Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hitte en water

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hitte en water

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Keerbergen, is dat die gemeente waar véél "beter" volk woont?
    Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    @Hasseltenaar
    Dat heeft ie er niet bijgezegd.
    Mijn schoonzus die afkomstig is van Rijmenam heeft mij dat ooit verteld.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

En sneuken is ?
      Bij ons heet dat "slokken" maar de klank van die "o" is anders. Ik weet ook niet hoe ik dat fonetisch kan schrijven.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        En sneuken is ?
        Bij ons heet dat "slokken" maar de klank van die "o" is anders. Ik weet ook niet hoe ik dat fonetisch kan schrijven.
        Is zo een woord waarvan het gebruik zo goed als verdwenen is. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar zoiets als intensief zoeken naar iets te snoepen of eten en niet echt jouw zin vinden.

Nog zo een woord dat nog zelden gebruikt wordt. Bij het kaarten wordt gevraagd: "Weeë mut lange?". Wie moet geven, de kaarten delen.
        Mvg.
        Robert

Comment

Is zo een woord waarvan het gebruik zo goed als verdwenen is. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar zoiets als intensief zoeken naar iets te snoepen of eten en niet echt jouw zin vinden.

Nog zo een woord dat nog zelden gebruikt wordt. Bij het kaarten wordt gevraagd: "Weeë mut lange?". Wie moet geven, de kaarten delen.
          Dat sneuken ken ik van iemand uit "Sonnis" ergens bij Helchteren.
          (die mens woont daar in de Sportstraat )

Een oud vrouwtje die ik lang gekend heb zei als ze over iets verbaasd was: "Hieremerintella"
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Länge komt van 'aflangen' of heffen.
            Normaal zal degene die deelt eerst de kaarten schudden, en aan zijn rechterbuur vragen om te "heffen" of "af te langen". Dat is dan een deel van het pak opnemen en terug onder de rest steken.
            Dus normaal is degene die langt niet degene die deelt.

Ik heb zowat familie in diverse streken van België. Ik spreek zelf geen dialect, maar ze moeten toch al van ver komen om me helemaal buiten het gesprek te houden.
            Wat me opvalt is dat in WVl, Vlaams Brabant en Antwerpen de dialecten veel minder onderling verschillen. In Limburg heb je al verschillen als je één dorp verder gaat. Voor mij betekent dit dat er veel minder mobiliteit geweest is in Limburg gedurende héél lange periodes. In WVL gingen de mensen blijkbaar verder voor werk, een lief of ze verhuisden makkelijker.
            (Waarmee ik absoluut geen waardeoordeel wil uitsprekn hé, het is alleen een vaststelling).
            Last edited by Guest14; 22 augustus 2012, 15:16.

Comment

Dat sneuken ken ik van iemand uit "Sonnis" ergens bij Helchteren.
              (die mens woont daar in de Sportstraat )

Een oud vrouwtje die ik lang gekend heb zei als ze over iets verbaasd was: "Hieremerintella"
              Volgens mijn vrouw, die van Helchteren is, betekent sneuken snoepen.
              Mvg.
              Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Länge komt van 'aflangen' of heffen.
                Normaal zal degene die deelt eerst de kaarten schudden, en aan zijn rechterbuur vragen om te "heffen" of "af te langen". Dat is dan een deel van het pak opnemen en terug onder de rest steken.
                Dus normaal is degene die langt niet degene die deelt.

Ik heb zowat familie in diverse streken van België. Ik spreek zelf geen dialect, maar ze moeten toch al van ver komen om me helemaal buiten het gesprek te houden.
                Wat me opvalt is dat in WVl, Vlaams Brabant en Antwerpen de dialecten veel minder onderling verschillen. In Limburg heb je al verschillen als je één dorp verder gaat. Voor mij betekent dit dat er veel minder mobiliteit geweest is in Limburg gedurende héél lange periodes. In WVL gingen de mensen blijkbaar verder voor werk, een lief of ze verhuisden makkelijker.
                (Waarmee ik absoluut geen waardeoordeel wil uitsprekn hé, het is alleen een vaststelling).
                Wat het op een ander betekent weet ik niet, maar in Hasselt betekent lange geven, niet heffen.
                Mvg.
                Robert

Comment

Mijn schoonzus die afkomstig is van Rijmenam heeft mij dat ooit verteld.
                  Ze bedoelt waarschijnlijk die villa's met zwembaden uit één stuk roze marmer ten midden van een computergestuurde tropische tuin, en de bolides die de hoek om gillen of ze katten staan te villen.
                  Maar ik heb djus nog gesproken met een horxlogeverkoper uit R die niet content was van zijn Q7 en zo'n afschuwelijke Porche heeft besteld. Zijn bootje van 17 meter (zegt ie) had hem ook verkocht.
                  Maar de boshutjes in R gaan voor minder dan een miljoen, dat is waar.

Euh... ik heb gene Pxaxnxexrxaxi gekocht.
                  Last edited by Poza; 22 augustus 2012, 16:37.

Comment

Volgens mijn vrouw, die van Helchteren is, betekent sneuken snoepen.
                    Heel juist!

Wat is nirken?
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Met nirken kan (en wil) ik je waarschijnlijk niet helpen.

Aan de maaskant vond ik het altijd speciaal dat ze varen met de auto (komt waarschijnlijk van het duitse Fahren), en rijen met de boot.

Comment

(Dèè kroêselestrauk lot ich ston, ich héb gan iet te sneeke at ich èn den hoëf koëm)
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Die kruisbessenstruik laat ik staan, ik heb graag iets om te snoepen als ik in de tuin kom.

Welk dialect is dat bouk? In elk geval niks uit het "hoge noorden".

Comment

Heel juist!

Wat is nirken?
                            Klagen!. Bij ons ook wel eens groemelen

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                              Hier is het nu ook ruim over de 30 graden en ik zit met mijn voeten in een bak ijswater, daarna wil ik het wel naar de dierentuin brengen.
                              't Is maar goed dat Michel Vandenbosch dit niet leest!

Walter
                              D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                (Dèè kroêselestrauk lot ich ston, ich héb gan iet te sneeke at ich èn den hoëf koëm)
                                grt,bouk.
                                Zoe hem ich de dikke nekke gian hiere kalle Da 's Hessels. Zoe wha scherper.
                                Sn-eu-ken? Ich zék da da es van ieverès obbe boer. Da hier dje hé toch ni.

vertaling: In Hasselt klinkt het inderdaad wat scherper: dus eerder sneeke dan sneuke. Bij sneuke had ik niet onmiddelijk door dat ze sneeke bedoelden.
                                Last edited by Poza; 23 augustus 2012, 10:03.

Comment

Working...
                                X