Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Additieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Additieven

    Gezien er hier toch een aantal lijken te zitten met een behoorlijke automechanische background. Mijn zoon kwam vandaag met zijn Audi A3 TDi, lichtje brandde voor : vervuilde EGR-klep. Uitgelezen met computer en idd, het is van dat na 180.000 km.
    Aanzuigleiding smerig, roet in de klep.
    Heeft er hier iemand ervaring met additieven die dat kanaal en die klep waar vroeg of laat iedereen miserie mee heeft (wie heeft dat in feite ontworpen) te reinigen.
    Ik heb geen zin om zowat 20% van de motor en de turbo te ontmantelen om dat spul te kuisen, en bovendien zie ik al niet meer goed waar de vijzen en bouten zitten.
    Het gaat hem hier wel over een model met pompverstuivers. En van daaruit heb ik toch een beetje schrik van additieven in de brandstof.

    In mijn Merc OM617 goot ik (bij wijze van spreken ) alles wat brandde en zich een beetje olieachtig gedroeg, die slikte alles, maar nu.......

    PaulM

  • #2
    Re: Additieven

    ...zijn de milieunormen een beetje strenger, zodat dat smerig klepje voor problemen mag zorgen...
    Misschien aan je zoon uitleggen dat nu en dat eens wat meer gas geven, nog zo slecht niet is . Altijd geestig als ze technieken uitvinden om het milieu te sparen, maar die voor problemen zorgen, als je te voorzichtig rijdt...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Additieven

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Misschien aan je zoon uitleggen dat nu en dat eens wat meer gas geven, nog zo slecht niet is . Altijd geestig als ze technieken uitvinden om het milieu te sparen, maar die voor problemen zorgen, als je te voorzichtig rijdt...
      Of omgekeerd ...

      Die klep zit dicht als je voldoende gas geeft (warme motor), dus bij mensen die veel snelweg doen en waar de klep veel dicht blijft zal deze sneller het vuil ophopen en blokkeren dan bij mensen die veel kort stadsverkeer doen.
      De DPF is net omgekeerd natuurlijk ... die moet voldoende warm lopen om correct te werken.
      Last edited by VerSeg; 15 april 2012, 17:59.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Additieven

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Of omgekeerd ...

        Die klep zit dicht als je voldoende gas geeft (warme motor), dus bij mensen die veel snelweg doen en waar de klep veel dicht blijft zal deze sneller het vuil ophopen en blokkeren dan bij mensen die veel kort stadsverkeer doen.
        De DPF is net omgekeerd natuurlijk ... die moet voldoende warm lopen om correct te werken.
        Ik schat de kans vrij groot dat er hier morgen een eerder ouder wordend inwonend persoon een vrij dik boek in handen krijgt waaruit hij zal de essentie van het probleem zal moeten proberen te analyseren.
        En op te lossen
        Het voelt als overgaan van Apple naar Windhoos

        Voor zover ik me herinner recupereert de EGR bij bescheiden belasting een deel van de uitlaatgassen terug in de inlaat, bij hogere belasting wordt die uitgeschakeld.
        Als ik mis ben, sla me dan tegen de oren want ik rij al lang geen diesel meer.

        Mvg

        PaulM

        Comment


        • #5
          Re: Additieven

          Ben er ook geen specialist in, maar de bedoeling van die EGR-klep was de NOx uitstoot te beperken zonder toepassing van een dure katalysator. Bij deellast wordt dus inderdaad een deel van de uitlaatgassen "gerecupereerd", waardoor de temperatuur bij de verbranding lager blijft, en de NOx uitstoot beperkt wordt. Helaas heeft dat bij diesel-motoren het nadeel dat de roetuitstoot vergroot...
          Vanaf de euro-6 norm (waar men voornamelijk die NOx uitstoot verder wil beperken) zal men die NOx met een bijkomende katalysator moeten te lijf gaan (dan wordt de norm te streng om het nog enkel met een EGR op te lossen) : hopelijk wordt die EGR dan zelfs overbodig.

          Of die aditieven iets opleveren : ik heb er geen gedacht van. Maar ze worden ervoor verkocht, dus hopelijk doen ze wel iets.
          Ik pleit hier ook niet om continu plankgas met je diesel door de bocht te scheuren, maar nu en dan (uiteraard bij warme motor) dat gaspedaal wat dieper indrukken kan geen kwaad om het zaakje wat te "spoelen".

          Misschien eens op dit forum (link) eens rondneuzen. Die EGR-kleppen zorgen inderdaad voor genoeg problemen, dat daar wel het een en ander te vinden zal zijn. Een EGR-klep (en de rest van het inlaatspruitstuk) terug proper krijgen is helaas niet zo simpel...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Additieven

            Bardahl een naam als een bel, maar ik vrees ervoor dat na 180.000 Km demonteren de boodschap zal zijn. Voor wat het waard is, KLIK

            Comment


            • #7
              Re: Additieven

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Voor zover ik me herinner recupereert de EGR bij bescheiden belasting een deel van de uitlaatgassen terug in de inlaat, bij hogere belasting wordt die uitgeschakeld.
              Klopt volledig en dan stapelt het roet zich op tegen de gesloten klep.

              Een collega heeft net dezelfde wagen als ik, zelfde type, zelfde ouderdom, ongeveer hetzelfde aantal km.
              Ik doe 95% snelweg en hij misschien 15% ... ik heb al twee keer een verstopte EGR klep gehad en hij heeft er nog geen last van.
              Uitleg van de garage was duidelijk, bij matige snelheid gaat de EGR-klep meer werken (lees bewegen) dan op snelweg waardoor die minder snel komt vast te zitten en ook minder vuil opstapelt.

              En ik ben geen EGR specialist hé ... ik kan alleen de uitleg van de garagist geven.
              Last edited by VerSeg; 15 april 2012, 22:48.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Additieven

                Niet goed te praten methodes als vroeger zouden mischien ook werken, en zijn onverantwoord, maar worden nog toegepast in kleine garages, welk effect dat zou hebben op nieuwe wagens en of je daarmee je EGR klep kan reinigen, dat weet ik niet, ook niet wat er kan gebeuren met je turbo en roetfilter.

                Als ze vroeger (mischien ook nu nog), een vervuilde motor hadden die ging pingelen, en slecht draaien en ongelijke compressie maakten, omwille van roet en krasaanslag in de compressiekamer en kleppen en klepstelen, dan zetten ze deze buiten, neus naar de wind, iemand in de auto die deze op ongeveer 3.000 toeren hield, dan vernevelde een andere persoon **** in de luchtaanzuiging, dat gedurende een vijftal minuten, en met ongeveer 1 liter ****, dan was alles blank metaal, tot en met je uitlaat.

                Waarom het niet doen:
                1: milleu.
                2: uit de uitlaat komt op dat moment een dodelijk gif, daarom neus tegen de wind in.
                3: risico Turbo en roetcat.
                4: niet zeker dat het voor een EGR klepprobleem ook werkt.

                Mischien best toch een nieuwe EGR klep plaatsen, nieuwprijs voor een VW golf, vermoedelijk zelfde als Audi A3 ongeveer 100 €, revisiekleppen vanaf ongeveer 30 €
                Bij een Audi A3 ongeveer één uur werk.

                Misvatting: Immers, op bv autosnelweg is de EGR veel actief vanwege het weinige koppel dat gevraagd wordt bij continue snelheid.

                Ook dat nog eens lezen Paulm, gaat wel over Mercedes, maar mischien werkt het ook op een Audi, bovendien win je bij Mercedes blijkbaar nog een tiental PK. KLIK

                Hier nog een linkje naar een reinigingsproduct KLIK
                Uitlaatgasrecirculatie (EGR - Exhaust Gas Recirculation) is een techniek die de uitstoot van stikstofoxide door diesel- en benzinemotoren reduceert. EGR werkt door een deel van het uitlaatgas van de motor terug te voeren naar de cilinders. Door de inlaatlucht met het gerecirculeerde uitlaatgas te mengen wordt het mengsel verdund met inert gas, waardoor de verbrandingstemperatuur en (bij dieselmotoren) het zuurstofoverschot dalen.

                De klep is het belangrijkste onderdeel van de emissieregeling in het EGR-systeem. De klep bevindt zich op het inlaatspruitstuk en opent een kleine doorgang tussen het uitlaatsysteem en het inlaatspruitstuk om een afgemeten hoeveelheid uitlaatgas in de cilinders te laten terugstromen. Hierdoor wordt de verbrandingstemperatuur en -druk verminderd, zodat er minder NOx ontstaat.


                Uploaded with ImageShack.us
                Last edited by Guest42; 16 april 2012, 16:30.

                Comment


                • #9
                  Re: Additieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Klopt volledig en dan stapelt het roet zich op tegen de gesloten klep.

                  Een collega heeft net dezelfde wagen als ik, zelfde type, zelfde ouderdom, ongeveer hetzelfde aantal km.
                  Ik doe 95% snelweg en hij misschien 15% ... ik heb al twee keer een verstopte EGR klep gehad en hij heeft er nog geen last van.
                  Uitleg van de garage was duidelijk, bij matige snelheid gaat de EGR-klep meer werken (lees bewegen) dan op snelweg waardoor die minder snel komt vast te zitten en ook minder vuil opstapelt.

                  En ik ben geen EGR specialist hé ... ik kan alleen de uitleg van de garagist geven.
                  Lijkt me logisch. Op de autosnelweg rij je bijna continu op dezelfde (tamelijk lage) belasting, waardoor die klep inderdaad quasi niet beweegt. Je kan ze wel forceren te sluiten door vollast (plankgas) te geven...
                  Op andere wegen varieert die belasting wel meer (gewoon omdat je meer stilstaat en optrekt bv.), zodat die klep meer beweegt.

                  Ik rij ook meer in stad dan op de snelweg : voorlopig heb ik nog geen problemen met de EGR van mijn TDI (maar dat zou ook wat snel zijn na 81.000 km.).
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Additieven

                    Laatste nieuws : ik was vanmorgen bij Vandroemme autoparts, niet zomaar een obscuur bedrijfje (heeft oa ADProAutox en Behaeghel opgekocht).
                    Een van de verkopers waar ik vertrouwen in heb wist me te vertellen dat er heel recent op een beurs de diesel EGR 3 van Wynn's is voorgesteld. De levering was pas binnen en de inhoud van de flacon ziet er niet uit alsof hij verondersteld wordt bij de diesel gegoten te worden, in welk geval ik er weinig zou van geloofd hebben. Het is een spuitbuis en ik heb de gebruiksaanwijzing nog niet gelezen, het zijn kleine letters en ik vind momenteel mijn bril niet
                    Wynn's is toch ook al een aantal decennia op de markt en toch te beschouwen als een betrouwbaar merk (hoop ik). Ik zal mijn zoon eens het internet opsturen.
                    De sukkelaar heeft nu ook een ondefinieerbaar klein waterlek waargenomen in het koelwater. Ik begin al te voelen dat de techniek van "den ouden" hier zal moeten ingeschakeld....
                    Wetende dat een Mercedes 123 of 124 op 5 minuten zonder morsen leeggelaten werd via een kraantje en de radiator er gewoon uitklikt op nog eens 1-2 minuten begin ik me vragen te stellen over de slogan van Audi. Voorsprong door techniek.
                    Eén van mijn oud studenten heeft aan de TU Delft automechaniek gestudeerd op hoogste niveau en werkte mee aan de ontwikkeling van de VW-motoren en stelde mij een tijd geleden op mijn gemak : we kunnen het niet veel ingewikkelder maken dan nu want het begint ten koste gaan van de betrouwbaarheid.

                    Ik denk dat ze binnenkort blinden gaan recruteren als mechaniekers want die kunnen alles doen op de tast en ik niet.

                    Wordt vervolgd.

                    PaulM
                    Last edited by Guest2; 16 april 2012, 15:53.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Additieven

                      Al die milieu-gerelateerde "aanpassingen" zorgen er niet voor dat de betrouwbaarheid of zelfs het verbruik verbetert.
                      Het eerste onding was die katalysator. Vroeger draaide een benzinemotor bij deellast op een armer mengsel. Men smijt er een 3-weg kat in, en dan mocht je dat armer mengsel (en het bijhorend lager verbruik) al vergeten. En die katalysator : ik vrees dat die geen 300.000 km. meegaat.
                      Enig voordeel was dat de eisen van die lambda-sonde zorgden dat die nauwkeurigheid enkel kon gehaald worden met een injectiesysteem (dus doei aan de carburatoren) en hallo elektronische injectie en cartografische ontsteking. Die injectie is inderdaad stukken nauwkeuriger, maar helaas ook stukken duurder.

                      Die EGR-klep is qua betrouwbaarheid ook zo'n lachertje.
                      Nogal logisch dat (sommige) oude motoren zo betrouwbaar waren : er zat bijna niets in wat kapot kon gaan (zoals een overdaad aan elektronica). En zij die nog wat handig waren, konden er zich nog eens mee bezig houden om het terug aan de praat te krijgen (nu wordt dat ook steeds moeilijker).
                      En dan zwijgen we nog over die roetfilters, die toch ook niet altijd vlekkeloos hun ding doen.

                      Met de euro-6 norm zal het er ook niet op verbeteren. Die Diesel-motoren zullen nog stukken duurder worden. Voor kleinere auto's zullen die dingen compleet onbetaalbaar worden (bepaalde constructeurs plaatsen nu al geen diesels meer in hun kleinere auto's).

                      In principe zou de technologie steeds moeten beter worden, maar nu en dan heb je toch je twijfels...

                      Nu : veel succes met je EGR-klep... Ze gewoon vervangen lijkt me toch ook de beste optie.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Additieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Al die milieu-gerelateerde "aanpassingen" zorgen er niet voor dat de betrouwbaarheid of zelfs het verbruik verbetert.
                        Het eerste onding was die katalysator. Vroeger draaide een benzinemotor bij deellast op een armer mengsel. Men smijt er een 3-weg kat in, en dan mocht je dat armer mengsel (en het bijhorend lager verbruik) al vergeten. En die katalysator : ik vrees dat die geen 300.000 km. meegaat.
                        Enig voordeel was dat de eisen van die lambda-sonde zorgden dat die nauwkeurigheid enkel kon gehaald worden met een injectiesysteem (dus doei aan de carburatoren) en hallo elektronische injectie en cartografische ontsteking. Die injectie is inderdaad stukken nauwkeuriger, maar helaas ook stukken duurder.

                        Die EGR-klep is qua betrouwbaarheid ook zo'n lachertje.
                        Nogal logisch dat (sommige) oude motoren zo betrouwbaar waren : er zat bijna niets in wat kapot kon gaan (zoals een overdaad aan elektronica). En zij die nog wat handig waren, konden er zich nog eens mee bezig houden om het terug aan de praat te krijgen (nu wordt dat ook steeds moeilijker).
                        En dan zwijgen we nog over die roetfilters, die toch ook niet altijd vlekkeloos hun ding doen.

                        Met de euro-6 norm zal het er ook niet op verbeteren. Die Diesel-motoren zullen nog stukken duurder worden. Voor kleinere auto's zullen die dingen compleet onbetaalbaar worden (bepaalde constructeurs plaatsen nu al geen diesels meer in hun kleinere auto's).

                        In principe zou de technologie steeds moeten beter worden, maar nu en dan heb je toch je twijfels...

                        Nu : veel succes met je EGR-klep... Ze gewoon vervangen lijkt me toch ook de beste optie.
                        Als ik even heeeeel even heeeeel eerlijk mag zijn : ik denk dat je gelijk hebt.
                        Gelukkig is het niet MIJN egr klep. En daarbovenop ben ik daar nog blij voor ook.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Additieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Al die milieu-gerelateerde "aanpassingen" zorgen er niet voor dat de betrouwbaarheid of zelfs het verbruik verbetert.
                          Het eerste onding was die katalysator. Vroeger draaide een benzinemotor bij deellast op een armer mengsel. Men smijt er een 3-weg kat in, en dan mocht je dat armer mengsel (en het bijhorend lager verbruik) al vergeten. En die katalysator : ik vrees dat die geen 300.000 km. meegaat.
                          Enig voordeel was dat de eisen van die lambda-sonde zorgden dat die nauwkeurigheid enkel kon gehaald worden met een injectiesysteem (dus doei aan de carburatoren) en hallo elektronische injectie en cartografische ontsteking. Die injectie is inderdaad stukken nauwkeuriger, maar helaas ook stukken duurder.

                          In principe zou de technologie steeds moeten beter worden, maar nu en dan heb je toch je twijfels...

                          Nu : veel succes met je EGR-klep... Ze gewoon vervangen lijkt me toch ook de beste optie.
                          In tegenstelling tot PaulM, ben ik het hier met een paar dingen niet helemaal mee eens.

                          Je wil toch niet terug naar dat onding van een caburator, en een delcokap met een bobijn.

                          Een paar getallen, de auto van mijn ouders Ford Taunus bj. 1970 1300cc, verbruik 11 l/100Km
                          Mijn BMW 2002 TI Touring verbruik 12 à 13 L/100Km
                          Mijn Peugeot 505 2300cc diesel zo leeg als een pad, verbruik 11 L/100Km
                          Mijn huidige Mercedes 2147cc 167 Pk din verbruik 6,5L/100Km 90.000 Km en nog geen sleutel opgestaan.
                          Het is allemaal nog niet zo lang geleden dat een auto met 100.000 Km als een wonder was, bij Datsun kwam er zelfs een sticker op te hangen als je die barierre doorbrak,
                          nu ga je op 100.000 Km voor de vierde keer op onderhoud. , en komen de mensen klagen dat er op 180.000Km wat vuil in een klep komt te zitten.
                          Vroeger om de 2.500 Km op onderhoud was ook normaal, nu is dat nog om de 25.000 Km, en laat ons dan nog maar zwijgen over al de rest, zoals olieverlies, kapotte koppakkingen à 30.000 Km, thermostaten die niet openden, bijspannen culasse om de x aantal Km, Kleppen regelen, versleten tuimelaars, ongelijkmatig verslijten van banden, bruterende koppelingen, problemen mer startermotoren, slecht starten bij vochtig weer, remproblemen, krakende versnellingsbakken, kapotte of lekkende schokdempers, wielagers, trommelremmen die ieder jaar moesten gereinigd voor de keuring enz.
                          En dan gaan we maar niet beginnen over carosserieproblemen, als je een nieuwe franse wagen kocht, en je had pech dat er een hond zijn poot ophefte, dan was er s'anderendaags een gat in geroest.

                          25 jaar geleden, mijn kozijn reed met een acht jaar oude Peugeot, nooit geen ongeval mee gehad, rijdt in een put, een bonk, en één van zijn voorste schokdempers steekt dwars door de carosserie, zijn dat die goede oude wagens....
                          Jij weet evengoed als ik, dat dat alles tegenwoordig stukken verbeterd is, maar de mensen onthouden alleen maar de goede dingen in het leven, gelukkig maar.

                          Vergelijk een auto van vroeger eens met de huidige wagens qua wegligging, Bv. een noodstop maken à 120Km/h op nat wegdek met een wagen van dertig jaar geleden tegenover de huidige wagens, als we eerlijk willen zijn, toch allemaal niet meer te vergelijken.

                          Nu, als je daarmee tevreden bent, ga dan op zoek naar zo eentje van 30 jaar geleden, ze zijn nog hier en daar te vinden met weinig Km.

                          Of koop gewoon een Dacia of iets dergelijks, dan ben je nog beter af, ik begrijp niet goed waar het probleem ligt, bij mij is het enige probleem tegenover vroeger, dat ik er zelf nog moeilijk kan aan werken, maar dat de auto's van vroeger beter waren, daar ben ik het niet mee eens.
                          Als ik vroeger 1.000 Km ver reed, was ik versleten als ik daar aankwam, als ik nu (30 jaar later en niet te onderschatten ook 30 jaar ouder) 1.000 Km. ver rijd, dan kom ik een stuk frisser uit mijn wagen, en dat voor een groot stuk dankzij het comfort die wagens van tegenwoordig bieden, airco, goed zitcomfort, niet veel lawaai, optimale vering, servo stuur, alles met tiptoetsbediening, cruisse control, automatische lichten en ruitewissers, GPS, Wifi telefoonverbinding en noem maar op, dat maakt dat reizen tegenwoordig een stuk gemakkelijker en op een méér ontspannen manier kan gebeuren, ondanks het vele verkeer.

                          Stel je eens voor zeg, dat je dertig jaar zou kunnen terugkeren, en dat als enige met je huidige wagen, wedden dat je bekijks zou hebben.
                          Last edited by Guest42; 17 april 2012, 09:22.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Additieven

                            Vroeger een auto met 100.000km was inderdaad een uitzondering.
                            Dat we eerder de olie moesten verversen klopt. Wel niet vergeten dat men toen enkel over minerale olie beschikte terwijl nu in de meeste auto's half of volledig synthetische olie wordt gebruikt. Vergelijk eens even de kostprijs per liter. En je mag de prijzen van nu nemen.
                            Toch prefereer ik ook wel de moderne auto's tegenover die van vroeger.
                            Het enige dat vroeger beter was, is dat ik toen nog jong was en zo sterk als een klein paardje.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment


                            • #15
                              Re: Additieven

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Toch prefereer ik ook wel de moderne auto's tegenover die van vroeger.
                              Te bezien over hoeveel vroeger we praten,
                              maar als snotneus (25jaar) verkies ik oudere auto's...

                              rij-ervaring zoals de volvo 240 uit 1986, of de starlet uit 1992 of de volvo 164...
                              heb ik al lang niet meer gehad,
                              (alhoewel de MB 220 uit 99 mij ook wel een glimlach op het gezicht brengt )

                              over de additieven kan ik bijzonder weinig vertellen,
                              enkel:
                              bij sommige MB's worden de egr/kleppen gewoon 'afgesloten' had ik ergens gelezen,
                              (zou niet bij elke type/merk kunnen, vanwege elektronische controles).
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment

                              Working...
                              X