Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijzen Mac book pro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Prijzen Mac book pro

Voor de retina mac book pro aanhangers is er goed nieuws : link.
    Zij die onlangs zo'n ding gekocht hebben zullen minder tevreden zijn... Maar meer dan 2800€ voor een 15" laptopke blijft natuurlijk veel geld...
    Groeten,

Polleke

Re: Prijzen Mac book pro

Een laptop met een scherm dat niet geschikt is voor fotobewerking en zonder cd-drive. Niet eens de mogelijkheid tot een 17" (toch minimum voor fotobewerking). Niet eens de mogelijkheid om goede processors te installeren, ram van 200euro voor 8gb (normaal kost dat 50 euro), 400 euro extra voor 250gb ssd erbij,... pff, mooi vanbuiten, maar daarvoor betaal je ook de binnenkant aan een VEEL te hoge prijs. De 13" heeft niet eens een grafische kaart en de 15" heeft een zwakke dat ook niet upgradable is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Voor de retina mac book pro aanhangers is er goed nieuws : link.
      Zij die onlangs zo'n ding gekocht hebben zullen minder tevreden zijn... Maar meer dan 2800€ voor een 15" laptopke blijft natuurlijk veel geld...
      Ja, Apple moet iets gaan doen om de concurrentie wat te temperen. De aandeelhouders willen ook weer wat mee voor hun investeringen na de tuimelperte van het aandeel. En ja, jammer want dat zullen velen hier niet zo graag horen. Eens een Apple ....
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Een laptop met een scherm dat niet geschikt is voor fotobewerking en zonder cd-drive. Niet eens de mogelijkheid tot een 17" (toch minimum voor fotobewerking). Niet eens de mogelijkheid om goede processors te installeren, ram van 200euro voor 8gb (normaal kost dat 50 euro), 400 euro extra voor 250gb ssd erbij,... pff, mooi vanbuiten, maar daarvoor betaal je ook de binnenkant aan een VEEL te hoge prijs. De 13" heeft niet eens een grafische kaart en de 15" heeft een zwakke dat ook niet upgradable is.
        Volgens mij heb jij deze teksten ergens opgeslagen,
        of dat hoop ik toch... (tzou je allezins veel moeite sparen).
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

En wat het ontbreken van een optische drive betreft..., ook ik (Mac-ker sinds 1987) was geschrokken van het ontbreken ervan op de nieuwe iMac, omdat ik dat ding nog regelmatig gebruik (bv om DVDs te rippen naar mijn iPad). Maar ik herinner me de iMac G3 die ik kocht in 1999, zonder floppydrive, hoe durfden ze? Ik heb me natuurlijk een externe drive aangeschaft (zal ik nu ook doen), al heb ik dat ding hooguit nog enkele maanden tot een jaar gebruikt.
          Toen ik mijn vrouw de vraag stelde hoe vaak zij haar optische drive gebruikte (MBP 17-inch), antwoordde zij: zo goed als nooit.
          De toekomst zal het uitwijzen, maar net zoals de floppy geluidloos verdwenen is, zo zal ook de optische schijf vroeg of laat tot het verleden behoren.
          Wat het niet-geschikt zijn van het scherm voor fotobewerking: het retinascherm is alleszins beter dan dat van eender welke Windows laptop (dus ook niet geschikt voor fotobewerking). Mijn vrouw doet wel fotobewerking op haar 17-inch MBP wel en met zeer goeie resultaten.
          Wat het zelf bijsteken van RAM betreft: ik doe dat zelf niet, maar de doorsnee-gebruiker weet wel hoe ie dat moet doen. Ik heb daar een mannetje voor.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb op 4 jaar tijd.... al 3 keer de optische drive gebruikt...
            het enige waar mijn mac op tekort schiet zijn de usb poorten... ik heb er maar 2,
            op mijn vorige laptop had ik er 5... en dat is toch een aanpassing geweest...
            (usb-midi-keyboard, usb-micro, usb toetsenbord, en gps liggen regelmatig samen aangesloten).
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Dat probleem met het tekort aan USB-poorten heb ik opgelost met een hub.
              Wij waren wel geschrokken toen we de locatie van alle poorten op de MBP zagen (links! in tegenstelling tot mijn oude PowerBook G4 waar ze achteraan staan).
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Dat probleem met het tekort aan USB-poorten heb ik opgelost met een hub.
                Heb ik ook gedaan, maar dat is wat ik als nadeel zag aan mijn macbook...
                voor mij mogen ze de optische drive van mijn model komen halen... en vervangen door nog 2 of 3 usb poortjes...

maar ik weet dat ik zo dadelijk de woorden fan boy naar mijn hoofd zal krijgen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  En wat het ontbreken van een optische drive betreft..., ook ik (Mac-ker sinds 1987) was geschrokken van het ontbreken ervan op de nieuwe iMac, omdat ik dat ding nog regelmatig gebruik (bv om DVDs te rippen naar mijn iPad). Maar ik herinner me de iMac G3 die ik kocht in 1999, zonder floppydrive, hoe durfden ze? Ik heb me natuurlijk een externe drive aangeschaft (zal ik nu ook doen), al heb ik dat ding hooguit nog enkele maanden tot een jaar gebruikt.
                  Toen ik mijn vrouw de vraag stelde hoe vaak zij haar optische drive gebruikte (MBP 17-inch), antwoordde zij: zo goed als nooit.
                  De toekomst zal het uitwijzen, maar net zoals de floppy geluidloos verdwenen is, zo zal ook de optische schijf vroeg of laat tot het verleden behoren.
                  Wat het niet-geschikt zijn van het scherm voor fotobewerking: het retinascherm is alleszins beter dan dat van eender welke Windows laptop (dus ook niet geschikt voor fotobewerking). Mijn vrouw doet wel fotobewerking op haar 17-inch MBP wel en met zeer goeie resultaten.
                  Wat het zelf bijsteken van RAM betreft: ik doe dat zelf niet, maar de doorsnee-gebruiker weet wel hoe ie dat moet doen. Ik heb daar een mannetje voor.
                  Hier ook een deel van mijn fotobewerking op MBP.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Retina is gewoon veel minder geschikt, de 17" heeft wel nog een redelijk goed scherm (al moet je die ook in de perfecte hoek zetten en heb je onmiddelijk refecties). Zelfs de drive voor diskettes gebruik ik soms nog (voor mijn piano te updaten en muziek over te zetten van piano naar pc, hij is van de tijd van usb-2.0 en de diskettedrive is ook hiermee aangesloten).
                    Veel mensen zetten hun schermen ook veel te licht (terwijl dit tussen 80 en 140 veel beter is voor fotobewerking en zelfs essentieel voor drukwerk).
                    @Koene, ben je niet akkoord dat dit gewoon onredelijk is? Ik werk regelmatig met MBP's en ik moet eerlijk zeggen dat ik al regelmatig gevloekt heb op het scherm: je bewerkt 100 foto's zonder aan het scherm te komen en dan bekijk je ze op een gecallibreerd ips-scherm en zijn ze allemaal overbewerkt of onderbewerkt (afhankelijk van hoe het scherm te veel stond).
                    Apple wil gewoon af van de professionele gebruikers volgens mij (en het lukt hen zeer goed als ik zo bekijk hoeveel grafischi al zijn teruggegaan naar windows of een hackingtosh als ze te lui waren een nieuw OS te leren ).

Comment

Retina is gewoon veel minder geschikt, de 17" heeft wel nog een redelijk goed scherm (al moet je die ook in de perfecte hoek zetten en heb je onmiddelijk refecties). Zelfs de drive voor diskettes gebruik ik soms nog (voor mijn piano te updaten en muziek over te zetten van piano naar pc, hij is van de tijd van usb-2.0 en de diskettedrive is ook hiermee aangesloten).
                      Veel mensen zetten hun schermen ook veel te licht (terwijl dit tussen 80 en 140 veel beter is voor fotobewerking en zelfs essentieel voor drukwerk).
                      @Koene, ben je niet akkoord dat dit gewoon onredelijk is? Ik werk regelmatig met MBP's en ik moet eerlijk zeggen dat ik al regelmatig gevloekt heb op het scherm: je bewerkt 100 foto's zonder aan het scherm te komen en dan bekijk je ze op een gecallibreerd ips-scherm en zijn ze allemaal overbewerkt of onderbewerkt (afhankelijk van hoe het scherm te veel stond).
                      Apple wil gewoon af van de professionele gebruikers volgens mij (en het lukt hen zeer goed als ik zo bekijk hoeveel grafischi al zijn teruggegaan naar windows of een hackingtosh als ze te lui waren een nieuw OS te leren ).
                      Dus op een niet gecalibreerd windows/(niet-mac) scherm zou je dat probleem niet hebben?
                      Dat mac duurder is gaat niemand je op tegenspreken...
                      Maar je vergelijkingen moeten gelijk blijven...

Comment

En reflecties hangen van je opstelling t.o.v. de lichtbron, wat voor een laptop geen enkel probleem mag zijn. Ik heb een schoolvoorbeeld van een opstelling voor mijn zeer sterk reflecterende 24-inch scherm op de iMac en verkies daarom nog steeds een spiegelend scherm boven een mat scherm; maar da's persoonlijke voorkeur.

Maar we dwalen af van de link waarnaar Polleke verwijst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          Dus op een niet gecalibreerd windows/(niet-mac) scherm zou je dat probleem niet hebben?
                          Dat mac duurder is gaat niemand je op tegenspreken...
                          Maar je vergelijkingen moeten gelijk blijven...
                          Nee, op een ips scherm zou je dat niet hebben (gecallibreerd is gewoon nog duidelijker en die MBP schermen waren ook gecalibreerd), je hebt ook windows laptop's met zeer slechte schermen, maar aan die prijs heb je op windows laptops bijna altijd uitstekende schermen. Waarom steken ze geen ips schermen in de MBP's?

Comment

Nee, op een ips scherm zou je dat niet hebben (gecallibreerd is gewoon nog duidelijker en die MBP schermen waren ook gecalibreerd), je hebt ook windows laptop's met zeer slechte schermen, maar aan die prijs heb je op windows laptops bijna altijd uitstekende schermen. Waarom steken ze geen ips schermen in de MBP's?
                            Maar dan klopt er iets niet met het calibreren...
                            want dat is juist het doel van calibreren?

dus dan waren de schermen slecht gecalibreerd?

Comment

Ze beginnen stilaan wat meer Windows laptops te maken met een full-HD IPS-scherm (of vergelijkbare technologie), die zijn te koop vanaf zo'n 1100 euro (er zijn er natuurlijk ook veel duurdere).
                              Voor mij is die resolutie meer dan voldoende op een 15" of 17". Ik gebruik hier 23" IPS monitors (2 pc's met elk een LG IPS monitor) met full-HD resolutie, en daar kom ik ook wel mee toe.

De Retina schermen moeten het vooral hebben van hun hogere resolutie, waardoor het scherm er van dichtbij beter uitziet dan een scherm waarbij de pixeltjes wat verder uit elkaar staan.
                              Maar als je op een 15" met 2880x1800 pixels een 900x600 pixels foto wil bekijken, dan denk ik dat die eerder klein zal zijn.
                              Het heeft dus voordelen en nadelen, als je een Full-HD film wil bekijken (met een externe optische drive) op de werkelijke resolutie (1920x1080), dan zal die ook kleiner worden weergegeven op het 15" scherm.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X