat je de lens van de projector nog gebruikt.
              Dat heb ik niet geprobeerd, maar ik denk hoe kleiner het geprojecteerde, hoe scherper.
              En op dat witte glas is het echt heel scherp. Eerst had ik witte plexi genomen, maar die was wat dikker als het witte glas en bijgevolg reeds iets minder scherp.
              Maar met het witte glas is het echt hééél goed. Ze zijn echt quasi perfect, maar er is nog wat werk aan vooraf en/of achteraf.
              Je moet ze vooreerst allemaal in landschapsformaat in de lader steken. Je kan ze meteen ook draaien, om het achteraf spiegelen te vermijden, maar dat spiegelen is zo gebeurd in PS. Dan op de juiste maat croppen, de eventuele stofjes verwijderen...... enfin, het achteraf werk duurt véééél langer als het digitaliseren, maar het resultaat mag echt gezien worden.
              Groetjes

Comment

ok, thnx .. ik ga zien of ik ergens een goed stuk "hi-tech" matglas kan vinden

Comment

Beste ,

Hier al eens gekeken?

http://www.nivoplus.be/document-scan...-digitaliseren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Dat heb ik niet geprobeerd, maar ik denk hoe kleiner het geprojecteerde, hoe scherper.
                    Dat lijkt enkel zo, zolang je maar niet begint te vergroten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Guido1970 Bekijk bericht
                      Zeer interessant.
                      En meteen het betere toestel.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Hallo,

Je kan zo'n toestellen ook huren aan een betaalbare prijs. Ik zelf heb het vorig jaar geleend bij http://www.frame-it.be/Frame-IT/dias.html
                        De kwaliteit is behoorlijk goed, je moet er niet constant bijzijn. Maar het duurt wel eventjes om zo'n lader te verwerken.

Groeten

Comment

Ga ik wellicht doen.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Working...
                          X