Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mac vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
    Staan deze bestanden op de harde schijf of op een cd die hij of iemand anders geschreven heeft? Ik heb al eens een vergelijkbaar probleem gehad en dat lag toen aan de dvd waarop de bestanden stonden.
    Harde schijf.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Zeer vreemd. Laat 'm het volgende eens proberen: klik in de Finder op een bestand (en dat hoeft niet eens een jpg te zijn) en druk op de spatiebalk. Op die manier 'lees' ik snel wat een bepaald bestand inhoudt, zonder dat ik enig programma dien te openen.
      Vraag (en da's echt uit nieuwsgierigheid, niet om te 'stoken'): kan dat met Windows ook?
      Kende ik nog niet. Bedankt voor de tip Les.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Nee, niet helemaal zo: je krijgt een menu, bij foto's kan je weergeven kiezen, maar bij een Word bestand kan je dan Openen kiezen, maar dan gaat Word gestart worden.

Bij eigenschappen krijg je info over grootte, aanmaakdatum e.d.
        Oei... nee, dan hebben we toch iets bij Mac dat bij Windows ...

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Kende ik nog niet. Bedankt voor de tip Les.
        Leuk, hé? Maar wreed gemakkelijk ook!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Misschien dan toch maar eens een belletje naar de helpdesk als hij nog nieuw is, je hebt dan toch nog gratis hulp dacht ik. Het is wel een lastig probleem en ik ben door mijn ideeen.

Ruud
          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Het gaat hier wel niet over attachments. Hij klikt gewoon in de finder op bv. een jpg bestand, je krijgt de indruk dat de voorvertoning eerst ALLE foto's op de hele schijf gaat uitlezen en dan na een dikke halve minuut uiteindelijk de gevraagde foto toont.
            Haa OK, nu is het duidelijker wat er aan de hand is.

Aangezien het een nieuwe is; die spotlight functie is misschien nog aan het indexeren?

Wat ik zeker eens zou proberen; loop eens een "/sbin/fsck -fy" op command prompt.

Mvg,

J.
            http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Haa OK, nu is het duidelijker wat er aan de hand is.

Aangezien het een nieuwe is; die spotlight functie is misschien nog aan het indexeren?

Wat ik zeker eens zou proberen; loop eens een "/sbin/fsck -fy" op command prompt.

Mvg,

J.
              Dat eerste zou wel eens kunnen. Dat zou je moeten kunnen zien uiterst rechtsboven op het Mac-scherm, waar je een loupe ziet. Zie je daar een puntje in, dat aan en uitgaat, dan is Spotlight aan het indexeren.

Dat tweede deed ik vroeger regelmatig (nu heb ik DriveGenius dat in de achtergrond loopt en DiskWarrior als er echt problemen zijn), maar toen ik het een tijdje geleden wilde demonstreren aan een collega Mod met een nieuwe iMac, lukte het me niet. Reden: draadloos toetsenbord (thuis heb ik nog een toetsenbord dat via USB verbonden is).

Misschien daarom best om Nete (+ vriend) een link mee te geven naar single-user mode, enz.:

en specifiek over FSCK:

De artikels zijn misschien al wat verouderd (heb niet meteen gezocht naar het allernieuwste), maar zijn nog altijd van toepassing. In het tweede artikel wordt ook het gebruik van Disk Utility (Schijfhulpprogramma) aangeraden.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Working...
              X