Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Taks op 2e verblijf aan de kust vermijden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Taks op 2e verblijf aan de kust vermijden

Als je een appartement koopt aan de Belgische kust moet je daar een 2e verblijf taks betalen. Zet je dan niet beter je adres aan de kust op je appartement ? Of zie ik iets over het hoofd ?

Dan betaal je daar de gemeente taks en ook de provinciebelasting. Als je moet gaan kiezen is dit dan ook in de gemeente waar je ingeschreven bent.

Kan je als je adres daar staat het appartement nog verhuren voor 1 week bvb in de zomer en ondertussen zelf naar je huidige woning in het binnenland overnachten?

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Re: Taks op 2e verblijf aan de kust vermijden

Als je je daar domicilieert, dan komt de politie dat ook controleren. Ze gaan dan na of je kleren etc daar ook liggen.
    Bij twijfel kunnen ze ook nog eens je andere woning controleren.

Enne... Dit is fraude.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Enne... Dit is fraude.
      Waarom ?

Als ik nu in meerdere dagen in de week daar verblijf zie ik geen probleem?

mir

Comment

Dan kan het, maar je zal moeten bewijzen dat dit je hoofdverblijfplaats is.

Comment

?Art.7.? 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...? 4. De aangifte bedoeld in ? 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.? 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een EFFECTIEF verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.??(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

?Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...?(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
          Ik zou er mee oppassen, ik vermoed dat je niet de enige bent die het zal proberen..
          alles hangt af hoeveel dagen je er zal verblijven... (waar je andere "thuis" zal zijn)...
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            alles hangt af hoeveel dagen je er zal verblijven... (waar je andere "thuis" zal zijn)...
            En wie zal dat controleren he
            En dan nog de vraag of je het dan alsnog mag verhuren voor een weekend of een week ?

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
              En wie zal dat controleren he
              En dan nog de vraag of je het dan alsnog mag verhuren voor een weekend of een week ?

mir
              Tjah, als dat de redenering is, dan is het geen probleem...

Ik blijf dit soort grappig vinden:
              >Mag ik daar fotograferen zonder toestemming?
              <<Nee
              >Ah, dan doe ik het int geniep...

>mag ik mijn domicilie veranderen om kosten te ontduiken.
              << Afhankelijk van enkele punten.
              >Ah, dan doe ik het, want wie controleert dit...
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Inderdaad, ik volg Koeno. Je bent reeds van plan de wet te overtreden (ik oordeel of veroordeel niet ) dus waarom dan de vraag stellen?

Vandaag dit gelezen, niet echt hier van toepassing maar wie weet kan het de wetgevers ook hier inspireren; http://www.standaard.be/cnt/DMF20130522_00592303

Comment

Ik weet in ieder geval dat er met domicilie-fraude niet gelachen wordt!
                  En met een appartement aan zee ga je al met stevige argumenten moeten afkomen om je te verdedigen.

Aanmaningen, deurwaarders, enz. gaan trouwens ook altijd via het domicilieadres...
                  Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                  Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Inderdaad, ik volg Koeno. Je bent reeds van plan de wet te overtreden (ik oordeel of veroordeel niet ) dus waarom dan de vraag stellen?
                    Ik ben nog niks van plan, ik ben me enkel aan het informeren wat kan en wat niet kan. Als ik voor de helft van het jaar aan de kust verblijf vraag ik me af of ik daar mijn adres mag zetten of niet.

En met wie zal dit controleren bedoel ik, wanneer zal ik voldoende dagen aan de kust verbleven hebben om in orde te zijn.

Bedank koeno voor de wet tekst deze is duidelijk en geeft eigenlijk al veel antwoorden op mijn vragen.

En mijn vraag kwam er eigenlijk na het lezen van dit artikel:

Ze gaan in sommige gemeentes de taks verdubbelen want ze gaan er van uit dat mensen met een appartement aan de kust toch geld genoeg hebben
                    Terwijl de meeste gewone 2 verdieners zijn.

mir
                    Last edited by mir; 22 mei 2013, 16:54.

Comment

Als je geld genoeg hebt om een appartement te kopen aan de kust, dan zou je normaalgezien die taks ook wel moeten kunnen betalen.
                      Op de meeste appartementen die zo worden gekocht wordt er gewoonlijk nog wat bijverdiend door het te verhuren, dan heb je die taks zo terugverdiend.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Je ziet iets over het hoofd: op je huis in het binnenland betaal je dan leegstandsbelasting omdat er dan niemand meer gedomicilieerd is..

Tenzij jij je aan de kust domicilieert en je echtgenote/kinderen in het huis blijven.
                        En als je dan toch zo'n financiele constructie wil opzetten, dan kan je dat ineens verder trekken en uitzoeken of het fiscaal voordeliger uitkomt om dan ineens feitelijk te scheiden (wettelijk blijf je gehuwd maar je woont niet meer samen) en onderhoudsgeld voor kinderen/alimentatie financieel in in te brengen.
                        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Als je geld genoeg hebt om een appartement te kopen aan de kust, dan zou je normaalgezien die taks ook wel moeten kunnen betalen.
                          Op de meeste appartementen die zo worden gekocht wordt er gewoonlijk nog wat bijverdiend door het te verhuren, dan heb je die taks zo terugverdiend.
                          Citaat uit het artikel:
                          Volgens het BIV gaan de gemeentebesturen uit van het cliché dat de eigenaars van tweede verblijven over het algemeen kapitaalkrachtig zijn. Een misvatting, zo blijkt uit een rondvraag bij 220 makelaars aan de kust. “Slechts een minderheid (35 procent) behoort tot de kapitaalkrachtigen”, zegt Dajo Hermans. “De grote meerderheid van de tweede verblijvers aan de kust zijn doorsneegezinnen voor wie een belastingverhoging met een paar honderd euro wel kan doorwegen in het budget.”

mir

Comment

De meesten hebben al problemen om één woning af te betalen, als je een tweede woning kan kopen, dan zit je volgens mij al een stuk boven het gemiddelde (anders kan je dat appartement aan de kust gewoonweg niet betalen).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              De meesten hebben al problemen om één woning af te betalen, als je een tweede woning kan kopen, dan zit je volgens mij al een stuk boven het gemiddelde (anders kan je dat appartement aan de kust gewoonweg niet betalen).
                              Yip: http://www.knack.be/opinie/columns/m...0307904103.htm

Comment

Working...
                              X