Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electrabel Fix Online

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Electrabel Fix Online

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    De mijne was dat ook maar er wordt geen gewag gemaakt van enige "prijsaanpassing" volgens de markt van de dag .. één vaste prijs en daarmee uit. Daar valt dus bitter weinig mee te vergelijken behalve de eindafrekening.
    Duidelijk.
    Is juist wat je zegt.
    Ik heb deze morgen alles nog eens nauwkeurig bekeken.

Hoe kan je dat controleren?
    Dan moet je data hebben en prijzen.
    Wie kent die en waar vind je die?
    Last edited by theokus; 21 november 2012, 19:30.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Duidelijk.
      Is juist wat je zegt.
      Ik heb deze morgen alles nog eens nauwkeurig bekeken.

Hoe kan je dat controleren?
      Dan moet je data hebben en prijzen.
      Wie kent die en waar vind je die?
      Dat kan je niet Theo, ik denk dat ze daar een gemiddelde uithalen,
      trouwens, als je halfweg het jaar veranderd van formule binnen dezelfde maatschapij
      wordt ook niet naar je meterstand gevraagd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Dat kan je niet Theo, ik denk dat ze daar een gemiddelde uithalen,
        trouwens, als je halfweg het jaar veranderd van formule binnen dezelfde maatschapij
        wordt ook niet naar je meterstand gevraagd.
        Nu zijn we er

De vraag is: kan dat zomaar.

* Lees net dat volgend jaar de gasprijzen toch zullen stijgen....
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Nu zijn we er

De vraag is: kan dat zomaar.

* Lees net dat volgend jaar de gasprijzen toch zullen stijgen....
          Deze berekeningen gebeuren blijkbaar aan de hand van zogenaamde SLP verbruiksprofielen Theo.

Er bestaan verschillende verbruiksprofielen, 4 voor elektriciteit en 3 voor aardgas. Deze verbruiksprofielen worden ook SLP’s genoemd. SLP staat voor'synthetisch lastprofiel'. Het SLP is een curve of cijfertabel die per kwartier of per uur van een volledig jaar het relatieve verbruik weergeeft voor een bepaald type van klanten. Omdat de meeste klanten niet continu gemeten worden, zijn SLP’s nodig om te schatten hoeveel energie een klant in een bepaalde periode verbruikt. Zo kan het opgemeten jaarverbruik verspreid worden over de betreffende periode.

Het verbruik is afhankelijk van een heel aantal factoren. Dankzij de curve wordt een typeverbruik weergegeven dat rekening houdt met de werk- en vakantiedagen, met de dagindeling (op week- en weekenddagen) en met klimatologische invloeden (winter, zomer). De curve laat dan ook toe om bijvoorbeeld op basis van het verbruik van 1 (zomer)maand of op basis van historische gegevens het verbruik in te schatten voor het volledige jaar (zomer en winter) of voor een afwijkende periode.

In verschillende gevallen worden schattingen gemaakt door de distributienetbeheerder en wordt gebruik gemaakt van SLP’s en standaard jaar- of maandverbruiken:

•de meter is niet bereikbaar (afwezigheid van de energieverbruiker, geen meterstand overgemaakt via een meterkaartje, telefoon of internet...);
          •het berekende verbruik op basis van de laatste index is niet plausibel (minimaal of abnormaal hoog).
          De distributienetbeheerder schat uw verbruik op een objectieve en betrouwbare manier op basis van uw historisch energieverbruik. Voor aardgas houdt de distributienetbeheerder ook rekening met de temperatuurschommelingen (graaddagen) tijdens de verbruiksperiode. De schattingsregels kunt u raadplegen op de website http://portal.umix.info/wps/portal . De energieleveranciers gebruiken de SLP’s ook voor hun nominatie- en aankoopprocessen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            ... Voor aardgas houdt de distributienetbeheerder ook rekening met de temperatuurschommelingen (graaddagen) tijdens de verbruiksperiode. De schattingsregels kunt u raadplegen op de website http://portal.umix.info/wps/portal . De energieleveranciers gebruiken de SLP’s ook voor hun nominatie- en aankoopprocessen.
            Fikse zijsprong ...

kan je die "graaddagen" even toelichten? Ik heb alle relevante info daarover gelezen en de gegevens ge'dl'd maar het is kompleet chinees. Daarmee bedoel ik: ik zet mijn dagelijks gasverbruik in grafiek, uit tegen min, max en gemiddelde dagtemperatuur. dat klopt/volgt vrij redelijk maar sinds een week zet ik ook de graaddag info in die grafiek en dat slaat werkelijk nergens op. Onze vrienden van boven de Moerdijk spreken dan nog eens van "gewogen graaddagen" (meerdere forums over energie, bouw en eco-bouw) maar ik denk dat het daar helemaal fout gaat want IMHO is het begrip "graaddag" al een "gewogen" berekening ...
            Iemand?

BTW die umix link werkt niet ...

Comment

Working...