Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omheining.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Omheining.

Oorspronkelijk geplaatst door Lierenaar Bekijk bericht
    Ben ook in discutie. Naast mij zijn de bouwgronden verkocht , was vroeger land van ons hebben dit verkaveld . Ik heb al een omheining geplaatst rondom mijn huis geplaatst toen de procedure van verkaveling liep , dus vooralleer de gronden verkocht waren.Nu is alles verkocht en zijn de bouwwerken van start gegaan.
    De omheining betonnen plaatje van 50 cm en daarop een draad van 1.20 m dus samen 1.50m hoog. Deze omheining staat juist tot tegen de scheidingslijn.
    Heb er niets van gezegd totdat ik opmerkte dat zij mijn betonnen plaatjes gebruiken als afboording van hun oprit.
    heb hun nu beleefd gevraagd om de helft van de omheining langs hun zijde te betalen. Heb ik dat recht???
    Als alles netjes gedaan is waarom dan moeilijk doen. Beter een goede buur dan een verre vriend.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Ben ook in discutie. Naast mij zijn de bouwgronden verkocht , was vroeger land van ons hebben dit verkaveld . Ik heb al een omheining geplaatst rondom mijn huis geplaatst toen de procedure van verkaveling liep , dus vooralleer de gronden verkocht waren.Nu is alles verkocht en zijn de bouwwerken van start gegaan.
      De omheining betonnen plaatje van 50 cm en daarop een draad van 1.20 m dus samen 1.50m hoog. Deze omheining staat juist tot tegen de scheidingslijn.
      Heb er niets van gezegd totdat ik opmerkte dat zij mijn betonnen plaatjes gebruiken als afboording van hun oprit.
      heb hun nu beleefd gevraagd om de helft van de omheining langs hun zijde te betalen. Heb ik dat recht???
      Ik vind het een beetje raar dit aan hen te vragen, de buren hebben hier niet om gevraagd en het stond er notabene al. Het komt op mij over alsof je er een "slaatje" uit wilt slaan.
      http://www.smuttynose.nl

Comment

Neen.

Comment

alleen al het idee

Comment

Wanneer je goed overeenkomt met de buren kan alles.
            Wij hebben ongev. 40 jaar geleden een afsluiting geplaatst volledig op ons perceel, dus ook volledig op ons kosten. Logischerwijze geen betaling gevraagd aan de latere buren.
            Nadat ik mijn volière van 11 meter lang had afgebroken, hadden we plots uitzicht op elkaars terras, wat voor de privacy niet optimaal was.
            Wij zijn overeengekomen dat er aan onze kant (omdat we anders de bestaande afsluiting dienden uit te breken), waar de volière stond, een afsluiting in Colstrop zou komen van een 15-tal meter.
            Deze staat dus volledig op ons perceel en toch hebben de buren de helft er van betaalt. Ik heb wel alles mooi vastgelegd met een verklaring van mijnentwege + foto's dat die afsluiting, ondanks het feit dat ze volledig op ons perceel staat, voor de helft eigendom is van de buren en dat er niks mag aan gewijzigd worden zonder hun akkoord.
            Als je goeie buren hebt, kan alles .

Maar om nu een vergoeding te gaan vragen omdat er iemand hun klinkers of iets dergelijks tot tegen mijn afsluiting legt.... dat zou ik toch ook niet doen. Eens geplaatst zullen noch jij noch je omheining er enige hinder van ondervinden .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
              Ik vind het een beetje raar dit aan hen te vragen, de buren hebben hier niet om gevraagd en het stond er notabene al. Het komt op mij over alsof je er een "slaatje" uit wilt slaan.
              Mocht het op de scheiding staan, dan heeft men wettelijk gezien het recht dit te vragen ... ook al hebben de buren er niet om gevraagd.

Hier staat het zelfs mee in de verkavelingsvoorschriften dat wie eerst ern omheining plaatst deze op de scheiding mag zetten.
              De buur kan gevraagd worden de helft te betalen van zodra zijn perceel bebouwd is.
              Weigert de buur een tussenkomst, dan moet die 1 meter van de perceelgrens een eigen afsluiting zetten.

Maar die regels kunnen overal anders zijn als het in een verkaveling is.

Wij woonden hier eerst en hebben niets gevraagd aan de buren ... kwestie niets uit te lokken.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

In Nederland hebben wij voor burenruzie's over o.a. erfafscheidingen de Rijdende Rechter: een zeer vermakelijk TV programma.

Comment

Er is vast en zeker wel iets over bepaald in het politiereglement van de gemeente. Te vinden op internet.
                  https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Hangt er toch vanaf hoe het zit met de fundering van de oprit. Als die raakt aan de fundering van de niet-gemene ( dus privatieve) muur dan kan men wel degelijk spreken het gebruik maken van de fundering van de privatieve muur als steun van de eigen fundering. Dan wordt het uit de aard van het gebruik al een gemene muur en kan men eisen om de helft over te nemen. Door tegen de fundering van de eerste muur een tweede fundering te leggen raakt men aan het privatieve karakter van die muur. Ofwel breekt men dan die fundering terug op, ofwel betaalt men de prijs voor het gemeen maken omwille van bezitsaanmatiging.

Als er natuurlijk niet tegen de fundering gewerkt heeft dan kan men niets eisen. 2 cm. ruimte tussen de funderingen laten en er is al geen sprake meer van bezitsaanmatiging.

Let wel : als men een een privatieve muur voor de helft ' verkoopt ' dan is dat ook zo met het stukje grond eronder als in het verlengde van die muur, maw. men is een stukje grond kwijt (soit, men heeft het verkocht). Geen zwaar probleem als het niet geregistreerd werd (want dan enkel tegenstelbaar tussen de 2 partijen) maar wel als de andere partij het alsnog laat registreren, dan hebben latere kopers ineens een stukje meer grond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Mocht het op de scheiding staan, dan heeft men wettelijk gezien het recht dit te vragen ... ook al hebben de buren er niet om gevraagd.

Hier staat het zelfs mee in de verkavelingsvoorschriften dat wie eerst ern omheining plaatst deze op de scheiding mag zetten.
                      De buur kan gevraagd worden de helft te betalen van zodra zijn perceel bebouwd is.
                      Weigert de buur een tussenkomst, dan moet die 1 meter van de perceelgrens een eigen afsluiting zetten.

Maar die regels kunnen overal anders zijn als het in een verkaveling is.

Wij woonden hier eerst en hebben niets gevraagd aan de buren ... kwestie niets uit te lokken.
                      Als de omheining al gebouwd is, is er niets meer te eisen (tenzij de buurman er iets tegenaan zou bouwen).
                      Als de omheining nog geplaatst moet worden dan kan men wel eisen dat de buurman de helft bijdraagt. Maar dan moet men wachten met het oprichten van de omheining tot aan het definitief vonnis (en men gaat soms tot cassatie voor zo'n gevallen).

Het is eerder andersom : de tweede bouwer heeft een RECHT op medeëigendom van de te paard gebouwde muur, geen verplichting. De verplichting bestaat enkel als er ook daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van die muur/omheining.

Art. 661. Iedere eigenaar van een erf dat paalt aan een muur, heeft ook het recht om die muur geheel of gedeeltelijk gemeen te maken, mits hij aan de eigenaar van de muur de helft vergoedt van zijn waarde ofwel de helft van de waarde van het gedeelte dat hij gemeen wil maken, en de helft van de waarde van de grond waarop de muur gebouwd is.
                      Als de bestaande muur niet gebruikt wordt, is er niets verschuldigd.

De buur kan perfect NAAST de bestaande muur bouwen (kleine spouw laten en vullen met losse isolatie of isolatie enkel aan zijn muur vastgemaakt).
                      Last edited by Empe; 18 oktober 2016, 11:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                        Als de omheining al gebouwd is, is er niets meer te eisen (tenzij de buurman er iets tegenaan zou bouwen).
                        Als de omheining nog geplaatst moet worden dan kan men wel eisen dat de buurman de helft bijdraagt. Maar dan moet men wachten met het oprichten van de omheining tot aan het definitief vonnis (en men gaat soms tot cassatie voor zo'n gevallen).

Het is eerder andersom : de tweede bouwer heeft een RECHT op medeëigendom van de te paard gebouwde muur, geen verplichting. De verplichting bestaat enkel als er ook daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van die muur/omheining.

Als de bestaande muur niet gebruikt wordt, is er niets verschuldigd.

De buur kan perfect NAAST de bestaande muur bouwen (kleine spouw laten en vullen met losse isolatie of isolatie enkel aan zijn muur vastgemaakt).
                        U haalt enkel de algemene regel aan, een verkavelingsvoorschrift gaat daarboven.
                        De koper heeft de verkavelingsvoorwaarden aanvaard en moet die respecteren.
                        Ook is er een verschil tussen ern muur en een afsluiting.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Pffff, met zo'n buurman zou ik er een rij klinkers uithalen en zelf een boord zetten.
                          Ook al zou dat duurder uitvallen dan de helft van een oude schutting te betalen die niet op mijn grond staat.
                          Mensen vallen tegenwoordig over alles en nog wat.
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

inderdaad ...
                            Last edited by Guest41; 18 oktober 2016, 20:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Tiens .. en ik die dacht dat dit soort problemen ivm "aanplantingen" onderworpen was aan de regels van het veldwetboek

http://www.elfri.be/beplantingsafsta...ppletieve-aard
                              En ik dacht dat "aanplantingen" iets anders betekende dan een "oprit".
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Hey juppekes

Ik heb een jaar of 15 geleden ook eens een omheining (ongeveer 20lm) in tuinschermen vernieuwd.

Ik heb al mijn buren die daar tegen liggen gecontacteerd, en gezegd dat ze niets moeten betalen voor een nieuwe mooie houten schutting.

Maar ik heb er ook onmiddellijk bij vermeld dat er niemand ook maar iets tegen de nieuw omheining zet of aan vast maakt.

Want als de kosten gedeeld worden hebben ze ook iets te zeggen over de omheining, of maken ze wasdraden vast of maken ze bloembakken of dergelijke vast, en begint de boel scheef te zakken.

Dan begint pas de miserie.
                                Bootjes

Comment

Working...
                                X