Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaliseren van dia's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Digitaliseren van dia's

Zoek liefst een klein usb-apparaat.

Zelf ingekaderde dia 's schijnen een probleem te zijn
    omdat ze te dik zijn.
    De meeste die ik heb zijn ongeveer 3mm dik.

Momenteel gebruik ik een oudere Agfa scanner.
    Dat gaat goed maar zeer omslachtig en tijdrovend.

Bedankt voor elke info
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: Digitaliseren van dia's

Is dit iets?

Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

In het algemeen heb ik nog noot iets positiefs gelezen over dit merk.
      Ik denk dat je met een goede flatbedscanner met goede scansoftware veel beter resultaten zal halen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik heb indertijd de Minolta Dimage IV + extra lader gekocht om mijn 12000+ dia's te scannen. Ik deed dit met de scanner aangesloten op een 2e PC zodat ik steeds, wanneer ik aan de "main PC" zat, even naast mij laders kon wisselen. Na een 3-tal maanden was de klus geklaard en heb ik de scanner verkocht. Het scannen van alle dia's heeft mij uiteindelijk geen 100 Euro gekost.

Kwalitatief is het resultaat toch zeer bevredigend (9200 dpi scan). Alle scan's werden dubbel op DVD gebrand en staan nu ook op HD (NAS) omdat sommige DVD's al corrupte files bevatten.

Ik zou dus voor een degelijke scanner gaan en die na het scannen verkopen, kost even veel als een budgetscanner en het resultaat is stukken beter.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

Comment

Ik heb de Nikon 5000ED met SF21 feeder maar door een krak in mijn hersenen kan ik het niet gedaan krijgen om hem weer te verkopen Met camera's en lenzen is het al net zo....
          Heb dus de laatste 4-5 jaar een heleboel scans gemaakt voor vrienden, familieleden, collega's en kennissen (en BD leden) voor de spotprijs van 0,1 €. Ze zijn nog uit Friesland langs hier gepasseerd. Resultaat : scanner heeft me 0 € gekost en ik heb hem nog. Heb hem indertijd gekocht met een uitgebreide garantie van 4 jaar omdat ik zoiets van zinnens was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Ik heb de Nikon 5000ED met SF21 feeder maar door een krak in mijn hersenen kan ik het niet gedaan krijgen om hem weer te verkopen Met camera's en lenzen is het al net zo....
            Heb dus de laatste 4-5 jaar een heleboel scans gemaakt voor vrienden, familieleden, collega's en kennissen (en BD leden) voor de spotprijs van 0,1 €. Ze zijn nog uit Friesland langs hier gepasseerd. Resultaat : scanner heeft me 0 € gekost en ik heb hem nog. Heb hem indertijd gekocht met een uitgebreide garantie van 4 jaar omdat ik zoiets van zinnens was.
            Heb gezien nu wat die nieuw kost....
            (bij Amazon)
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Ik heb de kleinere broer van de Nikon 5000 ED, de LS 50. Heb geen feeder, dus alles manueel en heel tijdrovend.
              De scans zijn van zeer goed kwaliteit. Heb mijn toevlucht moeten zoeken tot Vuescan software omdat NikonScan software al jaren niet meer wordt ondersteund door Nikon.
              Normaal gezien de zelfde resultaten als zijn grotere broer, maar wel de helft trager. Hij kostte dan ook de helft minder dan de 5000ED.
              Je zal hem hier en daar nog tweedehands wel kunnen vinden.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Ik heb de kleinere broer van de Nikon 5000 ED, de LS 50. Heb geen feeder, dus alles manueel en heel tijdrovend.
                De scans zijn van zeer goed kwaliteit. Heb mijn toevlucht moeten zoeken tot Vuescan software omdat NikonScan software al jaren niet meer wordt ondersteund door Nikon.
                Normaal gezien de zelfde resultaten als zijn grotere broer, maar wel de helft trager. Hij kostte dan ook de helft minder dan de 5000ED.
                Je zal hem hier en daar nog tweedehands wel kunnen vinden.
                e-bay > +/- 690 euro
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Heb gezien nu wat die nieuw kost....
                  (bij Amazon)
                  Ik heb intussen ook eens gekeken, die zijn getikt zeg !!!! Tel daarbij nog wat invoerrecten en BTW
                  Ik weet niet meer juist wat ik gegeven heb bij Konijnenberg voor de scanner, de feeder en een uitgebreide garantie maar dat was zeker geen 2000€, eerder iets rond de 1800€.

Inmiddels eens rondgevraagd en ik hoor dat het een zeer gegeerd item is sinds Nikon de productie heeft gestaakt.
                  Ik ben blij dat ik hem (nog) niet verkocht heb
                  Vriend van me heeft een Reflecta, kost de helft en werkt met laders. Hij beweert dezelfde kwaliteit te halen maar komt niet uit zijn schelp voor de test. Maar hij beweert wel meer, heeft van alles het beste voor een habbekrats als ik het moet geloven.
                  Zijn laatste bewering was dat een D200 in lowlight even goed werkte als een D3, ik heb hem onmiddellijk uitgedaagd en de discussie ging plots over iets anders.
                  Ik kan Leopard volledig gelijk geven, de kwaliteit is verbluffend, de krasremover ICE werkt wonderlijk, de bottleneck zijn niet de digitale blokjes maar de korrel van de film. Ik scan met bestanden van rond de 30 Mb per dia voor archivering die ik vervolgens verklein tot een werkbare 4-5 Mb. Alleen al het feit dat hij prescant zegt wel iets over de beoogde kwaliteit, als je geen feeder hebt idd zeer tijdrovend. Als je dan leest hoe lang die goedkope dinges erover doen, 15 s of zo Ik gaf de mensen zo'n diepscan samen met de verkleinde versie voor 0,1 € stuk. Gesteld natuurlijk dat de kaders in een staat waren die de feeder verdroeg. Als je dat zou laten doen durf ik te zeggen dat je 5 tot eerder 10x zoveel betaalt. Enfin, de mensen gelukkig en ik ook gelukkig. Daar gaat het ook over.

@Theo : ik zie hier ook de Ebay-prijs, dit bevestigt wat ik hoorde : dat ze zeer gewild zijn (en terecht) en dat de prijs navenant is.
                  Wat ik trouwens vind is dat je tegenwoordig op EBay niet meer de koopjes kan doen van pakweg 5-6-7 jaar geleden.

Comment

Ja ja; e-bay

Mijn oude Agfa doet ook een pre-scan.
                    Is een snapscan e-50 van Agfa en moet ik gebruiken met de laptop waar XP opstaat.

Die reflecta ken ik intussen
                    Die 'pakt' ne ganse lader he.

Ik heb 20 dozen met elk 2 laders.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Zijn laatste bewering was dat een D200 in lowlight even goed werkte als een D3, ik heb hem onmiddellijk uitgedaagd en de discussie ging plots over iets anders.
                      Misschien moet je eens over USB kabels beginnen. Schijnt dat daar ook zo'n verschil in is
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Ja ja; e-bay

Mijn oude Agfa doet ook een pre-scan.
                        Is een snapscan e-50 van Agfa en moet ik gebruiken met de laptop waar XP opstaat.

Die reflecta ken ik intussen
                        Die 'pakt' ne ganse lader he.
                        Dat klopt, Theo.
                        Het is een stuk makkelijker werken dan met de Nikon waar je iedere dia in de feeder moet steken. Dikke en dunne kaders dooreen gaat niet, met de reflecta wel. Ik vermoed dat dit moet te maken hebben met een exactere autofocus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                          Misschien moet je eens over USB kabels beginnen. Schijnt dat daar ook zo'n verschil in is
                          Heb ik niet gevolgd maar ik snappem. Er is een verschil tussen een goede en een slechte 1 en een goede en een slechte 0. Zoiets ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                            Jouw familienaam is toch niet toevallig "Steukers"?
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Hangt er van af waarvoor de scans natuurlijk dienen Theo.
                              Ik ben ook begonnen aan een titanenwerk om mijn oudere dia's te scannen, maar beperk mij wel tot de betere 20 à 30% van mijn beelden.
                              Op die manier spaar ik al een hoop werk uit aan beelden die niet voldoen.
                              Met betrekking tot het scannen ben ik wel heel blij over de kwaliteitsvolle Nikon LS50 te beschikken; manueel duurt het wel langer dan zo'n laderscanner als Reflecta, maar de bekomen resultaten zijn dan ook zeer goed (en allicht de beste op de markt). Hou er rekening mee dat licht- en kleurcorrecties uiterst minimaal zijn met scans; het is totaal iets anders dan beelden uit een digitale camera. Matige dia's scannen is dan ook zinloos.
                              Eenmaal mijn werk af is, dan zet ik hem misschien wel te koop aan een aanvaardbare prijs. Maar dat is zeker nog niet voor morgen.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                              X