Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Ken wel iemand die met een C5 tourer diesel rijdt : is ene full option uitgerust. Hij is allesbehalve tevreden over de betrouwbaarheid (voornamelijk van de elektronica). Het ding heeft al veel te veel de garage gezien.
    Ook de gemotoriseerde koffer is een ramp : als de motor niet draait, kan het ding noch open noch dicht...

Diesels zijn inderdaad bedoeld voor zij die langere ritten doen (of toch tenminste hun motor warm krijgen). De mijne doet wel tamelijk veel korte ritten (maar heeft ook nog geen roetfilter (euro 4)). Heb er nog geen problemen mee gehad (noch met de turbo, noch met de EGR-klep). Het ding heeft nu een goeie 81000 km. op 6 jaar. (is wel een VW Golf). De kans dat mijn volgende een diesel wordt is wel behoorlijk klein.
    Klopt niet helemaal, je hebt na het afzetten van de motor nog een bepaalde 'autonomie', een periode waarbinnen je de kofferklep perfect electronisch kan blijven bedienen. Je kan bovendien ook gewoon handmatig de kofferklep openen/sluiten indien het niet lukt met de afstandsbediening.
    D7000 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luad Bekijk bericht
      Klopt niet helemaal, je hebt na het afzetten van de motor nog een bepaalde 'autonomie', een periode waarbinnen je de kofferklep perfect electronisch kan blijven bedienen. Je kan bovendien ook gewoon handmatig de kofferklep openen/sluiten indien het niet lukt met de afstandsbediening.
      Je mag 2x raden waaraan oa elektrische problemen waren... Wat is het nut van een gemotoriseerde bediening, als je het uiteindelijke toch handmatig moet doen ?
      Vreemd genoeg lukte het wel met een draaiende motor. Het leek net alsof de batterij niet sterk genoeg was, om dat motortje te voeden bij uitgeschakelde motor.
      Groeten,

Polleke

Comment

Ook hier een tevreden Citroënrijder, heb 9 jaar met een C5 Berline gereden en ben nu sedert 4 maand overgestapt naar een C5 Tourer. Naast de gewone onderhoudskosten nooit grote problemen gehad, ook niet met de electronica.

Van thuis uit reden we ook met Citroën, mijn vader heeft met de CX, de BX en 2x XM gereden en ook daar nooit serieuze troubles gehad (neen, ik word niet gesponsord door Citroën )

En met alle respect, alle merken hebben wel kuren, Mercedes heeft ook lange tijd met electronicaproblemen gekampt en die wagens zijn nu niet bepaald goedkoop te noemen he...
        Van die 23 jaar heb ik ook 21 jaar tevreden gereden Alleen bij de twee laatste wagens was het derde jaar er teveel aan... en telkens net buiten garantie

De druppel die bij mij de emmer deed overlopen was toen ik voor de tweede(!) keer mijn reservewiel verloor tijdens het rijden 200 meter na de afrit van de autostrade aan 60 per uur... niet echt leuk! Maar 5 minuten vroeger en 't was misschien een kleine ramp geweest op de autostrade...

Mijn schoonmoeder heeft na 15 jaar Renault op mijn aanraden een Berlingo gekocht... 3 maanden na het verstrijken van de garantie draait de motor vierkant. Verdict: turbo naar de knoppen. Een filtertje is losgeraakt en is in de turbo terecht gekomen... voor plusminus 2500 komt dat in orde mevrouw. Ja... maar nu rammelt er iets in de motor en men heeft geen idee wat het is...

Het ergste vind ik is dat ik na 23 jaar klant niet eens een antwoord gekregen heb op een 'klachtenbrief' (en mail). Maar na enkele maanden wel een uitnodiging om een nieuw model te komen bekijken
        Jean Pierre.

Comment

Ik heb 8 jaar Citroen C5 van de eerste generatie gereden (2.0HDI, 110PK). Verkocht met 170.000 op de teller. GEEN motorische problemen gehad. Wat ik mij herinner is 2x buitentemperatuurmeter kapot en en een kachel probleem. Een van de betere wagens die ik gereden heb (samen met Toyota). Gebruik was woon-werkverkeer (enkel 25 km) en verder normale uitstap- en reiskilometers (5000/jaar)
          Last edited by alain db; 2 april 2012, 19:47.
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Moelijk hé.

Reken toch ondanks alles wat garagehouders je wijsmaken, dat een diesel aan de huidige brandstofprijzen tussen 25 en 30% goedkoper rijdt dan een benzine, gemiddeld verbuik diesel zal ongeveer rond de 6,5 liter liggen, bij benzine en hetzelfde rijgedrag zal dat rond de 8,5 liter liggen.

Er is ook een zeer groot merkgebonden verschil aangaande het vervuilen van een roetfilter, hoe dat bij Citroen zit weet ik niet, hier reeds 90.000 Km met nogthans veel korte stukken, en het is heel uitzonderlijk dat mijn wagen de roetpartikelfilter gaat regenereren, bij mijn weten is dat proces nog maar drie keer opgestart.

Ik denk dat het hele verhaal over die roetfilterproblemen flink is overroepen, ik heb een goede vriend magazijnier bij Mercedes Vereenooghe, een paar maanden geleden hadden wij het daar ook eens over, en hij heeft maar weet van een drietal vervangen roetfilters op toch een paar duizend wagens met roetfilter.

Ik heb zo een beetje het gevoel, als je gaat googelen op roetfilterproblemen, dat er effectief méér firma's zijn die preventief roetfilters reinigen aanraden, dan er eigenlijk mensen zijn die echt hun roetfilter moeten vervangen, hetzelfde verhaal deed jaren terug de ronde bij het opkomen van de katalysator op benzinemotoren, dat ding koste een bom geld, en zou maar een levenduur hebben van 40.000 Km.

Natuurlijk zijn er mensen die problemen krijgen met een roetfilter, maar de reden is dan over het algemeen een zéér extreem korte kilometergebruik van de wagen, zoals bv. verplegers aan huis, met telkens en de ganse dag door stukjes van twee Km.
            Of het kan ook liggen aan een defect in het motormanagement, een slechte injector of iets dergelijks, als hierdoor tijdelijk zeer veel roet ontwikkeld wordt, kan dat filter dat ook niet aan, maar ik ken veel mensen die met een diesel met roetfilter reeds veel kilometer op de teller hebben, en ik ken er totnogtoe persoonlijk maar één die problemen had met haar roetfilter (een logopediste aan huis rijdende met een renault koleos)

Tel zelf maar eens na hoeveel mensen je kent, met een diesel met roetfilter, en hoeveel er daar problemen mee hebben.

Tot op heden zijn er in mijn directe omgeving maar enkele nieuwe auto's (enkele maanden oud) die met een roetpartikelfilter rijden.
            Tot op heden nog geen problemen met gehad, maar dit is nog wat vroeg om daar al over te oordelen.

Zowel benzine als diesel is iets.
            Het nadeel van diesel om wille van kleine afstanden en roetpartikelfilter.
            Het voordeel van diesel is toch wel het verbruik.

Voordeel benzine is beter voor korte afstanden, maar nadelig is het verbruik.

Tja, wat kiest men dan
            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht

Mijn vriendin rijdt een peugeot 206 1.6 hdi (dezelfde motor) en heeft door bijna alleen maar korte afstanden te rijden kortgeleden problemen gehad met de katalysator / roetfilter. Motor wilde niet meer op toeren komen. Volgens de garage (geen dealer dus een pak goedkoper) efkes goed door laten blazen tot er een pak zwarte rook uit komt. Jezelf aanwennen om hem af en toe (1 keer per week) een paar kilometer fllink wat toeren te laten maken en dan heb je geen problemen. Hebben we gedaan en inderdaad geen problemen meer gehad. Probleem gratis opgelost.

Succes.

Groeten, Bert
              Mijn moeder rijdt ook met een opel astra diesel, nog zonder partikelfilter.
              Toen ze zelf nog naar de keuring ging met haar auto, was het altijd miserie.
              Te hoge waarden van uitstoot. (altijd kleine afstanden en tegen trage snelheid)

De laatste tijd ga ik met haar auto naar de keuring, en op weg naar de keuring goed gas geven.
              Tot nu geen problemen niet meer.

Heb geen idee of dit ook werkt met een partikelfilter.
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20

Comment

Ook hier een tevreden Citroënrijder, heb 9 jaar met een C5 Berline gereden en ben nu sedert 4 maand overgestapt naar een C5 Tourer. Naast de gewone onderhoudskosten nooit grote problemen gehad, ook niet met de electronica.

Van thuis uit reden we ook met Citroën, mijn vader heeft met de CX, de BX en 2x XM gereden en ook daar nooit serieuze troubles gehad (neen, ik word niet gesponsord door Citroën )

En met alle respect, alle merken hebben wel kuren, Mercedes heeft ook lange tijd met electronicaproblemen gekampt en die wagens zijn nu niet bepaald goedkoop te noemen he...
                Ivm problemen met auto's : ik denk dat er bij elk merk wel eens een probleem kan zijn.

Hiermee denk ik dat een goede garage (veel kennis) nog steeds veel problemen kan verminderen, oplossen of zorgen dat bepaalde fouten zich niet voordoen.

Weet er iemand een goede citroen garage omgeving zelzate - gent - lokeren??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                  Ivm problemen met auto's : ik denk dat er bij elk merk wel eens een probleem kan zijn.

Hiermee denk ik dat een goede garage (veel kennis) nog steeds veel problemen kan verminderen, oplossen of zorgen dat bepaalde fouten zich niet voordoen.

Weet er iemand een goede citroen garage omgeving zelzate - gent - lokeren??
                  Mijn beste ervaringen had ik bij garage Raman in Destelbergen...
                  Jean Pierre.

Comment

Belangrijk detail: de benzinevariant rijdt lekker, maar krijg je later amper verkocht !!! Geen kat die geinteresseerd is in een tweedehandse benzine. Ik spreek uit ervaring. Ik had een Galaxy 2.0i. Een schitterende wagen, maar op de 2de handsmarkt was er enkel belangstelling voor de dieselvariant.
                    Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                      Belangrijk detail: de benzinevariant rijdt lekker, maar krijg je later amper verkocht !!! Geen kat die geinteresseerd is in een tweedehandse benzine. Ik spreek uit ervaring. Ik had een Galaxy 2.0i. Een schitterende wagen, maar op de 2de handsmarkt was er enkel belangstelling voor de dieselvariant.
                      Ik denk dat onze Belgische voorkeur voor diesel, zeker voor kleinere wagens, er zal op achteruitgaan (gelukkig ???). Het prijsverschil tussen diesel en benzinebrandstof is al fel afgenomen, en eigenlijk zou diesel ongeveer 13% duurder moeten worden dan benzine (gewoon omdat 1 l. diesel 13% meer energie kan leveren dan 1 l. benzine).
                      Het rendement van een dieselmotor is bij goeie omstandigheden inderdaad beter, maar de verschillen in verbruik in l/100 km. uitgedrukt zijn eigenlijk niet correct om dat verschil in rendement duidelijk te maken.
                      Daarnaast komt binnenkort de euro 6 norm eraan, en dan zal het prijsverschil tussen een diesel en benzinemotor nog meer stijgen dan nu het geval is (door de bijkomende verplichte NOx katalysator voor diesel). Er zijn trouwens steeds meer merken die geen diesels meer uitbrengen op kleinere wagens.

Maar ergens kan ik wel begrijpen dat een 2.0i niet echt goed in de markt ligt. De toekomst ligt in steeds kleinere cilinderinhouden (zoals die nieuwe 1.0 l. van ford, of de 1.2 en 1.4 TSI's van VW) uiteraard uitgerust met turbo's, en quasi dieselkarakteristieken.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                        Ja en nee.

Als je zoekt naar een benzine vindt je ze niet 2dehands.
                        Aanbod van de grotere middenklasser is 90% diesel en 10 % benzine dat je vindt 2dehands.

Comment

Tegen de tijd dat je hem tweedehands zou verkopen , is de huidige benzine/dieselverhouding helemaal overhoop gegooid

Comment

Tegen de tijd dat je hem tweedehands zou verkopen , is de huidige benzine/dieselverhouding helemaal overhoop gegooid
                            Dat is niet de kwestie. De modale onwetende belg is er van overtuigd dat een diesel duurzamer is dan een benzine-motor.
                            Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Tja, ik heb net in Brazilië ontdekt dat een Opel (ja, zelfs een Opel) het uithoudt tot 600.000 km als je ze op alcohol laat rijden.
                              2 keer gezien in een Taxi!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Tja, ik heb net in Brazilië ontdekt dat een Opel (ja, zelfs een Opel) het uithoudt tot 600.000 km als je ze op alcohol laat rijden.
                                2 keer gezien in een Taxi!
                                Zeker dat er niet geknoeid was met de teller?
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...
                                X