Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Van vorige week geleden....lekker. Eigen kweek, eigen tuin (dit jaar weinig opbrengst ).
Nu worden die bewaard (opgeslagen) in de diepvries. Vroeger opgelegd in een aarden "tobben" met zout, veel zout (naar mijn eigen smaak, veel lekkerder dan diepvries).
Voor de liefhebbers..
Men neme een aarden geglazuurde kruik (tobbe)
Was die uit met kokend water (kwestie van zo rein mogelijk te zijn)
Doe hierin een laag (met de hand gesneden) snijbonen (de machinegesneden zijn te fijn)
Strooi hierover zout (gewoon keukenzout)
Terug bonen..terug zout....laatste laag is zout.
Bovenaan een bordje met een afgekookte (netheid) kasseisteen (een beetje druk)
Voor gebruik :
Neem uit den tobben de hoeveelheid snijbonen als nodig
Afkoken in gewoon water om te garen
Desnoods het afkoken herhalen om het teveel aan zout te verwijderen (hangt af van de smaak)
Een uitje (liefst sjalot) aanstoven samen met spekblokjes -als je dat graag hebt- en de afgekookte snijbonen toevoegen
kruiden met peper (geen zout meer hé) en muskaatnoot
Samen een beetje laten sudderen op een zacht vuurtje
Gekookte aardappelen en een spieringcotelette (goed voor de colesterol) erbij
Smakelijk
perman
canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk
Snijbonen kan je toch moeilijk een vergeten groente noemen??? Al is het wel al zo'n 20 jaar geleden dat ik het nog gegeten heb, maar dan vooral omdat ik het niet lekker vind.
Bij vergeten groenten denk ik eerder aan kardoen, warmoes, molsla, pastinaak (in onze contreien, want in Engeland is dit nog een dagelijkse groente),...
Pastinaak zet ik elk jaar in de tuin wegens zo lekker (als frietjes gebakken in de pan, of mee pureren onder de patatjes). Warmoes zet ik ook elk jaar, maar dan vooral omdat het zo mooi is (het heeft gewoon geen smaak en het tast verschrikkelijk hard de tanden aan wegens het oxaalzuur), Kardoen heb ik ook geprobeerd maar dat was een grandioze mislukking (zwarte bladluis, niet te doen... ik was er gewoon vies van). En molsla groeit er genoeg in onze gazon, maar dat vind ik niet lekker, hoop en al spaarzaam te gebruiken als een smaaktoetsje onder een salade. Zurkel heb ik nog nooit gegeten, maar dat ben ik wel eens van plan.
Het schijnt dat muur ook lekker is. Altans volgens de hofleverancier...
Snijbonen. Eigen kweek.
Schorseneren is er ook zo eentje. Zet ze niet zelf, maar ik lust ze daarom niet minder ....
Zurkel, inderdaad is bitterder of zuurder dan spinazie maar toch de moeite
Pissebloemsla of paardebloemsla
Nu je het hebt over vergeten groenten, misschien ook maaltijden ? Kazakken met gerookte haring ... en wat boter ....
Gisteren nog snijbonen gegeten!
Vrouwtje wou mij een plezier doen en heeft speciaal voor mij snijbonen gemaakt.
Jammer genoeg geen verse en er was wat weinig smaak aan....
Waar is de tijd dat grootmoeder het elke week vers maakte....
Ah snijbonen!! Vond ik eigenlijk altijd al lekkerder dan gewone prinsessenbonen. Je vindt ze nog wel vrij gemakkelijk, maar meestal zijn ze best prijzig. Schorseneren is al wat lastiger, zelfs diepgevroren zijn ze tegenwoordig zeldzaam. Pastinaak, aardpeer, ... duiken hier af en toe weer in de supermarkt op, vroeger moest je daar voor naar de bioshop. Andijvie vergeet ik dan weer te kopen maar is eigenlijk ook heel lekker. Rapen en rode bieten eten we dan weer wel regelmatig.
Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.
Gisteren nog snijbonen gegeten!
Vrouwtje wou mij een plezier doen en heeft speciaal voor mij snijbonen gemaakt.
Jammer genoeg geen verse en er was wat weinig smaak aan....
Waar is de tijd dat grootmoeder het elke week vers maakte....
Of zoals vroeger thuis door ons ma
We hadden ook zo'n machientje, groen van kleur met een ronde schijf in. Ik zie dat nog zo voor mij.
Hoe ons moeder die klaar maakte weet ik niet meer.
Ik dacht dat er ook een scheutje azijn aan te pas kwam voor een zoet-zure smaak.(?)
We hadden ook zo'n machientje, groen van kleur met een ronde schijf in. Ik zie dat nog zo voor mij.
Ik dacht dat er ook een scheutje azijn aan te pas kwam voor een zoet-zure smaak.(?)
dat machientje hadden en hebben we niet, maar zo zuur zoet werden ze door ons ma en nu ook thuis gemaakt, met azijn en ajuin en nog zo van alles zeker, maakt niet uit, maar wel zeeeeer lekker! Vorige week nog gehad met gekookte aardappelen en spek
Paardebloem, (chicorei) wordt bij ons in de buurt nog in de pannekoekendeeg gedaan en meegebakken.
Rode biet: neen dank U
Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....
Heb ik nog, gekocht in de jaren 90 ..
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Comment