Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluiting?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De led-koplamp varianten vergeet je best, die kunnen zonder een degelijke koeling nooit evenveel licht geven als een halogeenlamp.
    De andere types heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit in werking gezien.
    Het is ook opletten voor de juiste kleur, zeker als je witte lampjes nodig hebt kunnen sommige leds wel eens veel te blauw zijn (en dat is wettelijk dus niet toegelaten).

Je weet toch dat lampenfabrikanten ooit afspraken hebben gemaakt om de levensduur van gloeilampen te beperken omdat die vroeger veel te lang heel bleven (waardoor ze er te weinig verkochten)...
    Waarschijnlijk zijn spaarlampen ook zo gebouwd, en zullen ze de nieuwe led lampen ook wel ergens een beperkte levensduur meegeven (dat is al zo bij sommige Chinese led lampjes, die gaan al na een paar weken stuk als je pech hebt).
    Allé : goed om weten. Heb hier onlangs in de living 6 LED GU-10 lampen geplaatst van Sylvania, die het in theorie 25 jaar zouden moeten volhouden. Ze waren in elk geval duur genoeg.
    Hopelijk tot over 25 jaar . 'k weet wel niet of ik dan dit topic nog ga terugvinden...
    Groeten,

Polleke

Comment

Re: Voor- en achterlicht wagen opnieuw gesprongen,goedkoper lampjes vinden, kortsluit

Als die led lampen een spanningomvormer bevatten (meeste 230V types) gaan die zeker geen 25 jaar mee. Daar zitten electrolytische condensatoren in en de maximale levensduur van die dingen in optimale omstandigheden 5000-10000 uur. Goedkope types misschien 2000 uur.

In de luster zitten 3 gloeilampen en 3 spaarlampen, kwestie van toch een beetje aangenaam licht te hebben. De spaarlampen moet ik elk jaar vervangen, de gloeilampen om de 2 jaar. En als zo'n spaarlamp het begeeft zijn al de zekeringen tot aan de teller eraan. Maakt niet uit of het nu wit product, silvania, philips of iets anders is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Als die led lampen een spanningomvormer bevatten (meeste 230V types) gaan die zeker geen 25 jaar mee. Daar zitten electrolytische condensatoren in en de maximale levensduur van die dingen in optimale omstandigheden 5000-10000 uur. Goedkope types misschien 2000 uur.

In de luster zitten 3 gloeilampen en 3 spaarlampen, kwestie van toch een beetje aangenaam licht te hebben. De spaarlampen moet ik elk jaar vervangen, de gloeilampen om de 2 jaar. En als zo'n spaarlamp het begeeft zijn al de zekeringen tot aan de teller eraan. Maakt niet uit of het nu wit product, silvania, philips of iets anders is.
        Vooral hoge temperaturen zorgen voor een kortere levensduur van die condensators, dat is zo bij elke schakelende voeding (zo'n voeding wordt tegenwoordig in bijna elk apparaat wel gebruikt).
        Die led lampen (spots) kan je daarom beter niet gebruiken in armaturen waar de warmte niet goed uit kan, want dan zijn ze heel snel stuk (dan kan het ook de led zelf zijn die defect raakt door oververhitting).
        Maar dat geldt ook voor de spaarlampen in je luster, als die te heet worden, dan zullen die nooit de opgegeven levensduur halen.
        Op het werk hangen er op een bepaalde plaats armaturen met 2 spaarlampen van 11W (type PL), nu is er van 1 armatuur een paar jaar geleden het glas stuk gegaan, en die lampen zijn niet meer stuk gegaan, de andere die daar in dezelfde soort armaturen zitten, die zijn ondertussen allemaal wel een keer vervangen.
        Spaarlampen kunnen dus ook niet tegen hoge temperaturen...

Ik heb hier nog nooit een zekering weten uitvallen door een defecte spaarlamp, en bij de spaarlampen op het werk is dat ook nog nooit gebeurd.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Ik kan alleen maar zeggen dat de info van Sylvania zelf dan niet bijster klopt : zelfs op elk doosje staat 25000h, 25 jaar. De lampen zitten volledig vrij gemonteerd. De lampjes zijn trouwens voorzien van behoorlijk wat warmteafvoervinnen : dat zal dus wel zijn reden hebben. Het zijn trouwens lampjes van 7.5W (350lm) : op het ogenblik dat ik ze gekocht heb, waren het de enige van dat type die ik gevonden heb. Al de rest haalde amper 5 W en minder. Ze zitten er nu een dik jaar in (blijkbaar gaat die "onlangs" sneller dan gedacht), en ze doen het toch nog .
          Last edited by polleke_cgc; 27 augustus 2013, 00:02.
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De led-koplamp varianten vergeet je best, die kunnen zonder een degelijke koeling nooit evenveel licht geven als een halogeenlamp.
            De andere types heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit in werking gezien.
            Het is ook opletten voor de juiste kleur, zeker als je witte lampjes nodig hebt kunnen sommige leds wel eens veel te blauw zijn (en dat is wettelijk dus niet toegelaten).
            Straf dat sommige automerken LED koplampen aanbieden van fabriek uit en dat ze daar meer licht uit krijgen dan uit standaard halogeen lampen.
            De kleur van gehomologeerde lampen zal wel wettelijk geregeld zijn en ook voldoen aan de voorwaarden?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
              Met het vervangen door ledlampen moet je weten dat wanneer er gloeilampcontrole is ( bij mijn mb is dit zo ) dan kan je deze niet plaatsen daar de stroom te klein is om voor de computer te zien dat lamp ok is . is er geen controle dan kan je deze gewoon omwisselen .
              LED lampen kopen die compatibel zijn met CAN bus.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk 4
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Kleurgrens dacht ik is 5000k. Dus wit. En led valt daar perfect onder, mits de juiste.
                En ik heb onlangs zo een led koplamp gezien, dat is niet 1 ledlampje, maar een hele batterij met een flinke koeling. Echt wel high tech , en niet zomaar in de plaats van een lampje te steken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Straf dat sommige automerken LED koplampen aanbieden van fabriek uit en dat ze daar meer licht uit krijgen dan uit standaard halogeen lampen.
                  De kleur van gehomologeerde lampen zal wel wettelijk geregeld zijn en ook voldoen aan de voorwaarden?
                  Daar gaat het niet over een nagemaakte H4 of iets dergelijks waar ze een aantal SMD-ledjes op hebben gesoldeerd.
                  Er zijn wel degelijk leds die voldoende licht geven om er een volwaardige auto-koplamp mee te maken, maar dan moet er aan de achterkant van die koplamp iets voorzien zijn om de warmte af te voeren.
                  Met zo'n H4 vol met SMD ledjes is er geen mogelijkheid om de warmte af te voeren.

Als ik een led zaklamp met een XML-T6 led op mijn fiets monteer, dan heeft die ook wat rijwind nodig om niet te heet te worden.
                  De zaklamp die ik vorig jaar gebruikt heb om er een vliegtuig mee te verlichten, die werd zo heet dat ik ze na een tijdje nog net lang genoeg kon vastnemen om ze uit te schakelen.
                  Daar zitten 3 XML-T6 leds en 4 stuks 18650 lithium-ion accu's in, in principe zou die ongeveer even veel licht moeten geven als een auto-koplamp.

Maar naarmate de leds warmer worden geven ze wel minder licht, een goede koeling is dus noodzakelijk, zeker onder de motorkap van een auto.
                  Een led kan ook niet zo'n extreem hoge temperaturen verdragen, het is geen gloeidraad.
                  BD0338BE

Comment

hallo

sorry voor het storen ik heb en ford focus van 2009 een van mij stop licht was stuk ik heb deze zelf vervangen model lampje (l21) deze werkte gisteren heel goed , deze morgen auto opgestart en deze lichtje werkt weer niet kan dit door kortsluiting of nog iets anders alle andere lichten werken wel perfect kan iemand mij raad geven hierover alvast danku

grts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yannick001 Bekijk bericht
                      hallo

sorry voor het storen ik heb en ford focus van 2009 een van mij stop licht was stuk ik heb deze zelf vervangen model lampje (l21) deze werkte gisteren heel goed , deze morgen auto opgestart en deze lichtje werkt weer niet kan dit door kortsluiting of nog iets anders alle andere lichten werken wel perfect kan iemand mij raad geven hierover alvast danku

grts
                      Er is veel verschil in lampjes , een degelijk merk kan een wereld van verschil geven , ik heb altijd osram gebruikt en geen noemenswaardige problemen mee gehad tot op heden.

Comment

Nieuw inloggen op een fotografieforum om een autogerelateerde vraag te stellen uit een topic van 2013.
                        Je kan je vraag evengoed HIER stellen.
                        Of zoek even een autoforum op.
                        "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

hallo

grts
                          Het zal eerder een slechte verbinding zijn waardoor het lampje niet meer werkt. Soms zijn de contactjes geoxideerd, maar het is ook best mogelijk dat er een slechte verbinding is in een van de stekkers, of zelfs in de print waarop de lamphouders gemonteerd zijn.
                          Lampjes gaan niet stuk door een kortsluiting, want als er een kortsluiting zit in de bedrading voor de lamp, dan krijgt de lamp 0V, geen enkele lamp gaat stuk van 0V...
                          BD0338BE

Comment

Ga eens naar een auto onderdelenwinkel en leg je probleem uit. (geen auto 5, een echte) Ik had bvb dat de koplampen van mijn Meriva elk jaar stuk waren. Nu ging ik gewoon andere halen in zo'n winkel waar die enkele euro kosten, geen ramp. Maar de laatste keer heb ik dat terloops gezegd. En de man heeft me een ander type van dezelfde lamp aangeboden, ook een H1 maar een type dat voor 4x4 geschikt is en beter tegen trillingen etc kan. Die kosten wat meer (25% of zo) en die zitten er nu al 3 jaar in.

Zoek het niet te ver. De man vertelde dat sommige wagen duidelijk meer lampen verslijten als andere. Waarschijnlijk meer trillingen, lampen worden warmer of zoiets. Maar er zijn types lampen die daar voor gemaakt zijn en die echt niet veel meer kosten.

En vervang de lampen altijd links en rechts tegelijk. Als er een stuk is gaat de andere ook stukgaan, ze zijn even oud.

Comment

Als de lamp zelf terug stuk is, dan kunt ge met een betere lamp proberen, anders heeft dat geen enkele zin.
                              Ik snap niet waarom je niet gewoon terug naar je Ford garage gaat en daar het probleem uitlegt, die weten toch wat doen zeker?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

hallo

sorry voor het storen ik heb en ford focus van 2009 een van mij stop licht was stuk ik heb deze zelf vervangen model lampje (l21) deze werkte gisteren heel goed , deze morgen auto opgestart en deze lichtje werkt weer niet kan dit door kortsluiting of nog iets anders alle andere lichten werken wel perfect kan iemand mij raad geven hierover.
                                Niets kortsluiting, ofwel slecht contact of slechte lamp of te hoge spanning uit je alternator.
                                Die spanning kan je meten als de motor wat toeren draait, mag best niet boven de 14,5 volt komen.

Comment

Working...
                                X