Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Video forum?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Video forum?

D600 doet dit ook meer dan behoorlijk
    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      D600 doet dit ook meer dan behoorlijk
      550D in Hasselt. Zie derde video.

Gewoon kijken naar de beeldkwaliteit
      (muziek is ook leuk)
      Over de montage en technische kwaliteit van de opnames valt veel te zeggen maar dat is voor een andere keer
      En er is een hemelsbreed verschil tussen kijken op computer en dezelfde beelden bekijken op een (goede) TV
      Last edited by theokus; 11 december 2012, 17:07.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Mijne grootste angst voor videofilmen is: doe meer dan wat registreren.
        Maak een goed verhaal; vertel iets.
        Als je dat niet kan zoek dan medewerking (verhaal-scenario).
        Met bijna alle camera's (video of dslr) kan je goed genoeg filmen.
        Maar iets vertellen dat boeiend is kost meer moeite.
        De focus moet absoluut liggen op WAT en HOE je iets wil vertellen.
        Camerakwaliteitsverschillen zijn niet belangrijk
        http://www.stich.be

Comment

axat,

Klopt uiteraard wat je vertelt, maar voor de startende "videograaf" is het eerst zorgen dat de techniek in orde is, en daar kan een forum uiteraard bij helpen.
          Maar ook bij "meer dan registreren" kan een forum een belangrijke "inspirerende" rol spelen - tenminste dat is toch de bedoeling.

Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Als BD aan een succesvol videoforum wil werken zal er inderdaad veel ruimte moeten gegeven worden voor het verhaal dat je wil vertellen met je film.

Hopelijk gaan er "vele" (?) BD-fotografen zich eens aan video wagen. Het eerste wat we dan gaan lezen zal over de scherpte, het aantal pixels, de soort lens gaan. Er gaat te veel gepanned en gezoomed worden enz.
            'k Heb die fouten ook gemaakt.
            Het is dus onvermijdelijk dat beginnende videofilmers die vanuit de DSLR- of fotowereld komen het video gebeuren gaan bekijken met de ogen en de mentaliteit van een fotograaf. Dat is normaal. Dat kan niet anders.
            Een beginnend videofilmer registreert voornamelijk. Dat is het werken met de camera.
            Gelukkig komt de goesting om spanning in een film te brengen er vlug....

Als er in het eventuele video subforum van BD ruimte en mogelijkheden gegeven wordt om ook over het scenario, het verhaal, te discussiëren zal hier iets moois kunnen groeien. Mensen zullen openbloeien.
            Allemaal vragen: Hoe zorg ik ervoor dat de "kijker" niet wegzapt, welk beeldritme en welke muziek of geluid gebruik ik. Enz. zouden een plaats moeten krijgen in een videoforum.

Helemaal fantastisch zou het zijn als er dan leden zouden bijkomen, of groepen die samenwerken, die graag spannende verhalen schrijven. Een natte droom voor een videoforum.:-)
            Samen een filmpje maken van 1 minuut of 3 moet ontzettend leuk zijn. Ik kijk er naar uit.
            Last edited by Skitch; 11 december 2012, 19:32.
            "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
            Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Ik respecteer iedereen zijn mening
              Maar ik voel dat ik moet gaan wringen en dan is het spel op de wagen En dat wil ik nu echt niet.
              Kwaliteit wordt niet bepaald door een verhaal en is ook geen absolute referentie voor kwaliteit.
              Het mag volgens mij ook niet het enige criterium zijn om iets goed te vinden.
              Er zijn ook nog andere mogelijkheden&voorstellingen om via beelden iets uit te drukken of gewoon weer te geven.
              Puntje is dat je je moet goed voelen in hetgeen je doet, met verhaal of zonder

Rudy Vranckx bijv. die maakt verhalen, documentaires en hij voegt daar de menselijke kant bij. Een verhaal in een verhaal dus. Het verhaal is prioriteit, dat is idd. wat telt.
              Een videoclip over een artiest, een groep muzikanten, dansers, of zangers geeft enkel beeld en geluid weer maar daar zit weinig verhaal in.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Ik denk dat we de lat ook niet onrealistisch hoog moeten leggen - dat is niet haalbaar en schrikt veel mensen af.
                Iedereen zou in dat eventuele forum zijn draai moeten kunnen vinden.

Beginnen met video is net wat anders dan beginnen met fotografie - hoewel ze beide heel veel gemeenschappelijk hebben.
                Eén foto kan ook perfect een verhaal vertellen ...

Er zijn genoeg mensen die een video maken zonder een echt verhaal, maar er zit wel een lijn in.
                Maar zoals eerder gezegd, we hoeven niemand af te schrikken.

Velen kennen de videomogelijkheden van hun camera niet echt - en dat een beetje begeleiden zou voor velen al een mooie start kunnen zijn.

En aan de andere kant hebben we de gedreven "video-kunstenaars" die door hun ervaring een hele rijkdom kunnen delen en inspiratie kunnen brengen.
                En beide groepen zouden zich welkom moeten voelen in dat "nieuwe" forum ...

Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Ik respecteer iedereen zijn mening
                  Maar ik voel dat ik moet gaan wringen en dan is het spel op de wagen En dat wil ik nu echt niet.
                  Kwaliteit wordt niet bepaald door een verhaal en is ook geen absolute referentie voor kwaliteit.
                  Het mag volgens mij ook niet het enige criterium zijn om iets goed te vinden.
                  Er zijn ook nog andere mogelijkheden&voorstellingen om via beelden iets uit te drukken of gewoon weer te geven.
                  Puntje is dat je je moet goed voelen in hetgeen je doet, met verhaal of zonder

Rudy Vranckx bijv. die maakt verhalen, documentaires en hij voegt daar de menselijke kant bij. Een verhaal in een verhaal dus. Het verhaal is prioriteit, dat is idd. wat telt.
                  Een videoclip over een artiest, een groep muzikanten, dansers, of zangers geeft enkel beeld en geluid weer maar daar zit weinig verhaal in.
                  Als het enkel over hun optredens gaat, akkoord. Als er bijvoorbeeld een docu over een groep of muzikant gemaakt wordt, is het wel een heel andere koek.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Haha, ja juist.
                    Ik snap het wel.
                    Begin dan ook al maar uit te kijken voor een geschikt statief Kirsten.
                    Met een normaal fotostatief zal je teveel problemen hebben.
                    ================================================== ===========
                    De kwaliteit van de filmpjes gemaakt met mijn 550D is zeer bevredigend
                    De grootte van de CCD telt hier ook mee.
                    Maar een echte videocamera is toch een stuk handiger.
                    PLUS je kan ook foto's maken met een filmcamera. De meesten hebben die "mode" of optie.
                    Hmmmm... dus mijn Manfrotto 109XB tripod is hiervoor niet geschikt?
                    het draagt mijn K10D mét batterij grip én 70-200mm F/2.8 lens nochtans probleemloos hoor.

Ik ben daarin misschien nog ietskes ouderwetser én conservatiever maar een filmcamera dient bij om te filmen, een fototoestel om foto's te maken.
                    Al geef ik toe dat ik al heel prachtige (kwalitatief hoogstaand) filmpjes heb gezien die met een fototoestel werden gemaakt.
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                      het draagt mijn K10D mét batterij grip én 70-200mm F/2.8 lens nochtans probleemloos hoor.

Ik ben daarin misschien nog ietskes ouderwetser én conservatiever maar een filmcamera dient bij om te filmen, een fototoestel om foto's te maken.
                      Al geef ik toe dat ik al heel prachtige (kwalitatief hoogstaand) filmpjes heb gezien die met een fototoestel werden gemaakt.
                      Statief zal misschien wel kunnen. De kop zou zeker voor filmen moeten geschikt zijn. Een kennis van mij filmt regelmatig met zijn D600 op een egwoon statief met een videokop van Manfrotto. Ik zal eens vragen welk type hij gebruikt.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

@ Jaja
                        @ Skitch
                        @ Theokus
                        Zinvolle antwoorden die jullie geven. Bedankt.
                        "Beginnende filmliefhebber... registreert."
                        Klopt. Maar leg de lat ook niet te laag.
                        Je moet wat ik hierboven zei ook wat relativeren. Een verhaal kan iets klein en beperkt zijn
                        en hoeft geen groot uitvoerig geschreven scenario te zijn.
                        Je kan een videoclip capteren met enkele camera's op een podium maar
                        misschien is het veel uitdagender om een eenvoudig verhaal/setting ervan te maken.
                        Dat kan met zeer beperkte middelen. Mensen met beperkte middelen zijn soms zeer creatief.
                        Het gaat voornamelijk om een idee.
                        Nogmaals voor film: werk best samen!
                        Er is bijvoorbeeld veel nood aan goede scenaristen of verfilmbare verhalen.
                        http://www.stich.be

Comment

Kirsten, ik beweer toch just hetzelfde

Ik zal die frotto eens bekijken ee
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Statief zal misschien wel kunnen. De kop zou zeker voor filmen moeten geschikt zijn. Een kennis van mij filmt regelmatig met zijn D600 op een egwoon statief met een videokop van Manfrotto. Ik zal eens vragen welk type hij gebruikt.
                            Dat is het probleem maar ook de oplossing.
                            Pannen MOET gaan zonder schokken. Eén vloeiende beweging van links naar rechts moet dus kunnen&mogelijk zijn. Of van boven naar beneden.
                            De balance moet je kunnen instellen en vooral een goede waterpassing.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Ik gebruik type 804RC2 (panoramakop + Quick-release systeem) op mijn statief.

Kirsten, ik beweer toch just hetzelfde

Ik zal die frotto eens bekijken ee
                              ja ja, maar soms lees ik nét iets te vlug hoor...

en btw, we wijken wel af van het onderwerp imo.
                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Davis & Sanford = ok
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X