Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp met Windows XP vs internetverbinding

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp met Windows XP vs internetverbinding

Hoi iedereen,

ik heb jullie hulp en deskundig advies nodig; ik heb een oude desktop PC (draait op XP) en wil deze nu graag als back-up en extra computer gebruiken.

Er staat zo'n Belgacom bbox2 in mijn huiskamer dus in principe sluit ik de kabel (plug & play) op de oude pc aan en kan ik online gaan,
    reeds twee dagen ben ik aan het "foefelen" om ermee te internetten maar het wil mij niet lukken, ik krijg de verbinding niet voor mekaar.

Gisteren met Belgacom helpdesk gebeld maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden. Of met andere woorden, ze kennen er nog minder van dan mijn poes.
    De medewerker beweerde dat mijn netwerkkaart defect zou zijn maar na opzoekwerk blijkt dat je kan of ie stuk is wanneer het lampje niet meer brandt,
    het lampje brandt nog wel dus is de kaart niet defect volgens mij?!

Aan storingen op de kabel of modem kan het niet liggen want mijn "dagelijkse" PC, waarop ik trouwens dit bericht typ en online zet, zit op dezelfde kabel aangesloten als
    diegene waarmee ik mijn oude oude PC online wil krijgen.

Maar hoe zitten de instellingen voor internetverbinding bij Windows XP ook weer in mekaar? Heb al wat gegoogeld maar veel nuttigs vindt ik er niet over terug.
    En het is te lang geleden dat ik XP nog hebt gebruikt om het te herinneren.

Indien iemand hiermee raadt weet dan hoor ik graag...

Alvast bedankt!
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Re: Hulp met Windows XP vs internetverbinding

Kirsten voor zo ver ik weet gaat het gemakkelijker als SP2 (en SP3)
    op de pc staan.
    Zijn dus Service Packs voor XP.

Mijn backup-pc werkt ook zo
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Moeilijk te zeggen. Kijkt Belgacom naar het aantal computers dat er verbonden zijn of doen ze dat niet meer? Mag je dus meer dan 1 computer aansluiten?

Om te beginnen kan je best hetvolgende checken. Op beide pc's doe je "start" - "run" en tik je "cmd" om vervolgens op ok te klikken. In het dos venster tik je ipconfig. Het veld default gateway moet exact dezelfde waarde hebben op beide pc's. Bij het ip adres moet het laatste cijfer verschillend zijn.

Ik vermoed dat daar al een probleem is. Zit je op de je oude pc met een 169 adres?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Kirsten voor zo ver ik weet gaat het gemakkelijker als SP2 (en SP3)
        op de pc staan.
        Zijn dus Service Packs voor XP.

Mijn backup-pc werkt ook zo
        Volgens mij is de SP2 wel op de "oude" XP geïnstalleerd, zo niet moet ik wel eerst online geraken om het te downloaden, toch?

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
        Moeilijk te zeggen. Kijkt Belgacom naar het aantal computers dat er verbonden zijn of doen ze dat niet meer? Mag je dus meer dan 1 computer aansluiten?

Om te beginnen kan je best hetvolgende checken. Op beide pc's doe je "start" - "run" en tik je "cmd" om vervolgens op ok te klikken. In het dos venster tik je ipconfig. Het veld default gateway moet exact dezelfde waarde hebben op beide pc's. Bij het ip adres moet het laatste cijfer verschillend zijn.

Ik vermoed dat daar al een probleem is. Zit je op de je oude pc met een 169 adres?
        Ik ben mee tot de allerlaatste zin, oude pc met een 169 adres? ik heb daar geen verstand van...
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Juist Kirsten.
          Zonder internet ben je tegenwoordig hulpeloos verloren
          Als SP2 erop staat dan ben je al een stap verder.

Kijk hier eens:
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Zo is het maar net theokus; je hebt een probleem met je internetverbinding en kan niet op het www, de oplossing daarvoor kan je echter prima vinden op... juist ja... het internet. Beetje ironisch, niet?

Ik heb de link bekeken, waarvoor dank, maar het helpt niet veel. Maar ik heb verbinding hoor, anders kon ik vanop mijn Win7 pc geen bijdragen doen aan deze topic.

Comment

Met die 169 wordt bedoeld dat er mogelijk staat (als je ipconfig laat lopen) iets in de aard van 169.xxx.xxx.xxx. In dat geval zal het niet werken.
              Kijk eerst eens in configuratiescherm, apparaatbeheer of er bij "netwerkadapters" geen uitroepteken staat.
              Laat ook eens weten wat er op je scherm komt wanneer je ipconfig uitvoert.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

heb je de wizard internetverbinding uitgevoerd op die pc ?

grts
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                  Ik ben mee tot de allerlaatste zin, oude pc met een 169 adres? ik heb daar geen verstand van...
                  Lees en voer #3 eens uit en noteer het resultaat.

Het ziet er (ongeveer) zo uit:

IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.***.***.***
                  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
                  Default Gateway . . . . . . . . . : 192.***.***.1
                  Als er bij het IPadres 169.***.***.*** staat dan krijg je geen IP adres van de Bbox en zal internet ook niet kunnen werken.

BTW, de *** zijn ook getallen...
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Met die 169 wordt bedoeld dat er mogelijk staat (als je ipconfig laat lopen) iets in de aard van 169.xxx.xxx.xxx. In dat geval zal het niet werken.
                    Kijk eerst eens in configuratiescherm, apparaatbeheer of er bij "netwerkadapters" geen uitroepteken staat.
                    Laat ook eens weten wat er op je scherm komt wanneer je ipconfig uitvoert.
                    Zal ik straks zeker doen hoor, ben nu te druk bezig met de bereiding van mijn avondmaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                      heb je de wizard internetverbinding uitgevoerd op die pc ?

grts
                      Volgens mij dondert het momenteel in Köln...

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Lees en voer #3 eens uit en noteer het resultaat.

Het ziet er (ongeveer) zo uit:

Als er bij het IPadres 169.***.***.*** staat dan krijg je geen IP adres van de Bbox en zal internet ook niet kunnen werken.

BTW, de *** zijn ook getallen...
                      En wat als ik geen IP adres krijg van de Bbox? hoe kan dit worden opgelost?

Maar ik moet nu eerst eten hoor dus ik kom hier later zeker op terug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        En wat als ik geen IP adres krijg van de Bbox? hoe kan dit worden opgelost?
                        Rustig blijven... geen paniek... stap per stap probleem zoeken

Dubbelklik op het netwerk icoontje in je taakbalk (naast de klok).
                        Je krijgt dan een venster "Status van LAN verbinding"
                        Klik "Eigenschappen"
                        Venster opent met een lijstje waar je Internet Protocol (TCP/IP) ziet staan (moet aangevinkt staan).
                        1 keer daar op klikken en dan "Eigenschappen" aanklikken
                        Nieuw venster opent
                        "Automatisch een IP-adres toewijzen" moet geselecteerd staan (zwart bolletje)
                        "Automatisch een DNS serveradres laten toewijzen" moet geselecteerd staan (zwart bolletje).

Klik OK op dit venster, dit sluit vanzelf
                        Klik OK op onderliggende venster "Eigenschappen....." Dit sluit vanzelf
                        Klik op Sluiten van "Status van LAN verbinding" venster.

Herhaal de procedure van #3 nog eens en kijk vooral naar het IP adres.

Report back here
                        bye, Maurice
                        Nikon D7500

Comment

De tijd dat je op een Belgacomrouter maar max. 4 toestellen kon aansluiten is al een tijdje voorbij (maar dat kon je toch makkelijk omzeilen door er een routertje achter te zetten)...

Het IP-adres van die Bbox2 is 192.168.1.1 (toch als je dat niet aangepast hebt). Als je zoals On4bam heeft uitgelegd, je netwerkkaart de instellingen automatisch laat doen, dan zou het moeten werken.

Normaal moet je PC het volgende geven, als alles goed is, bij die Ipconfig /all :

IP-adres : 192.168.1.x (x een getal tussen 1 en 63 (want dat is het bereik waarbinnen die Bbox2 IP-adressen uitdeelt).
                          Mask : 255.255.255.0
                          Gateway : 192.168.1.1 (ÏP adres van je router dus)
                          DNS : 192.168.1.1 (dus normaal hetzelfde : maar dat werkt ook met de DNS'en van Skynet zelf (195.238.2.21 en 195.238.2.22)).

Als dat allemaal juist staat, dan moet je normaal kunnen internetten.
                          Groeten,

Polleke

Comment

Als het draadloze signaal dmv WPA2 gecodeerd is, moet je SP3 voor XP geinstalleerd hebben
                            My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
                              Als het draadloze signaal dmv WPA2 gecodeerd is, moet je SP3 voor XP geinstalleerd hebben
                              Aan storingen op de kabel of modem kan het niet liggen want mijn "dagelijkse" PC, waarop ik trouwens dit bericht typ en online zet, zit op dezelfde kabel aangesloten als
                              diegene waarmee ik mijn oude oude PC online wil krijgen.
                              Niks WPA2 dus.
                              bye, Maurice
                              Nikon D7500

Comment

Working...
                              X