Ik kreeg juist een telefoontje van mijn dochter: haar buurman is begonnen met het plaatsen van een omheining, zonder haar ook maar met 1 woord van op de hoogte te brengen. Kan dit zomaar en moet je hier over geen wederzijdse toestemming hebben? Kent iemand de duidelijke wetteksten daaromtrent?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Omheining.
Collapse
X
-
-
Re: Omheining.
Mits akkoord van beide eigenaars mogen afsluitingen op de perceelsgrens worden opgericht. Als er geen akkoord is, mogen ze tot op de uiterste grens van het eigendom worden geplaatst.
Opgelet: een draadafsluiting die met klimop of een andere klimplant wordt begroeid wordt als een levende haag beschouwd en kan dus slechts op een halve meter van de perceelsgrens, tenzij mits akkoord van beide eigenaars.
-
Oorspronkelijk geplaatst door FilipB Bekijk berichthttp://www.ruimtelijkeordening.be/NL...g/vergfreqhaag
Mits akkoord van beide eigenaars mogen afsluitingen op de perceelsgrens worden opgericht. Als er geen akkoord is, mogen ze tot op de uiterste grens van het eigendom worden geplaatst.
Opgelet: een draadafsluiting die met klimop of een andere klimplant wordt begroeid wordt als een levende haag beschouwd en kan dus slechts op een halve meter van de perceelsgrens, tenzij mits akkoord van beide eigenaars.
Als je met alle soorten afsluitingen min. 50 cm van die perceelgrens blijft is dan alles in orde?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk berichtWie weet op de centimeter nauwkeurig waar de perceelgrens ligt?
Als je met alle soorten afsluitingen min. 50 cm van die perceelgrens blijft is dan alles in orde?
Maar om op de vraag van TS te antwoorden is het inderdaad zo dat je een afsluiting mag zetten als ze op je eigendom staat zonder daarvan je buur op de hoogte te moeten brengen. Enfin, dergelijke houding getuigt niet van goede verstandhouding. Je moet je wel houden aan de voorgeschreven hoogte die soms iets kan variëren van gemeente tot gemeente.
Voordeel om een afsluiting op je eigendom te plaatsen is dat die van jou is en dat je die kan wijzigen als het jou past. Er zijn al meer burengeschillen ontstaan omwille van afsluitingen zodat ik persoonlijk ook voorstander ben om deze volledig op jou eigendom te plaatsen. Wij hebben in onze voortuin bvb. ook een muurtje van 0,5 m staan die uitsluitend op onze grond staat tot juist aan de perceelgrens en dus enkel door ons is bekostigd.Leeft en LAAT LEVEN !
Comment
-
Artikel 646 (attribuut eigendomsrecht)
– Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.
Art. 647 Ieder eigenaar mag zijn erf afsluiten behoudens art. 682 gestelde uitzonderingen
Art. 682 (beschrijft het recht van uitweg) Een ingesloten perceel krijgt toegang via een ander perceel en mag dus niet volledig worden afgesloten.Last edited by C. Ruben; 30 mei 2013, 20:33.Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk berichtDat weet je perfect Theo. Bij ons staan er zelfs paaltjes
Maar om op de vraag van TS te antwoorden is het inderdaad zo dat je een afsluiting mag zetten als ze op je eigendom staat zonder daarvan je buur op de hoogte te moeten brengen. Enfin, dergelijke houding getuigt niet van goede verstandhouding. Je moet je wel houden aan de voorgeschreven hoogte die soms iets kan variëren van gemeente tot gemeente.
Voordeel om een afsluiting op je eigendom te plaatsen is dat die van jou is en dat je die kan wijzigen als het jou past. Er zijn al meer burengeschillen ontstaan omwille van afsluitingen zodat ik persoonlijk ook voorstander ben om deze volledig op jou eigendom te plaatsen. Wij hebben in onze voortuin bvb. ook een muurtje van 0,5 m staan die uitsluitend op onze grond staat tot juist aan de perceelgrens en dus enkel door ons is bekostigd.
En paaltjes kunnen pootjes krijgen
Of redelijk diep in de grond zitten.
Een landmeter kan dat allemaal in orde krijgen.
Dus kiezen voor 100% zekerheid en de afsluiting op min. 50 cm van de perceelgrens.
Comment
-
-
Ik heb ook mijn stuk grond afgezet en dat zonder aan de buren te laten weten want het is binnen mijn lap grond gebleven. De officiële palen zitten in de grond (zo'n 30-40 onder het maaiveld) en ben er net binnen gebleven.
Ik zou dan ook niet weten waarom ik eerst mijn buren zou moeten inlichten. Die zetten ook een sparrenhaag van +2.5m hoog, een beukenhaag etc. Ik heb nog nooit gebeld naar iemand omdat een buur op zijn/haar stuk grond iets aan het doen is. Ik ben van het principe: elk doet op zijn stuk grond wat hij/zij wil en als de gemeentereglement het toelaat dan zal ik nooit protest aangaan.
Comment
-
Iedereen bedankt voor deze duidelijke uitleg. De buurman in kwestie heeft de afsluiting inderdaad gezet tegen de perceelgrens en niet erop, maar is ondertussen ook al bij mijn dochter geweest met de vraag om de helft ervan te betalen, wat ze natuurlijk geweigerd heeft. Jammer genoeg is het ook nog eens een afschuwelijke geplaatste omheining, schots en scheef, een 20-tal palen, maar geen enkele op gelijke hoogte, draad weinig of niet opgespannen.
Ik vind dit zeer jammer, aangezien zij zich zoveel moeite doet om haar tuin zo mooi mogelijk te maken, en dat dan omheind wordt door zo'n gedrocht.
Voor alle duidelijkheid: mijn dochter en haar buurman leven niet in onmin, en daarom is het ook zo moeilijk te begrijpen dat hij zo eigenzinnig gehandeld heeft, want zij was wel bereid geweest om mee te investeren in een mooie en goedgeplaatste afrastering.....Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk berichtIedereen bedankt voor deze duidelijke uitleg. De buurman in kwestie heeft de afsluiting inderdaad gezet tegen de perceelgrens en niet erop, maar is ondertussen ook al bij mijn dochter geweest met de vraag om de helft ervan te betalen, wat ze natuurlijk geweigerd heeft. Jammer genoeg is het ook nog eens een afschuwelijke geplaatste omheining, schots en scheef, een 20-tal palen, maar geen enkele op gelijke hoogte, draad weinig of niet opgespannen.
Ik vind dit zeer jammer, aangezien zij zich zoveel moeite doet om haar tuin zo mooi mogelijk te maken, en dat dan omheind wordt door zo'n gedrocht.
Voor alle duidelijkheid: mijn dochter en haar buurman leven niet in onmin, en daarom is het ook zo moeilijk te begrijpen dat hij zo eigenzinnig gehandeld heeft, want zij was wel bereid geweest om mee te investeren in een mooie en goedgeplaatste afrastering.....
Op voldoende afstand van de perceelgrens en op de max. toegelaten hoogte.
En daarna zou ook ik de buurman vragen om de helft van deze kosten te betalen...
(niet doen natuurlijk, omheining plaatsen en mondje dicht)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk berichtIk kreeg juist een telefoontje van mijn dochter: haar buurman is begonnen met het plaatsen van een omheining, zonder haar ook maar met 1 woord van op de hoogte te brengen. Kan dit zomaar en moet je hier over geen wederzijdse toestemming hebben? Kent iemand de duidelijke wetteksten daaromtrent?
misschien kan ze de politie erbij en kunnen ze haar buurman meteen een GAS boete uitschrijven?"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk berichtZe moest content zijn; geen gezever en last meer van haar buurman...
misschien kan ze de politie erbij en kunnen ze haar buurman meteen een GAS boete uitschrijven?
Het feit dat de buur hier niet eens is komen onderhandelen om eventueel samen de afsluiting te plaatsen getuigt niet van goede buurmanschap. De buur in kwestie zal nu toch ook niet gelukkig zijn als de dochter van TS nu zal weigeren tussen te komen in de kosten. Maar het is uiteraard wel zijn eigen schuld.
Het enige wat benadeelde nu kan doen in zo snel mogelijk op regelmentaire afstand snelgroeiende struiken of een haag plaatsen op haar eigendom.Leeft en LAAT LEVEN !
Comment
-
-
Als de afsluiting op de perceel grens word gezet kan ze inderdaad daar wat tegen doen.
Want dan word het beschouwd als een akkoord tussen beide partijen over de keus van de afsluiting evenals de kosten.
Word ze echter binnen zijn/haar eigendom gezet kan je er bitter weinig tegen doen.
Maar men moet nu niet afkomen met te gaan vragen aan de buur om bij te betalen dat kan deze weigeren.
Comment
-
stel
ik plaats een schutting op mijn eigendom (50 cm van de erfgrens) van voor mij mooi hout.
de buren vinden het niet mooi en schilderen hun kant in een kleur.
maar aan mijn kant van de schutting druipt de verf tussen de naden door wat geen mooi gezicht is.
wat nu gedaan...?
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk berichtstel
ik plaats een schutting op mijn eigendom (50 cm van de erfgrens) van voor mij mooi hout.
de buren vinden het niet mooi en schilderen hun kant in een kleur.
maar aan mijn kant van de schutting druipt de verf tussen de naden door wat geen mooi gezicht is.
wat nu gedaan...?
grt,bouk.
Het is immers jouw eigendom.
Je zou hem je ramen toch ook niet laten verven omdat hij blauw mooier vindt dan bruin?
Als hij jouw schutting niet mooi vindt moet hij er maar iets anders voorzetten.
Als de scheiding op de grens staat dan mag hij dat wel. Hij moet het bij jouw melden en uitvoeren "als goede huisvader", correct zonder dat jij er schade door ondervindt.Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm
Comment
-
als deze schutting op jou eigendom (50cm van de erf grens...)staat mag je buurman deze niet verven zonder je uitdrukkelijke toestemming. Moesten zij dat toch gedaan hebben dan kan jij eisen dat ze het terug in oorspronkelijke staat brengen...Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....
Comment
Comment