Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergeten groenten;

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vergeten groenten;

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    U denkt van niet, wel ik kan je zeggen 'zeker wel'. Ttz. vroeger werden er zéker witloofwortels in verwerkt.
    In de gemeente waar ik mijn jeugd doorbracht was er een chicorei-ast.
    Welke wortels daar in hoofdzaak gebruikt werden weet ik niet, maar wel dat de de boeren uit de streek en ook de particulieren daar hun witloofwortels naar toe mochten brengen waar ze tot chicorei werden verwerkt. Ik spreek wel van zo'n 50 jaar terug. Misschien werden de witloofwortels wel tussen andere wortels gemengd ??
    Heden ten dage wordt dit misschien wel niet meer gedaan (of mag het niet meer), en wordt er enkel een speciale soort wortels voor gebruikt....who knows.
    De ast waarvan sprake in reeds hééééél lang gesloten/afgebroken, ik kan het daar dus niet meer vragen .

En wat goed en/of slecht betreft, daar heb je het beter niet over, wel wat je lekker of niet lekker vindt.
    Evenzo met foto's, een foto is niet mooi of lelijk, je ziet hem graag of niet graag.
    Soms zie ik hier (voor mij) misbaksels van foto's die de hemel in geprezen worden, maar het omgekeerde gebeurt ook wel eens.

Wat dus voor de één "bweek" is, is voor de ander "mjammie"...
    Niet goed geslapen af wat?
    Ga jij me eens zeggen wat ik wel of niet mag schrijven op het forum, uitgerekend jij?

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      .............................
      Chicorei is de geroosterde wortel van witlof heb ik altijd geleerd. Een lepeltje bovenop de koffie. Bestaat dat nog "Pasha"?
      Wij gebruiken dat nog alle dagen om de koffie meer smaak te geven. In kleine hoeveelheden uiteraard. (Voor in de Bialetti)
      In sommige smaken van de koffiecapsules wordt er een heel weinig chicorei toegevoegd, en cacao enz.. Voor de smaak
      De half koffie / half chicorei verdeling was voor tijdens de oorlog als de koffie schaars en duur was. Daardoor heeft chicorei, ten onrechte, een slechte reputatie gekregen.

En PACHA bestaat nog, en De Beukelaar ook. Dat zijn (waren? ) Belgische merken. In grof gesneden en fijn gesneden.
      Er is ook Graindor (Colruyt) en Carrefour als merk. In Frankrijk zij er ook andere merken.

Een ingrediënt van chicorei wordt bij sommige yoghurts toegevoegd. Ze noemen dat dan "met bifidus". .
      Beschermt, waarschijnlijk, tegen darmkanker.
      Last edited by Skitch; 29 maart 2015, 20:54.
      "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
      Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Wij gebruiken dat nog alle dagen om de koffie meer smaak te geven. In kleine hoeveelheden uiteraard. (Voor in de Bialetti)
        In sommige smaken van de koffiecapsules wordt er een heel weinig chicorei toegevoegd, en cacao enz.. Voor de smaak
        De half koffie / half chicorei verdeling was voor tijdens de oorlog als de koffie schaars en duur was. Daardoor heeft chicorei, ten onrechte, een slechte reputatie gekregen.

En PACHA bestaat nog, en De Beukelaar ook. Dat zijn (waren? ) Belgische merken. In grof gesneden en fijn gesneden.
        Er is ook Graindor (Colruyt) en Carrefour als merk. In Frankrijk zij er ook andere merken.

Een ingrediënt van chicorei wordt bij sommige yoghurts toegevoegd. Ze noemen dat dan "met bifidus". .
        Beschermt, waarschijnlijk, tegen darmkanker.
        Als kinderen hebben wij die wortelen nog als groenten gegeten. In een wit zuur sausje. Wat bitter (witloof), maar toch niet slecht. Een groente die uiteraard in de vergeethoek is geraakt, maar ik herinner mij toch dat ik die enkel tijd terug nog heb zien opduiken in de keuken van een vermaarde chef.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Niet goed geslapen af wat?
          Ga jij me eens zeggen wat ik wel of niet mag schrijven op het forum, uitgerekend jij?
          Ik had misschien beter geschreven 'daar heeft men heeft het beter niet over'... dan zou je wellicht begrepen hebben dat het niet persoonlijk bedoeld was.

PS Niet goed geslapen vraag je... ik kan je geruststellen, de eerste nacht dat ik slecht slaap moet nog komen .
          Last edited by Guest17; 29 maart 2015, 23:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Ik had misschien beter geschreven 'daar heeft men heeft het beter niet over'... dan zou je wellicht begrepen hebben dat het niet persoonlijk bedoeld was.

PS Niet goed geslapen vraag je... ik kan je geruststellen, de eerste nacht dat ik slecht slaap moet nog komen .
            Dan kan ik niet meer lezen zeker? Persoonlijker kan niet.
            Maar goed, ik ga er verder geen energie aan besteden.

En wat goed en/of slecht betreft, daar heb je het beter niet over, wel wat je lekker of niet lekker vindt.
            Evenzo met foto's, een foto is niet mooi of lelijk, je ziet hem graag of niet graag.
            Soms zie ik hier (voor mij) misbaksels van foto's die de hemel in geprezen worden, maar het omgekeerde gebeurt ook wel eens.

Wat dus voor de één "bweek" is, is voor de ander "mjammie"...

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Dan kan ik niet meer lezen zeker? Persoonlijker kan niet.
              Maar goed, ik ga er verder geen energie aan besteden.
              Och ja, ik zal er in de toekomst aan denken altijd in de 'men' vorm te gaan schrijven, dan zal er zeker niemand meer denken dat het persoonlijk is.

Comment

In Halle stond er vroeger een fabriek van Pacha hier op deze hoek, waar er nu nieuwbouwwoningen staan:

Wanneer je dus in Halle iemand de wegbeschrijving hoort uitleggen en die zegt: "je gaat tot aan de Pasha, en dan linksaf, en dan tot ... ", dan weet je dat men het over dit kruispunt heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  In Halle stond er vroeger een fabriek van Pacha hier op deze hoek, waar er nu nieuwbouwwoningen staan:

Wanneer je dus in Halle iemand de wegbeschrijving hoort uitleggen en die zegt: "je gaat tot aan de Pasha, en dan linksaf, en dan tot ... ", dan weet je dat men het over dit kruispunt heeft.
                  Grote bewijs dat het er vroeger was is de straatnaam die overgebleven is:
                  CICHOREI ERF

Comment

Btw, iedereen schrijft hier chicorei, terwijl het cichorei geschreven wordt maar chicorei uitgesproken wordt.
                    Altijd een leuke voor in een dictee.

Comment

En als we in Brukom de Pacha roken werd het slecht weer. En dat was een geweldige stank.
                      ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        .. valt mij al bij al goed mee dat ik hier het verfoeielijke, schabouwelijke woord "groentjes" niet moet lezen ...
                        Aaaaaaaaaarchhh; ja juist, krijg ik ook de schi.t van.

"frietjes", is nog zoiets. Alsof een verkleinwoord het ongezond aspect zou verminderen.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          ......................Alsof een verkleinwoord het ongezond aspect zou verminderen.
                          Haha. Daarom drink ik graag een pintje.
                          "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                          Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Btw, iedereen schrijft hier chicorei, terwijl het cichorei geschreven wordt maar chicorei uitgesproken wordt.
                            Altijd een leuke voor in een dictee.
                            Goed gezien (en ik dus overgezien). Vind het al redelijk straf dat er nog behoorlijk wat dit kennen. Zo vergeten is het dus niet.

De Pasha in Halle heb ik nog weten staan. Maar denk niet dat er toen nog productie was.

Comment

Ik heb het nog nooit geproefd trouwens... *schaamt zich*

Zal binnenkort misschien eens een pak in huis halen.
                              Iemand tips qua hoeveelheid en bij welke koffie het goed is? Voorgemalen, vers malen etc...
                              Ik ken er niets van.... zonde voor een koffiefan.
                              Maar ik herinner me als kind dat mijn oma het altijd in haar koffie deed,...

Comment

Ik heb het nog nooit geproefd trouwens... *schaamt zich*

Zal binnenkort misschien eens een pak in huis halen.
                                Iemand tips qua hoeveelheid en bij welke koffie het goed is? Voorgemalen, vers malen etc...
                                Ik ken er niets van.... zonde voor een koffiefan.
                                Maar ik herinner me als kind dat mijn oma het altijd in haar koffie deed,...
                                Wanneer ik de koffie zet (in een koffiezet) neem ik altijd zes bomvolle schepjes (die lijken qua grootte toch allemaal op mekaar) voorgemalen koffie voor een kan van 10 tassen.
                                Wanneer mijn vrouw de koffie zet neemt ze hetzelfde aantal schepjes koffie en voegt nog één schepje chichorei toe.
                                Resultaat : ik smaak geen verschil .

En nu zullen ze gaan komen, 'ik neem meer koffie', 'ik neem minder koffie', 'ik gebruik geen chichorei', 'ik gebruik wel chichorei' enz... maar dat is smaak en goesting hé.

Vroeger op het werk was er één die voor één tas koffie zes schepjes gebruikte.
                                Wij zegden hem toen altijd dat hij beter de gaten in het asfalt op de bedrijfsparking kon opstoppen met dergelijke koffie. Maar hij dronk dat graag...

Comment

Working...
                                X