Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DIepvries artikelen zonder vriezer meenemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DIepvries artikelen zonder vriezer meenemen

Misschien een vreemde vraag, maar wie heeft hier ervaring met het (langdurig) vervoeren van diepvries artikelen?

Even de situatie uitleggen:

We zijn van plan om met het gezin naar het zuiden van Frankrijk te rijden deze zomer.
    Ruw geschat met stops etc een tripje van deur tot deur 14 uur.
    Nu kennen wij daar de streek redelijk goed vermits wij er al een aantal jaar gaan.Het enigste wat ons daar dik tegensteekt is het vlees wat je in de omstreken kan vinden, duur, slechtere kwaliteit etc.

Nu had ik gedacht om een groot deel vlees in de auto mee te nemen.
    Een elektrische frigobox valt al af omdat deze groot en vooral niet flexibel is. Ook heb ik mijn bedenkingen bij de koelcapaciteit van een Peltier element.
    Een tijdje geleden had ik een dikkere diepvrieszak gezien maar ik weet niet of het haalbaar is om met extra koelelementen, de bekende blauwe bakstenen, 14 uur te overbruggen?

Re: DIepvries artikelen zonder vriezer meenemen

Ik zou alles in frigoboxen steken en "droog ijs" (CO2) er bij in steken. o.a. te verkrijgen bij ijsfabriek Strombeek
    Grtz
    Daniël

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danyboy Bekijk bericht
      Ik zou alles in frigoboxen steken en "droog ijs" (CO2) er bij in steken. o.a. te verkrijgen bij ijsfabriek Strombeek
      Grtz
      Daniël
      Frigobox (den vierkanten bak) valt af wegens plaatsgebrek tussen voor- en achterzetel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
        Een elektrische frigobox valt al af omdat deze groot en vooral niet flexibel is. Ook heb ik mijn bedenkingen bij de koelcapaciteit van een Peltier element.
        Een tijdje geleden had ik een dikkere diepvrieszak gezien maar ik weet niet of het haalbaar is om met extra koelelementen, de bekende blauwe bakstenen, 14 uur te overbruggen?
        Eigenlijk is de kwaliteit van die dingen louter afhankelijk van de isolatiefactor, echte vriesboxen zijn duur en inderdaad voorzien van een compressor KLIK

Maar je hebt ook goede peltier ellementen waar de beste delta T dikke 30°C bedraagd, maar natuurlijk niet het rendement van een compressor halen.

Beste koelblok is volgens mij nog steeds een paar PET colaflessen van 1,5 liter vullen met water en invriezen.

Comment

14 uur is te lang om in een gewone frigobox te overbruggen.
          Daar moet iets extra bij, en blauwe bakstenen zijn niet genoeg. Die zullen de temperatuur een hele tijd vasthouden rond de 0°C (omdat ze dan smelten), maar niet op -18°.
          En vlees dat ontdooid is mag je niet opnieuw invriezen.

Droog ijs kan een betere oplossing zijn, maar ik heb geen idee hoe lang dat je vlees daarmee onder de -15°C kan houden.

Met vlees wil je ook geen risico's lopen, dus is de enige manier dit met een koelcamionette te vervoeren.

Je kan misschien creatief zijn, en een klein model diepvriezer in je auto zetten gevoed via een omvormer van 12 naar 220V. Maar ik weet niet hoe groot je auto is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            .... Maar ik weet niet hoe groot je auto is...

Zoals altijd, nooit groot genoeg.

Misschien kan ik wel eens een andere real life test doen.

Zo'n zak lijkt me toch altijd handiger dan een box al is het maar om korte tijd dingen koud te houden. Opgepast met 'zo'n zak' bedoel ik niet die dingen die je aan de kassa van de supermarkt kan kopen.

Als ik nu eens gewoon bij wijze van test een bakje met water stevig invries met een draadloze thermometer (in een waterdicht zakje uiteraard) in en deze gewoon in de woonkamer in zo'n zak zet zou ik al wel eens kunnen zien wat het verloop er al van is.

Comment

Vlees moet zo lang mogelijk bij -18° blijven.
              Als dat een paar uur kort bij het vriespunt zit, dan is dat echt niet goed hoor.

Als het toch geen kwaad kan, waarom gebruikt een firma als Colruyt geïsoleerde en extra gekoelde karren in de winkels zelf?

Comment

Een mogelijke aanpak is het vlees en koelelementen op -36 in te vriezen, en dan in een goede isoleerbox te bewaren. Ik ben erg tevreden van de isomoboxen die je bij Makro kunt kopen (liggen bij de diepvriesartikelen), Horecakwaliteit.

Maar of het na 14 uur (of langer met wat pech, platte band, files...) nog op -15 zit, weet ik ook niet. Zoals hiervoor geschreven, de distributie levert veel inspanningen om de koudeketen intact te houden, dat kost geld, maar het is de enige kwaliteitsgarantie.

Heb je bij aankomst een koude diepvries?
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Dingen gekoeld houden is nog vrij makkelijk, dingen bevroren houden al wat minder. Misschien een idee om vers vlees mee te pakken en het ginder in de diepvries te steken? Krantenpapier is ook een bangelijke isolator. Als je het ingepakte vlees daar nog eens mee inpakt en het een nachtje mee in de koelkast legt win je weer heel wat tijd. En de beste koelelementen zijn idd petflessen die je voor 80% vult met water en minstens 24u in de diepvries steekt (2 moeten volstaan). Wij hielden zo probleemloos onze koelbox 24 uur koel op een zonnige Franse camping. Geen plaats tussen de zetels voor de koelbox zeg je. Waarom hem dan niet in de koffer steken en iets anders achter de zetel?

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Nog eens...

Bevroren water gaat zijn grootste 'koudevoorraad' afgeven bij het smelten, en dat is bij 0°C.

Je kan dan even goed zorgen dat uw koelbox helemaal vol bevroren vlees zit, maar ik garandeer je dat bij aankomt het grootste deel rond de 0°C zit, en dan moet je het opnieuw invriezen wat niet toelaatbaar is.

Droog ijs (C02) heeft een smelt/verdamptemperatuur van -78°C en heeft dus het potentieel om je vlees lager dan -15°C te laten aankomen, als er genoeg CO2 in zit om de binnendringende warmte te compenseren.

Isomo is een van de beste isolatoren, maar de laag moet dik genoeg zijn. Maar zelfs dan, heb je binnendringende warmte, die je voldoende moet compenseren.

Vergeet niet dat je behoorlijk wat energie nodig hebt om water van 0°C vloeibaar naar vaste toestand te brengen, en een stuk minder om het dan van 0°C naar -18°C te brengen.

Zou je ter plaatse niet eens een paar andere beenhouwers zoeken?
                    Het kan toch niet dat er in Frankrijk (of all places) geen goed vlees te vinden is...
                    Allé, ik heb er nog nooit een slechte steak gegeten.

Je doet me denken aan Nederlanders die zelfs hun aardappelen en mineraalwater meenemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Nog eens...

Bevroren water gaat zijn grootste 'koudevoorraad' afgeven bij het smelten, en dat is bij 0°C.

Je kan dan even goed zorgen dat uw koelbox helemaal vol bevroren vlees zit, maar ik garandeer je dat bij aankomt het grootste deel rond de 0°C zit, en dan moet je het opnieuw invriezen wat niet toelaatbaar is.

Droog ijs (C02) heeft een smelt/verdamptemperatuur van -78°C en heeft dus het potentieel om je vlees lager dan -15°C te laten aankomen, als er genoeg CO2 in zit om de binnendringende warmte te compenseren.

Isomo is een van de beste isolatoren, maar de laag moet dik genoeg zijn. Maar zelfs dan, heb je binnendringende warmte, die je voldoende moet compenseren.

Vergeet niet dat je behoorlijk wat energie nodig hebt om water van 0°C vloeibaar naar vaste toestand te brengen, en een stuk minder om het dan van 0°C naar -18°C te brengen.

Zou je ter plaatse niet eens een paar andere beenhouwers zoeken?
                      Het kan toch niet dat er in Frankrijk (of all places) geen goed vlees te vinden is...
                      Allé, ik heb er nog nooit een slechte steak gegeten.

Je doet me denken aan Nederlanders die zelfs hun aardappelen en mineraalwater meenemen.
                      Mee eens ...
                      Droogijs lijkt me de enige realistische oplossing voor je koelprobleem. Maar pas toch op met dat goedje : niet aanraken, je kan er behoorlijke vrieswonden aan overhouden.
                      Eigenlijk zou je net zoveel droogijs moeten in je frigobox houden, als je aankomt op je bestemming dat deze net volledig is verdampt. Zijn er nog stukje over, vooral niet aanraken met blote handen.

Mijn idee zou ook zijn om lokaal vlees aan te kopen ... of nog beter : de lokale visspecialiteiten. Je zit in Zuid-Frankrijk ... verse vis in overvloed.

greetz
                      Cheeta
                      Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                      flickr

Comment

Een paar zaken die hier gezegd zijn op een rijtje

- diepvries ter plaatse = check, staat aan

- isomobakken in de Colroyt = fijn idee, moet ik eens gaan kijken naar maten etc. Lijkt me ook nuttig voor feestjes

- droog ijs = check, moet ik eens achter horen

- verse vis = nee, dank u. Dat is dan voor mij het eerste dichtstbijzijnde ziekenhuis (allergie)

- in de koffer meenemen = volgens mij slechter wegens geen airco (en geen plaats)

- Nederlander idee = niet echt, want alle andere dingen worden lokaal aangekocht (en dan vooral wijn ... heel veel wijn)

Ander idee is natuurlijk dat we op de weg naar aan de rand van een grootstad even stoppen bij de Auchan of andere consorten en we daar onze spullen gaan halen. Dan moeten we 2 uur overbruggen wat al meer haalbaar is denk ik.

Comment

Voor mij is een groot deel van de leute van op vakantie gaan het proeven van de lokale gastronomie. Zelf etenswaren meenemen is voor mij dus geen optie... Elke streek heeft zijn specialiteiten en in mijn ogen moet je die dan ook geproefd hebben.
                          Soms valt het mee, soms ook tegen .
                          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Voor mij is een groot deel van de leute van op vakantie gaan het proeven van de lokale gastronomie. Zelf etenswaren meenemen is voor mij dus geen optie... Elke streek heeft zijn specialiteiten en in mijn ogen moet je die dan ook geproefd hebben.
                            Soms valt het mee, soms ook tegen .
                            Polleke, zeker weten ook die van ons. Marktjes en locale zaken krijgen bij ons voorrang.
                            Trouwens zelfs den Aldi en de Lidl daar hebben lokale producten die dat je hier niet vindt.
                            ik ben op verlof, nog meer dan hier, nen man van de BBQ en vermits vis een absolute no go is moeten der worsten en vlees op dat grilletje liggen, en dan nog liefst goede kwaliteit.

Heb eens gekeken naar de dichtst bijzijnde Auchan of Leclerc en dan zit je aan een uur rijden.

Comment

Zeg Luke, over welk vlees gaat het en wat ga je er eventueel mee doen.
                              (behalve opeten )

Vlees kan je ook thuis bereiden he....
                              Zo loop je toch minder risico op dan bij rauw vlees.
                              Daarna kan je nog porties vacuüm trekken met zo'n apparaatje en die koel houden.

Je zit met een probleem van degelijke koeling om rauw vlees te vervoeren.
                              Pas dan vooral op met kip...
                              ================================================== =====================
                              Lees net iets van BBQ.
                              Laat dat rauw vlees thuis jong.
                              Of zoek halverwege jouw reis een deftige winkel waar ze (goed) vlees verkopen.
                              Via Google ed. moet dat toch geen probleem zijn he.
                              Last edited by theokus; 14 mei 2012, 13:50.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X