Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Taks op 2e verblijf aan de kust vermijden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Taks op 2e verblijf aan de kust vermijden

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Even een vraagje hieromtrent. Ik heb me ooit eens laten wijsmaken dat men als niet gedomicilieerde Spanjaard die ginds een appartement koopt het nooit helemaal je eigendom wordt. Het is te zeggen, wanneer de eigenaar komt te overlijden wordt het of kan het appartement niet zomar overgedragen worden aan de erfgenamen. Dit las ik in een artikel kort na het uitbreken van de vastgoedcrisis in Spanje. Iemand die dit kan bevestigen?
    Laat je niets wijsmaken.
    Wat jij bedoelt is waarschijnlijk iets in de volgende aard :
    Stel dat iemand 10 jaar geleden een nieuwe vlla kocht voor 400000€. Toen kreeg je daarvoor bij de bank nog probleemloos een hypotheek van 500000€. Nu overlijdt de eigenaar terwijl er nog 250000€ van de hypotheek moet afbetaald worden. Ondertussen is door de vastgoedcrisis de waarde van de villa gezakt tot 200000€.
    De erfgenaam moet een hypotheek nemen om de villa verder af te betalen want de bank moet nog 250000€ hebben. Als de erfgenaam werkloos is (50% van de -25 jarigen en 25% van de +25jarigen) of een te laag inkomen heeft, krijgt hij geen hypotheek meer bij de bank. De erfgenaam doet dan afstand van de erfenis, waardoor hij geen erfenisrechten moet betalen en ook de 250000€ niet meer aan de bank hoeft te betalen.
    Zolang de hypotheek niet is afbeaald, blijft de villa eigendom van de bank. De bank zal dan proberen om de villa te verkopen aan 250000€ of iets minder, zodat zij de hypotheek met zo weinig mogelijk verlies voor hen kunnen afsluiten.
    De erfgenaam krijgt de inderdaad villa niet, maar hij moet geen 250000€ + nieuwe hypotheekkosten + beschrijviingskosten + 10%BTW + erfenisrechten betalen voor een villa die in de praktijk nog maar voor 200000€ kan verkocht worden aan buitenlanders met voldoende kapitaal.
    Of de overleden eigenaar nu een ongedomiciliëerde Spanjaard was (non residente) of een gedomiciliëerde Hottentot is, maakt geen verschil uit voor de bank.
    Bovendien moet de bank geen erfeniskosten betalen.

Comment

Alé 't is het moment om te inversteren in Spanje. Persoonlijk heb ik er niet al teveel vertrouwen in, want de Spanjaarden zullen die rijke buitenlanders niet al te graag zien komen nu het voor velen onder hen vrij dramatisch is. Nu, ik heb de ervaring via goeie vrienden hinder die ooit 250ha grond bezaten aan de kunstlijn, dat de modale Spanjaard van nature nogal negatief staat tov, volgens hun normen, rijke buitenlanders en hun investeringen in vastgoed. Sommigen beweren zelfs dat de buitenlanders grotendeel aan de basis liggen van hun vastgoedbubbel.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Laat je niets wijsmaken.
        Wat jij bedoelt is waarschijnlijk iets in de volgende aard :
        Stel dat iemand 10 jaar geleden een nieuwe vlla kocht voor 400000€. Toen kreeg je daarvoor bij de bank nog probleemloos een hypotheek van 500000€. Nu overlijdt de eigenaar terwijl er nog 250000€ van de hypotheek moet afbetaald worden. Ondertussen is door de vastgoedcrisis de waarde van de villa gezakt tot 200000€.
        De erfgenaam moet een hypotheek nemen om de villa verder af te betalen want de bank moet nog 250000€ hebben. Als de erfgenaam werkloos is (50% van de -25 jarigen en 25% van de +25jarigen) of een te laag inkomen heeft, krijgt hij geen hypotheek meer bij de bank. De erfgenaam doet dan afstand van de erfenis, waardoor hij geen erfenisrechten moet betalen en ook de 250000€ niet meer aan de bank hoeft te betalen.
        Zolang de hypotheek niet is afbeaald, blijft de villa eigendom van de bank. De bank zal dan proberen om de villa te verkopen aan 250000€ of iets minder, zodat zij de hypotheek met zo weinig mogelijk verlies voor hen kunnen afsluiten.
        De erfgenaam krijgt de inderdaad villa niet, maar hij moet geen 250000€ + nieuwe hypotheekkosten + beschrijviingskosten + 10%BTW + erfenisrechten betalen voor een villa die in de praktijk nog maar voor 200000€ kan verkocht worden aan buitenlanders met voldoende kapitaal.
        Of de overleden eigenaar nu een ongedomiciliëerde Spanjaard was (non residente) of een gedomiciliëerde Hottentot is, maakt geen verschil uit voor de bank.
        Bovendien moet de bank geen erfeniskosten betalen.

Toch eens dit lezen:

When a foreign citizen owning assets in Spain dies, there are several things that the heirs need to know in order to properly process the inheritance of the Spanish possessions. A common mistake is to process the inheritance in the home country forgetting to handle the inheritance of the Spanish assets with the Spanish authorities. […]

Comment

Ik heb slechts 1 echtgenote en 1 dochter. Ik ben ingeschreven in het Belgisch bevolkingsregister. Als ik sterf zal er geen discussie zijn over mijn erfenis die per testament volgens Belgisch recht zal afgehandeld worden. Je kan maar 1 keer belast worden. Als je in België al erfenisrechten hebt betaald , dan kan Spanje geen tweede keer erfenisrechten vragen.

Evengoed moet ik nu in België geen belastingen betalen op mijn onroerende goederen die ik in Spanje bezit, want ik betaal deze belastingen al in Spanje.

Veel advokaten en notarissen stellen dikwijls een tekst op om de mensen bang te maken zodat men bij hen ten rade gaat.
          Er zijn hier massa's advocaten en notarissen. In tegenstelling tot in België, maken die hier publiciteit in reclamefolders en zelfs op de lokale radio's.
          Voor de aankoop van juist hetzelfde vastgoed kunnen de advocaat-en notariskosten hier variëren van 800 tot 4000€ voor juist dezelfde prestatie, maar via een ander kantoor.

Comment

Evengoed moet ik nu in België geen belastingen betalen op mijn onroerende goederen die ik in Spanje bezit, want ik betaal deze belastingen al in Spanje.
            Even duidelijk zijn: "bezit" als in "eigendom"? Dan betaal je in België (al dan niet rechtstreeks) belastingen op dat "bezit". Of je geeft het niet aan en fraudeert. Punt.

Als ‘fiscaal rijksinwoner’ van België moet iedereen zijn wereldwijd (beroeps)inkomen in de Belgische belastingaangifte opnemen. Alhoewel aangifte niet automatisch betekent dat die inkomsten ook volledig belastbaar zijn in België. Desalniettemin moet van alle buitenlandse onroerende bezittingen de huurwaarde worden aangegeven.

Ik ben eigenaar van een in het buitenland gelegen woning. Ik gebruik de woning als tweede verblijf (het gaat niet om mijn eigen woning). Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven?
            Wat moet ik aangeven?

Wordt het onroerend goed verhuurd?

Zo ja, geef in uw aangifte de bruto huurprijs van dit goed aan na aftrek van de buitenlandse belastingen op dit inkomen (*).
            Zo niet, geef in uw aangifte de bruto huurwaarde (**) aan van dit onroerend goed na aftrek van de buitenlandse belastingen op dit onroerend goed (*).

(*) Als u samen met uw echtgenoot of partner wordt belast, moet u het inkomen van het onroerend goed in voorkomend geval verdelen, zie Ik word samen met mijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner belast. Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven?.

(**) De huurwaarde is de gemiddelde jaarlijkse brutohuur die u, in geval van verhuring gedurende het belastbaar tijdperk, volgens de gebruiken van het land en de ligging van de goederen, had kunnen krijgen, in de vorm zowel van een eigenlijke huurprijs als van door de huurder voor rekening en in de plaats van de verhuurder gedragen lasten of van door de huurder ten voordele en voor rekening van de verhuurder geleverde prestaties en goederen.
            Waar moet ik het onroerend inkomen aangeven?

Is het onroerend goed gelegen in een land dat met België een overeenkomst heeft gesloten om de dubbele belasting te vermijden?

Zo ja , geef in uw aangifte de bruto huurprijs ⁄ de bruto huurwaarde aan
            naast de code * 130 voor een gebouw (*);
            naast de code * 131 voor een grond (*).
            Zo niet , geef in uw aangifte de bruto huurprijs ⁄ de bruto huurwaarde aan
            naast de code * 123 voor een gebouw (*);
            naast de code * 124 voor een grond (*).

(*) Als u samen met uw echtgenoot of partner wordt belast, moet u het inkomen van het onroerend goed in voorkomend geval verdelen, zie Ik word samen met mijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner belast. Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven?

U kan de lijst met landen waarmee België een voorafgaand akkoord betreffende dubbele belastingheffing heeft afgesloten raadplegen op het volgend internetadres:

bron : http://minfin.fgov.be/portail2/nl/th...erty-income/#j

Comment

Veel advokaten en notarissen stellen dikwijls een tekst op om de mensen bang te maken zodat men bij hen ten rade gaat.
              Er zijn hier massa's advocaten en notarissen. In tegenstelling tot in België, maken die hier publiciteit in reclamefolders en zelfs op de lokale radio's.
              Voor de aankoop van juist hetzelfde vastgoed kunnen de advocaat-en notariskosten hier variëren van 800 tot 4000€ voor juist dezelfde prestatie, maar via een ander kantoor.
              Dat het één corrupte boel was in Spanje wist ik al langer. Mijn Belgische vrienden die daar wonen kunnen daar boeken over schrijven. Ten andere een deel van hun problemen in de bouw en het marchanderen met onroerend goed hebben ze aan henzelf te wijten. Als burgemeesters (cfr. die van Marbella) al in de schandalen met vastgoed verwikkeld zitten, dan mag je ervan uitgaan dat men het geknoei met de centen van goedgelovige investeerders daar normaal vindt.
              Ons vrienden wilden enkele jaren terug een project opstarten voor het verbouwen van een oude villa, hun eigendom, om er een klein hotel van te maken. Jaren hebben ze ervoor gevochten om de nodige vergunningen te bemachtigen, zonder echter resultaat. Toen ze het zo beu waren verkochten ze de eigendom aan een burgemeester uit de streek. In de kortste keren stond er een hotel...
              Wij gaan wel jaarlijks op hotel naar Spanje, maar zouden nooit ofte nimmer daar geld willen investeren. Het is één corrupte boel....
              Last edited by enero; 25 mei 2013, 16:36.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

En wat dan met een chalet/stacaravan op een camping aan de kust of Ardennen, is dat ook een 2de verblijf?
                Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                  En wat dan met een chalet/stacaravan op een camping aan de kust of Ardennen, is dat ook een 2de verblijf?
                  Worden niet beschouwd als tweede verblijf :

- de tenten, verplaatsbare caravans, mobilhomes, kampeerauto’s, woonauto’s en woonaanhangwagens;
                  - de tweede verblijven opgesteld op een reglementair erkend terrein voor openluchtrecreatieve verblijven;

mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                    Even duidelijk zijn: "bezit" als in "eigendom"? Dan betaal je in België (al dan niet rechtstreeks) belastingen op dat "bezit". Of je geeft het niet aan en fraudeert. Punt.
                    Wat bedoel je met "al dan niet rechtstreeks" ?

Ik verhuur niet. Je vult in vak 130 een bedrag in en bij de berekening komt automatisch hetzelfde bedrag met een minteken erbij staan, want er is een overeenkomst tussen België en Spanje om dubbele belasting te vermijden. Welk nut heeft dat allemaal buiten belastingscontroleurs aan het werk te houden ?

Volgens mij heb ik al rechtsreeks belastingen betaald in België op mijn Spaans bezit. Voor elke 100.000€ die ik daarvoor in Spanje heb betaald, heeft de Belgische staat al 100.000€ gekregen onder de vorm van belastingen op het loon.
                    En nog zijn ze niet tevreden.

Comment

Huurwaarde is niet hetzelfde als huurprijs . Huurwaarde vereist niet de effectieve verhuur. Het is de waarde die je zou kunnen krijgen als/wanneer je zou verhuren (min de kosten).

Rechtstreeks of onrechtstreeks heeft te maken met enerzijds het land (hier dus Spanje) en anderzijds je belastingaangifte. Ik heb (te) weinig kennis van de belastbaarheid van de buitenlandse inkomsten, maar sommige ervan (of alle?) tellen in zekere mate mee voor het tarief van de (totale) inkomsten en worden dus niet rechtstreeks belast, maar onrechtstreeks, ook al worden ze direct in min genomen in de berekening. Het kan trouwens best zijn dat je naaste Belgische gebuur een iets andere berekening heeft, gelet op zijn specifiek geval.

Daar dieper op ingaan vereist dat in de (OESO) dubbelbelastingverdragen moet worden opgezocht hoe dat nu precies zit voor welk land en voor welk soort inkomen. Het vereist ook dat de berekening van de belasting wordt uitgediept. Het verschilt in theorie van land tot land en van soort buitenlands inkomen. En ook van de samenstelling van de in België aan te geven inkomsten.
                      Het kan best zijn dat in jouw geval er helemaal geen belasting verschuldigd is in België, wat niet belet dat je het wel moet aangeven. Maar ik wil en zal je rekening niet maken.

En of "zij" nu tevreden zijn of niet met wat je al hebt afgedragen is off topic en neigt naar een maatschappelijke, sociale en/of politieke discussie. Daar ga ik dus niet op in.
                      Last edited by nabi; 26 mei 2013, 12:47.

Comment

Je moet het zo bekijken Mir
                        Deze extra belasting is er gekomen omdat men extra mensen wilt invoeren en helpen met een leuk inkomen waar die niet hoeven voor te werken dat doe jij wel brave man Dus ik zou gewoon betalen je gaat er mensen mee blij maken
                        Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Comment

Spaanse villa Fabiola is eigendom van stichting kan jij uw appt er niet bij inschrijven ??? de grote der aarde betalen NOOIT IETS waarom wij dan wel ??? Een grote schande vind ik het
                          Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loodgieterke Bekijk bericht
                            Spaanse villa Fabiola is eigendom van stichting kan jij uw appt er niet bij inschrijven ??? de grote der aarde betalen NOOIT IETS waarom wij dan wel ??? Een grote schande vind ik het
                            Jawel, en het zijn diegenen die het voorbeeld zouden moeten geven. Het komt daar immers toch niet op enkele miljoenen euros.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                              Wat een enorme stimulans zal zijn om als tweede verblijver te gaan resideren in de kuststeden.
                              In Koksijde hebben ze de taks (bedrag hetzelfde voor een klein appartementje of een kast van een villa) sedert twee jaar al opgetrokken van 805,00 € naar 1.108,00 € en daar zal het niet bij blijven. De Burgemeester doet de waarheid geweld aan als ie beweerd dat de taks beneden 1.000,00 € blijft. En vele, zgn. 'vaste bewoners" zijn dat alleen maar op papier om
                              de aanslagen op tweede verblijf en de Gemeentebelasting te ontlopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door etdh Bekijk bericht
                                En vele, zgn. 'vaste bewoners" zijn dat alleen maar op papier om
                                de aanslagen op tweede verblijf en de Gemeentebelasting te ontlopen.
                                Waarom controleren ze dat dan niet meer? Dat met toch mogelijk zijn.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X