Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiets kopen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fiets kopen

Heb wat schrik om een 2de hands te kopen en daarna in kosten te vallen of niet de juiste maat fiets te kunnen vinden.

Comment

Maar weet je uberhaupt wel wat de juiste maat voor jou is?
      Het lijkt alsof je erg weinig sjoege hebt van fietsen, dat is helemaal niet erg maar ga naar een fietsenmaker voor een goede tweedehands.
      Met jouw budget koop je nieuw toch niets goeds en een beetje advies van een fietsenmaker kun je goed gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bushke Bekijk bericht
        Heb wat schrik om een 2de hands te kopen en daarna in kosten te vallen of niet de juiste maat fiets te kunnen vinden.
        mmm als je bij een lokale fietshandelaar gaat die wa te vertrouwen is kan je dat toch eerlijk vragen.
        Die hebben meestal zeer veel modellen in stock 2dehands.

Is zoiets als een camera he, als je hem maar gebruikt voor een kiekje neem dan een instapmodelletje, wil je hem elke dag gebruiken ben je beter met een degelijke 2dehands.
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

Comment

Als Decathlon niet te ver is, koop dan maar bij hen.
          Je hebt nieuw spul, en als je een probleem hebt kan Decathlon herstellen.

Comment

Waarom zou je een fiets willen kopen bij Decathlon?
            Is er daarvan een zaak bij jou in de buurt waar je terecht kan voor onderhoud?

Ik doe zelf het meeste onderhoud aan mijn fietsen, maar de onderdelen waarvoor er speciaal gereedschap aan te pas komt laat ik gewoonlijk vervangen door de fietsenmaker.
            Dan is het heel handig dat die ergens in de buurt zit, want je moet er gewoonlijk twee keer voor rijden, eerst breng je de fiets naar de fietsenmaker, en een paar dagen later moet je die weer gaan halen.
            Als je die dan 40km bij jou uit de buurt zit, dan heb je 160km gereden om de fiets te laten repareren.
            Dan mag die fiets bij de aankoop wel wat goedkoper geweest zijn, het verschil betaal je achteraf dubbel en dik terug aan brandstof voor je auto.

Volgens mij ga je best eerst naar een fietsenmaker bij jou in de buurt, dat is heel wat handiger.
            In de soldenperiode hebben die gewoonlijk ook nog fietsen in de aanbieding (dat is heel binnenkort al weer).

Als je daar uitlegt waarvoor de fiets moet dienen, dan zou die als het goed is het juiste advies moeten kunnen geven.
            En die kan er voor zorgen dat je een fiets koopt met de juiste afmetingen, want dat is ook belangrijk.

Als je een tweedehands fiets koopt, dan moet je weten wat je koopt.
            Als je er niets van kent, is het mogelijk dat je er kort na de aankoop al een heleboel kosten aan moet doen.
            Er zijn goede tweedehands fietsen, maar er zullen er ook wel heel wat zijn met gebreken die niet meteen opvallen als je niet weet waar je op moet letten.

Ik heb ooit voor iemand een tweedehands Batavus gekocht. Dat was geen spotgoedkope fiets (zo'n 300 euro), maar na bijna 4 jaar rijdt die nog steeds zonder problemen. Ik heb een paar keer een band moeten plakken, en onlangs heb ik de achterband (buitenband) vervangen omdat daar een scheur in zat.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Decathlon is niet ver van bij mij. Hier is ook een fietsenmaker maar die heeft een hele kleine winkel en de fietsen die er staan lijken mij heel wat duurder.

Comment

Een Skoda kost ook minder dan een Mercedes... Misschien heeft je fietsenboer geen Skoda's in de aanbieding...

Mijn fiets is samengesteld door een fietsenmaker. Dus die meet je eerst op : hij bestelt het kader en de rest van de spullen en monteert die zelf af.

Het ding is een hybride (gebaseerd op een stalen cross-kader, maar een recht stuur, wel uitgerust met alu spatborden (en dus cantileverremmen) en een lichte bagagedrager). Voor de rest is een basisgroep van Shimano voor koersfietsen gebruikt en bandjes van 22 mm.

Ik denk dat ik er toen een kleine 28000 BEF'kes voor heb neergeteld, wat ik persoonlijk niet zoveel vind voor een fiets die volledig op maat is. T'is op deze manier ook een specialleke dat ik nog nergens commercieel heb gezien.
                De huidige fietsen zien er wel alweer wat moderner uit, maar dit ding rijdt nog altijd als de beste...
                Last edited by polleke_cgc; 16 juni 2012, 07:02.
                Groeten,

Polleke

Comment

Al er een Decathlon in de buurt is, dan zullen ze je daar ook wel raad kunnen geven, en heb je een plaats waar je terecht kan als er problemen zijn.

Als ik er daar eentje mocht kiezen, dan zou het deze zijn:
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bushke Bekijk bericht
                    Voor de Esperia vraagt hij 250 EUR en er is nog mogelijkheid om te onderhandelen. Zo een race fiets met een recht stuur is wel wat mij het meeste aanspreekt in een fiets.
                    Denk eraan: met een recht stuur heb je maar 1 mogelijke handpositie, met een racestuur heb je 4 mogelijke handposities. Daarom worden dikwijls bar-ends op een recht stuur gezet (mountainbikes/hybrides).

En ja, de fiets die Black B@ndit aanhaalt is een aanrader. Prima frame en, heel belangrijk, de onderdelen zijn allemaal van een goed niveau.
                    Dikwijls zie je fietsen met enkele top-onderdelen waarmee reklame wordt gemaakt, en wat dan uitgespaard wordt bij weer andere onderdelen waar dan brol voor gebruikt wordt.
                    Alles tesamen is het een wat zwaardere fiets met veel meer mogelijkheden dan een pure racefiets, en waar je veel plezier mee zal beleven.

Comment

Enkele jaren geleden was er nog zo'n keten (naam vergeten, maar niet zo groot als Decathlon)) die fietsen verkocht ( en auto onderdelen) dus pas wel op dat die ketens nog bestaan over enkele jaren ...
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Enkele jaren geleden was er nog zo'n keten (naam vergeten, maar niet zo groot als Decathlon)) die fietsen verkocht ( en auto onderdelen) dus pas wel op dat die ketens nog bestaan over enkele jaren ...
                        Halfords?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Halfords?
                          Yep
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

Comment

Ik denk nu wel niet dat decathlon zo snel zal verdwijnen, als ge ziet hoeveel vestigingen dat ze hebben en hoeveel volk er altijd aan de kassa staat.

Ben ondertussen ook al eens naar een fietsenmaker geweest.Die had wel een aantal overjaarse modellen staan en het was geen probleem om een race stuur te vervangen met een recht stuur.

Maar de goedkoopste kwam toch nog op een 700 EUR en als ik dan een beter groep wou hebben ging de prijs ook weer naar boven.

Ben ondertussen ook al wel afgestapt van het idee een fiets in de carrefour te kopen. Maar decathlon heeft wel een ganse fiets afdeling met fietsenmakers, ik weet echter niet genoeg wat goede of slechte groepen zijn voor de versnellingen.
                            Heb op een ander forum ook gelezen dat decathlon de prijzen kan drukken omdat ze hun fietsen in grote aantallen laten maken + er is geen middenman (fietsverkoper)

Ik wist niet dat het zo moeilijk ging zijn om een fiets te vinden voor mijn budget

Comment

Op mijn Norta zit een Shimano Deore groep, dat is niet de allerlichtste, maar het is wel degelijk materiaal.

De duurdere groepen zijn waarschijnlijk wel nog wat beter en vooral lichter, maar als er onderdelen versleten zijn dan lopen de kosten ook meteen heel wat hoger op dan bij de Deore.
                              Dat maakt de kilometerkostprijs dus hoger, want de ketting en de tandwielen van een duurdere groep gaan niet veel langer mee.

Een crankset (set voorste tandwielen) voor een Deore kost zo'n 60 euro, een crankset voor een Dura-Ace kost ongeveer 450 euro.
                              Een cassette (achterste tandwielset) voor een Deore kost 30 euro, voor een Dura-Ace is dat 190 euro. (prijzen Futurumshop.nl)
                              Je geeft er zoveel geld aan uit als je zelf wil.

Bij een racefiets wordt op elke gram gekeken, en dan zijn het de duurste groepen, wielen, kaders... die ervoor zorgen dat het totaalgewicht zo laag mogelijk blijft (zelfs de lichtste fietsbel is nog te zwaar voor de meeste wielertoeristen).
                              Maar als je geen wedstrijden gaat rijden, dan mag de fiets gerust een kilootje meer wegen, dat zal dan niet zo'n probleem zijn.
                              Heel wat wielertoeristen kunnen bij zichzelf veel meer kilo's verminderen dan op hun fiets, en dat is veel goedkoper dan 5x zoveel geld uit te geven aan onderdelen die een paar gram lichter zijn...
                              Last edited by Black B@ndit; 16 juni 2012, 21:02.
                              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Op mijn Norta zit een Shimano Deore groep, dat is niet de allerlichtste, maar het is wel degelijk materiaal.

De duurdere groepen zijn waarschijnlijk wel nog wat beter en vooral lichter, maar als er onderdelen versleten zijn dan lopen de kosten ook meteen heel wat hoger op dan bij de Deore.
                                Dat maakt de kilometerkostprijs dus hoger, want de ketting en de tandwielen van een duurdere groep gaan niet veel langer mee.

Een crankset (set voorste tandwielen) voor een Deore kost zo'n 60 euro, een crankset voor een Dura-Ace kost ongeveer 450 euro.
                                Een cassette (achterste tandwielset) voor een Deore kost 30 euro, voor een Dura-Ace is dat 190 euro. (prijzen Futurumshop.nl)
                                Je geeft er zoveel geld aan uit als je zelf wil.

Bij een racefiets wordt op elke gram gekeken, en dan zijn het de duurste groepen, wielen, kaders... die ervoor zorgen dat het totaalgewicht zo laag mogelijk blijft (zelfs de lichtste fietsbel is nog te zwaar voor de meeste wielertoeristen).
                                Maar als je geen wedstrijden gaat rijden, dan mag de fiets gerust een kilootje meer wegen, dat zal dan niet zo'n probleem zijn.
                                Heel wat wielertoeristen kunnen bij zichzelf veel meer kilo's verminderen dan op hun fiets, en dat is veel goedkoper dan 5x zoveel geld uit te geven aan onderdelen die een paar gram lichter zijn...

Deore is een mountainbike/hybride groep.
                                In de race-lijn onderdelen moet je Deore vergelijken met Sora of Tiagra.
                                Ik voel mij aangesproken door jouw laatste alinae, Bart .
                                Er ligt hier een nieuwe groep klaar voor montage op mijn racefiets, maar dat is geen Campa Record meer...

Comment

Working...
                                X