Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Taks op 2e verblijf aan de kust vermijden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Taks op 2e verblijf aan de kust vermijden

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    Citaat uit het artikel:
    Volgens het BIV gaan de gemeentebesturen uit van het cliché dat de eigenaars van tweede verblijven over het algemeen kapitaalkrachtig zijn. Een misvatting, zo blijkt uit een rondvraag bij 220 makelaars aan de kust. “Slechts een minderheid (35 procent) behoort tot de kapitaalkrachtigen”, zegt Dajo Hermans. “De grote meerderheid van de tweede verblijvers aan de kust zijn doorsneegezinnen voor wie een belastingverhoging met een paar honderd euro wel kan doorwegen in het budget.”

mir
    Wat een onzin. Als je denkt arm te zijn met 2 woningen, verhuur dan een van de twee of verkoop het....
    Als het te duur wordt, dan moet je keuzes maken.

Of werd je verplicht dat te kopen?

Comment

Moest je weten hoeveel "tweede verblijvers" er aan de kust gedomicilieerd zijn...je zou nogal verschieten. Gewoon doen. Is niks onwettelijks aan en het bespaard jou centen.
      Wel rekening houden dat er bij je inschrijving een politieagent komt controleren of er genoeg kleding en eten "aan boord" is (reken dus voor uw eerste vast verblijf een goei maand). U hoeft zelfs niet thuis te zijn, ze steken wel een briefje in de bus voor een tweede controle (daarom die maand). Je telkens bij de "kiezing" U zich daar moet aanbieden. Hou rekening met je post (o.a. boetes qua verkeersovertredingen) of laat alles doorsturen naar je ander adres.
      Zijn tweede verblijvers aan de kust (dus mensen met een vakantiewoning aan de kust) rijk? Niet rijker dan anderen die 2 of 3 keer per jaar op verlof naar het buitenland gaan. Dat is een keuze die ieder voor zich moet uitmaken. Door gezondheidsredenen is mijn keuze verplicht gemaakt. Wees dus allen blij dat je naar het buitenland kunt gaan..en geen tweede verblijver hoeft te zijn.
      perman
      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Enne Mir, zouden ze aanvaarden dat je zonnepanelen gelegd hebt op je tweede verblijf ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          +1. Nogal wrang om deze discussie te lezen als relatief jonge werkende. Wij werken hier beiden, hebben samen een bovengemiddeld inkomen en gaan héél blij zijn als we ooit een huisje zullen kunnen kopen.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
            +1. Nogal wrang om deze discussie te lezen als relatief jonge werkende. Wij werken hier beiden, hebben samen een bovengemiddeld inkomen en gaan héél blij zijn als we ooit een huisje zullen kunnen kopen.
            Ik ben 43 en heb op mijn 28e mijn eerste rijhuis gekocht. Volledig met eigen middelen gekocht en zelf verbouwd. Na 4 jaar het huis terug verkocht en samen met mijn vrouw een bungalow kunnen kopen waar ik ook bijna alles zelf heb aan verbouwd. We hebben ook niet moeten rekenen op iets extra van de ouders. We wonen nu bijna 10 jaar in onze woning en kunnen zeggen dat de renovatie bijna volledig rond is.

Voor alle duidelijkheid wij hebben geen 2e verblijf maar aangezien onze lening binnen enkele jaren afbetaald is gaan we misschien nog iets doen in die richting.

Volgens mij is het nog altijd mogelijk om als jong koppel met eigen middelen een woning te kopen maar een nieuwbouw zal moeilijk gaan (dit ging voor ons 10 jaar terug ook niet hoor).

Maar nu willen ze allemaal een iphone ipad en andere luxe goederen , en dan nog een nieuwbouw

mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Ik ben 43 en heb op mijn 28e mijn eerste rijhuis gekocht. Volledig met eigen middelen gekocht en zelf verbouwd. Na 4 jaar het huis terug verkocht en samen met mijn vrouw een bungalow kunnen kopen waar ik ook bijna alles zelf heb aan verbouwd. We hebben ook niet moeten rekenen op iets extra van de ouders. We wonen nu bijna 10 jaar in onze woning en kunnen zeggen dat de renovatie bijna volledig rond is.

Voor alle duidelijkheid wij hebben geen 2e verblijf maar aangezien onze lening binnen enkele jaren afbetaald is gaan we misschien nog iets doen in die richting.

Volgens mij is het nog altijd mogelijk om als jong koppel met eigen middelen een woning te kopen maar een nieuwbouw zal moeilijk gaan (dit ging voor ons 10 jaar terug ook niet hoor).

Maar nu willen ze allemaal een iphone ipad en andere luxe goederen , en dan nog een nieuwbouw

mir
              Dikke proficiat mir! En ja, sommigen maken te vlug de rekening voor anderen.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Bedankt, hoewel ik geen verantwoording verplicht ben wou ik even mijn situatie schetsen om misverstanden te vermijden.

mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Bedankt, hoewel ik geen verantwoording verplicht ben wou ik even mijn situatie schetsen om misverstanden te vermijden.

mir
                  Dat is inderdaad zo, maart toch wat ergerlijk dat men hiervoor dan bijna zijn ganse levensloop moet komen vertellen. Allé, bij manier van spreken, je zal mij wel begrijpen denk ik.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Volgens de fiscus is je hoofdverblijfplaats geldig indien je kan bewijzen dat je er minstens de helft van het jaar +1 dag aanwezig bent.
                    Vind ik een beetje vreemd want een vriend van me wordt met regelmaat voor meer dan 6 maanden naar het buitenland gestuurd om te gaan werken.
                    Hoe lossen ze dat dan fiscaal op?
                    Anyway.

Van horen zeggen ....
                    Ze controleren tegenwoordig ook het verbruik per wooneenheid voor gas en elektriciteit.
                    Als dat niet binnen normale waarden valt dan kan je een bezoekje verwachten.

Zo hebben ze hier om de hoek een weedplantage gevonden trouwens.

Comment

Ach, het gaat over een extra kost van enkele honderden € tot 1000 € per jaar (klik). Als je de initiele investering en de andere vaste en lopende kosten bijeen telt, is het sop de kolen dan wel waard? Tenslotte krijg je er waarschijnlijk allerlei diensten voor die je in je thuisgemeente langs andere kanalen al dan niet bewust betaalt.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Voor alle duidelijkheid, ik wil hier zeker niemand zijn rekening maken. Ik heb die blog gepost eerder omdat het een verhaal was die me aangreep toen ik het las.

Wat iemand doet met zijn/haar geld is hun zaak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Wanneer ik ergens in een hotel of appartement tijdelijk verblijf dan moet ik ook (toeristen)belasting betalen.
                          Last edited by Eenbes; 23 mei 2013, 00:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            Volgens de fiscus is je hoofdverblijfplaats geldig indien je kan bewijzen dat je er minstens de helft van het jaar +1 dag aanwezig bent.
                            Vind ik een beetje vreemd want een vriend van me wordt met regelmaat voor meer dan 6 maanden naar het buitenland gestuurd om te gaan werken.
                            Hoe lossen ze dat dan fiscaal op?
                            Anyway.

Van horen zeggen ....
                            Ze controleren tegenwoordig ook het verbruik per wooneenheid voor gas en elektriciteit.
                            Als dat niet binnen normale waarden valt dan kan je een bezoekje verwachten.

Zo hebben ze hier om de hoek een weedplantage gevonden trouwens.
                            1)Ik verblijf 10 maanden per jaar in Spanje. Nog niemand die me is komen vertellen dat ik te weinig thuis ben, of te weinig water, gas en elektriciteit verbruik. Zelfs Telenet roert geen vin omdat ik slechts 2 maand per jaar een paar honderd Mb verbruik.

2)Uiterst domme weedkwekers. Normaal takken die af voor de electriciteitsmeter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              2)Uiterst domme weedkwekers. Normaal takken die af voor de electriciteitsmeter.
                              beginnelingen waarschijnlijk......
                              Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Eigenlijk is dit vrij simpel. Een tweede verblijf is toch gewoon pure luxe. Wie deze luxe ambieert moet de taksen er ook maar bij pakken en als je het niet meer kan betalen moet je de rekening voor jezelf maken of je die luxe wel echt nodig hebt.
                                Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Working...
                                X