Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bizar defect aan auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Bizar defect aan auto

    [QUOTE=mnoach;3714680]mnoach dankt u.

    Maar ik denk dat een andere delco en rotor uit een ander tijdperk stammen. Soms helaas, want voor een paar centen kon je toen makkelijker aan een wagen knutselen (en geen dure "zwarte dozen" opblazen)

    /QUOTE]

    Heeft die Clio geen mechanische verdeler ?

    Comment


    • #47
      Re: Bizar defect aan auto

      Net terug van de garage. Clio stond op de hefbrug met de wielen 5 cm van de grond. Uit versnelling en handrem af : alle wielen draaien vrij.
      Er was reeds een sensor vervangen die moet aangeven dat de motor draait, maar Clio wou nog altijd niet starten alhoewel hij al 2 dagen binnen in de garage staat. BDP sensor was eruit gehaald en men was een nieuwe bij de Renault hoofdverdeler gaan halen. De nieuwe bleek een verkeerd type te zijn. Het was een sensor met magnetische kop, maar deze Clio heeft een sensor nodig zonder gemagnetiseerde kop. Een van de monteurs was weer naar de Renault- garage met de originele en de verkeerde BDP sensor. We hebben dus niet kunnen starten.
      Het wordt van kwaad naar erger. Hopelijk wordt de juiste BDP sensor de juiste remedie.
      Morgenmiddag meer nieuws.

      Comment


      • #48
        Re: Bizar defect aan auto

        Ik heb hem al een hele tijd niet meer gezien en ik weet niet als hij nog bij Renault werkt maar vraag eens dat ze bij de importeur informeren naar Piet Matthijs, hij heeft een hele tijd garagisten opgeleid voor Renault. Ik heb nog een tijd samen met hem automechaniek gegeven in de SNT Brugge en ik ken hem als een ongelofelijke knappe vakman. Mij is verteld dat hij destijds door Renault is weggekocht bij Renault Denoyel om zich bezig te houden met problemen die de gewone garages niet opgelost kregen.

        Comment


        • #49
          Re: Bizar defect aan auto

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Heeft die Clio geen mechanische verdeler ?
          Nee, er zit één hoogspanningsbobijn op met 4 uitgangen.
          Waarschijnlijk zitten er 2 of 4 spoelen in (bij bij de wat oudere motorfietsen gebruikten ze toch 2 bobijnen voor 4 cilinders, maar nu zijn er ook die voor elke bougie een apart bobijntje hebben).



          Mijn Clio (deze foto is dus gemaakt onder de motorkap van mijn Clio) heeft toch geen mechanische verdeler, en die is nog iets ouder dan die waarmee ze die problemen hebben.
          Vroeger was het allemaal veel gemakkelijker, als er toen iets mis was, dan waren er veel minder verschillende onderdelen die defect konden zijn, en je kon die onderdelen ook vrij gemakkelijk zelf uitmeten of controleren.
          Nu zitten er overal sensors op, en die gaan dan ook nog stuk.
          Alles wordt geregeld via een computer, die rekening houdt met elke sensor, als er daarvan eentje hapert, dan zal de motor ook haperen...
          Last edited by Black B@ndit; 13 november 2012, 19:14.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #50
            Re: Bizar defect aan auto

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Ik heb hem al een hele tijd niet meer gezien en ik weet niet als hij nog bij Renault werkt maar vraag eens dat ze bij de importeur informeren naar Piet Matthijs, hij heeft een hele tijd garagisten opgeleid voor Renault. Ik heb nog een tijd samen met hem automechaniek gegeven in de SNT Brugge en ik ken hem als een ongelofelijke knappe vakman. Mij is verteld dat hij destijds door Renault is weggekocht bij Renault Denoyel om zich bezig te houden met problemen die de gewone garages niet opgelost kregen.
            Bedankt voor de info Paul, maar het probleem is dat wij hier in het zuiden van Spanje zitten. In de garage waar de auto nu staat, werken 3 Engelse en 1 Spaanse mecanicien. Goede Spaanse mecaniciens zijn zo goed als onvindbaar. De Engelsen zijn blijkbaar niet veel beter. Ik heb hier verleden zomer een nieuwe voorruit laten plaatsen bij de merkgarage. Bij Carglass in België doet 1 man dat in 45 minuten. Hier duurde dat 6 uur met 2 man, met verfschade aan de dakstijlen. Uit eerlijke schaamte hebben ze maar 2 werkuren aangerekend.
            P.S.: als ik op Google "Clio + defect" of iets soortgelijks ingeef, dan krijg ik meer dan 120000 hits

            Comment


            • #51
              Re: Bizar defect aan auto

              Jaja,

              BDP-problemen op BD ...
              Het begint hier stilaan een beetje te lijken op dat topic van Lightyear waarin hij hulp vroeg om een te vast opgeschroefde UV-filter van de lens te halen.
              Dat waren op den duur HI-LA-RI-SCHE toestanden. Hopelijk komen die toestanden niet en wordt het enkel hilarisch ... Met een oplossing uiteraard.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #52
                Re: Bizar defect aan auto

                Volgens mij heeft het toch te maken met een kabel, vooral omdat het probleem met vochtig weer voorkomt. Al eens geprobeerd om delen van de hoogspanning nat te spuiten met een plantenspuit om te zien wat dat geeft.
                En kijk ook eens hoe de motor kantelt als je vooruitrijdt. Je zet de handrem op en een tweede persoon probeert achter- en vooruit te rijden. Hou vooral de hoogspanningskabel en elektronische module in het oog.

                Comment


                • #53
                  Re: Bizar defect aan auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Nee, er zit één hoogspanningsbobijn op met 4 uitgangen.
                  Waarschijnlijk zitten er 2 of 4 spoelen in (bij bij de wat oudere motorfietsen gebruikten ze toch 2 bobijnen voor 4 cilinders, maar nu zijn er ook die voor elke bougie een apart bobijntje hebben).

                  Mijn Clio (deze foto is dus gemaakt onder de motorkap van mijn Clio) heeft toch geen mechanische verdeler, en die is nog iets ouder dan die waarmee ze die problemen hebben.
                  Vroeger was het allemaal veel gemakkelijker, als er toen iets mis was, dan waren er veel minder verschillende onderdelen die defect konden zijn, en je kon die onderdelen ook vrij gemakkelijk zelf uitmeten of controleren.
                  Nu zitten er overal sensors op, en die gaan dan ook nog stuk.
                  Alles wordt geregeld via een computer, die rekening houdt met elke sensor, als er daarvan eentje hapert, dan zal de motor ook haperen...
                  Ik zie het. Ik neem ook aan dat de spoel ontdubbeld is per twee cilinders.
                  Maar ik blijf bij mijn idee van de hoogspanningskabels, ik kan het merk niet lezen maar ik vermoed dat het Bougiecord is, de grootste rommel die er bestaat. Vroeger kocht ik altijd de kabels van het Noorse GTS, dubbel zo duur maar je moest ze maar één keer kopen. Maar ik vind ze nergens meer. Maar zoals ik het hier zie kunnen ze niet alle 4 defect zijn.
                  De denkpiste van de remmen heb ik nooit serieus overwogen.

                  De Hall-sensoren en zo werken allemaal op laagspanning, het zou me verwonderen dat vochtigheid daar zo'n weerslag op heeft.
                  In het slechtste geval is het hoogspanningsblok vochtgevoelig, en dan zal het geld kosten.
                  En wat ik ook niet snap is de binnenkomende kabel in het verdeelblok, die ziet er wel hoogspanningsachtig uit. Misschien is de sleutel daar te vinden

                  Maar wat ik totaal niet snap is dat dit soort toestanden met de juiste diagnose-apparatuur niet meteen kunnen uitgelezen worden ?????
                  Gewoon de spanningen op de bougies meten en hup. Het is niet omdat een bougie vonkt dat ze onder belasting het mengsel kan aansteken.
                  De wegen van Renault zijn ondoorgrondelijk

                  Comment


                  • #54
                    Re: Bizar defect aan auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Bedankt voor de info Paul, maar het probleem is dat wij hier in het zuiden van Spanje zitten.
                    Had ik even uit het oog verloren, sorry.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Bizar defect aan auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door stiaanke Bekijk bericht
                      Volgens mij heeft het toch te maken met een kabel, vooral omdat het probleem met vochtig weer voorkomt. Al eens geprobeerd om delen van de hoogspanning nat te spuiten met een plantenspuit om te zien wat dat geeft.
                      En kijk ook eens hoe de motor kantelt als je vooruitrijdt. Je zet de handrem op en een tweede persoon probeert achter- en vooruit te rijden. Hou vooral de hoogspanningskabel en elektronische module in het oog.
                      Ik ben het volledig eens met je denkwijze, zo denk ik er namelijk ook over,
                      ik zou anders ook op geen enkel ander vlak kunnen bedenken dat een luchtmengselklep
                      of sensor maar iets te maken kan hebben met de rijrichting van een auto.
                      alleen het kantelen van de motor maakt hier het verschil, trek je voorwaards,
                      dan kantelt de bovenkant motor naar de pasagiersruimte toe, trek je achterwaards, dan kantelt
                      deze van de pasagiersruimte weg, volgens mij is dat de enige weg waar je een kortsluiting moet gaan
                      zoeken, en omdat het ook met vocht te maken heeft, zit het dan ook hoogstwaarschijnlijk nog in het
                      hoogspanningsgedeelte.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Bizar defect aan auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Ik ben het volledig eens met je denkwijze, zo denk ik er namelijk ook over,
                        ik zou anders ook op geen enkel ander vlak kunnen bedenken dat een luchtmengselklep
                        of sensor maar iets te maken kan hebben met de rijrichting van een auto.
                        alleen het kantelen van de motor maakt hier het verschil, trek je voorwaards,
                        dan kantelt de bovenkant motor naar de pasagiersruimte toe, trek je achterwaards, dan kantelt
                        deze van de pasagiersruimte weg, volgens mij is dat de enige weg waar je een kortsluiting moet gaan
                        zoeken, en omdat het ook met vocht te maken heeft, zit het dan ook hoogstwaarschijnlijk nog in het
                        hoogspanningsgedeelte.
                        Wat Geert zegt klopt maar ik heb moeite om me voor te stellen dat alles daar zo krap gemonteerd zit dat dit een probleem kan vormen, tenzij de silent-blocks volledig kaduuk zijn.
                        Aan de andere kant, een béétje garagist moet toch meteen zien als die motor abnormale bewegingen maakt ?

                        We geraken er nog wel hoor

                        Comment


                        • #57
                          Re: Bizar defect aan auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          En wat ik ook niet snap is de binnenkomende kabel in het verdeelblok, die ziet er wel hoogspanningsachtig uit. Misschien is de sleutel daar te vinden

                          De wegen van Renault zijn ondoorgrondelijk
                          De binnenkomende kabel is een flexibel met meerdere draadjes in (ik ga die niet los maken, anders heb ik zelf misschien ook problemen. als er geen probleem is, dan blijf ik er liefst af, het is tenslotte toch een Renault).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Bizar defect aan auto

                            De Clio rijdt weer. Eerst was de sensor vervangen die detecteert of de motor draait. Daarna is de BDP sensor vervangen. Langs de onderkant van de motor liep een kabelbundel die door de hitte over een lengte van 10cm verschroeid was. De aders werden van elkaar geďsoleerd met Scotch tape. De originele BDP sensor hadden ze bij de Renault hoofdverdeler in de vuilbak gegooid.
                            Daardoor kunnen we niet meer proberen met de originele sensor of hij de reden van het defect was, ofwel de verschroeide kabels. Bij het besproeien van de kabelboom en de BDP-sensor met een plantensproeier, blijft de motor draaien. Het wordt dus afwachten tot er weer een regenbui komt terwijl de Clio een nachtje buitenstaat.
                            Kostenplaatje tot nu toe :
                            Run Detection Sensor : 45€
                            BDP Sensor : 55€
                            Werkuren : 150€.
                            Totale kost deze keer 250€, maar de vorige garages hebben hem voor hetzelfde probleem samen ook al 350€ laten betalen.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Bizar defect aan auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Langs de onderkant van de motor liep een kabelbundel die door de hitte over een lengte van 10cm verschroeid was. De aders werden van elkaar geďsoleerd met Scotch tape.
                              Een kabelbundel onder de motor, is dat origineel zo bij Renault ?
                              Ook niet de beste plaats om een kabelbundel te laten passeren, nog nooit gezien, maar ik ben ook geen Renault fan.
                              Mijn schoonzoon had een Renault Espace, na drie jaar en 180.000 Km miserie heeft dat ding volledig de geest gegeven,
                              ondertussen zat er aan 120.000 Km reeds een nieuwe versnellingsbak in, en aan 178.000 Km hebben ze een nieuwe
                              distributieriem gelegd, 2.000 Km later is deze gebroken omdat daar een of andere spanrol is vastgelopen, resultaat
                              motor volledig kapot, drijfstangen, kleppen zuigers en noem maar op, alles aan de knoppen.
                              Zwaar is die auto nooit belast geweest, want hij deed elke dag het traject van Geluwe naar Brussel en terug, dus veel autostrade.

                              Comment

                              Working...
                              X