Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weidelijke jacht?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Weidelijke jacht?

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
    ongelooflijk hoe sommige plebs reageren op een topic.

grts
    Of hoe jij je medemens in hokjes schuift....soms neemt iemand zich hoger dan een ander. Ook wel te zien hoe spijtig het is van geen spiegel in huis te hebben, men herkent zichzelf namelijk niet meer.
    "pleps"
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
      Of hoe jij je medemens in hokjes schuift....soms neemt iemand zich hoger dan een ander. Ook wel te zien hoe spijtig het is van geen spiegel in huis te hebben, men herkent zichzelf namelijk niet meer.
      "pleps"
      begrijpelijk, dat men het woordje opzoekt om het te begrijpen.

grts
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

Comment

grts
        Ik moest het niet opzoeken hoor!! Ik wou jou enkel maar verduidelijken en verwijzen naar jouw beroepsinformatie hier op BD. Je zal jezelf maar een sukkelaar noemen en een ander verwijten van pleps!!
        perman

Comment

Ik moest het niet opzoeken hoor!! Ik wou jou enkel maar verduidelijken en verwijzen naar jouw beroepsinformatie hier op BD. Je zal jezelf maar een sukkelaar noemen en een ander verwijten van pleps!!
          Pst Perman, 't is wel plebs met een b, of verwijs jij naar die popgroep?
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Pst Perman, 't is wel plebs met een b, of verwijs jij naar die popgroep?
            Nee, nee die popgroep had ik ook al gevonden..ik bedoelde wel degelijk "plebs" (sorry voor de typfout) zoals door voorgaande "het volk" = "de sukkelaars" benoemd werd..

Bedankt om me opmerkzaam te maken
            perman

Comment

Nee, nee die popgroep had ik ook al gevonden..ik bedoelde wel degelijk "plebs" (sorry voor de typfout) zoals door voorgaande "het volk" = "de sukkelaars" benoemd werd..

Bedankt om me opmerkzaam te maken
              dat van je typfoutje is je vergeven en dat je mij sukkelaar noemt ook dat ben ik nu eenmaal.
              maar dat je u eigen tegen spreekt heb ik niet op men geweten hè

grts
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

Comment

grts
                Als je het dan toch juist wil, zou je beter 'plebejer(s)' gebruiken....
                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

In plaats van elkaar aan te vallen, zou iedereen zich misschien een beetje beter kunnen informeren...

Hier is geen sprake van jacht (en al zeker niet van weidelijke jacht!), maar van stroperij.
                  - jacht op vos is momenteel gesloten
                  - gebruik van stroppen is ten allen tijde verboden, behalve eventueel voor wetenschappelijk onderzoek na akkoord van Natuur en Bos.

De "jager" in kwestie deed dus in feite aan stroperij, en ik hoop dat hij hiervan de gevolgen zal dragen. Ik geef die vrouw in het artikel dus volledig gelijk, en zou in haar plaats hetzelfde gedaan hebben. Terwijl ik toch een groot voorstander van weidelijke jacht ben...

Nieuwe regels voor jacht (bijzondere bejaging) op vos doen overigens niet ter zake:
                  - de voorgestelde nieuwe regels zijn nog niet van kracht, Raad van State moet nog advies geven
                  - zelfs als ze al van kracht zouden zijn, dan nog zou er bijna niets veranderen voor jacht op vossen - lees er de regels maar eens op na

De voorgestelde regels werden overigens opgesteld na unaniem advies van de Mina-raad, waar onder andere de natuurverenigingen inzitten.

Voor de geinteresseerden, die wat achtergrond willen: bekijk de site van natuur en bos eens, en de site van de mina-raad...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                    De "jager" in kwestie deed dus in feite aan stroperij, en ik hoop dat hij hiervan de gevolgen zal dragen. Ik geef die vrouw in het artikel dus volledig gelijk, en zou in haar plaats hetzelfde gedaan hebben. Terwijl ik toch een groot voorstander van weidelijke jacht ben...
                    Dat is pas een wending (weet niet zoveel van de jacht en wist niet dat jacht voor vossen gesloten is).

alleszins,
                    nooit of te nimmer zal ik mij tussen een jager en prooi zetten...
                    en neen, ik zeg niet dat de jager op 'mij' zou schieten,
                    maar er moet maar iets misgaan... cru gezegd,
                    heb ik liever dat het vosje geschoten word, dan ik de (ik gok even: ) hagel moet vangen.

wat plebs en sukkelaars ermee te zien hebben... snap ik niet...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Hi Koeno

de regel voor jagers is eenvoudig, wordt heel hard op gehamerd tijdens opleiding: veiligheid, veiligheid, veiligheid...
                      In dit geval, dus bij een discussie: geweer ontladen, en gebroken over de arm hangen. Dan is (1) voor iedereen duidelijk dat het niet geladen is, en (2) kan er niks gebeuren.
                      Als hij het dan toch zou laden, of als hij het geweer in de richting van die vrouw zou houden, komt er denk ik een heel vervelend politioneel staartje aan het verhaal...

Net het artikel nog eens opgezocht, er staat nergens dat de vrouw bedreigd werd met het wapen (gelukkig!).
                      Last edited by perelaar; 9 maart 2012, 10:41.

Comment

Hi Koeno

de regel voor jagers is eenvoudig, wordt heel hard op gehamerd tijdens opleiding: veiligheid, veiligheid, veiligheid...
                        In dit geval, dus bij een discussie: geweer ontladen, en gebroken over de arm hangen. Dan is (1) voor iedereen duidelijk dat het niet geladen is, en (2) kan er niks gebeuren.
                        Als hij het dan toch zou laden, of als hij het geweer in de richting van die vrouw zou houden, komt er denk ik een heel vervelend politioneel staartje aan het verhaal...

Net het artikel nog eens opgezocht, er staat nergens dat de vrouw bedreigd werd met het wapen (gelukkig!).
                        Over dat laatste, dat zal ik nooit zomaar beweren, ik ga niet beschuldigen. (en was dus hier ook mijn bedoeling niet).

Ik ken de regels/opleiding natuurlijk niet, dus bedankt voor dat te verduidelijken...
                        'k vind dit gewoon een rare situatie.
                        Ook omdat ik het bijzonder raar vind, dat het dier in een strop zat?
                        En dan lijkt het mij niet maar jagen, maar stropen?

(nu nog eens, ik ken de regels niet, en wil ook niemand beledigen ofzo he...)
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          wat plebs en sukkelaars ermee te zien hebben... snap ik niet...
                          korandoke heeft geen namen opgesomd.
                          Dus niemand kan zeggen dat hij of zij persoonlijk is aangevallen.

In de Romeinse tijd was plebs het gewone volk.
                          Plebs leefden laag bij de grond.
                          En dat zou volgens mijn bescheiden mening een betere en interessantere woordkeuze geweest zijn.
                          Dus: "laag-bij-de-grond"
                          Bij deze uitdrukking heb je veel meer synoniemen, dus meer mogelijkheden.
                          Zoals daar zijn:
                          banaal
                          gemeen
                          grof
                          laag
                          laaghartig
                          lomp
                          plat
                          platvloers
                          schunnig
                          triviaal
                          vunzig
                          en tenslotte onedel. Voor mij een woord dat aanspreekt.
                          Was het aanvankelijk niet de adel die zich de jacht kon permitteren?
                          Die had meer geld maar dat maakt hen geen haar beter of beter mensen.

Jacht IS, tegenwoordig, sport (meer een hobby) en jacht WAS er, vroeger, om te overleven.

De jager houdt de natuur in evenwicht?
                          Dat is dus een argumentatie die kant noch wal raakt
                          Bij mijn weten heeft de natuur nooit een mens nodig gehad om zichzelf in stand te houden of om in evenwicht te blijven.
                          Sinds de mens er is loopt het wel voortdurend fout en dezelfde mens voelt zich
                          geroepen om fouten te corrigeren.
                          Het is VOORAL om economische redenen dat men bepaalde argumentatie opvoert.

Economie gaat over centen en dat ligt nogal gevoelig
                          De eerste jager moet ik nog tegenkomen die zich inzet tegen dierenleed in een circus.
                          Tegen duizenden kippen die nooit daglicht zien. Tegen mest-stallen waar
                          honderden kalveren vastzitten op 2 vierkante meter.
                          Of tegen de boeren die jaarlijks tonnen chemie op hun akkers strooien en zo
                          de vogelpopulatie naar de knoppen helpt en de mens ziek maakt.
                          Of tegen hondenfokkers zonder geweten.

Er zijn ook "heel lieve" hondjes die er 's nachts op uit trekken en kippenhokken bezoeken.
                          Of enorme schade aanrichten bij een kudde schapen.
                          Of in een volière een ravage aanrichten.
                          (katten doen dit ook)
                          Tijdens de dag zijn het thuis lieverdjes, je merkt er totaal niets aan thuis maar o wee 's avonds en 's nachts.
                          In "good old England" komt dit vooral voor.
                          En juist de Engelsen zijn de grootste vossen jagers.

En er is nog meer: ruzie over jachtvergunningen waarbij de ene de andere omver knalt.
                          Als er iets gebeurt tijdens een jacht dan is dat steeds een "jachtongeval".
                          Tot het tegendeel bewezen is zoals enige tijd terug in Neeroeteren bij Maaseik.
                          Nu, deze zaak was ook overduidelijk, het kon niet missen hier.

Jagen is een hobby en die gaat over mensen die deze "sport" graag doen.

Waarom zijn er mensen die grof geld betalen om in een Afrikaans land een leeuw
                          af te knallen?
                          Je moet dit graag doen en je moet het willen, dat kan toch niet anders uitgelegd worden.

Waarom (oud nieuws maar ok) fazanten kweken, die dan loslaten en vervolgens
                          afschieten.
                          Je moet dit graag doen en je moet het willen, dat kan toch niet anders uitgelegd worden.
                          Met de beste wil van de wereld maar ik zie hier nergens het plezier ervan in.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

In plaats van elkaar aan te vallen, zou iedereen zich misschien een beetje beter kunnen informeren...

Hier is geen sprake van jacht (en al zeker niet van weidelijke jacht!), maar van stroperij.
                            - jacht op vos is momenteel gesloten
                            - gebruik van stroppen is ten allen tijde verboden, behalve eventueel voor wetenschappelijk onderzoek na akkoord van Natuur en Bos.

Nieuwe regels voor jacht (bijzondere bejaging) op vos doen overigens niet ter zake:
                            - de voorgestelde nieuwe regels zijn nog niet van kracht, Raad van State moet nog advies geven
                            - zelfs als ze al van kracht zouden zijn, dan nog zou er bijna niets veranderen voor jacht op vossen - lees er de regels maar eens op na

De voorgestelde regels werden overigens opgesteld na unaniem advies van de Mina-raad, waar onder andere de natuurverenigingen inzitten.

Voor de geinteresseerden, die wat achtergrond willen: bekijk de site van natuur en bos eens, en de site van de mina-raad...
                            Thanks voor een post die het HLN-discussieniveau overstijgt, perelaar.

Wat betreft je stelling hierboven (bold); ben je daar zeker van? Wat ik hoorde is dat ze de nieuwe wetgeving gewoon in hun maag gespitst hebben gekregen.

Ook de tekst in één van je links wijst daarop:

"Betreffende de regulering van de vossen wijst de Minaraad er op dat de voorgestelde maatregel op een foutieve rechtsgrond is gestoeld. Het uitgangspunt voor vossenpopulatieregulerend beleid moet uitgaan van de vos als inheemse soort, waarvan uitroeiing niet aan de orde kan zijn. De Minaraad onderscheidt drie krachtlijnen voor het beleid ten aanzien van vossen. Het uitgangspunt is de gewone jacht, waarbij er gestreefd wordt naar een duurzame vossenpopulatie. Hier ligt de eerste uitdaging in het omschrijven van de wenselijke omvang van die populatie. Daarboven, en indien van toepassing, kan in geval van door vossen veroorzaakte wildschade bijzondere bejaging ingezet worden. Indien men meent ervan gebruik te moeten maken, kan o.a. een nieuwe openingstijd voor bijzondere jacht in het Jachtopeningsbesluit ingeschreven worden.

Ten slotte, en eveneens indien van toepassing, moet interferentie van vossenpredatie met natuurbehouds-doelstellingen behandeld worden op basis van de soortenbeschermingsplannen in uitvoering van het Soortenbesluit."
                            http://www.theafricabug.com

Comment

Hey Jochen

Ik ging ervan uit dat iedereen in de raad akkoord was, omdat de raadgeving unaniem aangenomen werd. Uitroeing is volgens mij sowieso onzin, en denk ik zelfs onmogelijk. Het is geprobeerd in het verleden, en heeft altijd gefaald. Pogingen tot uitroeing hebben denk ik alleen zijn bij exoten als de Nijlgans of de brulkikker, die de plaatselijke populatie aan resp. watervogels en amfibiën in gevaar brengen.

Vos mag gerust blijven van mij - alleen zijn er momenteel te veel, dankzij een overschot aan gemakkelijk bereikbare voeding (afval, maisteelt die veel ratten aantrekt, katteneten dat buitengezet wordt,...).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                korandoke heeft geen namen opgesomd.
                                Dus niemand kan zeggen dat hij of zij persoonlijk is aangevallen.
                                Een heel mooi betoog,
                                maar ik zeg gewoon dat jacht en alles er rond,
                                niets kan te maken hebben met plebs en sukkelaars.
                                plebs heeft tegenwoordig een negatieve connotatie gekregen...

Verder ging mijn opmerking ook niet over het gebruik van het woord plebs door Korandoke, maar door de soort van vermelding hier gedaan.

Comment

Working...
                                X