Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Additieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Additieven

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    In tegenstelling tot PaulM, ben ik het hier met een paar dingen niet helemaal mee eens.

    Je wil toch niet terug naar dat onding van een caburator, en een delcokap met een bobijn.

    Een paar getallen, de auto van mijn ouders Ford Taunus bj. 1970 1300cc, verbruik 11 l/100Km
    Mijn BMW 2002 TI Touring verbruik 12 à 13 L/100Km
    Mijn Peugeot 505 2300cc diesel zo leeg als een pad, verbruik 11 L/100Km
    Mijn huidige Mercedes 2147cc 167 Pk din verbruik 6,5L/100Km 90.000 Km en nog geen sleutel opgestaan.
    Het is allemaal nog niet zo lang geleden dat een auto met 100.000 Km als een wonder was, bij Datsun kwam er zelfs een sticker op te hangen als je die barierre doorbrak,
    nu ga je op 100.000 Km voor de vierde keer op onderhoud. , en komen de mensen klagen dat er op 180.000Km wat vuil in een klep komt te zitten.
    Vroeger om de 2.500 Km op onderhoud was ook normaal, nu is dat nog om de 25.000 Km, en laat ons dan nog maar zwijgen over al de rest, zoals olieverlies, kapotte koppakkingen à 30.000 Km, thermostaten die niet openden, bijspannen culasse om de x aantal Km, Kleppen regelen, versleten tuimelaars, ongelijkmatig verslijten van banden, bruterende koppelingen, problemen mer startermotoren, slecht starten bij vochtig weer, remproblemen, krakende versnellingsbakken, kapotte of lekkende schokdempers, wielagers, trommelremmen die ieder jaar moesten gereinigd voor de keuring enz.
    En dan gaan we maar niet beginnen over carosserieproblemen, als je een nieuwe franse wagen kocht, en je had pech dat er een hond zijn poot ophefte, dan was er s'anderendaags een gat in geroest.

    25 jaar geleden, mijn kozijn reed met een acht jaar oude Peugeot, nooit geen ongeval mee gehad, rijdt in een put, een bonk, en één van zijn voorste schokdempers steekt dwars door de carosserie, zijn dat die goede oude wagens....
    Jij weet evengoed als ik, dat dat alles tegenwoordig stukken verbeterd is, maar de mensen onthouden alleen maar de goede dingen in het leven, gelukkig maar.

    Vergelijk een auto van vroeger eens met de huidige wagens qua wegligging, Bv. een noodstop maken à 120Km/h op nat wegdek met een wagen van dertig jaar geleden tegenover de huidige wagens, als we eerlijk willen zijn, toch allemaal niet meer te vergelijken.

    Nu, als je daarmee tevreden bent, ga dan op zoek naar zo eentje van 30 jaar geleden, ze zijn nog hier en daar te vinden met weinig Km.

    Of koop gewoon een Dacia of iets dergelijks, dan ben je nog beter af, ik begrijp niet goed waar het probleem ligt, bij mij is het enige probleem tegenover vroeger, dat ik er zelf nog moeilijk kan aan werken, maar dat de auto's van vroeger beter waren, daar ben ik het niet mee eens.
    Als ik vroeger 1.000 Km ver reed, was ik versleten als ik daar aankwam, als ik nu (30 jaar later en niet te onderschatten ook 30 jaar ouder) 1.000 Km. ver rijd, dan kom ik een stuk frisser uit mijn wagen, en dat voor een groot stuk dankzij het comfort die wagens van tegenwoordig bieden, airco, goed zitcomfort, niet veel lawaai, optimale vering, servo stuur, alles met tiptoetsbediening, cruisse control, automatische lichten en ruitewissers, GPS, Wifi telefoonverbinding en noem maar op, dat maakt dat reizen tegenwoordig een stuk gemakkelijker en op een méér ontspannen manier kan gebeuren, ondanks het vele verkeer.

    Stel je eens voor zeg, dat je dertig jaar zou kunnen terugkeren, en dat als enige met je huidige wagen, wedden dat je bekijks zou hebben.
    Ik had het over die milieu-vriendelijke maatregelen. Niet over een airco, het comfort van de huidige wagens of kwaliteit van een verflaag. Dat antiroest, ligt trouwens meer aan de gegalvaniseerde plaat die nu gebruikt wordt, dan aan de betere kwaliteit van lak (die door de huidige waterbasis ook niet altijd super is : ook een milieuoverweging (of wat dacht je)).
    Ook bij wagens die 30 jaar geleden nieuw waren, zaten er die vlotjes boven de 500.000 km. geraakten...
    Denk niet die taxi-rijders met een mercedes e-klasse stopten aan 100.000 .

    Die katalysatoren en roetfilter zorgt ook voor meer tegendruk in de uitlaat : neem die weg, en je hebt meer vermogen en een nog lager verbruik. Alleen heb je dan uiteraard meer schadelijke uitlaatgassen... En de nieuwe diesels mogen binnenkort nog een katalysator (NOx) meer verwachten...
    En die EGR-klep lijkt me toch ook niet zo subliem voor de betrouwbaarheid...

    Dat nieuwe wagens inderdaad stukken comfortabeler en veiliger zijn, staat buiten kijf. Maar die oplossingen op milieuvlak zorgen toch regelmatig voor gefronste wenkbrauwen bij mij...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #17
      Re: Additieven

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Te bezien over hoeveel vroeger we praten,
      maar als snotneus (25jaar) verkies ik oudere auto's...

      rij-ervaring zoals de volvo 240 uit 1986, of de starlet uit 1992 of de volvo 164...
      heb ik al lang niet meer gehad,
      (alhoewel de MB 220 uit 99 mij ook wel een glimlach op het gezicht brengt )

      over de additieven kan ik bijzonder weinig vertellen,
      enkel:
      bij sommige MB's worden de egr/kleppen gewoon 'afgesloten' had ik ergens gelezen,
      (zou niet bij elke type/merk kunnen, vanwege elektronische controles).
      Bij de nieuwere VW's en audi's mag je dat inderdaad vergeten...
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #18
        Re: Additieven

        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Vroeger een auto met 100.000km was inderdaad een uitzondering.
        Dat we eerder de olie moesten verversen klopt. Wel niet vergeten dat men toen enkel over minerale olie beschikte terwijl nu in de meeste auto's half of volledig synthetische olie wordt gebruikt. Vergelijk eens even de kostprijs per liter. En je mag de prijzen van nu nemen.
        Toch prefereer ik ook wel de moderne auto's tegenover die van vroeger.
        Het enige dat vroeger beter was, is dat ik toen nog jong was en zo sterk als een klein paardje.
        Als je vroeger een auto met 100.000 Km had, dan was deze ongeveer 30 keer op onderhoud geweest, totaal kostenplaatje aan huidige prijzen, pakweg 3.000€

        Een van tegenwoordig is een vijftal keer op onderhoud geweest, en ik ben er zeker van, dat het totale kostenplaatje hier toch een stuk lager ligt, ondanks dure volsynthetische olie, pollenfilter enz. totaalkost, ongeveer 1.500€

        En dat voor normaal wagenonderhoud, banden en remmen niet inbegrepen, want dat is te sterk afhankelijk van het gebruik.

        Comment


        • #19
          Re: Additieven

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Als je vroeger een auto met 100.000 Km had, dan was deze ongeveer 30 keer op onderhoud geweest, totaal kostenplaatje aan huidige prijzen, pakweg 3.000€

          Een van tegenwoordig is een vijftal keer op onderhoud geweest, en ik ben er zeker van, dat het totale kostenplaatje hier toch een stuk lager ligt, ondanks dure volsynthetische olie, pollenfilter enz. totaalkost, ongeveer 1.500€

          En dat voor normaal wagenonderhoud, banden en remmen niet inbegrepen, want dat is te sterk afhankelijk van het gebruik.

          maar door de extraatjes die we hebben klopt jouw plaatje al niet meer?
          (hoe meer een auto heeft, hoe meer stuk kan, dus hoe meer er tijdens een onderhoud zal moeten gefixed worden? )

          als ik tel wat ik aan mijn clio heb moeten uitgeven de laatste 3 jaar...
          dan kom ik bijna op het dubbele van 1500 uit hoor...
          en dat is dan op 80.000km...

          of reken je hier onderhoud puur op : olie verversen, remmen ed?
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #20
            Re: Additieven

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            In tegenstelling tot PaulM, ben ik het hier met een paar dingen niet helemaal mee eens.

            Je wil toch niet terug naar dat onding van een caburator, en een delcokap met een bobijn.

            Een paar getallen, de auto van mijn ouders Ford Taunus bj. 1970 1300cc, verbruik 11 l/100Km
            Mijn BMW 2002 TI Touring verbruik 12 à 13 L/100Km
            Mijn Peugeot 505 2300cc diesel zo leeg als een pad, verbruik 11 L/100Km
            Mijn huidige Mercedes 2147cc 167 Pk din verbruik 6,5L/100Km 90.000 Km en nog geen sleutel opgestaan.
            Het is allemaal nog niet zo lang geleden dat een auto met 100.000 Km als een wonder was, bij Datsun kwam er zelfs een sticker op te hangen als je die barierre doorbrak,
            nu ga je op 100.000 Km voor de vierde keer op onderhoud. , en komen de mensen klagen dat er op 180.000Km wat vuil in een klep komt te zitten.
            Vroeger om de 2.500 Km op onderhoud was ook normaal, nu is dat nog om de 25.000 Km, en laat ons dan nog maar zwijgen over al de rest, zoals olieverlies, kapotte koppakkingen à 30.000 Km, thermostaten die niet openden, bijspannen culasse om de x aantal Km, Kleppen regelen, versleten tuimelaars, ongelijkmatig verslijten van banden, bruterende koppelingen, problemen mer startermotoren, slecht starten bij vochtig weer, remproblemen, krakende versnellingsbakken, kapotte of lekkende schokdempers, wielagers, trommelremmen die ieder jaar moesten gereinigd voor de keuring enz.
            En dan gaan we maar niet beginnen over carosserieproblemen, als je een nieuwe franse wagen kocht, en je had pech dat er een hond zijn poot ophefte, dan was er s'anderendaags een gat in geroest.

            25 jaar geleden, mijn kozijn reed met een acht jaar oude Peugeot, nooit geen ongeval mee gehad, rijdt in een put, een bonk, en één van zijn voorste schokdempers steekt dwars door de carosserie, zijn dat die goede oude wagens....
            Jij weet evengoed als ik, dat dat alles tegenwoordig stukken verbeterd is, maar de mensen onthouden alleen maar de goede dingen in het leven, gelukkig maar.

            Vergelijk een auto van vroeger eens met de huidige wagens qua wegligging, Bv. een noodstop maken à 120Km/h op nat wegdek met een wagen van dertig jaar geleden tegenover de huidige wagens, als we eerlijk willen zijn, toch allemaal niet meer te vergelijken.

            Nu, als je daarmee tevreden bent, ga dan op zoek naar zo eentje van 30 jaar geleden, ze zijn nog hier en daar te vinden met weinig Km.

            Of koop gewoon een Dacia of iets dergelijks, dan ben je nog beter af, ik begrijp niet goed waar het probleem ligt, bij mij is het enige probleem tegenover vroeger, dat ik er zelf nog moeilijk kan aan werken, maar dat de auto's van vroeger beter waren, daar ben ik het niet mee eens.
            Als ik vroeger 1.000 Km ver reed, was ik versleten als ik daar aankwam, als ik nu (30 jaar later en niet te onderschatten ook 30 jaar ouder) 1.000 Km. ver rijd, dan kom ik een stuk frisser uit mijn wagen, en dat voor een groot stuk dankzij het comfort die wagens van tegenwoordig bieden, airco, goed zitcomfort, niet veel lawaai, optimale vering, servo stuur, alles met tiptoetsbediening, cruisse control, automatische lichten en ruitewissers, GPS, Wifi telefoonverbinding en noem maar op, dat maakt dat reizen tegenwoordig een stuk gemakkelijker en op een méér ontspannen manier kan gebeuren, ondanks het vele verkeer.

            Stel je eens voor zeg, dat je dertig jaar zou kunnen terugkeren, en dat als enige met je huidige wagen, wedden dat je bekijks zou hebben.
            Daar gaan we weer... die 100.000 km, daar werd vroeger lang over gedaan. hoe oud zou die A3 zijn met zijn 180.000 km? Dat was vroeger enkel voor zakenmensen / vertegenwoordigers met die Mercedes of BMW. Trouwens, we zijn vertrokken avn de onverslijtbare Minerva die failliet ging en we zitten nu in een bewuste verslijteconomie. Die wagens zijn allemaal zo super voor waanzinnige kilometeraantallen, maar ze gaan allemaal de export op tegen dat ze 10 jaar zijn. Hoeveel auto's van 20 jaar bollen er hier rond? Weinig omwille van taksen en verbruik ga je dan zeggen, Ja, een 524TD (als de turbo al geen drie keer naar de kl... is gegaan) of een 230CE, of een Opel Commodore 2300cc... maar een Kever, Kadett of ander gewoon autootje verbruikte mits onderhouden gewoon 8 liter of zo (zie quote hieronder).
            Wat me bij een andere mythe brengt: ja, je kan 167 PK uit je bak halen, maar dat doe je maar even dan. Moest je 't altijd doen, dan zou je daarvoor ook die paardjes moeten eten geven. En voor zover ik weet is de energie van een litertje brandstof nog steeds beperkt tot net geen 10kWh voor benzine en een klets meer voor diesel. Wat de boel zuiniger maakt, zijn de niet-gemiddelden. En de finetuning van luchtweerstand (Cx), Rolweerstand (ecorubber), Efficiëntie (ook begrensd). En nog een invloed: al dan niet veel optrekken en hoge toeren jagen (ecodriving).
            Praktisch gezien goochelen de automerken met optimale waarde. En die zijn irl nauwelijks te evenaren. Mijn nieuwe Kangoo bvb. is benadeeld door zijn luchtweerstand, wat maakt dat bij tragere vlotte ritten ('s avonds na 22 uur tegen 90 - 100 langs Ring Antwerpen, en stukje snelweg plus 70 langs secundaire wegen) het verbruik lager ligt dan die norm. Zodra ik dagdienst heb en file mag doen, zit ik 10-12% boven mijn gemiddeld verbruik, en als ik naar de Ardennen rijd en terug en op de snelweg 120 km/u aanhoud (voor zoveel dat lukt), zit ik zelfs 15 - 20% boven die norm. En dat geldt voor elke auto. Mijn vaders Renault 18 2068cc Turbodiesel verbruikte destijds ook al 6,5 - 6,7 liter diesel WERKELIJK VERBRUIK.

            De gemiddelde fossiele auto rijdt dus per rit 13.5 km ver, aan een gemiddelde snelheid van 30 km/u, met 1.37 passagier aan boord. Bij dit feitelijke 'gemengd gebruik' verbruikt een doorsnee auto gemiddeld 80 kWh, of 8 Liter benzine, per 100 km (bron) tank-to-wheel.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #21
              Re: Additieven

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Stel je eens voor zeg, dat je dertig jaar zou kunnen terugkeren, en dat als enige met je huidige wagen, wedden dat je bekijks zou hebben.
              Vooral als je met panne zou komen te staan ... je kan er zelf niets aan doen en niemand kan je helpen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Additieven

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                als ik tel wat ik aan mijn clio heb moeten uitgeven de laatste 3 jaar...
                dan kom ik bijna op het dubbele van 1500 uit hoor...
                en dat is dan op 80.000km...
                We hadden het over auto's, niet over Renault.
                Ooit een Renault gehad ... zelfs 30 jaar geleden waren dat die het meeste in panne vielen en waar veel kosten aan waren.
                Mensen genoeg die ik ken met een Renault ... ze klagen allemaal dat ze hoge kosten hebben, ook nu nog.
                En hoe het komt weet ik niet maar als je een Renault garage binnen gaat weet je bijna zeker dat je gaat bedrogen worden ... misschien te grof om te veralgemenen maar de meeste zijn wel zo.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Additieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  We hadden het over auto's, niet over Renault.
                  Ooit een Renault gehad ... zelfs 30 jaar geleden waren dat die het meeste in panne vielen en waar veel kosten aan waren.
                  Mensen genoeg die ik ken met een Renault ... ze klagen allemaal dat ze hoge kosten hebben, ook nu nog.
                  En hoe het komt weet ik niet maar als je een Renault garage binnen gaat weet je bijna zeker dat je gaat bedrogen worden ... misschien te grof om te veralgemenen maar de meeste zijn wel zo.
                  Da's wel objectief ook. Heb met mijne vorige occasie Kangoo maar één probleem gehad en dat was met de gordelbevestigers op de achterbank (te veel zand en kruimels e.d. erin). Oh ja... en dat startsysteem dat gereset moest worden. Qua roest zat er op 't laatste een beetje onder die smalle overlap van de uitklapraampjes. Nieuwe heeft ander systeem centrale vergrendeling en de overlap van de raampjes is veel groter.
                  BEn ook elders gaan kijken en vegelijken qua prijzen, uitrusting,... en in dat soort autootjes was de Kangoo niet te kloppen. Kosten en prul... da's nog te vroeg, maar ben er redelijk gerust in.
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Additieven

                    Eigenlijk denk ik dat Renault nog het beste Franse merk is. Ik heb pakken minder vertrouwen in de produkten van de PSA-groep...
                    Nissan zag blijkbaar ook geen graten in Renault, en Mercedes de laatste tijd ook niet. Renault zal blijkbaar zelfs motoren bouwen voor Mercedes (en zelfs een type van de Smart bouwen).
                    Mijn vader rijdt met een Modus. Niet volledig probleemloos, maar ik denk dat het meer te maken heeft met zijn eigenaardige manier van autorijden, dan met de auto zelf...
                    Hij doet de eco-driving methodes alle eer aan, maar dan op een extreme manier : hij zit in 5e aan 45 km./h (en dat met een 1.2 16V...). Dan staat hij verbaast dat er problemen zijn met de lambsa-sonde en ontsteking (vervuilde bougies en aanverwanten).

                    K'zou iemand die ooit zijn wagen als occasie wil kopen, aanraden een andere te nemen .

                    Andere personen die ik ken met een renault zijn daar toch tevreden van. Op het werk ook een Renault kangoo en een Citröën jumper bestelwagen. Je mag 2x raden met welke we al problemen gehad hebben...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #25
                      Re: Additieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                      maar door de extraatjes die we hebben klopt jouw plaatje al niet meer?
                      (hoe meer een auto heeft, hoe meer stuk kan, dus hoe meer er tijdens een onderhoud zal moeten gefixed worden? )

                      als ik tel wat ik aan mijn clio heb moeten uitgeven de laatste 3 jaar...
                      dan kom ik bijna op het dubbele van 1500 uit hoor...
                      en dat is dan op 80.000km...

                      of reken je hier onderhoud puur op : olie verversen, remmen ed?
                      Mijn Mercedes is dikke vier jaar oud, heeft 90.000 Km en heeft totnutoe exact 938 € gekost aan onderhoud, en dat met één groot uitgebreid onderhoud à 75.000 Km waarin zat, motorolie, nieuwe olie versnellingsbak en differentieel, nieuwe remolie, oliefilters, brandsoffilter, pollenfilter en luchtfilter, exclusief vier nieuwe banden verleden jaar, anders nog nooit één euro kosten aan gehad, en nog steeds dezelfde remblokken, die op zicht nog steeds méér dan 5mm rembeslag hebben.

                      De gemiddelde fossiele auto rijdt dus per rit 13.5 km ver, aan een gemiddelde snelheid van 30 km/u, met 1.37 passagier aan boord. Bij dit feitelijke 'gemengd gebruik' verbruikt een doorsnee auto gemiddeld 80 kWh, of 8 Liter benzine, per 100 km (bron) tank-to-wheel.
                      Hier op 90.000 Km volgens de computer van de auto een gemiddeld verbruik van 6,2 L/100 Km, wat in realiteit 6.6 L/Km is, en dat voor een 2.147cc.
                      Last edited by Guest42; 17 april 2012, 19:34.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Additieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Mijn Mercedes is dikke vier jaar oud, heeft 90.000 Km en heeft totnutoe exact 938 € gekost aan onderhoud, en dat met één groot uitgebreid onderhoud à 75.000 Km waarin zat, motorolie, nieuwe olie versnellingsbak en differentieel, nieuwe remolie, oliefilters, brandsoffilter, pollenfilter en luchtfilter, exclusief vier nieuwe banden verleden jaar, anders nog nooit één euro kosten aan gehad, en nog steeds dezelfde remblokken, die op zicht nog steeds méér dan 5mm rembeslag hebben.



                        Hier op 90.000 Km volgens de computer van de auto een gemiddeld verbruik van 6,2 L/100 Km, wat in realiteit 6.6 L/Km is, en dat voor een 2.147cc.
                        Zo'n prestatie is dat nu toch ook weet niet : de mijne is 6 jaar oud, heeft maar een 81.000 km. en daar heeft ook nog geen sleutel op gestaan, behalve voor normaal onderhoud en het vervangen van de voorbanden...
                        En hij kost ongeveer de helft van de uwe .
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #27
                          Re: Additieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Mijn Mercedes is dikke vier jaar oud, heeft 90.000 Km en heeft totnutoe exact 938 € gekost aan onderhoud, en dat met één groot uitgebreid onderhoud à 75.000 Km waarin zat, motorolie, nieuwe olie versnellingsbak en differentieel, nieuwe remolie, oliefilters, brandsoffilter, pollenfilter en luchtfilter, exclusief vier nieuwe banden verleden jaar, anders nog nooit één euro kosten aan gehad, en nog steeds dezelfde remblokken, die op zicht nog steeds méér dan 5mm rembeslag hebben.



                          Hier op 90.000 Km volgens de computer van de auto een gemiddeld verbruik van 6,2 L/100 Km, wat in realiteit 6.6 L/Km is, en dat voor een 2.147cc.
                          Ik ben wat kort door de bocht gegaan,
                          de clio is ondertussen wel al 9 jaar oud,
                          heb hem 3-4 jaar in bezit:

                          distributieriem is tand versprongen,
                          waterpomp scheef gezakt en versleten,
                          regeleenheid (of rekeneenheid?) airbag stuk,
                          water (tot 2cm) in de wagen,
                          nog wat zooiderij erbij
                          (past op, ondanks die kosten: dat bakske rijdt perfect he, echt perfect )

                          theeft al veel in mijne kop gespeeld die te verkopen,
                          en puur op mijne moto te gaan

                          (maar dit allemaal heeft al helemaal niks meer te maken met originele vraag)...
                          waarvoor mijn excuses...
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Additieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Zo'n prestatie is dat nu toch ook weet niet : de mijne is 6 jaar oud, heeft maar een 81.000 km. en daar heeft ook nog geen sleutel op gestaan, behalve voor normaal onderhoud en het vervangen van de voorbanden...
                            En hij kost ongeveer de helft van de uwe .
                            Mijn Reactie was wel op deze van Koeno hé Polleke, en ik vind dat helemaal geen prestatie, maar normaal, zeker doordat ik 20 jaar met Subaru gereden heb zonder kosten.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno
                            maar door de extraatjes die we hebben klopt jouw plaatje al niet meer?
                            (hoe meer een auto heeft, hoe meer stuk kan, dus hoe meer er tijdens een onderhoud zal moeten gefixed worden? )

                            Als ik tel wat ik aan mijn clio heb moeten uitgeven de laatste 3 jaar...
                            dan kom ik bijna op het dubbele van 1500 uit hoor...
                            en dat is dan op 80.000km...

                            of reken je hier onderhoud puur op : olie verversen, remmen ed?
                            Om bij het onderwerp te blijven, een EGR klep reinigen is helemaal niet zo een moeilijk karwei, kost nieuw voor een VW ongeveer 100 €, en in ruil ongeveer 35 €, dus kan daar niet zoveel werk aan zijn hé, anders kunnen ze zeker geen ruil verkopen voor deze prijs, wat ik mij dan wel afvraag, is waarom de garagist deze niet meteen zelf reinigd tijdens de reparatie, waarschijnlijk hebben ze daarvoor iemand die deze komt ophalen, zelfde als bij alternator enz. een uurtje in de wasmachiene, mischien smeren en testen en klaar.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Additieven

                              Heb vroeger ook nog met de Subaru van mijn vader gereden. Wel een versie zonder 4x4: heb er mee leren autorijden.
                              Het ding was wel veel te klein (zat met mijn hoofd tegen het dak), en de boxermotor zoop gewoon (vlotjes 10 l. voor een 1.3 benzine en dan moest je braaf rijden). En de choke was ingedrukt ...

                              Maar dat motortje was inderdaad niet stuk te krijgen (net als de rest van het wagentje).
                              Was er zo eentje : link.

                              Hun huidige diesel boxer zou wel een zuinig ding zijn, maar daar nog niet mee gereden.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #30
                                Re: Additieven

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Heb vroeger ook nog met de Subaru van mijn vader gereden. Wel een versie zonder 4x4: heb er mee leren autorijden.
                                Het ding was wel veel te klein (zat met mijn hoofd tegen het dak), en de boxermotor zoop gewoon (vlotjes 10 l. voor een 1.3 benzine en dan moest je braaf rijden). En de choke was ingedrukt ...

                                Maar dat motortje was inderdaad niet stuk te krijgen (net als de rest van het wagentje).
                                Was er zo eentje : link.

                                Hun huidige diesel boxer zou wel een zuinig ding zijn, maar daar nog niet mee gereden.
                                Ik heb wel reeds met die diesel gereden (forester), fantastische wagen qua koppel en rijprestaties, maar als je wat opties wil, zit je ook snel boven de 40.000 €.

                                Comment

                                Working...
                                X