Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto onderhoud

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Auto onderhoud

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Héhé ik had niks anders verwacht
    Da's nou jammer, ik had gedacht een keer zeer verrassend uit de hoek te komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Iedere garage slaat wel eens de bal mis, belangrijker is hoe ze zoiets recht zetten.
      Als je telkens al de kans hebt gekregen om een wagen te verkopen en je condities zo slecht zijn dat je met het verschil de wagen voor zijn ganse gebruiksduur kan laten onderhouden, dan is er toch iets grondig mis. Voor mij is dat wel goed de bal misslaan. Ze stellen mij achteraf dan wel voor dat ik mijn wagen, niettegenstaande gekocht bij de concurrentie, toch bij hen kan laten onderhouden. Goed gezien natuurlijk.
      Last edited by enero; 4 juli 2012, 21:58.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Als je telkens al de kans hebt gekregen om een wagen te verkopen en je condities zo slecht zijn dat je met het verschil de wagen voor zijn ganse gebruiksduur kan laten onderhouden, dan is er toch iets grondig mis. Voor mij is dat wel goed de bal misslaan. Ze stellen mij achteraf dan wel voor dat ik mijn wagen, niettegenstaande gekocht bij de concurrentie, toch bij hen kan laten onderhouden. Goed gezien natuurlijk.
        Die zagen mij ook niet meer.
        Ik bedoel meer een fout maken bij het onderhoud.
        De vorige garage waar ik mijn leasebak binnenbracht kon nooit alles in eens oplossen.
        Ik moest dan na iedere beurt nog 2 keer terugkomen voor een pruts.
        Toen ze me op een vrijdag om 14 h geen koplamp meer konden vervangen (werkplaats is dicht mijnheer...) hebben ze me niet meer gezien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Toen ze me op een vrijdag om 14 h geen koplamp meer konden vervangen (werkplaats is dicht mijnheer...) hebben ze me niet meer gezien.
          Dat kan bij sommige auto's een erg tijdrovende klus zijn.
          Kijk maar naar dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

Als je met zo'n Renault Megane rijdt, dan begrijp ik dat ze die lamp na 14h niet meer willen vervangen omdat ze dan overuren moeten maken.
          Bij mijn oude Clio is dat gelukkig heel wat gemakkelijker, op een paar minuten zitten daar andere lamjes in.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Dat kan bij sommige auto's een erg tijdrovende klus zijn.
            Kijk maar naar dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

Als je met zo'n Renault Megane rijdt, dan begrijp ik dat ze die lamp na 14h niet meer willen vervangen omdat ze dan overuren moeten maken.
            Bij mijn oude Clio is dat gelukkig heel wat gemakkelijker, op een paar minuten zitten daar andere lamjes in.
            Bij die auto was het 5 minuten werk.
            Ik heb de regels van de leasing aan mijn laars gelapt, en heb 2 lampjes bij Auto5 gekocht. Op 10 minuten waren ze allebei vervangen.

Comment

Ik heb dit draadje is gevolgd en kom tot de conclusie dat tegenwoordig iedereen zo hoog is opgeleid en diploma's hebben om u tegen te zeggen maar soms gewoon de handigheid missen om zelfs nog maar een lampje te vervangen van hun auto, laat staan een platte band. Het zou ook kunnen dat ze het gewoon niet willen proberen.

Ik doe al jaren alle onderhoud aan mijn wagen zelf. Ik kom zeer zelden in een garage en als ik dan geen andere keus heb, wordt ik dikwijls in de luren gelegd ook. Mijn besluit: eerlijke garagisten zijn er niet.

De meeste van mijn onderdelen koop ik online bij www.mister-auto.be. Zeer betrouwbaar en goedkoop.

Wie dus een beetje handig is en wat inzicht heeft, kan veel geld besparen. Maar je moet willen natuurlijk.
              Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Comment

Klopt Nonino.

Mijn eerste autos heb ik ook nog zelf onderhouden, tot en met het vervangen van een distributieriem, remblokken, remschijven, een uitlaat, een startmotor en waterpomp.
                Ik deed dat in de garage van mijn vader, daar was een smeerput, en voldoende materiaal.

Nu rij ik met een leaseauto, en daar mag ik eigenlijk niks meer aan doen.
                En ik heb geen garage, dus olie wisselen wordt al moeilijk bij de auto van mijn vrouw. Maar daarom gaat die ook echt maar om de 2 jaar binnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
                  Ik heb dit draadje is gevolgd en kom tot de conclusie dat tegenwoordig iedereen zo hoog is opgeleid en diploma's hebben om u tegen te zeggen maar soms gewoon de handigheid missen om zelfs nog maar een lampje te vervangen van hun auto, laat staan een platte band. Het zou ook kunnen dat ze het gewoon niet willen proberen.
                  Ik heb een firmawagen en als een lampje stuk is van de koplamp zeggen ze in de garage "Kom hem vanavond maar halen" of "Ge moet kunnen wachten".
                  Ik zeg dan "Geef mij die lamp maar mee, ik zal die daar wel zelf in zetten".
                  Eén keer heb ik daarop gewacht en heb twee uur verloren ... ge denkt toch niet dat ze daar direct naar kijken?
                  Het is kiezen tussen een paar uur wachten in de garage voor er er aan beginnen of er zelf 5 minuutjes mee bezig zijn.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Maar waarom een nieuwe/andere brandblusser?
                    (De oude zal wel over de datum zijn)
                    Een landkaart of stratenboek vervangen ze toch ook niet?
                    Een brandblusser hoort toch niet bij de auto of in België wel?
                    De brandblusser maakt deel uit van de verplichte (veilgiheids)uitrusting van de wagen. De garage is aansprakelijk wanneer je de werkplaats verlaat met een wagen die niet in orde is. Het volstaat voor een blusser om je erop te wijzen dat die vervallen is, wel schriftelijk (best op de factuur noteren, klant laten aftekenen).
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Punt één : helemaal mee eens, maar het wordt overdreven.

Punt twéé : ik heb de indruk dat bepaalde merken het niet zo nauw nemen met de kwaliteit van de airco. Als mijn diepvries na 10 jaar droogstaat ga ik foeteren bij de fabrikant, als de airco droog staat na 5 jaar hebben velen al de indruk : de auto is op zijn eind, dit is dus normaal. Waarom lekt een weinig gebruikte airco sneller ?
                      De aircostatistieken Zuid versus Noord Europa zou ik wel eens vergeleken willen zien.

Punt drie : van het feit dat banden O2 lekken ga je me toch ook eens moeten overtuigen.
                      Vergeleken met de diffusie van O2 door rubber valt die van het drijfgas in de airco toch in het niet ? Tenzij ze helium gebruiken
                      Ik neem aan dat je de ongehoorde prijzen voor een groen ventiel betaalt ?
                      Punt 1: wellicht wat overtrokken, de norm van om de twee jaar verversen is al oud, en remvloeistof is ook geëvolueerd. Maar remmen zijn mij te belangrijk om risico's te nemen.

Punt 2: je diepvries (en de mijne) is een statisch apparaat, met metalen leidingen. De airco wordt aangedreven door de motor, en hangt met rubberleidingen aan de rest van de installatie vast. Je diepvries staat in een ruimte met quasi constante temperatuur, je airco staat in de winter in de vrieskou (ok, hij genereert ook koude...), in de zomer in de schroeiende hitte (plus de warmte van de motor). De koelcompressor van je diepvries is ook "softer" dan die van je wagen, na luttele seconden heb je koude lucht in je interieur. De technische uitleg voor het sneller lekken van een weinig gebruikte airco ken ik niet, maar het is wel een feit.
                      De stats Noord/Zuid interesseren mij ook wel.

Punt 3: O2 molecules zijn beduidend kleiner dan N2 beestjes, dat is een wetenschappelijk gegeven. Rubber is min of meer poreus voor 02 moleculen (en kleiner). Een perfect gemonteerde band zal ook via de velgranden (en eventueel lasnaden van een stalen velg) wat lekken, Door het gebruik van N2 worden de verliezen beperkt, maar niet uitgesloten. Ik geef geen centen aan een groen tutje, dat past niet bij mijn blauwe wagen (en dito ogen, maar dat is niet zo relevant). Ik kijk mijn banden (staat en druk) ongeveer elke maand na (ik rij niet zo veel meer, 1.000 per maand, en tank meestal om de 3-4 weken, zuinige chauffeur)
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Ik heb een firmawagen en als een lampje stuk is van de koplamp zeggen ze in de garage "Kom hem vanavond maar halen" of "Ge moet kunnen wachten".
                        Ach, met die firmawagens lijkt mij dat een begrijpelijke reactie. Ik denk dat in de meeste garages wel een loopje mee genomen wordt. De factuur moet toch de moeite zijn, ze opmaken kost ook al hé..
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Nochtans, dat zijn auto's die véél rijden, en dus regelmatig binnenkomen. Plus dat ze om de 4 jaar een kans krijgen om een nieuwe te verkopen.
                          Ik kies zelf waar mijn auto besteld wordt, en waar ik onderhoud laat doen....
                          Dus als een garage mij in de steek laat, dan zoek ik een andere.

Comment

Vandaag bij mijn kleine zelfstandige garagist geweest... We gaan op reis, dus een groot onderhoud laten doen, om op mijn gemak te zijn... Ik vroeg hem wat het ging kosten... Nieuwe olie, filters, airco, en afstellen wat er moet afgesteld worden... Ging toch op een max 250 euro komen.. ( Golf + 1,9 TDI )

Jullie spreken hier over bedragen van tegen de 20,000 bef... Dat klinkt me toch veel in de oren hoor..

Comment

Een dikke week geleden bij mijn merkgarage van VW langs geweest om een achterstoplicht te laten vervangen. Kwam daar binnen rond 17:20 (dus met de werkplaats gesloten). De receptiebediende heeft het zelf vervangen, en toen ik vroeg wat het ging kosten : is gratis...

Niet alle merkgarages zijn gangsters. En de prijzen die ik hier hoor voor een onderhoud heb ik ook nog nooit betaald. Die merkgarage is ook niet echt goedkoop, maar ik vind de prijzen zeker haalbaar en alle werken die al zijn uitgevoerd waren telkens vlekkeloos. Heb ook nog wel prijsdiscussies gehad, maar heb nog nooit de indruk gehad dat ze er echt over waren qua prijs (ging over al dan niet garantie-gevallen).
                              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                                Ach, met die firmawagens lijkt mij dat een begrijpelijke reactie. Ik denk dat in de meeste garages wel een loopje mee genomen wordt. De factuur moet toch de moeite zijn, ze opmaken kost ook al hé..
                                Heeft niets met firmawagen te maken, in dezelfde garage doen ze dat zo met iedereen.
                                In een andere garage van hetzelfde merk ging ik ooit voor de eerste keer binnen en vroeg nieuwe ruitenwissers indien mogelijk (garage was al 5 minuten dicht) ... maar het goot en een ruitenwisser had het begeven.
                                Ik wou het natuurlijk zelf doen omdat ze al gesloten waren (in principe) ... poort ging terug open, auto binnen, ruitenwissers er op, oliepeil nagekeken en ruitenwisservloeistof bijgevuld.
                                Eerlijk gezegd nog nooit negatieve ervaringen gehad bij een BMW garage, altijd binnenstappen en direct bediend en vooral veel goedkoper dan bij een Japans merk.
                                Maar ge hebt zo van die merken waar dat je dat al vaker kunt voor hebben (Renault, Fiat, Ford, Peugeot, Nissan) ... let wel, daar bestaan ook goede garagisten maar het is een grote gok.
                                Als ik naar de keuring moet, dan ga ik zonder afspraak naar BMW, ze kijken direct alles na, regelen de remmen en lichten en controleren de bandendruk en ik rij verder zonder het me één cent kost.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X