Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluiting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluiting?

    Een maand gelden was één van m'n voorste licht defect van m'n Peugeot 307 SW break.
    Ik heb wat gewacht en vorige week op een avond was ook mijn 2e voorste licht opeens stuk.

    Ik kon enkel maar met phares of standlichten rijden, zonder lichten was wat gevaarlijk
    De tegenliggers deden teken als ze mij met standlichten of phares zagen rijden, ene te fel, ander te donker, maar kon niet anders

    Ik liet 2 lampjes vervangen en dit koste mij €23.
    Nog geen 2 dagen later sprong er weer één vooraan + ook één achteraan deze keer.

    Iemand een idee of dit een kortsluiting kan zijn en zou ik dit zelf ergens kunnen checken ?
    Waar zou je goedkoopst voor- en achterlampjes kunnen kopen en is het aangeraden een hoger vermogen te nemen dan diegene die erin zitten?
    Misschien dat ze minder snel defect zijn dan?

  • #2
    Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

    Lampjes gaan niet stuk door een kortsluiting, want bij een kortsluiting valt de spanning weg, zonder spanning brandt een gloeidraad nooit door.

    Lampjes zelf vervangen is gewoonlijk veel goedkoper, maar er zijn auto's waarbij ze dat wel heel moeilijk hebben gemaakt (bijvoorbeeld bij een Renault Mégane van een paar jaar geleden).

    Bij de meeste auto's is de spanning tegenwoordig vrij hoog, dat is de reden waarom de lampjes zo snel stuk gaan.
    Mijn Clio heeft daar ook last van, op 90.000km heb ik al heel wat H4 lampen vervangen, de lampjes van de standlichten vooraan heb ik ook altijd in voorraad, want die gaan ook geregeld stuk.
    Maar gek genoeg is er nog nooit een ander lampje doorgebrand dan die H4 en de standlichtlampjes vooraan...

    In het handschoenenkastje van mijn auto zit bijna altijd wel een reserve H4 en een paar standlichtlampjes (als ik zie dat er een lamp defect is dan vervang ik die zo snel mogelijk, ik zal bijvoorbeeld onderweg bij een tankstation stoppen om een lamp te kopen als er een stuk gaat en als ik er geen reserve voor in de auto heb).

    Lampjes mag je niet zomaar vervangen door andere lampjes met een groter vermogen.
    Voor een achterlicht/stoplicht bijvoorbeeld moeten er de juiste lampen inzitten, anders zie je geen verschil tussen het achterlicht en het stoplicht.
    Er zijn H4 lampen met een groter vermogen (100/80W), maar daarmee loop je de kans dat er iets smelt aan de stekker, bedrading, of zelfs de reflector van de koplamp.
    Als je meer licht wil dan kan je beter lampen kopen die meer licht geven met hetzelfde vermogen.
    Maar die zijn duurder, en branden soms nog sneller door...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

      Een collega heeft bij zijn vorige auto (Opel Vectra) meer lampjes vervangen dan getankt. Hij heeft een tijd rondgereden met een apparaatje (waarschijnlijk om de spanning te registeren) maar het is nooit opgelost geweest. Mogelijk was er sprake van spanningspieken maar het vreemde rare was dat het euvel zich voordeed op verschillende circuits maar op andere nooit.

      Noot: Een maand met een kapotte koplamp rijden....

      De tegenliggers deden teken als ze mij met standlichten of phares zagen rijden, ene te fel, ander te donker, maar kon niet anders
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

        Wordt zoiets niet veeleer veroorzaakt door een alternator die wat te levendig met zijn spanning rondspringt onder bepaalde situaties (bv. bij veel felle toerentalveranderingen van de motor).
        Een maand wachten om mijn verlichting te herstellen zou ik toch ook niet doen. Mijn defect remlicht was vervangen op 2 dagen (en dan nog helemaal gratis door een merkgarage...).
        Last edited by polleke_cgc; 19 augustus 2013, 18:10.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

          Laat in de garage de alternator eens nakijken als het echt te gortig is. Misschien is de spanning zoals gezegd aan de hoge kant. Trillingen is een andere dooddoener.

          Zelf ga ik mijn lampjes halen in een auto onderdelen winkel, kost niet veel. Vraag daar ook eens raad, die mannen weten toch wel wat ze verkopen. Ik vervang ze ook steeds alle 2 tegelijk. Die lampen zijn even oud en hebben evenveel afgezien dus nummer 2 gaat er kortelings ook aan. Rijd je ook niet rond met een felle en een minder felle lamp.

          Comment


          • #6
            Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

            Inderdaad,

            hoogstwaarschijnlijk geeft je alternator teveel voltage, mag maximum 14 volt zijn. Ook trillingen kunnen een oorzaak zijn van regelmatig kapotte lampen.

            Succes...
            BD1766BE

            Comment


            • #7
              Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

              Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
              Inderdaad,
              hoogstwaarschijnlijk geeft je alternator teveel voltage, mag maximum 14 volt zijn. Ook trillingen kunnen een oorzaak zijn van regelmatig kapotte lampen.
              Succes...
              +1
              Waarschijnlijk een te hoge spanning van de alternator.
              Dat komt het meeste in de winter voor, als het berekoud is.
              Laat in de garage de spanning van de alternator eens nakijken.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Lampen van een hoger wattage steken zal ze nog sneller stuk doen gaan mits ze nog warmer worden, trouwens is dit wettelijk verboden.
                Een maand rijden met een defecte lamp vind ik ook niet kunnen.
                Als trillingen de oorzaak zijn kunt ge proberen met speciale lampen die een stevigere gloeidraad hebben, die bestaan voor motoren en sport- en terreinwagens.
                Maar controle door de garage is aanbevolen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

                  Lampjes of auto's of de elektra van auto's kunnen rare kuren hebben zeker ?
                  Ik had het ooit voor dat alle drie mijn remlichten op het zelfde ogenblik plots niet meer werkten.
                  Ik werd er gelukkig door een achter me aan rijdende collega attent op gemaakt. Levensgevaarlijk dus, want niemand ziet dat je remt.
                  Naar de garage, drie nieuwe lampjes er in en de volgende, ik schat 8 jaar, nooit geen problemen meer mee gehad (het was ook een Opel Vectra - net als in #3).
                  Ra ra ra ra....... ook voor de garage.
                  Groetjes
                  Last edited by Guest17; 19 augustus 2013, 23:20.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

                    Lamp nr 1 kan gewoon end of life geweest zijn. Daar een maand mee rondrijden, is not done, sorry, ik haat mensen die rondrijden met gebrekkige verlichting (en komaan, als je dan nog met "faren" moet gaan rijden, ??)
                    Soit, lampje nr 2 gaat uiteraard ook snel stuk gaan, als 1 end of life is.
                    Als je dan vervangt door een minder merk, kan het opnieuw snel stuk gaan.
                    Ik heb zo een VW gehad, die meer lampjes als diesel verbruikte. Op den duur zelf Philips lampen erin gestoken, en geen kapotte meer gehad.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

                      Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                      De tegenliggers deden teken als ze mij met standlichten of phares zagen rijden, ene te fel, ander te donker, maar kon niet anders
                      Hoezo, kon niet anders ?
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Hoezo, kon niet anders ?
                        Een maand met een kapot licht rijden = "niet anders kunnen".
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

                          De schuld van een te hoge spanning is te vinden bij de regulator, die maakt slechts deel uit van de alternator, veelal samen met de kooltjes en kost niet veel.
                          Ik zou ook denken aan slechte contacten, misschien eens contactspray gebruiken en de contactjes proper krabben.
                          Lampjes vervangen langs achter zou geen probleem mogen zijn, zelf voor iemand met twee linkerhanden. Langs voor is idd bij sommige merken en modellen (zie #2 van Bart) een heel ander verhaal

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Lampjes vervangen langs achter zou geen probleem mogen zijn, zelf voor iemand met twee linkerhanden.
                            Let maar op dat den Brusselmans dit niet leest

                            "Achteraan" en "vooraan" is wel minder typwerk
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Let maar op dat den Brusselmans dit niet leest

                              "Achteraan" en "vooraan" is wel minder typwerk
                              Doet me denken aan die mop over die Vlaamse tandarts die een tand moest trekken bij een Waal die zijn mond niet wilde open doen.
                              Bloed overal : hij moest hem trekken van de achterkant

                              Comment

                              Working...
                              X