Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bizar defect aan auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bizar defect aan auto

    Dit moet eigenlijk in chit-chat staan. Kan een mod dit a.u.b verplaatsen ?


    Een kennis die wat verderop woont, heeft een Renault Clio 1,2l van 10 jaar oud. Sedert een half jaar is er een probleem dat men nu in 3 verschillende garages nog niet heeft kunnen oplossen.
    Wanneer het droog is, rijdt het wagentje perfect.
    Wanneer het geregend heeft of na een nacht met dauw, dan start de auto normaal, maar de motor valt stil wanneer men vooruit wil vertrekken. Achteruit vertrekken en rijden is geen probleem.
    Als het niet meer regent en een dag wacht, dan kan men weer normaal vooruit en achteruit rijden.
    Probleem is dat het hier in Zuid-Spanje niet zo dikwijls regent, en dat bij natspuiten met de tuinslang er geen problem opduikt.
    Er moet dus echt vocht verdampen (condensatie).
    Ik heb al gedacht aan een vastgeroeste handrem. In achteruit heeft men een groter koppel waardoor men ondanks de handrem toch zou kunnen rijden, maar dat is het niet. Vijf keer achteruit rijden zonder probleem, dan 1 keer vooruit vertrekken en de motor valt onmiddellijk stil zonder dat de auto een centimeter heeft gebold.

    Dit is een auto zonder ingewikkelde electronica. Het enige electrische verschil tussen vooruit en achteruit rijden, is het schakelaartje op de versnellingsbak en de achteruitrijlamp.

    Wie weet er raad of heeft een suggestie ?
    Last edited by notex; 11 november 2012, 23:21. Reden: verkeerd forumonderdeel

  • #2
    Re: Bizar defect aan auto

    Vroeger met mijn R4 een vergelijkbaar probleem gehad: bij mij was het vocht in de stroomverdeler.

    Comment


    • #3
      Re: Bizar defect aan auto

      Ik weet dat er bij een bepaalde reeks problemen geweest zijn met de ontstekingsbobijnen (1,2 motor met 16 kleppen, die van mij heeft er maar 8).
      Maar dat probleem zou eigenlijk in eender welke versnelling hetzelfde moeten zijn (vooruit of achteruit zou geen verschil mogen geven).

      Is het zo dat de motor stil valt omdat er een elektrisch probleem is, of omdat er iets geblokkeerd zit?

      Mijn Clio 1,2 (bijna 12 jaar oud) stond ooit hier in de garage met een geblokkeerd achterwiel.
      Toen ik die binnen zette was er niets aan de hand, maar toen ik de auto een paar dagen later nodig had wou die niet meer uit de garage...

      Er was toen de voering van een remschoen (trommelremmen achteraan) losgekomen, en die zorgde ervoor dat het wiel niet meer rond wou draaien.
      Dat was voor mij al bizar genoeg, ik rij al meer dan 30 jaar met de auto, en dat heb ik nooit eerder meegemaakt.

      In die auto zit al meer dan voldoende elektronica, het is al lang geen auto meer met contactpuntjes en een stroomverdeler, en de inspuiting is ook elektronisch geregeld.
      Die elektronica zorgt soms ook voor rare problemen, zo is er bij mijn Clio een sensor stuk geweest.
      Meestal startte die meteen, maar af en toe duurde het heel lang voor de motor wou aanslaan.
      Toen de motor dan ook nog een keer uitviel terwijl ik een auto aan het voorbijsteken was heb ik die meteen naar de garage gebracht, want dat was levensgevaarlijk.
      (De motor startte wel meteen terug toen ik stil stond, dat was dus ook al een raar probleem.)

      Bij alle vorige auto's kon ik zelf de meeste problemen wel oplossen, maar alle auto's worden al een hele tijd zo gemaakt dat je een computer nodig hebt om fouten op te sporen (je moet dus naar de garage)...
      Last edited by Black B@ndit; 11 november 2012, 23:55.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Bizar defect aan auto

        @ Appendix:
        Met de auto achteruit rijden lukt altijd. De stroomverdeler en motor draaien altijd in dezelfde richting.

        @ Black Bandit :
        Geen idee of het een elektrisch of mechanisch probleem is. Achteruit rijden lukt altijd. Wanneer de auto na regenval of dauw niet meer vooruit wil, dan een droge dag wachten en alles loopt weer normaal. Mechanische fouten herstellen zich gewoonlijk niet zelf. Elektrische fouten komen en gaan soms afhankelijk van temperatuur of vocht.

        In achteruit schakelen, koppelingspedaal lossen en gas geven : auto rijdt probleemloos achteruit.
        In vooruit schakelen, koppelingspedaal lossen : van het ogenblik dat je gas geeft, valt de motor stil zonder dat er enige beweging van de auto is geweest.
        Een blokkering in de versnellingsbak die vochtafhankelijk is, lijkt me onwaarschijnlijk.

        Is er buiten de switch van het achteruitrijlicht nog een andere sensor die wordt aangesproken bij inschakelen van vooruit/achteruit op de boite ?

        Auto is eerst bij 2 merkloze garages geweest, zonder resultaat. Staat nu een week bij de Renault--garage, maar daar krabt men ook met de handen in de haren. Men ging het opvragen in de fabriek of bij de hoofddistributeur in Madrid.
        Last edited by notex; 12 november 2012, 00:25.

        Comment


        • #5
          Re: Bizar defect aan auto

          kan de wagen vooruit bewegen als hij in vrij staat en de handrem los is, als je duwt ?
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

          Comment


          • #6
            Re: Bizar defect aan auto

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            @ Appendix:
            Met de auto achteruit rijden lukt altijd. De stroomverdeler en motor draaien altijd in dezelfde richting.
            Weet ik, maar daar gaat het niet om. Bij mij vroeger ging het om het toerental. Bij hoge toerentallen (eerste, achteruit, tweede) niet zo veel problemen, bij lagere toerentallen echter moest ik zeer voorzichtig zijn en veel met de ontkoppeling spelen om het toerental omhoog te halen of hij dreigde stil te vallen. Had dan ook totaal geen trekkracht. Als dit probleem zich voordeed: even naast de baan, motorkap openen en de delco droogmaken met een vod: probleem opgelost.

            Maar zoals Black B@ndit opmerkt: het is helemaal niet zeker dat jouw auto nog met platinnekes werkt en het bij jou allemaal electronisch geregeld is en dan is het natuurlijk een ander verhaal.

            Groeten,
            Geert
            Last edited by Appendix; 12 november 2012, 11:40. Reden: Grove taalfout in laatste zin: bij jouw ???? Ik schaam mij diep en buig deemoedig mijn hoofd...

            Comment


            • #7
              Re: Bizar defect aan auto

              Eerst goed gas geven, en dan de koppeling lossen?

              Het heeft volgens mij toch met een slecht contact te maken.
              Als je vertrekt, dan komt er ook een kracht op de motor, die verschillend is naargelang je vooruit of achteruit vertrekt.
              Als dat het verschil maakt tussen contact en geen contact...

              Comment


              • #8
                Re: Bizar defect aan auto

                Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                Maar zoals Black B@ndit opmerkt: het is helemaal niet zeker dat jouw auto nog met platinnekes werkt en het bij jouw allemaal electronisch geregeld is en dan is het natuurlijk een ander verhaal.
                Ik ben er zelfs heel zeker van dat er geen platinnekes meer inzitten, want als die 10 jaar oud is, dan is het waarschijnlijk dezelfde motor als in mijn 12 jaar oude Clio (als het de motor met 8 kleppen is).

                Toen bij mijn auto de achterrem geblokkeerd zat heb ik die nog wel buiten gekregen omdat het achterwiel over de vloer van de garage schoof als ik voldoende gas gaf.
                Als de auto buiten stond was het voor de man van Touring wegenhulp gemakkelijker om er aan te werken.
                Het was niet de eerste keer dat hij die fout ergens had gezien, voor hem was het dus niet zo uitzonderlijk.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Bizar defect aan auto

                  aan de motor kan het niet liggen, anders zou de motor gewoon niet draaien.
                  het heeft te maken met de remmen,rempomp of hoofdremcilinder.
                  door het feit dat hij wel achteruit rijd is gewoon dat de overbrenging in achteruit veel meer kracht gezet wordt op de wielen.
                  om te testen, zou je de wagen wanneer het zich voordoet achterraan van de grond krikken, wel in vrijstand met moter af.
                  en eveneens vooraan deze test doen.
                  normaal moet je de wielen vrij kunnen draaien zowel links als naar rechts, is dit niet dat er een wiel vast zit.
                  dan ligt de fout aan een geblokkeerde rempomp.

                  grts
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bizar defect aan auto

                    Laat de wagen eens zonder handrem staan (in versnelling, of met blokken voor de wielen), dan weet je meteen of het een handremprobleem is wanneer het geregend heeft.
                    Ik denk eerder aan een ernstig vermogenverlies (achteruit is dikwijls korter dan eerste versnelling). Ik zou ALLE electrische verbindingen één voor één losmaken, en met contactspray reinigen, wat werk, maar geen (dure) stukken.
                    Ik zou ook proberen de motor te laten warmen en dan vooruit te vertrekken. Er kan ergens lucht getrokken worden bij lagere temperatuur (en regenweer is kouder, door de verdamping van vocht wordt warmte onttrokken. Ik ga ervan uit dat een wagen van het jaar 2000 electronische injectie heeft, en dus geen carburator of traditionele ontsteking.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bizar defect aan auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                      aan de motor kan het niet liggen, anders zou de motor gewoon niet draaien.
                      het heeft te maken met de remmen,rempomp of hoofdremcilinder.
                      door het feit dat hij wel achteruit rijd is gewoon dat de overbrenging in achteruit veel meer kracht gezet wordt op de wielen.
                      om te testen, zou je de wagen wanneer het zich voordoet achterraan van de grond krikken, wel in vrijstand met moter af.
                      en eveneens vooraan deze test doen.
                      normaal moet je de wielen vrij kunnen draaien zowel links als naar rechts, is dit niet dat er een wiel vast zit.
                      dan ligt de fout aan een geblokkeerde rempomp.

                      grts
                      De handrem maakt geen gebruik van het hydraulisch remsysteem, maar van een kabel. Dus remcylinders etc kunnen geen rol spelen, aangezien die niet ingedrukt zijn bij een geparkeerde wagen.

                      Maar je zou de achterwielen (als de handrem daarop werkt, wat meestal het geval is) kunnen heffen om te controleren of de wielen vrij draaien na een regenbui.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bizar defect aan auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        De handrem maakt geen gebruik van het hydraulisch remsysteem, maar van een kabel. Dus remcylinders etc kunnen geen rol spelen, aangezien die niet ingedrukt zijn bij een geparkeerde wagen.

                        Maar je zou de achterwielen (als de handrem daarop werkt, wat meestal het geval is) kunnen heffen om te controleren of de wielen vrij draaien na een regenbui.
                        de handrem werkt zeker op het hydraulisch systeem !

                        grts
                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bizar defect aan auto

                          Je mag in vrijloop zoveel gas geven als je wil. De motor valt dan niet stil. Mijn eerste gedacht waren ook vastgeroeste remmen, maar je kan de auto gewoon vooruit duwen met 1 persoon.
                          De auto vooruit duwen zodat hij zachtjes bolt, en dan overnemen in eerste versnelling door de koppeling op te laten komen, doet de motor stilvallen.
                          Ik ga morgen samen met mijn kennis naar de garage om het zelf allemaal nog eens te proberen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bizar defect aan auto

                            Dus heel groot vermogensverlies. Het kan een sonde zijn (luchtmeter?), of, zoals ik hoger schreef, een slechte verbinding. In het ergste geval is de bedrading zelf beschadigd, deze nalopen (visueel) op doorgesleten plekken kan een indicatie geven. Vocht kan dan fungeren als geleider, eens de motor wat warmer is, is ook het vocht verdampt en werkt de motor normaal.
                            Naar mijn bescheiden maar immer correcte mening is dit een valabele hypothese.
                            Last edited by mnoach; 12 november 2012, 12:50.
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bizar defect aan auto

                              en 2de versnelling wat gebeurt er dan ?
                              denk eerder aan de achteruit rij schakelaar/bedrading dat kortsluiting maakt (deze bediend de achteruit rij lichten)
                              mogelijk ook de handrem schakelaar/ bedrading.
                              eens kijken onder de pook console of er geen draad tegen de massa komt, bij vochtig weer geleid dit super.

                              grts
                              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                              www.korandoke.be

                              Comment

                              Working...
                              X