Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hitte en water

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Hitte en water

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
    In onze contreien is er één enclave die één dialect heeft welke nergens anders wordt gesproken en dat is Aalst. "Oilsjt" heeft zijn eigen taal en geen enkele andere buurtgemeente, zelfs deelgemeente, neemt van die uitspraken, klanken, woorden iets over.
    Erger nog..in Oilsjt zelf zijn er meerdere dialecten (andere uitspraken-klanken) die van elkaar verschillen. Zo kunnen we (soms/vroeger meer) herkennen of iemand van "oever 't woater" (de andere kant van de Dender - linkerkant-) is of van de kant van de "woatertoeren"(rechterkant).
    een vb. een kachel is bij mij/ons (Erembodegem) een stoof..in Oisljt is dat een stoef, een toren is een toeren, beiden met lange oe-klank.
    en iemand die "vuile manieren op nen toeren doet "nen toerenpoepper"
    "'t Is gei wèr om de stoof aan te maken"
    Doa is het veul te werm veur.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      "'t Is gei wèr om de stoof aan te maken"
      Doa is het veul te werm veur.
      Ge zijt er bijna... ge zeitj er pokkaanst
      't es gieje weir ver de stoef te doeng brannen, door es't veil te weirrem ver

klik voor meer
      Last edited by perman; 23 augustus 2012, 21:10.
      perman
      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

"piroewetje mee a metjen" heb ik onthouden van Oilsjt carnaval. Dat is een soort "meet" in Herk
        We kennen in Bree metteko, alleen voor vervelende vrouwen, wat volgens mij oorspronkelijk iets te maken heeft met de métèque zoals Moustaki dat aangaf om te zeggen dat ie zo een muil had, van een Griekse vreemdeling (metoikos), in alweer Frankrijk.
        Die Grieken vonden die vreemdelingen (uit een andere stad) niet vervelend, maar in Frankrijk kreeg het woord wel die connotatie (gevoelswaarde).
        Nee, ook niet deze meet. Hoewel.
        Last edited by Poza; 24 augustus 2012, 21:15. Reden: carnaval

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Kent ge "miemerte" ?
          (hoort eigenlijk miemerten te zijn dus met een n)

Het gekke (?) zijn wel de Franse verbasterde woorden in ons dialect.
          Een "fershet" als vork bijv.
          In al die fusiegemeenten (Kinrooi ed.) blijft dat fershet
          Miemerte zijn allbessen dacht ik.

Een aamzieksel is volgens mij een pissebed, een bakkes is het bakhuis, en een maalplak is een zakdoek.

Comment

't Zijn van die rode trosbessen. Worden nogal veel gebruikt om confituur of gelei te maken
            Bakkes ken ik enkel als gezicht. Denk ook aan mombakkes of masker. En toch is dat weer een woord dat ik eerder in Maaseik plaats.
            Thuis sprak men toch over gezicht
            Kan natuurlijk ook bakhuis zijn maar dat heb zelf nooit gehoord. Wel van een "bakhoes" of "bakhuuske".

Het " 't huuske" was nog iets anders
            Herinner ik me nog zeer goed van bij oma.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

In onze contreien is er één enclave die één dialect heeft welke nergens anders wordt gesproken en dat is Aalst. "Oilsjt" heeft zijn eigen taal en geen enkele andere buurtgemeente, zelfs deelgemeente, neemt van die uitspraken, klanken, woorden iets over.
              Erger nog..in Oilsjt zelf zijn er meerdere dialecten (andere uitspraken-klanken) die van elkaar verschillen. Zo kunnen we (soms/vroeger meer) herkennen of iemand van "oever 't woater" (de andere kant van de Dender - linkerkant-) is of van de kant van de "woatertoeren"(rechterkant).
              een vb. een kachel is bij mij/ons (Erembodegem) een stoof..in Oisljt is dat een stoef, een toren is een toeren, beiden met lange oe-klank.
              Boh, geen klanken of uitspraken overnemen is vrij grof gesteld vind ik.
              Edoch moet ik je in sommige punten gelijk geven.

"kem kik doarjust ne pémel gezing"

nen iejmer wèr nen auker en e zjiemvel zjiemeleir.
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Zouden de oilstenaars misschien afstammelingen zijn van een vreemde, eeuwenoude stam? Aliens!!

Walter
                D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Zouden de oilstenaars misschien afstammelingen zijn van een vreemde, eeuwenoude stam? Aliens!!

Walter
                  Eeuwenoud zou kunnen. Maar onder vreemden versta ik de anderen. Zoek het anders eens op en weet het ons te zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht

Walter
                    Ze, de echte Oiljsteneers, zijn allesinds heel speciaal. Nie kontroore mor wel rool (niet slecht, maar wel appart).
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

In Brussel wonen daarentegen bijna geen Ketjes meer.
                      Ketje: wiens vader en moeder in Brussel geboren zijn.

Comment

Working...
                      X