Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto onderhoud

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Auto onderhoud

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Dat een airco die bijna niet gebruikt wordt eerder begint te lekken, daar heb ik nog altijd twijfels over.
    Het systeem staat altijd onder druk, 365 dagen per jaar (zelfs nog een dag meer in een schrikkeljaar).
    Je moet dan eens uitrekenen hoeveel procent van die tijd dat de auto werkelijk rijdt, en kijk dan nog eens hoeveel uren de airco werkelijk aan staat?
    Je zal dan zien dat de airco bij de meeste auto's lang geen 10% van de 8760 uren die er in een jaar zitten ook werkelijk werkt.
    Dat wil zeggen dat de airco van een wagen waarbij die nooit gebruikt wordt bijna even veel uren niet gebruikt wordt als een airco die bijna altijd aan staat als er met de wagen gereden wordt.

    Terwijl de airco draait wordt de druk aan de kant van de verdamper lager, als er daar een lekje zit, dan zal er op dat ogenblik iets minder gas weglekken. Maar dat lekje kan net zo goed aan de hoge druk kant zitten, en dan zal er zelfs meer gas weglekken als de airco gebruikt wordt.

    Dat het gas van een airco verdwenen is, dat wil zeggen dat er een lek is, en niet dat die te weinig gebruikt wordt.
    Een klein lekje in de airco is voor de garagist een winstgevende zaak, want dan kom je geregeld terug om er weer gas op te laten doen.

    Ik ben zelf koeltechnieker, ik weet dus wel waarover het gaat.
    Lekken zoeken is soms moeilijk, zeker als het kleine lekjes zijn.
    En daarom proberen ze de "schuld" op de gebruiker af te wenden door een verhaaltje te verzinnen dat de airco te weinig wordt gebruikt.
    De persoon die dat verhaaltje ooit heeft uitgevonden is een echte held voor elke garagist.

    Op dit ogenblik lekt er zelfs zoveel R134a weg uit het gehele autopark dat er binnenkort een aangepast koelmiddel op de markt komt dat minder schadelijk is voor het milieu.
    Dat koelmiddel is specifiek voor airco's van voertuigen, omdat het algemeen geweten is dat daar bijna overal wel ergens een lekje inzit.


    Een garagist kan het tegenwoordig maar op twee manieren uitleggen als er stukken zijn, ofwel worden er met de wagen teveel kilometers gereden en is het normale slijtage, of anders rij je te weinig, en gaat er daardoor vanalles stuk...

    Bij mijn auto was het omdat ik te weinig rij dat de koppakking na 40.000km lekte. Bij de vorige Renault was dat ook het geval, maar de vervangen koppakking was bij die auto dan nog wel heel na 100.000km (gek dat die dan geen tweede keer is stuk gegaan).
    Ik heb daarvoor altijd met andere merken, gereden, en heb nooit een lekke koppakking gehad, alleen bij de twee Renaults gaan die stuk omdat ik niet genoeg met de auto rij...

    Waarschijnlijk is vorig jaar de kilometerteller van mijn Clio ook stuk gegaan omdat die nog maar 73.000km had moeten werken op 10 jaar.
    En de sensor van de ontsteking is daarvdoor ook zeker defect geraakt...
    Zelf ben ik geen koeltechnieker maar ik ken echt wel de principes.
    Ik zou als onafhankelijke willen zeggen : luister eerst eens naar Bart.
    En doe dan nog wat je wil.
    Maar dan niet meer komen zagen hier.

    Comment


    • #47
      Re: Auto onderhoud

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Dat een airco die bijna niet gebruikt wordt eerder begint te lekken, daar heb ik nog altijd twijfels over.
      Het systeem staat altijd onder druk, 365 dagen per jaar (zelfs nog een dag meer in een schrikkeljaar).
      Je moet dan eens uitrekenen hoeveel procent van die tijd dat de auto werkelijk rijdt, en kijk dan nog eens hoeveel uren de airco werkelijk aan staat?
      Je zal dan zien dat de airco bij de meeste auto's lang geen 10% van de 8760 uren die er in een jaar zitten ook werkelijk werkt.
      Dat wil zeggen dat de airco van een wagen waarbij die nooit gebruikt wordt bijna even veel uren niet gebruikt wordt als een airco die bijna altijd aan staat als er met de wagen gereden wordt.

      Terwijl de airco draait wordt de druk aan de kant van de verdamper lager, als er daar een lekje zit, dan zal er op dat ogenblik iets minder gas weglekken. Maar dat lekje kan net zo goed aan de hoge druk kant zitten, en dan zal er zelfs meer gas weglekken als de airco gebruikt wordt.

      Dat het gas van een airco verdwenen is, dat wil zeggen dat er een lek is, en niet dat die te weinig gebruikt wordt.
      Een klein lekje in de airco is voor de garagist een winstgevende zaak, want dan kom je geregeld terug om er weer gas op te laten doen.

      Ik ben zelf koeltechnieker, ik weet dus wel waarover het gaat.
      Lekken zoeken is soms moeilijk, zeker als het kleine lekjes zijn.
      En daarom proberen ze de "schuld" op de gebruiker af te wenden door een verhaaltje te verzinnen dat de airco te weinig wordt gebruikt.
      De persoon die dat verhaaltje ooit heeft uitgevonden is een echte held voor elke garagist.

      Op dit ogenblik lekt er zelfs zoveel R134a weg uit het gehele autopark dat er binnenkort een aangepast koelmiddel op de markt komt dat minder schadelijk is voor het milieu.
      Dat koelmiddel is specifiek voor airco's van voertuigen, omdat het algemeen geweten is dat daar bijna overal wel ergens een lekje inzit.


      Een garagist kan het tegenwoordig maar op twee manieren uitleggen als er stukken zijn, ofwel worden er met de wagen teveel kilometers gereden en is het normale slijtage, of anders rij je te weinig, en gaat er daardoor vanalles stuk...

      Bij mijn auto was het omdat ik te weinig rij dat de koppakking na 40.000km lekte. Bij de vorige Renault was dat ook het geval, maar de vervangen koppakking was bij die auto dan nog wel heel na 100.000km (gek dat die dan geen tweede keer is stuk gegaan).
      Ik heb daarvoor altijd met andere merken, gereden, en heb nooit een lekke koppakking gehad, alleen bij de twee Renaults gaan die stuk omdat ik niet genoeg met de auto rij...

      Waarschijnlijk is vorig jaar de kilometerteller van mijn Clio ook stuk gegaan omdat die nog maar 73.000km had moeten werken op 10 jaar.
      En de sensor van de ontsteking is daarvdoor ook zeker defect geraakt...
      Zelf ben ik geen koeltechnieker maar ik ken echt wel de principes.
      Ik zou als onafhankelijke willen zeggen : luister eerst eens naar Bart.
      En doe dan nog wat je wil.
      Maar dan niet meer komen zagen hier.

      Comment


      • #48
        Re: Auto onderhoud

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De moleculen van zuurstuf zijn kleiner dan die van stikstof, daardoor zou het gedeelte zuurstof dat in de perslucht zit gemakkelijker door het rubber weg kunnen dan de stikstof.
        LOL, jaja.

        Comment


        • #49
          Re: Auto onderhoud

          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          LOL, jaja.
          Leg uit

          Comment


          • #50
            Re: Auto onderhoud

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Ik krijg al 13jaar telkens ik niet kan naar mijn wagen wachten GRATIS een vervangwagen. En dat apprecieer ik ook sterk.
            Klopt, maar je betaalt wel bijna 100€ meer voor een kleiner onderhoud dan wat ik betaal voor een groter onderhoud.
            Je hebt gratis en gratis ... enkel zien hoe je het rekent.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Auto onderhoud

              Ik krijg in mijn garage gratis een fiets of brommer te leen.
              Nu, dat is een leasebak, en dus zal de onderhoudskost wel naar het minimum onderhaldeld zijn, en dus is een vervangauto te betalen.

              Comment


              • #52
                Re: Auto onderhoud

                Oorspronkelijk geplaatst door Roel W Bekijk bericht
                versnellingsbak gaat duidelijk terug stroever,..... goed werk dus.
                Wat hebben ze eraan gedaan ? Vroeger pompten ze een mengsel van vet en houtzaagsel erin, als ze een tweedehandsauto moesten verkopen met een versleten of rammelende versnellingsbak.

                Comment


                • #53
                  Re: Auto onderhoud

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Klopt, maar je betaalt wel bijna 100€ meer voor een kleiner onderhoud dan wat ik betaal voor een groter onderhoud.
                  Je hebt gratis en gratis ... enkel zien hoe je het rekent.
                  Als je 13 jaar klant bent bij dezelfde dealer weet je waarom je dit doet. Op 300 m van mijn deur is er eveneens een dealer van hetzelfde merk en toch ga ik 15 km verder. Hoe zou dit komen ?
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #54
                    Re: Auto onderhoud

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Als je 13 jaar klant bent bij dezelfde dealer weet je waarom je dit doet. Op 300 m van mijn deur is er eveneens een dealer van hetzelfde merk en toch ga ik 15 km verder. Hoe zou dit komen ?
                    kom al 35 jaar bij dezelfde garage en dat slechts 1 maal per jaar voor de APK keuring.
                    en krijg iedere keer keurig een leenauto mee.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #55
                      Re: Auto onderhoud

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      LOL, jaja.
                      Dat is de theorie die ze een aantal jaren geleden in de motorboekskes verkondigden om iedereen voor stikstof te laten betalen in plaats van de perslucht die ze meestal gratis in je banden pompen. Perslucht kost eigenlijk ook geld, de compressor draait niet zonder energie, maar als je zou berekenen hoeveel het kost om een band op te pompen dan zal dat waarschijnlijk nog wel meevallen.

                      Wat die stikstof/zuurstofmoleculen betreft, als je de banden voor de eerste keer oppompt, dan zou er ongeveer 80% stikstof en 20% zuurstof in moeten zitten.
                      Als dan die 20% zuurstof weglekt omdat de moleculen zo klein zijn dat ze door het rubber geraken, dan heb je dus nog 100% stikstof over, maar de bandendruk is dan wat te laag.
                      Elke keer dat je er dan terug lucht bij in pompt zal het percentage stikstof dichter in de buurt van de 100% geraken.
                      De achterbanden van mijn auto zijn bijna 12 jaar oud, en er is alleen maar perslucht bij ingepompt. Als iemand die "lucht" zou kunnen analyseren, dan weten we of die theorie klopt of niet.

                      Voor mij maakt het niet uit, ik doe geen zotte kosten, perslucht is goed genoeg voor mijn auto- en fietsbanden.
                      Als het echt nodig is, dan zou ik die banden op het werk ook wel kunnen vullen met stikstof.
                      Het probleem is wel dat je dan eigenlijk eerst de banden vacuum zou moeten trekken, anders zal er altijd al lucht inzitten voor je er druk op zet.
                      Maar ik denk dat de band tijdens het vacumeren helemaal naar binnen wordt getrokken en dat die daardoor zal lekken ten opzichte van de velg.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Auto onderhoud

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Leg uit
                        Nou, gewoon: hahahaha

                        @Black B@ndit
                        Klopt helemaal wat je zegt. Ik dacht ook al gewoon de banden met iets meer druk op te pompen -- als het waar zou zijn -- en dan gewoon te wachten tot je alleen stikstof overhoudt. Veel goedkoper dan zo'n 'behandeling' van specialisten.

                        Voor elke site die beweert dat met puur stikstof oppompen voorkomt dat het rubber lekt en dus de banden langer de druk vasthouden is een site te vinden die het weerlegt. Voor mij is het een beetje zoals kalmerende chemtrails, je moet er in geloven.

                        Het voordeel van met stikstof oppompen zou trouwens ook zijn dat je minder waterdamp in je banden hebt en dat er daardoor zou minder corrosie van de velgen is. Dat zijn ook al geen dingen waarvan ik ooit last heb gehad. Maar het staat nu eenmaal iedereen vrij daar andere gedachten over te hebben.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Auto onderhoud

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Als je 13 jaar klant bent bij dezelfde dealer weet je waarom je dit doet. Op 300 m van mijn deur is er eveneens een dealer van hetzelfde merk en toch ga ik 15 km verder. Hoe zou dit komen ?
                          Als je in een garage af en toe eens kort bij de 100.000€ op tafel legt, dan zouden ze ook vriendelijk mogen zijn.
                          Iedere garage slaat wel eens de bal mis, belangrijker is hoe ze zoiets recht zetten.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Auto onderhoud

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Als je in een garage af en toe eens kort bij de 100.000€ op tafel legt, dan zouden ze ook vriendelijk mogen zijn.
                            Ja, Pol, je sporen op dit forum zijn blijkbaar nog niet volledig uitgewist.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Auto onderhoud

                              Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                              Ja, Pol, je sporen op dit forum zijn blijkbaar nog niet volledig uitgewist.
                              De jouwe ook niet hoor. Je foutloos Nederlands verraadt je.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Auto onderhoud

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                                Nou, gewoon: hahahaha

                                @Black B@ndit
                                Klopt helemaal wat je zegt. Ik dacht ook al gewoon de banden met iets meer druk op te pompen -- als het waar zou zijn -- en dan gewoon te wachten tot je alleen stikstof overhoudt. Veel goedkoper dan zo'n 'behandeling' van specialisten.

                                Voor elke site die beweert dat met puur stikstof oppompen voorkomt dat het rubber lekt en dus de banden langer de druk vasthouden is een site te vinden die het weerlegt. Voor mij is het een beetje zoals kalmerende chemtrails, je moet er in geloven.

                                Het voordeel van met stikstof oppompen zou trouwens ook zijn dat je minder waterdamp in je banden hebt en dat er daardoor zou minder corrosie van de velgen is. Dat zijn ook al geen dingen waarvan ik ooit last heb gehad. Maar het staat nu eenmaal iedereen vrij daar andere gedachten over te hebben.
                                Héhé ik had niks anders verwacht

                                Ik zou ook aanraden om de banden enkel in de winterperiode op te pompen bij relatief droge lucht. Als het gaat over de relatieve grootte van de N2 molecule versus de O2 en hun diffusievermogen zou ik eerlijk gezegd toch wat literatuur moeten raadplegen.
                                N2 is inerter, toch zover klopt dat maar voor die prijs zou ik eisen dat ze de banden vullen met Xenon.

                                Comment

                                Working...
                                X