Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluiting?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Als de lamp zelf terug stuk is, dan kunt ge met een betere lamp proberen, anders heeft dat geen enkele zin.
    Ik snap niet waarom je niet gewoon terug naar je Ford garage gaat en daar het probleem uitlegt, die weten toch wat doen zeker?
    Tsja Verseg, ik heb het hier ooit eens ergens geschreven. Van een vorige wagen (Opel Vectra) had ik plotsklaps eens drie gesprongen lampjes van de remlichten, zowel L als R en ook het middelste.
    Alle drie tegelijkertijd, want we stonden praktische elke dag voor dezelfde lichten met een vijftal collega's en die hadden het de dagen ervoor niet opgemerkt toen ze achter me aan reden of stopten.
    Ik ging en ga nog steeds altijd naar een officiële Opel dealer met mijn wagen, toen ook dus.
    Zij stonden ook voor een raadsel, hoe dit kon.
    Er werden drie nieuwe lampjes geplaatst en ik heb nooit nog een gesprongen lamp gehad de jaren nadien.
    Ra ra ra dus ....

Comment

Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

Ik had ooit met een Ford continu defecte lampen ... tot ze een software update uitgevoerd hebben.
      Blijkbaar regelde een software de spanning en de lampen gingen dus gewoon stuk door overspanning.
      Waarom dit softwarematig geregeld werd, heb ik nooit gesnapt maar na de upgrade nooit meer een defecte lamp gehad.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Nieuw inloggen op een fotografieforum om een autogerelateerde vraag te stellen uit een topic van 2013.
        Je kan je vraag evengoed HIER stellen.
        Of zoek even een autoforum op.
        Moderator Note: We geven de vraagsteller even 'the benefit of the doubt'. Velen komen hier via een Google-zoektocht terecht, en merken doorgaans niet eens dat het om een stokoud draadje gaat...
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Moderator Note: We geven de vraagsteller even 'the benefit of the doubt'. Velen komen hier via een Google-zoektocht terecht, en merken doorgaans niet eens dat het om een stokoud draadje gaat...
          Ik kan Skitch wel volgen hoor, maar open je een nieuw topic dat wordt er wel altijd door iemand verwezen naar een vorig topic met hetzelfde onderwerp.
          Dus voor de een zal het goed zijn en voor de ander not done.
          Maar volgens mij nog altijd beter een oud topic oprakelen, want iets ouds kan weer brandend actueel worden toch !?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Niets kortsluiting, ofwel slecht contact of slechte lamp of te hoge spanning uit je alternator.
            Die spanning kan je meten als de motor wat toeren draait, mag best niet boven de 14,5 volt komen.
            http://www.marcovw.nl/Woordenboek/l/...laadstroom.htm
            De levensduur van een gloeilamp wordt korter als de spanning hoger wordt, maar als een nieuwe lamp de volgende dag ook al stuk is door een te hoge spanning, dan moeten er ook nog andere lampen doorgebrand zijn.
            Daarom denk ik eerder aan een slecht contact.
            Als ik zelf zo'n probleem heb, dan test ik de lamp, en weet ik al meteen dat daar het probleem zit of niet, als de lamp in orde is, dan moet ik verder zoeken.
            Dat is ook iets wat de garagist zal moeten doen in dit geval.
            Bij heel wat recente auto's is het al wat moeilijker om de juiste diagnose te stellen, want daar werken ze niet meer met aparte draadjes die rechtstreeks van de schakelaars komen (hoe duurder de auto, hoe kleiner de kans dat je het probleem zelf opgelost krijgt).
            In dat geval krijg je dan wel een foutmelding op het dashboard als een lampje niet werkt.

Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat er iets mis is met de nieuwe lamp, bijvoorbeeld dat de gloeidraad niet goed vast zat, of dat er lucht in de lamp komt (maar dat zie je dan wel meteen als je die er terug uit haalt).
            In ieder geval is het best om de lamp eerst door te meten om te bepalen wat er mis is.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X