Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB3-snelheid: kan iemand een schatting maken ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• USB3-snelheid: kan iemand een schatting maken ?

Setup ( doelcomputer Windows 8 )

Een externe dock, met daarin een SSD.
    Die dock ondersteund USB3

Doelcomputer heeft ook een USB3 poort, maar de doelschijf is een SATA schijf.

Wat is een realistische overgangssnelheid ?
    Ik weet dat er een groot verschil is tussen USB3 in theorie en in werkelijkheid.

Is de SATA schijf hier de botlleneck ?

Ik zou 50 GB moeten overzetten.
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: USB3-snelheid: kan iemand een schatting maken ?

Kan je dat dan zelf niet testen?

Het is niet de eerste keer dat je een vraag stelt over hetzelfde onderwerp http://forum.belgiumdigital.com/f59/...en-440749.html
    Maar omdat ik zelf geen SSD schijf heb kan ik dat hier niet testen...

Als ik bij mijn test zag dat eSATA iets sneller was dan USB 3, dan vermoed ik dat de USB 3 verbinding de traagste schakel is als je bestanden van een SSD schijf wil overzetten via een USB 3 dock naar een SATA schijf.
    Een dock met een eSATA verbinding zal dus nog een beetje sneller zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Kan je dat dan zelf niet testen?

Het is niet de eerste keer dat je een vraag stelt over hetzelfde onderwerp http://forum.belgiumdigital.com/f59/...en-440749.html
      Maar omdat ik zelf geen SSD schijf heb kan ik dat hier niet testen...

Als ik bij mijn test zag dat eSATA iets sneller was dan USB 3, dan vermoed ik dat de USB 3 verbinding de traagste schakel is als je bestanden van een SSD schijf wil overzetten via een USB 3 dock naar een SATA schijf.
      Een dock met een eSATA verbinding zal dus nog een beetje sneller zijn.
      Ha ha, ja maar ik was nogal ongeduldig....
      Heb het ondertussen getest en ik haalde een gemiddelde overdrachtssnelheid van 120 MB/s.
      Windows8 toont altijd een grafiekje tijdens de overdracht.
      Daar ik nog met andere dingen bezig was ben ik vergeten te timen, maar ik dacht iets van een 9 minuten of zo...

Is dat een normale/redelijke snelheid ?

edit: Damn, nu zie ik net dat ik TOCH ook nog een eSata verbinding heb op mijn laptop
      (nieuwe laptop, dus moet hem nog een beetje gewwon worden. Er zitten al 4 USB poorten op en 1 firewire, dus ik ging er gewoon van uit dat die eSATA er niet op stond.
      Yummie - toch een goed bakske gekocht

Enfin, zal dat de volgende keer eesn proberen. ALS...ik het juiste kabeltje kan vinden.....
      Last edited by Alfa Centauri; 21 februari 2013, 22:40.

Comment

USB 3.0 loopt lekker met een ssd. Ik heb de ganse speedstests al een gepost. Daar is niets aan verandert ;-) enkel de ssd's zijn nog sneller geworden, maar met usb 3.0 merk ja dat niet meer, je loopt tegen die limiet aan.

Comment

Dan is het wachten op USB4 hé !

Tja, het gaat sneller, maar de bestanden zijn ook groter geworden.
          Vroeger was het 100 foto's overzetten, nu gaat het om grote video-bestanden, dus uiteindelijk is de verandering voor de gebruiker niet zo héél groot...

Comment

Er is ook een groot verschil in types bestanden. Als je 10 bestanden van 4 GB stuk overpompt gaat dat stukken sneller dan 82000 stuks van 0.5 MB...
            In het eerste geval is de beperkende factor die USB 3 (of de doorvoersnelheid van je harde schijf), in het 2e geval de toegangstijd van je harde schijf... Maar dat is ook weer 1 van de voordelen van een SSD t.o.v. een klassieke ronddraaiende versie.
            Voor grote bestanden kan je eigenlijk evengoed een harde schijf gebruiken : zal maar iets trager zijn, maar VEEL goedkoper.
            Groeten,

Polleke

Comment

USB 3.0: 4,8 Gb/s
              Sata 1 : 1,5 Gb/s
              Sata 2 : 3 Gb/s
              Sata 3 : 6 Gb/s

Afhankelijk van de sata-versie zal de bottleneck dus elders liggen.
              En buiten de schijf en verbinding heb je nog andere zaken die meespelen, de controller en de belasting van de pc (lees vooral harddisk) met andere zaken tijdens het kopiëren.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                USB 3.0: 4,8 Gb/s
                Sata 1 : 1,5 Gb/s
                Sata 2 : 3 Gb/s
                Sata 3 : 6 Gb/s

Afhankelijk van de sata-versie zal de bottleneck dus elders liggen.
                En buiten de schijf en verbinding heb je nog andere zaken die meespelen, de controller en de belasting van de pc (lees vooral harddisk) met andere zaken tijdens het kopiëren.
                Dat zijn theoretische snelheden, die niet bijster belangrijk zijn. De huidige SSD's zijn sata III 600 MB/s (4.7 Gb/s). De snelste effectieve snelheid komt van een Samsung 840 Pro die net boven de 500 MB/s zou moeten geraken. Maar ook dat zijn theoretische snelheden. Laat die dingen random kleine bestanden (4kB) lezen, en je geraakt ook met een SSD maar aan max. 30 MB/s...
                Last edited by polleke_cgc; 22 februari 2013, 18:40.
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Dat zijn theoretische snelheden, die niet bijster belangrijk zijn. De huidige SSD's zijn sata III 600 MB/s (4.7 Gb/s). De snelste effectieve snelheid komt van een intel 840 Pro die net boven de 500 MB/s zou moeten geraken. Maar ook dat zijn theoretische snelheden. Laat die dingen random kleine bestanden (4kB) lezen, en je geraakt ook met een SSD maar aan max. 30 MB/s...
                  Met alle resprect, Freddy, maar ik moet Polleke hier 200% gelijk in geven - er is een hemelsbreed verschil tussen theorie en werkelijkheid.

Die 50,4 GB die ik gisteren heb overgezet waren grote video-bestanden, dus in feite dan nog de meest gunstige verzameling van bestanden imho.

Comment

Dat zijn theoretische snelheden, die niet bijster belangrijk zijn. De huidige SSD's zijn sata III 600 MB/s (4.7 Gb/s).
                    Maar het zijn wel maximumsnelheden die ik aanhaal, als je die SSD (Sata 3) via USB 2 aansluit, dan is de USB wel degelijk de beperkende factor waar je nooit over zal geraken.
                    Meer dan dit haal ik niet aan, ik heb ook niet gesproken van theoretische snelheden of effectieve, enkel over de hardwarematige bottleneck in een systeem.
                    En er staat ook dat nog andere zaken een rol spelen.
                    Last edited by VerSeg; 22 februari 2013, 20:58.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Met alle resprect, Freddy, maar ik moet Polleke hier 200% gelijk in geven - er is een hemelsbreed verschil tussen theorie en werkelijkheid.
                      Ge moogt hem gelijk geven zoveel als je wil, ik heb het nooit over deze gegevens gehad ... ik heb enkel de hardwarematige bottleneck in een systeem aangehaald en er zelfs bij vermeld dat buiten schijf en controller nog andere zaken een rol spelen ... dus eigenlijk net hetzelfde maar met andere woorden.
                      Misschien even lezen wat er "echt staat".

Edit : En de praktijk ... die moet je nooit aan een ander vragen maar zelf testen want niemand heeft net hetzelfde systeem als jij met dezelfde bestanden.
                      Last edited by VerSeg; 22 februari 2013, 21:00.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Mijn data, gemeten in real life, zijn nog steeds geldig, en toepasbaar op jou vraagstelling:

In de praktijk: een 1.6gb avi van de interne SSD naar :
                        Extern USB 2.0 harddrive: 1min 12sec
                        Extern USB 3.0 harddrive: 24 sec
                        Extern USB 3.0 ssd: 5.3 sec
                        Dit was met een externe Samsung 830 256Gb SSD, en een "trage" interne Toshiba 128Gb
                        Dus zij die zeggen dat usb 3.0 "nauwelijks" sneller is, dream on.
                        Maar een SSD op de USB 3.0 is echt de max.
                        Als je kleine bestanden hebt, is het verschil nog veel groter tussen usb 3.0 + SSD versus HD
                        Let er wel op een dock te kiezen die snel genoeg is. Ook daar zit rommel tussen.

Maar ik zou zeggen, dat op USB 3.0 + SSD jou 50Gb rond de 3 minuten zal nodig hebben, op voorwaarde dat de bron zo snel kan lezen
                        Schrijf je naar een USB 3.0 + HDD dan schat ik rond de 12 minuten.

Succes ermee ;-)

Oh ja, nog even een vergelijkje:
                        Onlangs was mijn interne ssd stuk, en moest ik extern opstarten via USB 3.0, met een HD was dit echt een minuut wachten, maar met een externe ssd 15 seconden

Je merkt het, ik ben fan van SSD, intern en extern.

Comment

Voor grote bestanden kan je eigenlijk evengoed een harde schijf gebruiken : zal maar iets trager zijn, maar VEEL goedkoper.
                          Read my data!!!
                          (over de prijs moet ik je wel gelijk geven)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Maar het zijn wel maximumsnelheden die ik aanhaal, als je die SSD (Sata 3) via USB 2 aansluit, dan is de USB wel degelijk de beperkende factor waar je nooit over zal geraken.
                            Meer dan dit haal ik niet aan, ik heb ook niet gesproken van theoretische snelheden of effectieve, enkel over de hardwarematige bottleneck in een systeem.
                            En er staat ook dat nog andere zaken een rol spelen.
                            Yep : maar de belangrijkste "andere" zaak vermeld je niet : en dat is die grootte van de over te zetten bestanden. Als je daarmee de snelheid van dezelfde SSD van meer dan 500 MB/s naar met moeite 30 MB/s krijgt...(bij harddisks is die snelheidsval zelfs nog groter).
                            Die max. snelheden zijn niet zo belangrijk : gewoon omdat de max. snelheid van het aangesloten toestel gewoonlijk toch lager ligt, wat uiteraard de bedoeling is... Daarnaast haalt geen enkele bus zijn theoretische snelheid. Dat geldt zeker voor USB (wat een niet bijster efficiënte bus is), maar evengoed voor SATA.
                            Die SSD begint er wel bijna "te geraken", dus de Sata 4 norm zal niet te lang meer op zich mogen laten wachten (link).
                            Last edited by polleke_cgc; 22 februari 2013, 22:09.
                            Groeten,

Polleke

Comment

Zeg mannen, vandaag 2 USB3 enclosures toegekregen en beiden getest meteen 50,4 GB bestand waarin 23-tal bestanden zitten, die bestaan uit een 7-tal grote films en de rest is klein grut ( JPGS enz )

Ik heb 2 enclosures

Type 1 = verbonden met een USB3 kabel: de ene kant een MICRO USB3 fiche en de andere kant een gewone USB fiche ( er staat wel SS op )

Type 2 = verbonden met een USB3 kabel: de ene kant ook die MICRO USB3 fiche en aan de andere kant TWEE USB-fiches. Dus eentje voor data en eentje voor stroom-ondersteuning.

In de enclosure steek ik een INTEL SSD 520 Series 180 GB.

Ik verbind de enclosure met mijn laptop ( DELL PRECISION M6700 )
                              Ik selecteer de map die ik wil overzetten COPY ( 50,4 GB ), ga naar de data-disk op mijn laptop en PASTE.

Windows 8 toont deze grafiek. ( sorry voor de kwaliteit )

Enkele ogenblikken later zakt de snelheid drastisch en blijft ongeveer op dit lage niveau... ????

Ik heb de SSD in beide enclosures gestoken, dus een keertje zonder tweede USB kabel en een keertje mét de tweede USB-kabel.

Steeds hetzelfde rare fenomeen....

Iemand enig idee ?

Dit is zo'n micro USB connector:

Comment

Working...
                              X