Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom een smartphone?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: waarom een smartphone?

    Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
    Het enige waar ik niet aan meedoe is kleding van 5 euro, gewoon omdat je dan weet dat deze in slechte omstandigheden worden geproduceerd.
    Tja, hoe kan je tegenwoordig nagaan waar iets geproduceerd wordt ? En dat is een mes dat aan twee kanten snijdt hé, als niemand nog iets zou kopen dat
    bv. in Bangladesh gemaakt wordt, zijn die mensen daar dan beter af zonder werk, of met het werk onder slechte omstandigheden, die mensen kunnen
    er zelf niets aan doen, maar de ketens van multinationals zijn hier schuldig.
    Ik zal ook geen Jeans kopen in een winkel waar ik een venster van betaald heb als ik buiten kom.
    In Ieper zit bv. een grote invoerder van Jeans, die mensen voeren een tiental grote merken in, met een dagelijkse omzet van enorm veel stuks,
    waar komt dat allemaal vandaan ??? Maar je kan er alles kopen aan 17,5€ per stuk, eender welk merk, maakt niets uit, en het is openbaar,
    en je kan er betalen met je bankkaart, dus niets illegaals....
    Op een tweetal Km van hier hadden wij hier jaren geleden een topfabriek van jeans, namelijk Levis, het was hier een van de beste firma's
    uit de omtrek, goed betaald, allerlei voordelen en alles zoals het hoort, op een bepaald moment kreeg iedereen als bonus een veertiende maand betaald
    omdat ze grote winsten hadden gemaakt, en drie maanden later doen ze de boel dicht, verklaar.

    Comment


    • Re: waarom een smartphone?

      Of je kan een goedkope hamburger gaan eten:

      Comment


      • Re: waarom een smartphone?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Playerofwar, je koopt liever duurdere kledij omdat de arbeiders er beter zouden van worden?
        - Nike, die leuke sportschoenen waar je al blij mag zijn hun laatste modellen voor minder dan €150 worden gemaakt in lage loonlanden als Vietnam waar de schoen geen €10 kost, de lonen werden plots te hoog en hops, daar gaan ze verhuizen naar Cambodia
        - Polo, die leuke T-shirts en hemden worden gemaakt in Indonesië in omstandigheden, tja, als je om 17h. een ritje probeert te maken in Sukabumi regio weet je genoeg
        - Zoals Anonymous schreef zitten de verschillende grote merken ook in Bangladesh alsook de schoenen van Bata. Ik kan je ook aanraden eens rond te rijden buiten Dhaka wanneer een shift gedaan is in 1 van die vele sweatshops.

        Lees eens het boek No Logo, een echte aanrader. Ik ben geen anti-globalist, al helemaal niet maar dit boek heeft me over enkele zaken toch ferm doen nadenken.
        Je kan alles van twee kanten bekijken. Die mensen daar verdienen te weinig, maar als ze duurder zouden zij zou er niemand jobs aanbieden en is het dus nog slechter voor de arbeiders. Dit is een fase waar elke economie doorheen moet (hier was het ook zo). Ik ben al in verschillende fabrieken geweest (Indië, Italië en België) en het verschil is echt niet zo groot... In elk land heb je fabrieken met 3e hands machines, onofficiëlle arbeiders en slechte infrastructuur. Maar je hebt ook in al deze landen fabrieken waar de technologie vanaf druipt. Alles automatisch, nieuwste machines, uitstekende omstandigheden en arbeidsverzekeringen.
        Kinderarbeid zie je wel af en toe in Indië, maar daar bekijken ze alles ook anders. Iemand van 14 noemen ze daar geen kind meer, deze werken dan wel in een fabriek. En daartegen protesteren de mensenrechtenorganisaties dan. Terwijl vooral in verscholen fabriekjes en werkplaatsen kinderarbeid normaal is (vanaf 5 jaar), daar zijn die broeken van 5 euro gemaakt. Kinderen dat door hun ouders verkocht zijn aan een fabriekje, omdat zij geld nodig hadden of er niet voor konden zorgen. Maar wat is dan erger, een kind dat omkomt van de honger en dorst en constant moet bedelen. Of werken in een fabriekje in slechte omstandigheden, maar wel met voedsel, drinken en onderdak.
        Zelf weet ik niet wat beter is, bij beide voel ik me slecht.

        Arbeidsuren zijn enkel in België zo strikt... Velen zien dat het 17:00 is en laten het werk vallen. In Italië werken ze door tot ze klaar zijn. In het hoogseizoen werken sommigen van 7:00 's morgens tot 20.00 's avonds, ook op zaterdag. En dan krijgen ze in het laagseizoen enkele dagen vrij. Probeer dat idee in België eens uit. Ik wed dat slechts 5% zo'n job zou aannemen. In Indië heb ik vaak gezien dat ze werken met een soort dagdoel en statistieken om te zien hoe goed het werk vooruit gaat. Je zou denken dat het daar bandwerk is, maar in sommige plaatsen is er echt wel initatief onder de arbeiders (minder dan bij ons, maar dat is ook ontwikkeling).

        En over schoenen ken ik relatief veel, een gemiddelde Nike kost ongeveer 4-6 euro in productie (dat is ook pure aardolie). Een lederen kwaliteitsschoen gemaakt in Italië/Indië zo'n 30-100 euro (afhankelijk van welk leder dat gebruikt is en de grootte van de productie (een moule voor een zool kost meer dan 5.000 euro per maat, dus dat begint te tellen. Design, stalen, snijmessen, machines,...) Arbeidskosten worden pas een grote factor als je spreekt over honderdduizenden paren. Het allergrootste aandeel van de hogere prijs is te wijten aan de verkoper en de (enorme) marges dat deze krijgt.

        Maar we wijken af, het gaat hier om smartphones .

        Comment


        • Re: waarom een smartphone?

          Efkes terug OT:

          Pas ontdekt: In Android kan je bij de recente versies een "internet telefonie" account aanmaken. Ik zit al een tijdje bij FreeVoipdeals. Dus die account aangemaakt, als ik nu wil bellen krijg ik de keuze "Telefoongesprek" of "Internetoproep". Vroeger gebruikte ik daarvoor een Android App, maar met die SIP account gaat een verbinding maken véél sneller.
          Alleen daarvoor is een smartphone voor mij verantwoord. (0,5 cent/min naar Belgische GSM's, 1 cent/min. naar mijn zoon zijn GSM in de USA).
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: waarom een smartphone?

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Efkes terug OT:

            Pas ontdekt: In Android kan je bij de recente versies een "internet telefonie" account aanmaken. Ik zit al een tijdje bij FreeVoipdeals. Dus die account aangemaakt, als ik nu wil bellen krijg ik de keuze "Telefoongesprek" of "Internetoproep". Vroeger gebruikte ik daarvoor een Android App, maar met die SIP account gaat een verbinding maken véél sneller.
            Alleen daarvoor is een smartphone voor mij verantwoord. (0,5 cent/min naar Belgische GSM's, 1 cent/min. naar mijn zoon zijn GSM in de USA).
            Is dat dan het zelfde als de Triiiing app bij Telenet ? KLIK

            Comment


            • Re: waarom een smartphone?

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Pas ontdekt: In Android kan je bij de recente versies een "internet telefonie" account aanmaken. Ik zit al een tijdje bij FreeVoipdeals. Dus die account aangemaakt, als ik nu wil bellen krijg ik de keuze "Telefoongesprek" of "Internetoproep". Vroeger gebruikte ik daarvoor een Android App, maar met die SIP account gaat een verbinding maken véél sneller.
              Alleen daarvoor is een smartphone voor mij verantwoord. (0,5 cent/min naar Belgische GSM's, 1 cent/min. naar mijn zoon zijn GSM in de USA).
              En Skype dan? Dat is toch volledig gratis internetbellen?

              Comment


              • Re: waarom een smartphone?

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                En Skype dan? Dat is toch volledig gratis internetbellen?
                Voor naar gsm's moet je ook geld betalen.

                Comment


                • Re: waarom een smartphone?

                  Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Voor naar gsm's moet je ook geld betalen.
                  Naar mij dus.
                  Maar ik veronderstel dat we hier hooguit met een handvol mensen zitten zonder smartphone, dus de rest kan skypen en belt dus gratis.

                  Comment


                  • Re: waarom een smartphone?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Is dat dan het zelfde als de Triiiing app bij Telenet ? KLIK
                    Het gelijkt er op maar het werkt toch helemaal anders: je zet 10 euro op je account, je belt dan naar een karrevracht bestemmingen 4 maanden GRATIS, daarna 0,5 tot 1 cent per minuut. Bellen naar GSM's is altijd betalend, maar naar de meeste bestemmingen spotgoedkoop.
                    Ik heb daar in eenver verleden (oktober 2012) 10 euro opgeladen, ik heb nog altijd 5,34 euro ter beschikking.
                    De kwaliteit is doorgaans goed tot zeer goed, een enkele keer een stuk slechter. Misschien is Triiing kwalitatief nog beter, maar dan toch een stuk duurder
                    De tarieven: http://www.freevoipdeal.com/en/rates
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • Re: waarom een smartphone?

                      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      En Skype dan? Dat is toch volledig gratis internetbellen?
                      Om echt te "telefoneren" naar een telefoonnummer is Skype altijd betalend, en wel duurder dan de meeste Betamax Voipdiensten.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: waarom een smartphone?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Het gelijkt er op maar het werkt toch helemaal anders:
                        Misschien is Triiing kwalitatief nog beter, maar dan toch een stuk duurder
                        Met mijn Telenet abo is bellen naar gsm na 16U en vóór 8U en in het WE gratis, naar vaste lijnen dag en nacht gratis,
                        ttz. als je die 5€ opleg op je vaste lijn betaald.
                        Of zie ik iets over het hoofd ?

                        Comment


                        • Re: waarom een smartphone?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Met mijn Telenet abo is bellen naar gsm na 16U en vóór 8U en in het WE gratis, naar vaste lijnen dag en nacht gratis,
                          ttz. als je die 5€ opleg op je vaste lijn betaald.
                          Of zie ik iets over het hoofd ?
                          Het zal van je belgedrag afhangen: ik bel bv. naar mijn zoon zijn GSM in New-York 4 maanden gratis en daarna aan 1 cent/min.
                          Kijk eens naar de tarieven http://www.freevoipdeal.com/en/rates dan weet je direct of het interessant zou kunnen zijn voor u.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: waarom een smartphone?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Maar al die met een iPhone, Galaxy S3, S4 of wat dan ook van redelijke smartphone hebben al 600, 700 of 800€ uitgegeven voor ze beginnen bellen ...
                            Intussen heeft Telenet weer solden, en gooien ze die dingen voor € 1 naar je hoofd. Luxegadgets waar anderen ooit € 800 voor uitgegeven hebben.
                            Je hebt er wel een abonnement mee te betalen, maar dat heb je natuurlijk anders ook.

                            Echter, de vraag blijft of het wel nodig is. Door die ene euro neer te tellen doe je weer mee met de consumptiemaatschappij, én je creëert weer een behoefte die je anders niet had.

                            En eerlijk, zijn mensen met een smartphone dan gelukkiger dan voorheen?
                            Wordt hun geluk door materialisme bepaald?

                            Geef toe dat de meesten het eerder kochten omdat het een leuk speeltje is.


                            Een leuk speeltje, waar sommigen bereikbaarheidsverslaafd van worden, of social-media-verslaafd?
                            Of zoals deze persoon die probeert af te kicken:


                            Dan ben je toch niet meer gelukkig, en dan sta je niet meer bewust in het echte leven?

                            Comment


                            • Re: waarom een smartphone?

                              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Intussen heeft Telenet weer solden, en gooien ze die dingen voor € 1 naar je hoofd. Luxegadgets waar anderen ooit € 800 voor uitgegeven hebben.
                              Je hebt er wel een abonnement mee te betalen, maar dat heb je natuurlijk anders ook.
                              Als ik naar mijn eigen situatie kijk ga ik niet lang genoeg leven om aan hetzelfde bedrag te komen dan het TN abo... Met gemiddeld €1.5/maand op mijn Base-0 factuur krijg ik zo'n smartphone nooit afbetaald
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment


                              • Re: waarom een smartphone?

                                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                                Als ik naar mijn eigen situatie kijk ga ik niet lang genoeg leven om aan hetzelfde bedrag te komen dan het TN abo... Met gemiddeld €1.5/maand op mijn Base-0 factuur krijg ik zo'n smartphone nooit afbetaald
                                Maar met Base-0 heb je ook niets inbegrepen.
                                Al je verbruik wordt afzonderlijk gefactureerd. Terwijl bij het TN abonnement je niet extra moet betalen voor je telefoongesprekken of sms'en, tenzij je over je limiet gaat en vb meer dan 10 000 sms'jes per maand verstuurd natuurlijk.

                                Stuur als voorbeeld eens 9 999 sms'jes, vergelijk dan je factuur van Base-0 met dat van Telenet, dan betaal je bij Telenet 15 euro, en bij Base-0 betaal je 999,9 euro.

                                't is maar hoe je het bekijkt.

                                Comment

                                Working...
                                X