Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Computer zelf bouwen - vragen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Computer zelf bouwen - vragen

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Maakt idd. niets uit voor de garantie.
    Wel WAAR je koopt, bij wie, welke winkel

En je mag de wet achter jou staan hebben dan nog moet je dat recht krijgen.
    En dan?
    Wat kan je dan doen als consument? Niet veel dus.
    Ik heb vroeger eens zo'n probleem gehad met een aankoop dat defect ging en men mij niet wou helpen, dan zijn er twee mogelijkheden ... of hij geeft het mij of ik pik het mee voor zijn neus.
    Als die blijft aandringen dat het geen garantie is, dan doe ik alsof ik wel hetzelfde nieuw wil kopen, als hij mij dat laat zien om "te controleren of het wel hetzelfde type is", dan zeg ik doodleuk "bedankt, dat was betaald hé" en ik stap gewoon buiten.
    En laat maar komen, laat hem maar de politie bellen en zelf uitleggen dat hij mij wil bedriegen.

Enfin, dat was de tweede stoot ... in een andere grote audio-winkel ben ik ooit eens teruggegaan toen er tientallen mensen stonden en aan de kassa net voor ze gingen betalen gaan zeggen tegen de mensen "ge gaat dat hier toch niet kopen, dat zijn hier bedriegers die geen garantie willen geven" ... toen er een paar klanten daarop ingingen en alles lieten liggen hebben ze me wel buiten gesmeten.

Bij een hier goed bekende handelaar in fotomateriaal hebben ze dat ooit ook geprobeerd, ze hadden daar wel de pech mij per mail te bevestigen dat ze zich niets van de wetgeving aantrokken en dat ze garantie geven wanneer zij dat willen. Even een forward naar het ministerie van economische zaken was voldoende om een paar weken later een brief toegestuurd te krijgen dat de inbreuk vastgesteld werd en dat ze veroordeeld werden tot een boete wegens overtreding van de Belgische wetgeving en dat hun website moest aangepast worden met vermelding van 2 jaar waarborg voor consumenten op alle producten ... ze hebben zich daar toen ook naar geschikt en het is sindsdien ook in orde gebleven.
    Na hun rechtzetting heb ik er ook terug iets gekocht.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      En?

Maakt dit iets uit voor de garantie?
      Als consument krijg je de waarborg via de professionele eindverkoper en hoe die dat regelt is zijn probleem.
      Elke consument heeft het recht een garantie te regelen via het verkooppunt, of die doos nu verzegeld was of niet maakt niet veel uit want geen enkele garantievoorwaarde stelt dat de doos verzegeld moest zijn.

Asus test getourneerde moederborden niet eens, dat kost meer dan gewoon ruilen, zo is dat met veel.

Yep, dat maakt veel uit!
      Een Asus moederbord gekocht in een heel bekende winkel met "goede" reputatie.
      Alles zelf ineen gestoken en de pc startte niet op, bleek dat de knop van de Corsair kast kapot was.
      Binnen gedaan voor controle.
      Twee dagen later een telefoontje dat er nog iets scheelde aan de pc, die wou namelijk niet doorstarten.
      Daar aangekomen en mijn beurt afgewacht.
      Toen bracht men mijn pc in de winkel helemaal uiteen gehaald, ja zelfs mijn Noctua koeler.
      Bleek dat er een pinnetje van het socket "geplooid" was en dat zou mijn eigen schuld zijn.
      Eén pinnetje, al de andere waren perfect in orde. Maar dat viel NIET onder de garantie!
      Thuis gekomen heb ik het socket onder een heel sterke vergrootglas bekeken.
      Waar het pinnetje normaal had moeten zitten zat er gewoon geen!
      De plaats erboven kwam naast het pinnetje precies een koperen draadje naast dit pinnetje uit.
      dit bord is nu al bijna twee maand geleden zogezegd opgestuurd voor herstel en ik hoor helemaal niks meer van die winkel.
      Mails naar Asus hielpen niet, het is de distributeur die instaat voor de garantie zegde men mij.
      Dus wat is het nu, heeft Asus garantie of niet?
      Nee dus.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Nete, ge hebt een goed adres gevonden om uw materiaal aan te schaffen
        Tja, hij heeft alleszins de moeite gedaan om de laptop naar Asus te sturen, (kan zelfs zijn dat Asus hem bij mij heeft opgehaald, ben niet meer zeker.) Duurde wat lang, eens gebeld en men meldde dat er gewacht werd op een nieuw moederbord. Toen zag die persoon dat dat type niet meer voorradig was in Taiwan en heeft een omruiling voor een nieuwe voorgesteld.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Bleek dat er een pinnetje van het socket "geplooid" was en dat zou mijn eigen schuld zijn.
          Eén pinnetje, al de andere waren perfect in orde. Maar dat viel NIET onder de garantie!
          .../...
          dit bord is nu al bijna twee maand geleden zogezegd opgestuurd voor herstel en ik hoor helemaal niks meer van die winkel.
          Mails naar Asus hielpen niet, het is de distributeur die instaat voor de garantie zegde men mij.
          Dus wat is het nu, heeft Asus garantie of niet?
          Dat ligt niet aan Asus maar aan uw verkoper die het spel niet eerlijk speelt ... hij had het gewoon moeten terugsturen zonder zever en zonder blabla en ruilen tegen een nieuw.
          Moederborden worden NOOIT hersteld maar altijd geruild tegen nieuw.
          En inderdaad is het bij vele producten de invoerder of distributeur dat instaat voor vervanging onder garantie.
          Bij heel veel producten welke niet hersteld maar vervangen worden krijgt de invoerder/distributeur een extra aantal stukken bij om garanties te dekken en dat volgens gemiddelde uitvalnormen.
          Dus ja, de invoerder/distributeur moet de garantie voor de winkel afhandelen omdat hij daartoe gemachtigd werd en ook aangesteld ... voor u als consument maakt dit niets uit, de winkel moet u helpen.
          Asus geeft dus wel degelijk waarborg en regelt dit op zijn manier, maar zoals altijd moet jij als klant naar de eindverkoper ... dat is de enige schuldige in dit verhaal.
          Vermoedelijk heeft de eindverkoper gewoon geen zin om dit administratief af te handelen en ligt uw moederbord daar nog ergens in een of andere kast of heeft die gewacht tot hij er een serie heeft om ze samen te versturen.
          Een garantiegeval brengt een winkel niets op, als je het als klant beu bent om te wachten ... dan koopt de meerderheid vaak al snel een nieuw in afwachting om verder te kunnen en doet de winkel dubbel winst.
          Dus ja ... waar moet je eerlijkheidshalve gaan klagen denk je?

Ik hoop alvast dat je het alsnog geregeld krijgt.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Dat ligt niet aan Asus maar aan uw verkoper die het spel niet eerlijk speelt ...
            Voila.

Comment

Fijn om te lezen
              Maar het hangt af WAAR je koopt.
              Bij de distributeur
              My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Wel die befaamde winkel veegt er vierkant ge weet wel wat aan.
                Ze legden de schuld, ook zonder te zien naar het moederbord, bij mij.
                Iedereen die een pc al heeft gemaakt weet hoe dicht die pinnetjes van elkaar staan.
                Hoe is het dan mogelijk dat slechts één pinnetje totaal om zeep is?
                PS: Ik heb bijna 20 jaar voor een bedrijfje pc's ineen gestoken, mij moeten ze niks wijsmaken.
                In die twintig jaar heb ik niet één pinnetje naar de duivel geholpen.
                Maar ja, als die evangelist geen garantie wilt geven wat kunt ge daar aan doen?
                Eigenaardig dat alle verkopers precies hetzelfde tegen mij zegden, ze hadden hun les goed geleerd.
                Asus moederborden worden in Tsjechië hersteld, volgens de Asus TSD.
                Het zaakje sleept al sinds 26/12/2012 aan. Volgens mij ben ik dit moederbord gewoon kwijt.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

.../...
                  Het zaakje sleept al sinds 26/12/2012 aan. Volgens mij ben ik dit moederbord gewoon kwijt.

Grtz, RF
                  Ge hebt toch een bewijs van aankoop en een bewijs dat het binnengebracht is?
                  Stuur eens een mail naar de verkoper met de vermelding dat de herstelperiode onredelijk is en dat je zoals de wettelijke garantie bepaalt uw recht wil laten gelden op het vervangen van het product.
                  Haal aan dat door het ontbreken van dit onderdeel uw betalingsbeheer via online bankieren in het gedrang komt (reden tot dringend herstel) en dat u hier nadelige gevolgen van heeft.
                  Probeer alvast een schriftelijke bevestiging te krijgen.

Als je nog nooit eerder een schriftelijke vraag gesteld hebt, dan zou ik wel beginnen met een minder dreigende en eerst eens vragen of ze u al kunnen verder helpen met het defect onderdeel dat sinds 26/12/2012 binnen is voor herstelling.
                  Zet er al bij dat je je wat zorgen maakt over de lange duur en dat je volledig vast zit.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

En ik heb hetzelfde meegemaakt als R.F. en bij dezelfde verkoper en met hetzelfde merk van moederbord, voilà
                    Regelmatig getelefoneerd. Ik kreeg hetzelfde antwoord: een pinnetje verbogen enz. enz.
                    Het is dan woord tegen woord en probeer dan maar te bewijzen dat je niet in de fout bent gegaan als consument.
                    Dit moederbord zat ook normaal verpakt en de verpakking was niet dichtgeplakt enz. enz.
                    Een wat groter onderdeel zat vol vingerafdrukken en niet met de mijne. Het viel mij op bij het uitpakken
                    en ik vond dat raar. Maar ik gaf er verder niet veel aandacht aan. Ik was "blij" dat ik het materiaal had en kon beginnen.

Mijn grafische kaart was stuk. Een GTX 9600 van XFX.
                    Binnen gebracht bij PCtools in Alken waar ik ze gekocht had en een tijd later had ik een nieuwe kaart. En ook eentje die iets beter was (9600+).
                    Zo kan het ook he.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Ze legden de schuld, ook zonder te zien naar het moederbord, bij mij.
                      Iedereen die een pc al heeft gemaakt weet hoe dicht die pinnetjes van elkaar staan.
                      Hoe is het dan mogelijk dat slechts één pinnetje totaal om zeep is?
                      PS: Ik heb bijna 20 jaar voor een bedrijfje pc's ineen gestoken, mij moeten ze niks wijsmaken.
                      In die twintig jaar heb ik niet één pinnetje naar de duivel geholpen.
                      Maar ja, als die evangelist geen garantie wilt geven wat kunt ge daar aan doen?
                      Eigenaardig dat alle verkopers precies hetzelfde tegen mij zegden, ze hadden hun les goed geleerd.
                      Asus moederborden worden in Tsjechië hersteld, volgens de Asus TSD.

Grtz, RF
                      Bij mij is dit al langer geleden maar de factuur heb ik nog.
                      Het is op zijn minst eigenaardig dat de argumentatie van de verkoper precies dezelfde is.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Bij mij is dit al langer geleden maar de factuur heb ik nog.
                        Het is op zijn minst eigenaardig dat de argumentatie van de verkoper precies dezelfde is.
                        Over welk hoogstnoodzakelijk pinneke hebben we het dan eigenlijk?
                        Vroeger moederborden genoeg gezien met een gebogen pinneke maar dat was dan ide-connectors en met één connector minder kon je de rest nog gebruiken tenzij het ondertussen stuk was door kortsluiting.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Over welk hoogstnoodzakelijk pinneke hebben we het dan eigenlijk?
                          Pinnetje van de CPU connector.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Pinnetje van de CPU connector.
                            Heuuuh?
                            Op die moderne moederborden moet ge toch al stoten doen om die connector te beschadigen?
                            Ik zie daar eerder allemaal van die vlakke contactjes.

Edit : Of wrijven sommigen daar over met een vod?
                            Last edited by VerSeg; 13 februari 2013, 13:59.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

http://www.service.asus.com/#!mother...warranty/c1c20

Bij Asus in Europa is dat ook zo, 3 tot 5 jaar op moederborden. Vroeger stond dat in het groot op hun dozen, maar het is al even geleden dat ik er nog gekocht heb.

Hangt er van af WAAR je koopt.
                              De garantie hangt niet af van waar je iets koopt. We hebben op het werk ooit een harde schijf gehad die stuk was na anderhalf jaar (toen de garantie officieel slechts 1 jaar was). De fabrieksgarantie voor dat model was 3 jaar, maar de verkoper weigerde om de disk te laten herstellen onder garantie. Ik heb de disk toen binnengebracht in een winkel waar ik de mensen kende. Die hebben die gewoon opgestuurd en we hadden een nieuwe disk. De werkgevers hebben toen de prijzen vergeleken en de volgende bestellingen gingen dus naar die andere winkel.

@Red Falcon
                              Je kan dus eventueel via een andere winkel proberen en het geval uitleggen of misschien hier proberen om contact op te nemen ...
                              https://eu-rma.asus.com/pick_eu/nl/

Je loopt dit risico natuurlijk altijd als je zelf dingen gaat assembleren, vandaar dat je best een goed contact hebt met je pc boer voor je aan zoiets begint.

In pc winkels worden vaak dingen getest om ze vervolgens weer in de doos te steken en te verkopen als nieuw. Misschien dat er daar een nieuweling een fout gemaakt heeft en het bord weer in de doos op de hoop heeft geplaatst. De vraag is dan of Asus kan achterhalen dat het om een menselijke fout gaat of niet. Soms komen die dingen ook terug als 'refurbished'. Het is in ieder geval vreemd dat de verpakking niet dicht was en ik zou het er zeker niet bij laten als je zeker bent dat je geen fout gemaakt hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                                Het is in ieder geval vreemd dat de verpakking niet dicht was en ik zou het er zeker niet bij laten als je zeker bent dat je geen fout gemaakt hebt.
                                Mijn Asus moederbord was ook niet verzegeld met zo'n (meestal plastieken) zegeltje maar er zat wel origineel cellofaan rond.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X