Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken tot 67 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Werken tot 67 ?

Ik denk dat er hier heel veel jongeren zijn die eerst eens moeten nadenken.
    De oudere generatie was al aan het werk op hun 16 of 18 jaar, tel daar 45 jaar dienst bij en je zit op 61/63 jaar !
    Lijkt me meer dan voldoende gewerkt te hebben voor uw eigen pensioentje op te sparen.
    Tegenwoordig beginnen ze op veel latere leeftijd te werken, logisch dan dat die generatie tot latere leeftijd moet werken om evenveel jaren dienst te hebben.
    De dag van vandaag vindt iedereen het ook logisch om een bepaalde soort van tijdskrediet te krijgen, dat was vroeger geen waar.
    Gewoon blijven doorwerken was het enige wat aan de orde was !

Maar dat is mijn opinie uiteraard ...

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

dankzij geadvanceerde technology zullen we niet meer moeten werken

gedaan met de loonslavernij

Comment

iemand al eens opgemerkt dat er in heel dit debat over langer werken nauwelijks gewag wordt gemaakt van de verantwoordelijkheid van de werkgevers om werk aan te bieden dat vol te houden is tot de pensioengerechtigde leeftijd?

Momenteel is van de vlaamse beroepsbevolking (Belgische cijfers hebben we daarover niet) slechts 40-45% in staat zijn job tot de pensioenleeftijd vol te houden. Daar is heel goed onderzoek over dat gevoerd wordt in de schoot van de SERV in samenwerking met universiteiten.

niet mijn opinie, maar onderzoeksresultaten.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          iemand al eens opgemerkt dat er in heel dit debat over langer werken nauwelijks gewag wordt gemaakt van de verantwoordelijkheid van de werkgevers om werk aan te bieden dat vol te houden is tot de pensioengerechtigde leeftijd?

Momenteel is van de vlaamse beroepsbevolking (Belgische cijfers hebben we daarover niet) slechts 40-45% in staat zijn job tot de pensioenleeftijd vol te houden. Daar is heel goed onderzoek over dat gevoerd wordt in de schoot van de SERV in samenwerking met universiteiten.

niet mijn opinie, maar onderzoeksresultaten.
          40-45% is veel, maar ik vraag mij dan af hoeveel van dit percentage nog zal bereid zijn om langer te werken. Het huidig systeem zit zo ingebakken dat iedereen er vanuit gaat dat 65 en 60 voor onze dames de norm is. Dat moet er volgens mij eerst en vooral uit. En bovenal het profitariaat. Het kan toch niet dat mensen aan 50jaar op brug- of ander pensioen gaan. Ik ken een paar mensen die dit statuut hebben en ik heb die nog nooit zo hard weten werken. Aan 50j. moet je toch nog bereid zijn om via opleidingen een nieuwe uitdaging aan te nemen.
          Het aanbieden van werk dat vol te houden is tot pensioengerechtigde leeftijd is volledig afhankelijk van de sector waarin je tewerk gesteld bent. Een metser kan je niet achter een bureau zetten, tenzij hij bereid zou zijn terug naar school te gaan. Maar in die categorie zie ik dat niet zo direct zitten.
          En het is ook zo dat de nieuwe generaties er niet meer kunnen vanuit gaan dat ze een jobke voor hun leven hebben. Wie weet moet men voor bepaalde beroepen (waaronder zware) een carriëre in de toekomst niet gedwongen gaan onderbreken en herscholen om opnieuw te beginnen met iets anders. Voor velen misschien ook een boost.. Het geld dat nu verloren gaat aan nutteloze vervroegde pensioenen kunnen ze dan misschien gedeeltelijk gebruiken om mensen te laten herscholen. Mijn idee natuurlijk. Ik probeer mij in te beelden hoe dit verder zal moeten met onze kinderen en kleinkinderen.
          Last edited by enero; 20 februari 2013, 12:25.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Ik denk dat er hier heel veel jongeren zijn die eerst eens moeten nadenken.
            De oudere generatie was al aan het werk op hun 16 of 18 jaar, tel daar 45 jaar dienst bij en je zit op 61/63 jaar !

Lijkt me meer dan voldoende gewerkt te hebben voor uw eigen pensioentje op te sparen.
            Tegenwoordig beginnen ze op veel latere leeftijd te werken, logisch dan dat die generatie tot latere leeftijd moet werken om evenveel jaren dienst te hebben.
            De dag van vandaag vindt iedereen het ook logisch om een bepaalde soort van tijdskrediet te krijgen, dat was vroeger geen waar.
            Gewoon blijven doorwerken was het enige wat aan de orde was !

Maar dat is mijn opinie uiteraard ...

grts
            Sieg
            Niet vergeten dat er vroeger langer gewerkt werd dan 38u/week nl 45u/week !!!
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              neenee ik ben een nieuwe lichting militanten aan het opleiden die dat gaan tegenhouden. Of toch proberen.
              Slaap zacht en droom rustig verder.

Comment

40-45% is enorm veel, maar het is een feit.
                Profiteren van brugpensioenen vind ik straf uitgedrukt. De meerderheid van de bruggepensioneerden zijn mensen met een lange loopbaan (door de loopbaaneisen kan dat niet anders) en dus korte scholing. Statisch gezien zijn kortgeschoolden op 55 (vrouwen) en 56 (mannen) niet meer in voldoende gezondheid om te werken. Hooggeschoolden leven gemiddeld tot 73 voor ze even ongezond zijn.
                Je zou die vroegtijdige uitstroom profiteren kunnen noemen. Het zou eerlijker zijn te zeggen dat werkgevers geen verantwoordelijkheid willen nemen voor werknemers die zich voor hen kromwerkten.
                niet te snel uitgaan van een paar voorbeelden. Er is heel goed onderzoek naar arbeid, opleiding, gezondheid, ... maar het gejammer van Voka heeft meer invloed op het beleid dan de wetenschap. Een beetje zoals alles wat de fysica en chemie ooit opleverde overboort gooien en een mars-explorer ontwerpen op basis van wat de directeur graag ziet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                  Slaap zacht en droom rustig verder.
                  niet vergeten dat wat wij bijeenstaken ook voor jou beter is. Zelfs al ben je werkgever.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    ... dat iedereen er vanuit gaat dat 65 en 60 voor onze dames de norm is. ...
                    Die "60" voor de vrouwen is al lang verleden tijd hoor (nog een gevolg van de nieuwe "schemerzone" info die iedereen uit z'n duim zuigt?) .. mijn echtgenote die op pensioen ging begin 2010 was de eerste lichting/generatie die tot 65 moest gaan werken, ongeacht de "overgangs"maatregelen" (pun intended haha)

Comment

Wij waren bijna verplicht van op 60 op pensioen te gaan.
                      Ik heb altijd in Mechelen gewerkt ( 9km van huis ) toen onze afdeling verdween moesten wij naar Antwerpen gaan werken.
                      Na ongeveer 9 jaar werd ons bedrijf in twee gesplitst en konden wij ook in Antwerpen niet blijven, ik was toen bijna 59 jaar.
                      Normaal moest ik ook mee naar Melle tegen Gent gaan werken, alle dagen 2x 75km en 2x Brusselse ring.
                      Maar als ik beloofde van op mijn 60 op pensioen te gaan, mocht ik nog iets meer dan 1 jaar terug in Mechelen gaan werken.
                      Wat doet ge dan na een loopbaan van 42 jaar?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
                      mvg FrançoisVM
                      Canon 7D

Comment

38u of 45u maakt allemaal niet veel uit.
                        Ofwel werk je, en betaal je aan de SZ, ofwel zit je één of ander stelsel van werkloosheid, brugpensioen of vol pensioen, en dan krijg je van de SZ.
                        Zo lang er genoeg betalers zijn om de ontvangers te compenseren blijft het systeem leven.

Als de overheid de lonen nog zwaarder belast mag je er gerust van uitgaan dat er nog meer gefraudeerd gaat worden, of de mensen vertrekken.
                        Wat ga je dan doen?
                        Wie zal er dan al die bejaarden hun gat afkuisen?

We leven langer, dus we moeten langer werken, zo simpel is het. En niemand mag er van uitgaan dat je voor je 65ste gewoon kan stoppen.
                        Een metser kan buschauffeur worden als zijn knieen of rug wat versleten zijn, en zo zijn er nog voorbeelden te vinden.
                        Het zal altijd wat flexibiliteit vragen, en af en toe wat bijscholing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                          Niet vergeten dat er vroeger langer gewerkt werd dan 38u/week nl 45u/week !!!
                          tja...Bismarck wist het toen al.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                            Wij waren bijna verplicht van op 60 op pensioen te gaan.
                            Ik heb altijd in Mechelen gewerkt ( 9km van huis ) toen onze afdeling verdween moesten wij naar Antwerpen gaan werken.
                            Na ongeveer 9 jaar werd ons bedrijf in twee gesplitst en konden wij ook in Antwerpen niet blijven, ik was toen bijna 59 jaar.
                            Normaal moest ik ook mee naar Melle tegen Gent gaan werken, alle dagen 2x 75km en 2x Brusselse ring.
                            Maar als ik beloofde van op mijn 60 op pensioen te gaan, mocht ik nog iets meer dan 1 jaar terug in Mechelen gaan werken.
                            Wat doet ge dan na een loopbaan van 42 jaar?

Die afstand is voor mij niet direct een reden om je job op te geven.
                            Met wat goodwill had je werkgever een bus ingelegd van het station in Gent naar Melle.
                            En anderzijds is 75 km niet onoverkomelijk. Er zijn er véél die verder rijden.

Het grote probleem is dat de overheid (wij dus) mee opdraaien voor dergelijke situatie.
                            Jij kan er maar van genieten natuurlijk, en ik begrijp dat je dat aanbod aan neemt, zeker als je daarmee financieel om kan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Ofwel werk je, en betaal je aan de SZ, ofwel zit je één of ander stelsel van werkloosheid, brugpensioen of vol pensioen, en dan krijg je van de SZ.
                              Zo lang er genoeg betalers zijn om de ontvangers te compenseren blijft het systeem leven.

Als de overheid de lonen nog zwaarder belast mag je er gerust van uitgaan dat er nog meer gefraudeerd gaat worden, of de mensen vertrekken.
                              Wat ga je dan doen?

We leven langer, dus we moeten langer werken, zo simpel is het. En niemand mag er van uitgaan dat je voor je 65ste gewoon kan stoppen.
                              Een metser kan buschauffeur worden als zijn knieen of rug wat versleten zijn, en zo zijn er nog voorbeelden te vinden.
                              en waarom niet langer genieten als je langer leeft? Er is echt voldoende om onze pensioenen te blijven betalen. Daar zijn cijfers voor beschikbaar. Ons werk is productiever dan ooit, maar ipv dat in ontspanning, cultuurbeleving, sport,... te steken, moet productiviteitsstijging naar winstmaximalisatie gaan. Daar heeft eigenlijk niemand iets aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Wat ga je dan doen?

In theorie kan idd veel.

Comment

Working...
                                X