Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergeten groenten;

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vergeten groenten;

Snijbonen is even geleden, nu het seizoen niet. Met azijn en ui uiteraard. Maar daarnet nog asperges, dat is nu het begin van het seizoen. En pastinaak, knolselder, savooi (met spek en smout), nog even wachten voor rammenas (met zout en kriek). En linzen! Met azijn, wortel, ui en gebakken bloedpens. Rapen is voor in de hutsepot in de winter, bij ons met Allerheiligen. En vroeger hadden we lavas (wilde selder) in de tuin, heerlijk in soep. Man dat heeft smaak! Stijtig genoeg heeft hij het loodje gelegd. Enkele blaadjes was genoeg. Bij ons ma staat er nog altijd een mispelaar als er zijn die dat kennen. Wel bijna geen vruchten meer (en ik lust ze niet).

Chicorei is de geroosterde wortel van witlof heb ik altijd geleerd. Een lepeltje bovenop de koffie. Bestaat dat nog "Pasha"?

Comment

Chicorei een geroosterde wortel? Denk het niet, je moet ze maar eens uit het land trekken. Pasha zal zeker nog bestaan, maar dit is sinds ik getrouwd ben voltooid verleden tijd. Dat waren toen twee schepjes koffie en één schepje chicorei, en slecht dat dit was, bweek.
      Maar een puree met aardappelen en pastinaak + een kabeljauw uitsluitend gekruid met peper en zout en gebakken in echte boter, lekkerrrrrrrrrrr.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ben eens gaan googlenen en het zijn "gerooste wortels" van de Cichorium Intybus. En volgens wikipedia is dat " endive, radicchio, Belgian endive, French endive, red endive, sugarloaf and witloof (or witlof)". Dus toch witlofwortels.

Comment

Rabarber
          heerlijk.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Chicorei een geroosterde wortel? Denk het niet, je moet ze maar eens uit het land trekken. Pasha zal zeker nog bestaan, maar dit is sinds ik getrouwd ben voltooid verleden tijd. Dat waren toen twee schepjes koffie en één schepje chicorei, en slecht dat dit was, bweek.
            Maar een puree met aardappelen en pastinaak + een kabeljauw uitsluitend gekruid met peper en zout en gebakken in echte boter, lekkerrrrrrrrrrr.
            U denkt van niet, wel ik kan je zeggen 'zeker wel'. Ttz. vroeger werden er zéker witloofwortels in verwerkt.
            In de gemeente waar ik mijn jeugd doorbracht was er een chicorei-ast.
            Welke wortels daar in hoofdzaak gebruikt werden weet ik niet, maar wel dat de de boeren uit de streek en ook de particulieren daar hun witloofwortels naar toe mochten brengen waar ze tot chicorei werden verwerkt. Ik spreek wel van zo'n 50 jaar terug. Misschien werden de witloofwortels wel tussen andere wortels gemengd ??
            Heden ten dage wordt dit misschien wel niet meer gedaan (of mag het niet meer), en wordt er enkel een speciale soort wortels voor gebruikt....who knows.
            De ast waarvan sprake in reeds hééééél lang gesloten/afgebroken, ik kan het daar dus niet meer vragen .

En wat goed en/of slecht betreft, daar heeft men het beter niet over, wel wat men lekker of niet lekker vindt.
            Evenzo met foto's, een foto is niet mooi of lelijk, men ziet hem graag of niet graag.
            Soms zie ik hier (voor mij) misbaksels van foto's die de hemel in geprezen worden, maar het omgekeerde gebeurt ook wel eens.

Wat dus voor de één "bweek" is, is voor de ander "mjammie"...
            Last edited by Guest17; 30 maart 2015, 08:56. Reden: De 'je' vorm gewijzigd in de 'men' vorm omdat sommigen de 'je' schrijfwijze persoonlijk tegen hen gericht vinden ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Wie hier heeft er nog snijbonen gegeten?
              (als ik me niet vergis zijn dat in het Engels 'runner beans')
              Sterker nog, als kruidenierszoon heb ik ze nog 'gesneden' voor de klanten, met een soort vleesmolen achtig ding, dan moesten ze dat thuis niet meer doen.
              ...leeg...

Comment

hier komen ze toch ieder jaar weer enkele keren op het menu hoor.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Nog maar eens een 'zondagdubbelpost'.
                  Ze zullen dit woord niet willen opnemen zeker in de volgende Van Dale ?

Comment

Nog van zijn leven heb ik snijbonen gegeten.
                    Hebben die dan een andere/betere smaak dan gewone tuinboontjes ofte reguliere sperziebonen ?
                    Die laatste teel ik elk jaar zelf en smaken verrukkelijk.

Comment

Mijn pa kweekt nog altijd zurkel in zijn moestuin. Hopen zelfs!
                      Ik watertand nog altijd van de zurkelstoemp die mijn moeder ermee maakte. Met worst en stukjes spek...
                      Touch the Earth...Gently
                      www.passionsenfrance.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                        Mijn pa kweekt nog altijd zurkel in zijn moestuin. Hopen zelfs!
                        Ik watertand nog altijd van de zurkelstoemp die mijn moeder ermee maakte. Met worst en stukjes spek...
                        Gebruiken wij ook regelmatig.
                        Naast de gewone hebben wij nu ook sedert vorig jaar de bloedzuring staan, nog een ietsje specialer van smaak

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Snijbonen is even geleden, nu het seizoen niet. Met azijn en ui uiteraard. Maar daarnet nog asperges, dat is nu het begin van het seizoen. En pastinaak, knolselder, savooi (met spek en smout), nog even wachten voor rammenas (met zout en kriek). En linzen! Met azijn, wortel, ui en gebakken bloedpens. Rapen is voor in de hutsepot in de winter, bij ons met Allerheiligen. En vroeger hadden we lavas (wilde selder) in de tuin, heerlijk in soep. Man dat heeft smaak! Stijtig genoeg heeft hij het loodje gelegd. Enkele blaadjes was genoeg. Bij ons ma staat er nog altijd een mispelaar als er zijn die dat kennen. Wel bijna geen vruchten meer (en ik lust ze niet).

Chicorei is de geroosterde wortel van witlof heb ik altijd geleerd. Een lepeltje bovenop de koffie. Bestaat dat nog "Pasha"?
                          Die hebben wij ook staan in de tuin, te veel zelf, want je hebt er inderdaad maar weinig van nodig om iets naar selder te laten smaken. Toch raar dat die het loodje heeft gelegd.
                          Die van ons hebben wij zo'n 25 jaar geleden geplant en het is nog steeds dezelfde die jaar na jaar, na de winter terug de kop opsteekt en vrolijk groeit.
                          Is nog overal te krijgen als plant hoor.

Comment

Denk dat die door de bomen er struiken errond die groter werden te weinig licht kreeg. Het is zoals zoveel kruiden eigenlijk onkruid dat goed smaakt.

Comment

.. valt mij al bij al goed mee dat ik hier het verfoeielijke, schabouwelijke woord "groentjes" niet moet lezen ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                                .. valt mij al bij al goed mee dat ik hier het verfoeielijke, schabouwelijke woord "groentjes" niet moet lezen ...
                                je hebt hier dan ook met intelligente mensen te doen hé
                                Albums
                                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
                                X