Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Discussies ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Discussies ??

En het is inderdaad een discussie geworden over taal. Dat er op school verbetert wordt bij toetsen etc, kan men aannemen, dat men het hier doet is kinderachtig. Te pas en te onpas opmerkingen maken naar anderen toe over taalgebruik (hoe klein het ook mag zijn) zijn voor mij mensen die een ban mogen/moeten krijgen. Heel simpel.
    Is het hier een forum over de Nederlandse taal dan kunnen taalopmerkingen over -dt wel, over fotografie dient het over ... wel, het vervolg kennen jullie.

En waarom verhitten discussies? Omdt er hier ook een paar elementen zitten die echt ALLES weten (of toch in elk geval denken alles te weten). Zelf zwijg ik over bepaalde (veel) onderwerpen omdat ik er niet genoeg van ken. Het is niet omdat ik ooit eens een uurtje met een piloot gesproken heb dat ik een vliegtuig kan besturen. Niet omdat ik verschillende keren met de auto naar Italië heb gereden dat ik mezelf als een ervaren chauffeur zie die alles over auto's kent.
    Niet omdat ik iemand ken met een depressie dat ik een psycholoog ben en zo kan ik wel een stuk doorgaan.

Wat ik hier te lezen krijg is soms teenkrullend. Echte kazakkendraaiers, name dropping doen van BV's, en "zie eens wat ik allemaal weet" (met info uit een Wikipedia ). Omhooggevallen ego's. Mensen die hier met de beste intenties raad geven worden dan door, hmmm, hoe zou ik ze noemen, betweters (om het vriendelijk te houden) de mond gesnoerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuttebelleke Bekijk bericht
      Afbreken hoeft niet maar er mag wel op gewezen worden. Je gaat me niet willen wijsmaken dat er tegenwoordig nog personen zijn die geen les Nederlands gekregen hebben en de meest elementaire regels niet zouden moeten kennen of kunnen toepassen? Wat foto's betreft wil men hier de perfectie nastreven wat foutief taalgebruik of foute toepassing van de vervoegingen betreft daar mag niet op gereageerd. Raar, niet?
      Wees fier op je taal en probeer ze correct toe te passen en ga niet uit van : op taalfouten mogen ze toch niks op zeggen op een forum en dus schrijfd ik er maar op los. In Vlaanderen eist men van hun Zuiderburen dat ze Nederlands zouden kennen ..... wel voor velen geldt : begin met jezelf.
      Mijn gedacht.

Nee dat is niet zo raar: de klemtoon van dit forum ligt op fotografie. Ook personen met dyslexie bijvoorbeeld, of de vele, vele mensen voor wie een correct gebruik van de Nederlandse grammatica heel moeilijk is, moeten ongehinderd kunnen deelnemen aan dit forum.
      Het heeft ook niets met fierheid te maken of taalverloedering: die zogenaamde verloedering komt er automatisch als de regeltjes wat al te ingewikkeld worden voor de gemiddelde gebruiker van die taal. De laatste decennia trouwens is de artificiële regelneverij wat dat betreft wat uit de pan aan het swingen.
      En nee: het is niet omdat wij in een tweetalig ziekenhuis eisen dat een dokter ons Vlaams verstaat dat wij daarom dat Vlaams ook foutloos moeten kunnen bezigen. Wat het correct gebruik van de eigen taal betreft staat de Vlaming trouwens gemiddeld sterker in de schoenen dan onze buren hoor.

Walter
      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        .... Wat het correct gebruik van de eigen taal betreft staat de Vlaming trouwens gemiddeld sterker in de schoenen dan onze buren hoor.
        de Fransen bedoel je..?
        of de Duitsers..?
        of toch Luxemburg..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          de Fransen bedoel je..?
          of de Duitsers..?
          of toch Luxemburg..?
          grt,bouk.
          of dollanders..?..!
          Last edited by Koeno; 21 maart 2012, 14:55. Reden: knipoogje toevoegen want wil geen miserie starten ;)
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            de Fransen bedoel je..?
            of de Duitsers..?
            of toch Luxemburg..?
            grt,bouk.

Herinner jij je nog dat programma dat eerst gepresenteerd werd door Robert Long zaliger, en later door Marcel Vanthilt?

Walter
            D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Herinner jij je nog dat programma dat eerst gepresenteerd werd door Robert Long zaliger, en later door Marcel Vanthilt?

Walter
              Hij zal het zich zeker herinneren als je Anita Witzier zegt. Onvergetelijk als het gezicht van Veronica trouwens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                Hij zal het zich zeker herinneren als je Anita Witzier zegt. Onvergetelijk als het gezicht van Veronica trouwens
                Hoe kon ik dat knappe kopje vergeten? Ik word oud!

Walter
                D850

Comment

Met ong 6700 actieve leden vind ik het nog vrij rustig.
                  'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Ik lich niet so wakker van al die spellinksvouten maar meer van de manier waarop soms choed bedoelde komentaars de hoek in geschopt worden door arrogante kl***sakken die denken de wijsheid in pacht te hebben en iedereen die het aandurvd om hun weishijd in twijvel te trekken op totaal onacceptabbele manier de hoek in sgoppen alsof se self een godsgeschenk aan de menschhijd sijn. Daar kunnen emoticons nics aan feranderen.
                    Ik hep zelf al eens aan een mod gefraagt om een door mei geopend topic op slot te doen fanwege een totaal uit de hand chelopen diskussie waar ik self niet eens aan deel nam.

Meijn ekskuses foor mein taal; na 25 jaar als cheboren Nederlander in Belchie raak ik soms wel eens een beetje het noorden kweit (of was het het suiden ?)

Chroeten, Bert
                    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                    www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                      Ik lich niet so wakker van al die spellinksvouten maar meer van de manier waarop soms choed bedoelde komentaars de hoek in geschopt worden door arrogante kl***sakken die denken de wijsheid in pacht te hebben en iedereen die het aandurvd om hun weishijd in twijvel te trekken op totaal onacceptabbele manier de hoek in sgoppen alsof se self een godsgeschenk aan de menschhijd sijn. Daar kunnen emoticons nics aan feranderen.
                      Ik hep zelf al eens aan een mod gefraagt om een door mei geopend topic op slot te doen fanwege een totaal uit de hand chelopen diskussie waar ik self niet eens aan deel nam.

Meijn ekskuses foor mein taal; na 25 jaar als cheboren Nederlander in Belchie raak ik soms wel eens een beetje het noorden kweit (of was het het suiden ?)

Chroeten, Bert
                      Het is niet nodig om overdreven olie op het vuur te gooien Bert, iedereen kan zich vergissen en ik heb zelf een gruwelijke hekel aan een spelling die iedere 10 jaar verandert. Maar als iedereen een beetje meer zijn best zou doen, en daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dan een tekst tenminste twee keer zou lezen in plaats van hem hier neer te kwakken zou én de inhoud én de spelling er al met sprongen op vooruitgaan.
                      Belangrijk blijft dus dat je je best blijft doen, in mijn werk zijn er gevallen waar het verschil tussen een o en een O het verschil kan betekenen tussen leven of dood.
                      In mijn tweede jaar chemie heeft er zich ooit iemand mispakt in het lab, in plaats van KSCN had hij KCN genomen (in die tijd was dat perfect mogelijk). Dat moest in een zuur midden voor een synthese, voor iemand die niets weet van chemie : dit is de gaskamer. De geur van bittere amandelen herinner ik me nog, de paniek ook.

Dus mensen, iedereen een beetje water bij de wijn, dan blijft dit hier zo leuk als altijd.

PaulM

Comment

Het is hier inderdaad rustig, vergeleken met andere fora.

Wie niet graag discussies heeft moet in feite niet op een discussieforum zijn.

Pas op, daarmee wil ik niet gezegd hebben dat iedereen een dik olifantenvel moet kweken. OK, met een dun velletje ben je ook niet geholpen, maar respect voor elkaars mening, en elementaire beleefdheid, dat moet er ook zijn.

Hier wordt, bij gebrek aan argumenten, heel vaak op de man gespeeld. En wat mij soms wat stoort is dat de mods geen onderscheid maken. Iemand met een sterke opinie wordt over dezelfde kam geschoren als iemand die verwijten naar andermans hoofd slingert.

Natuurlijk, ik besef dat mods ook maar mensen zijn. Vaak hebben ze wss de tijd niet om zich te verdiepen in een thread alvorens een oordeel te vellen, vermoed ik.

Mvg,

J.
                        http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          En het is inderdaad een discussie geworden over taal. Dat er op school verbetert wordt bij toetsen etc, kan men aannemen, dat men het hier doet is kinderachtig. Te pas en te onpas opmerkingen maken naar anderen toe over taalgebruik (hoe klein het ook mag zijn) zijn voor mij mensen die een ban mogen/moeten krijgen. Heel simpel.
                          Is het hier een forum over de Nederlandse taal dan kunnen taalopmerkingen over -dt wel, over fotografie dient het over ... wel, het vervolg kennen jullie.

En waarom verhitten discussies? Omdt er hier ook een paar elementen zitten die echt ALLES weten (of toch in elk geval denken alles te weten). Zelf zwijg ik over bepaalde (veel) onderwerpen omdat ik er niet genoeg van ken. Het is niet omdat ik ooit eens een uurtje met een piloot gesproken heb dat ik een vliegtuig kan besturen. Niet omdat ik verschillende keren met de auto naar Italië heb gereden dat ik mezelf als een ervaren chauffeur zie die alles over auto's kent.
                          Niet omdat ik iemand ken met een depressie dat ik een psycholoog ben en zo kan ik wel een stuk doorgaan.

Wat ik hier te lezen krijg is soms teenkrullend. Echte kazakkendraaiers, name dropping doen van BV's, en "zie eens wat ik allemaal weet" (met info uit een Wikipedia ). Omhooggevallen ego's. Mensen die hier met de beste intenties raad geven worden dan door, hmmm, hoe zou ik ze noemen, betweters (om het vriendelijk te houden) de mond gesnoerd.
                          Ik kan je hier volledig in volgen.
                          Het gelijk willen hebben is op den duur belangrijker dan een constructieve bijdrage te leveren aan de gestelde vraag. Zelfs al zitten ze radicaal verkeerd, dan nog is het te moeilijk om eens doodgewoon sorry te zeggen en met de spons te vegen.
                          Op bepaalde items is het soms zelfs niet mogelijk om een andere mening te hebben of het ontaard in bekgevecht.
                          Gelukkig is bijlange niet iedereen zo.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

@PaulM; het was niet mijn bedoeling om olie op het vuur te gooien. Ik wilde alleen de discussie over de taalfouten een beetje ludiek maken en duidelijk maken dat dat (voor mij althans) niet zo belangrijk is. Ik ken mensen met een indukwekkende universitaire titel die zich nauwelijks in fatsoenlijk Nederlands kunnen uitdrukken (en het zijn geen buitenlanders). Als je het nooit geleerd hebt dan zal het waarschijnlijk ook nooit iets worden.
                            De persoonlijke "aanvallen" en ronduit oorlogszuchtige taal die sommigen hier bezigen alsof hun leven en hun bestaan ervan afhangt storen mij veel meer.
                            Zoals ik al eens gezegd heb: ik dacht dat we hier allemaal vrienden waren die hartstochtelijk met dezelfde hobby bezig zijn. Laten we ons dan ook als zodanig gedragen.
                            Overigens, ik stoor me soms wel aan het sms taaltje. Vriendelijk verzoek aan de jonge generatie om te proberen wat rekening te houden met ons ouderen die dat taaltje niet machtig zijn.

groeten, Bert
                            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                            www.bertofotografie.be

Comment

Ik kan me soms ook ergeren aan dat eerste-leerjaar-Nederlands hier...

Een vriend van ons heeft zo een "sms-dochter" Met dat verschil, als hij merkt dat ze niet in "normale taal" sms't is ze hem kwijt voor een week ... Ik kan U verzekeren, dat meisje sms't zelfs zonder DT fouten ... En op een of andere manier kan ze dat vlugger dan ik blind zit te typen met 10 vingers hier...

De huidige manier van schrijven is mijns insziens wel een beetje typisch voor de hedendaagse maatschappij.

Iemand die geen respect heeft hoe hij zelf met zijn taal omgaat , projecteert een dergelijk je m'en foutisme meestal ook in zijn volledige doen en laten.
                              Last edited by tommmm; 22 maart 2012, 10:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                                ....
                                Overigens, ik stoor me soms wel aan het sms taaltje. Vriendelijk verzoek aan de jonge generatie om te proberen wat rekening te houden met ons ouderen die dat taaltje niet machtig zijn.
                                wat leeswerk:

grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X