Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Als je meer budget had zou ik een Gazelle aanraden....
Ik heb dezelfde mening, zowel mijn vrouw als ik hebben een gazelle, en die rijden ondanks dat ze toch al enkele jaren oud zijn en regelmatig gebruikt worden nog als een nieuwe fiets.
Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro
Ik had ooit een Oxford (16,5 kg), nu een vijf kilogram zwaardere Gazelle Medeo (City dacht ik), maar die trapt/rijdt véél vlotter.
Toen ik nog 100+ kilometer per week fietste (naar school) was dat een genot. Uiteindelijk heb ik ook de tandwielen moeten laten vervangen - maar ik heb er dan ook al minstens 8500 kilometer mee gefietst ...
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Sinds een 3-4 tal jaar heb ik een Scott. Eigenlijk een hybridefiets, sportkader, maar met iets dikkere banden erop dan een stadsfiets,
wat voor mij heel gemakkelijk is, aangezien ik op het platteland woon.
Ik heb hem bij een echte fietsenmaker gekocht voor €400, dus nog bijlange niet veel voor een deftige fiets, maar ik moet toegeven, echt een heel goede fiets!
Ik fiets niet dagelijks naar school, maar in de vakanties gaan mijn papa en ik regelmatig fietsen, het liefst aan de zee. Al enkele jaren op rij meerdere dagen gaan fietsen aan de kust (>70 km/dag), en nog geen enkel probleem mee gehad. Wat zand tussen de tandwielen? Een beetje olie erop en terug gaan fietsen, en na een paar dagen helemaal geen last meer van gehad.
Enkele keren per jaar rijd ik ook naar het school met deze fiets (15 km enkel, en spijtig genoeg alles langs grote banen), en tot nu toe altijd op tijd op school geraakt!
Zelf heb ik op Pinksteren nog een keer op een Oxfordfiets gereden in Knokke, (we waren een dagje naar zee, en we hadden de moeite niet gedaan de fietsen mee te nemen, maar ter plaatse toch besloten een uurtje te gaan fietsen), en dus zo een fiets gehuurd, maar nog in zeer goede staat, maar rijden deed hij toch helemaal niet zo vlot hoor! Heel stroef, net alsof er 5 man me tegenhield...
En het zadel zakte en draaide eerst heel snel, toen ben ik gestopt, zo hard mogelijk vastgezet, waardoor het stopte met zakken, maar het bleef wel draaien als je je wilde verzetten. (en dit was ook het geval bij mijn papa, dus aan een gebrek aan kracht om het zadel vast te zetten lag het niet )
Moest ik er nog één kopen, zal het waarschijnlijk terug een Scott, en anders een Trek zijn!
Die heb ik dus gekocht (met 7 nixus versnellingen)maar ik vind wel dat die zwaarder trapt dan een gazelle met dezelfde versnellingen (batavus weet ik niet) ...
De Nexus 7 naafversnellingen hebben een vrij slecht rendement, de verliezen lopen naargelang de gekozen versnelling op van 10 tot zelfs 20%.
Daarom trapt zo'n fiets al een stuk zwaarder dan een fiets met een derailleur.
Waarom de ene fiets met dezelfde versnellingen zwaarder trapt dan de andere, dat kan ik niet meteen verklaren.
Maar ik weet wel dat mijn Oxford met Nexus 7 na een paar jaar veel zwaarder trapte dan in het begin (die begon zelfs te "ronken" in een bepaalde versnelling, teken dat er duidelijk iets mis mee was).
Uiteindelijk heb ik die Nexus 7 versnellingsnaaf laten vervangen door een Sturmey-Archer 3 versnellingsbak met trommelrem (kostprijs 69 euro, geplaatst door de fietsenmaker hier vlakbij).
Op die Oxford zijn 3 versnellingen voldoende, meestal gebruik ik de tweede, dat is een directe versnelling waarbij er geen tandwieltjes moeten ronddraaien in de as, en dan zijn er zo goed als geen verliezen. De eerste gebruik ik om de fietsersbrug op te rijden, of als er héél veel tegenwind is, de derde versnelling is bruikbaar met voldoende rugwind.
De Nexus 8 versnellingsnaaf is veel beter, maar zo'n fiets is ten opzichte van de 7 versnellingsversie meestal zo'n 100 euro duurder.
Bij die naaf wordt er olie gebruikt in plaats van vet, en er zitten een paar kogellagers in waar er bij de 7 versnellingsnaaf glijlagertjes zitten.
Daardoor zijn de verliezen heel beperkt. Ik heb een keer met een Batavus gereden waar zo'n 8 versnellingsnaaf in zat, en die reed véél beter dan mijn Oxford (maar die Batavus kost nieuw wel 300 euro meer).
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
De Nexus 7 naafversnellingen hebben een vrij slecht rendement, de verliezen lopen naargelang de gekozen versnelling op van 10 tot zelfs 20%.
Daarom trapt zo'n fiets al een stuk zwaarder dan een fiets met een derailleur.
Waarom de ene fiets met dezelfde versnellingen zwaarder trapt dan de andere, dat kan ik niet meteen verklaren.
Maar ik weet wel dat mijn Oxford met Nexus 7 na een paar jaar veel zwaarder trapte dan in het begin (die begon zelfs te "ronken" in een bepaalde versnelling, teken dat er duidelijk iets mis mee was).
Uiteindelijk heb ik die Nexus 7 versnellingsnaaf laten vervangen door een Sturmey-Archer 3 versnellingsbak met trommelrem (kostprijs 69 euro, geplaatst door de fietsenmaker hier vlakbij).
Op die Oxford zijn 3 versnellingen voldoende, meestal gebruik ik de tweede, dat is een directe versnelling waarbij er geen tandwieltjes moeten ronddraaien in de as, en dan zijn er zo goed als geen verliezen. De eerste gebruik ik om de fietsersbrug op te rijden, of als er héél veel tegenwind is, de derde versnelling is bruikbaar met voldoende rugwind.
De Nexus 8 versnellingsnaaf is veel beter, maar zo'n fiets is ten opzichte van de 7 versnellingsversie meestal zo'n 100 euro duurder.
Bij die naaf wordt er olie gebruikt in plaats van vet, en er zitten een paar kogellagers in waar er bij de 7 versnellingsnaaf glijlagertjes zitten.
Daardoor zijn de verliezen heel beperkt. Ik heb een keer met een Batavus gereden waar zo'n 8 versnellingsnaaf in zat, en die reed véél beter dan mijn Oxford (maar die Batavus kost nieuw wel 300 euro meer).
Ge kunt gelijk hebben, mijn dochter heeft een Oxford met 3 naafversnellingen van het merk Sachs en die trapt gelijk niks (al een oud ding eigenlijk) .
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Hoor veel goeds van : http://www.matrabike.be/?gclid=CPWHx...FYZG3godZB6kWQ
Verschillende collega's hebben daar een fiets gekocht en tevreden.
Voor de zoon die intensief mountenbiket (?) bij de lokale fietshandel een Granville gaan halen, is wel een ander budjet.
Ik vermoed dat de wielen alleen al meer dan 300 euro kosten (tweedehands, en dan moet je al heel veel geluk hebben...).
Aanpassing, ik heb even gezocht op Esperia, en dat zijn blijkbaar goedkope racefietsen (vanaf zo'n 600 euro).
Die zou misschien toch binnen je budget kunnen vallen...
Ik heb hier op de rommelmarkt onlangs nog een fiets gekocht, die kostte 25 euro. Ik heb er zo'n 2 uur aan gewerkt, en nu rijdt de oudste zoon van mijn ex vriendin er mee rond.
De achteras zat er los in, de versnellingen waren ontregeld, in het achterwiel stond een slag, de remmen werkten bijna niet, en van de verlichting was geen enkel onderdeel nog bruikbaar.
Ik had wel gezien dat de tandwielen nog goed waren, waarschijnlijk heeft die fiets nog niet veel kilometers gebold.
Buiten de verlichting is die fiets nu helemaal in orde, zonder extra kosten.
De remblokken zijn wel bijna versleten, ik heb al een setje klaar liggen.
Tegen de winter hang ik er wel een goedkoop setje knipperlichtjes aan, die fiets komt in de zomer toch nooit buiten in het donker.
Als je dus een beetje handig bent heb je dus met wat geluk voor 25 euro nog een bruikbare fiets die met het nodige onderhoud nog jaren mee kan.
Ketting en tandwielen zijn normale slijtage-onderdelen, die moet ik op mijn Norta ook minstens elke 2 jaar vervangen. Daar moet je geen nieuwe fiets voor kopen.
Een echte racefiets lijkt misschien wel leuk, maar dan moet die ook perfect onderhouden worden. De onderdelen van zo'n fiets zijn een pak duurder dan die van een gewone fiets, en ze gaan daarom zeker niet langer mee.
Als je ambities hebt om bij de wielertoeristen te gaan, dan kan je wel een goede koersfiets gebruiken. Maar voor woon-werk verkeer zou ik eerder een wat meer sportieve "gewone" fiets kiezen, dan krijg je geen slijk over je heen als je toch eens in de regen moet rijden. En een bagagerekje is ook heel handig als je iets mee moet nemen.
Hoeveel "fiets-ervaring" heb je eigenlijk?
Als je de eerste keer 23km naar het werk moet fietsen, dan kan je toch beter eerst wat trainen, want dat zou wel eens kunnen tegenvallen als je de laatste jaren bijna niet gefietst hebt.
Vroeger reed ik tijdens de wintermaanden altijd met de auto naar het werk, en dan was het in het voorjaar de eerste dagen op de fiets toch altijd redelijk zwaar.
Tegenwoordig blijf ik in de winter gewoon naar het werk fietsen, behalve als de weersomstandigheden echt heel slecht zijn (zoals die diepvriestemperaturen die we begin dit jaar nog hebben gehad).
Voor de Esperia vraagt hij 250 EUR en er is nog mogelijkheid om te onderhandelen. Zo een race fiets met een recht stuur is wel wat mij het meeste aanspreekt in een fiets.
Kijk dan wel of de slijtage-onderdelen niet direct aan vervanging toe zijn, als je die al meteen naar de fietsenmaker moet brengen voor nieuwe ketting + tandwielen en nieuwe banden, dan wordt die al heel wat duurder (vooral de voorste tandwielen zijn vrij duur, de achtercassette + ketting kostte bij mijn fiets maar 79 euro, geplaatst).
Controleer ook of je wel past op die fiets, er zijn verschillende maten.
Eerlijk gezegd, als je weinig van fietsen kent blijf dan van 2dehands dingen af.
Niet enkel de onderdelen maar de kadermaat is van groot belang, en die heb je 2dehands niet te kiezen.
Ik heb nog een Trek 8000 van 1994 in bijna nieuwstaat waar nu ongeveer 80 000km opstaat. Ik was vroeger meer dan een fanatiek fietser die door weer en wind de nodige km draaide.
Onderhoud en materiaalkeuze daar staat of valt een fiets bij en als je zelf je spullen verzorgt dan doe je daar minstens 2 keer de wereld mee rond en blijft hij gaan.
Hoor veel goeds van : http://www.matrabike.be/?gclid=CPWHx...FYZG3godZB6kWQ
Verschillende collega's hebben daar een fiets gekocht en tevreden.
Voor de zoon die intensief mountenbiket (?) bij de lokale fietshandel een Granville gaan halen, is wel een ander budjet.
lool
dat kan je toch niet ernstig menen, matra gaan vergelijken met een echt fietsmerk
als ziet hoedat bijvoorbeeld hun mountainbikes zijn afgemonteerd
men zet er een dure achterder. op om het plaatje mooi te maken
zoals bijvoorbeeld volgende fiets:
Een goedkope mountainbike? Bekijk direct ons assortiment mtb fietsen! ✓ Vanaf €299 ✓ 2 jaar Garantie ✓ Gratis bezorgd! ✓ 3 Winkels
als je die van een echt merk koopt full xt ,zoals ze met die benaming willen doe uitschijnen zit je snel richting de €1300
maar de rest van de onderdelen (zoals bijvoorbeeld de naven) zijn van ondermaatste kwaliteit
als je dus die matra fiets bekijkt in detail zitten er weinig shimano XT onderdelen op , de onderdelen die er wel opzitten zijn twee tot drie klasse lager dan shimano xt
een raad ga met een grote boog rond zo'n "merken/winkel/zaken" zoals matra, fietskopen.nl....
je krijg waarvoor je betaald he , dat gaat daar zeker voor op
Comment