Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Taks op 2e verblijf aan de kust vermijden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Taks op 2e verblijf aan de kust vermijden

Zou tegenwoordig makkelijk moet zijn met telefoon, internet etc.
    Zelfs als ze kijken naar energieverbruik weten ze in principe of het voldoende bewoond is.

Punt is, dat ze daar geen prioriteit van maken, tot er een politicus de kat de bel aan bindt...

Feit is, ik ben weer al eens tevreden mijn centen niet in een tweede hoop bakstenen gestoken te hebben. Als ik naar de zee wil zal ik wel iets huren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Zou tegenwoordig makkelijk moet zijn met telefoon, internet etc.
      Zelfs als ze kijken naar energieverbruik weten ze in principe of het voldoende bewoond is.

Punt is, dat ze daar geen prioriteit van maken, tot er een politicus de kat de bel aan bindt...

Feit is, ik ben weer al eens tevreden mijn centen niet in een tweede hoop bakstenen gestoken te hebben. Als ik naar de zee wil zal ik wel iets huren.
      Mijn schoonouders hadden er eentje in Knokke op de eerste lijn. Was helemaal ingericht en dus niet om te gaan verhuren. Door gebrek aan interesse binnen de familie, stond meer leeg dan bewoond, is het na enkele jaren weer verkocht. Zie mij zeker nu niet elke week naar zee trekken, 2 uur op en 2uur af, een te mijden stressfactor.
      Maar toen een goeie investering geweest, gezien er het dubbele van de inzet werd uitgehaald na enkele jaren, in volle vastgoedboom toen... Was er wel eentje met 3 slaapkamers en 2 afgesloten garages, wat ook aan de kust, en zeker in Knokke van zeer grote waarde is.
      Met de jaarlijkse kosten van taksen en onderhoud kon je toen al een tweetal keer per jaar je goed laten dienen in een grand luxe hotel.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

De goede tijden.
        Nu is het probleem dat de eerste lijn sterk aan het verouderen is, en ofwel een grondige renovatie nodig heeft, ofwel gewoon afgebroken wordt.

Ik zie de prijzen nu zeker niet meer verdubbelen op een paar jaar. Ik denk dat je blij mag zijn als je de inflatie bij houdt (en die moet je natuurlijk ook aftrekken van dat rendement).

Enfin, ik ben nog nooit 2 keer op dezelfde plaats op verlof geweest, laat staan dat ik zin heb om iets in Spanje of aan de zee te kopen.

Comment

Haha ... puur Belgisch, hoe kan ik belastingen ontduiken.

Wat de meesten niet zeggen is dat ze dat af en toe ook eens verhuren en ook die inkomsten nergens aangeven ... snoepen langs ene kant.

Wat met gemeenten waar gewoon wel een gemeentebelasting is?
          Dan betaal je toch ook?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Enfin, ik ben nog nooit 2 keer op dezelfde plaats op verlof geweest, laat staan dat ik zin heb om iets in Spanje of aan de zee te kopen.
            Wij zijn op dat gebied toch wel conservatievelingen. dit jaar voor de 8ste keer in hetzelfde hotel geweest in Spanje. Dat zegt ook wel iets over de unieke locatie, de zeer persoonlijke en zeer hoge kwaliteit van de service. Voor ons is dit na een druk werkjaar steeds weer thuiskomen, genieten en uitrusten. Maar een eigendom kopen in Spanje zouden wij toch ook nooit willen doen. Hebben nog even met de idee gespeeld, maar al vlug zagen wij de slechte investering ervan in. Totaal andere gewoontes, concepten, niet altijd te vertrouwen... Een tweeweken lange vakantie aldaar is voor ons ruimschoots voldoende.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

De goede tijden.
              Nu is het probleem dat de eerste lijn sterk aan het verouderen is, en ofwel een grondige renovatie nodig heeft, ofwel gewoon afgebroken wordt.

Ik zie de prijzen nu zeker niet meer verdubbelen op een paar jaar. Ik denk dat je blij mag zijn als je de inflatie bij houdt (en die moet je natuurlijk ook aftrekken van dat rendement).

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Wij zijn op dat gebied toch wel conservatievelingen. dit jaar voor de 8ste keer in hetzelfde hotel geweest in Spanje. Dat zegt ook wel iets over de unieke locatie, de zeer persoonlijke en zeer hoge kwaliteit van de service. Voor ons is dit na een druk werkjaar steeds weer thuiskomen, genieten en uitrusten. Maar een eigendom kopen in Spanje zouden wij toch ook nooit willen doen. Hebben nog even met de idee gespeeld, maar al vlug zagen wij de slechte investering ervan in. Totaal andere gewoontes, concepten, niet altijd te vertrouwen... Een tweeweken lange vakantie aldaar is voor ons ruimschoots voldoende.
              Wij doen het nóg anders. Wij komen elk jaar in febr/mrt thuis in 'ons' hotel op Cyprus en elk jaar in mei in 'onze' gîte op Corisica, en in september gaan wij altijd naar een andere bestemming... alhoewel we nu toch beginnen dubbelen op bestemmingen in Frankrijk, maar we kijken dan wel of het zeker 10 jaar geleden is dat we er waren. Maar dat kan moeilijk anders want nu zijn we bezig aan reis nummer 89... en wij vliegen niet graag ver, al wat meer is dan ongeveer 4 uren valt af. Dus daar beperken we bewust onszelf.
              Dus tweemaal per jaar is het 'thuiskomen', de andere keer is het telkens iets nieuws .

Comment

Als je je daar domicilieert, dan komt de politie dat ook controleren. Ze gaan dan na of je kleren etc daar ook liggen.
                Bij twijfel kunnen ze ook nog eens je andere woning controleren.

Enne... Dit is fraude.

Ben van Oostende naar Borgerhout komen wonen, geen politie gezien.
                Van Borgerhout naar Deurne verhuisd, weer geen controle gezien.

Ligt het aan mij/ons of is dit schering en inslag in Antwerpen??

Comment

De goede tijden.

<Knip>
                  Ben ik niet zo zeker van.
                  De huismarkt is een economie zoals een ander, vraag en aanbod en Vlaanderen/België raakt zo stilaan vol, terwijl er jaarlijks 10.000'en mensen bij komen.
                  En als de vluchtelingencrisis blijft aanhouden zullen de vastgoedprijzen zeker de hoogte in gaan, mss niet op korte termijn maar op middenlange termijn vast en zeker wel.

Comment

Prijzen blijven maar omhoog gaan als de vraag ondersteund wordt door mensen die geld hebben.

Als mensen meer dan 30% van hun inkomen aan een lening moeten geven is de grens bereikt.

Tweede punt is het huurrendement.
                    De markt voor huizen en appartementen waar de huur hoger ligt dan 1000€ per maand is behoorlijk klein. De meeste appartementen en kleine huizen worden verhuurd voor prijzen ronde de 700€ per maand.
                    Als je als eigenaar dan nog een beetje rendement wil halen daarop mag je niet veel meer dan 200.000 aan een appartement uitgeven. (en dan mogen er niet veel kosten aan zijn)

Comment

Weet er iemand raad? Ik verhuur een appartement met geregistreerde huur en met verplichte domicilie in De Panne. De huurder kan een huis kopen en verplaatst er zijn domicilie voor 1 januari 2016. De huurder blijft verder zijn huur betalen. Vermits de huurder ons hierover niet inlicht, krijgen wij maanden later van de gemeente een aanslag van 2° verblijf van € 850,00 omdat wij als verhuurder het appartement zogezegd in gebruik hebben. Dit hebben we echter helemaal niet, want het is ten strengste verboden in de woonst van iemand anders te gaan. Bij navraag in de gemeente zijn wij verplicht deze aanslag te innen bij de ondertussen verhuisde huurders. Nu zijn we november en als toemaatje nog een aanslagje van de provincie voor dat 2° verblijf van € 118,00. In hun art. 2 staat er " maar op elk ogenblik door ons voor bewoning kan worden gebruikt." Dit is niet zo want die huurders en zij alleen hebben het genot er van. Niet zo voor de provincie West-Vlaanderen: wij moeten opnieuw ontvanger van belastingen spelen. Mijn grote wens: vermits wij toch hun werk doen, schaf dan die administraties af.

Comment

.....
                        Last edited by Empe; 7 november 2016, 18:39.

Comment

Het lijkt mij dat uw huurder er eigenlijk een tweede verblijf op na houd.
                          Hoe het wettelijk zit in dergelijk geval weet ik niet maar het lijkt mij logisch dat uw huurder dan die tax gaat betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Het lijkt mij dat uw huurder er eigenlijk een tweede verblijf op na houd.
                            Hoe het wettelijk zit in dergelijk geval weet ik niet maar het lijkt mij logisch dat uw huurder dan die tax gaat betalen.
                            Het blijft nog steeds een tweede verblijf van de eigenaar voor de vaststelling van die heffing.
                            Staat toch duidelijk vermeld ... dat het verhuurd is of leeg staat, men is de taks als "eigenaar" verschuldigd bij "bezit".
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Heb in de ardennen meer dan 10 jaar een woning en om geen buren te hebben de woning rechtover ook gekocht dus ik betaal voor elk de tweede woning taks 450€ en 150€ vuilbak en 50€ provinciebelasting verder natuurlijk het kadastraal moet ik ook betalen.
                              De uitleg hier gekregen je koopt zoveel huizen als je wil als tweede verblijf ......zolang je maar dokt is het ok

Comment

Ja Manos, maar jij ben dan ook de gebruiker van het goed.

In dit specifieke geval is het verhuurd. Dus is de eigenaar ontslagen van het betalen van een tweede verblijftax. Het spreekt voor zich "TWEEDE VERBLIJF". Je moet er verblijven wat al niet het geval is en het moet dan ook nog eens buiten je domiciel zijn wat ook niet het geval is.
                                Ik zou in debat gaan met de gemeente. Leg hun het huurcontract voor en daar lijkt het voor mij al te stoppen.

Comment

Working...
                                X