Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weidelijke jacht?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Weidelijke jacht?

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Een heel mooi betoog,
    maar ik zeg gewoon dat jacht en alles er rond,
    niets kan te maken hebben met plebs en sukkelaars.
    plebs heeft tegenwoordig een negatieve connotatie gekregen...

Verder ging mijn opmerking ook niet over het gebruik van het woord plebs door Korandoke, maar door de soort van vermelding hier gedaan.
    Ben ik het mee eens.
    Het gevoel en de actuele gemoedstoestand kiezen of kozen de woorden

Verder vind ik ook dat duiven en tegenwoordig ook de meeuwen een plaag aan 't worden zijn.
    Vooral in de binnenstad maar ook in de rand of buitenwijken.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Verder vind ik ook dat duiven en tegenwoordig ook de meeuwen een plaag aan 't worden zijn.
      Vooral in de binnenstad maar ook in de rand of buitenwijken.
      Geef de natuur tijd, en ze zal de balans herstellen.

Tenzij homo sapiens rechter en beul speelt door de roofvogel populatie uit de dunnen. Natuurlijk om zélf te kunnen "jagen".
      http://www.theafricabug.com

Comment

Jacht IS, tegenwoordig, sport (meer een hobby)
        Ik zie de de sport niet in... maar dat zal wel aan mij liggen
        Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
          Ik zie de de sport niet in... maar dat zal wel aan mij liggen
          Ik nog minder JVP
          En ik probeer het te bekijken uit het oogpunt van de jagers.
          Vissen is ook een sport, men spreekt toch soms van sportvissers.
          Last edited by theokus; 9 maart 2012, 16:48.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
            Geef de natuur tijd, en ze zal de balans herstellen.

Tenzij homo sapiens rechter en beul speelt door de roofvogel populatie uit de dunnen. Natuurlijk om zélf te kunnen "jagen".
            Ja, natuurlijk
            Intussen laten ze wel veel achter he....
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Ik nog minder JVP
              En ik probeer het bekijken uit het oogpunt van de jagers.
              Vissen is ook een sport, men spreekt toch soms van sportvissers.
              Een sportvisser gooit zijn vis terug na de vangst en het grote verschil is dat de vis ZELF moet bijten... het is niet zo dat een haas of een fazant zelf moet schieten
              Jean Pierre.

Comment

Ik vind er weinig sport of uitdaging aan om een vijver met een ton vis vol te kappen en daarna te gaan vissen.

En daar hebben de aalscholvers het ook weer verkorven, maar kan je het hun kwalijk nemen ? t Wordt hun ook wel heel gemakkelijk gemaakt.

Als ik elke dag een kilo graan in mijn hof zou kappen, zou t op den duur ook vol met vogels zitten van heinde en verre.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik hou van de natuur. Het is echter een feit dat de mens reeds lang het natuurlijk evenwicht heeft verstoord. De natuur kan zelf wel een verstoring aan, maar geen verstoring in de mate zoals ze nu plaats vindt. Het is een nobel streven van natuurverenigingen om te trachten de natuur te helpen om opnieuw een evenwicht te vinden, maar een evenwicht op welk moment van de evolutie ?
                  Jagers hebben daarin zeker geen positieve rol. Voor mij is het een bewezen feit dat jagers helemaal niet aan natuurbeheer doen. Slechts een drogreden om hun wrede "hobby" verder te zetten.
                  Ooit heb ik een koppel jagers op een driedaagse hertenjacht zien vertrekken: gehuld in high-tech kleding, geweren en tent mee op hun paarden en proviand voor mens en dier voor een week. Eens een dier geschoten moesten ze het ook nog eens terug in de bewoonde wereld krijgen. Voor het eerst had ik respect voor jagers.
                  Maar de jagers hier... welke kunde heb je nodig om een kotfazant af te schieten ?
                  Voor mensen die het leuk vinden om andere levende wezens te doden kan ik alleen een grenzeloos wantrouwen opbrengen. De mens is de enige zoogdiersoort die zijn eigen soortgenoten doodt en denkt meester te zijn over de rest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Ik vind er weinig sport of uitdaging aan om een vijver met een ton vis vol te kappen en daarna te gaan vissen.

En daar hebben de aalscholvers het ook weer verkorven, maar kan je het hun kwalijk nemen ? t Wordt hun ook wel heel gemakkelijk gemaakt.

Als ik elke dag een kilo graan in mijn hof zou kappen, zou t op den duur ook vol met vogels zitten van heinde en verre.
                    Ik vind eveneens dat er weinig sport aan te pas komt bij vissen... 't is wel rustgevend
                    Die vogels zouden het waarderen hoor, hier doen ze dat toch
                    Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                      Maar de jagers hier... welke kunde heb je nodig om een kotfazant af te schieten ? Voor mensen die het leuk vinden om andere levende wezens te doden kan ik alleen een grenzeloos wantrouwen opbrengen. De mens is de enige zoogdiersoort die zijn eigen soortgenoten doodt en denkt meester te zijn over de rest.
                      Heb je een idee hoeveel uren opleiding, studie en oefening nodig zijn om tegenwoordig te slagen op een jachtexamen? Heb je ooit nagedacht over het idee van biotoopverbetering, in samenwerking met boeren - in iemands vrije tijd, en onbetaald? Over de vele uren observatie, met als doel juiste info te hebben als basis voor beheer en voor de wettelijk verplichte voorjaarstellingen?
                      Over het plezier dat een jager heeft die twee rammelende hazen of een groep baltsende fazantenhanen ziet - terwijl hij/zij er helemaal niet op schiet?

Het feit dat er veel hazen en fazanten/patrijzen zijn is te danken aan doordacht beheer, en niet aan alles op zijn beloop laten en in het najaar wat gaan knallen. Er is trouwens zo veel controle tegenwoordig dat het rap gedaan zou zijn met schieten op alles wat los en vast zit.

Het idee van kotfazanten zit er nog altijd in, nochtans is het al jaren verboden om fazanten (of enig ander dier...) uit te zetten in Vlaanderen.
                      Ben je ooit meegegaan op een jacht voor de voet, op wild kleinwild? 15 à 20 km te voet, door veld en bos, met als resultaat misschien 1 fazant of haas per persoon?

Verwar jacht hier in Vlaanderen niet met de grote evenementen in Engeland, waar op een dag honderden fazanten vanuit hun kot door een bos, over de schutters gedreven worden. En waar je véél geld betaalt om "kleiduiven" te schieten op levende vogels. Let wel: dit is voor mij geen jacht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Heb je een idee hoeveel uren opleiding, studie en oefening nodig zijn om tegenwoordig te slagen op een jachtexamen? Heb je ooit nagedacht over het idee van biotoopverbetering, in samenwerking met boeren - in iemands vrije tijd, en onbetaald? Over de vele uren observatie, met als doel juiste info te hebben als basis voor beheer en voor de wettelijk verplichte voorjaarstellingen?
                        Over het plezier dat een jager heeft die twee rammelende hazen of een groep baltsende fazantenhanen ziet - terwijl hij/zij er helemaal niet op schiet?

Het feit dat er veel hazen en fazanten/patrijzen zijn is te danken aan doordacht beheer, en niet aan alles op zijn beloop laten en in het najaar wat gaan knallen. Er is trouwens zo veel controle tegenwoordig dat het rap gedaan zou zijn met schieten op alles wat los en vast zit.

Het idee van kotfazanten zit er nog altijd in, nochtans is het al jaren verboden om fazanten (of enig ander dier...) uit te zetten in Vlaanderen.
                        Ben je ooit meegegaan op een jacht voor de voet, op wild kleinwild? 15 à 20 km te voet, door veld en bos, met als resultaat misschien 1 fazant of haas per persoon?

Verwar jacht hier in Vlaanderen niet met de grote evenementen in Engeland, waar op een dag honderden fazanten vanuit hun kot door een bos, over de schutters gedreven worden. En waar je véél geld betaalt om "kleiduiven" te schieten op levende vogels. Let wel: dit is voor mij geen jacht.
                        Hier zien we toch nog regelmatig in de vroege ochtend fazanten uitzetten... en dan weten we dat men komt 'knallen'? En dan bedoel ik letterlijk dat ze op alles schieten wat beweegt... en dat op minder dan 50 meter van een drukke weg en bebouwde kom... en op 30 meter van een 'wandelpad'. Maar dat noem ik geen jagers
                        En oh ja, 't is net over de taalgrens... ik weet dat men hier iets soepeler is
                        Jean Pierre.

Comment

Allicht, over de taalgrens kan véél meer dan hier...

Ivm wegen: op de openbare weg (in Vl, ik neem in Wallonië ook) mag gejaagd worden door de jachtrechthouder als die weg door zijn jachtgebied loopt. Ivm huizen: minimumafstand van 150m tot huizen moet gerespecteerd worden, als er in de richting van de huizen geschoten wordt. Geen minimumafstand als er van de huizen af geschoten wordt.

Bovenstaande is wat de wet hier in Vl zegt - al is het volgens mij geen goed idee is zo dicht bij wegen of huizen te jagen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                            Allicht, over de taalgrens kan véél meer dan hier...
                            Soms is dat wel handig hoor Geen last van Vlarem 1 of 3
                            Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                              De mens is de enige zoogdiersoort die zijn eigen soortgenoten doodt en denkt meester te zijn over de rest.
                              Euh, klopt wel niet volledig.
                              Nijlpaarden vallen soortgenoten aan, doden ze en vreten ze op. Vooral de kalveren trekken nogal vlug aan het kortste eind.

Mieren vallen hun soortgenoten aan en roeien ze uit of gebruiken ze als een soort slaven ..

Chimps, Bobonbo's vallen soortgenoten aan en vreten ze op ...

Om er maar een paar op te noemen...

Alleen het denken zit er bij deze niet in, alle, dat denk ik toch
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

Comment

Working...