Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loslopende honden in natuurgebieden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Loslopende honden in natuurgebieden

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Dertig jaar geleden vond iedereen het normaal dat honden losliepen, toen was er helemaal geen gemekker ... nu voor het minste dat ge een scheet laat willen ze u een proces aandoen.
    En voor de duidelijkheid, die hond kan er niet aan doen dat hij los rondloopt, het is zijn baasje dat daarover beslist (als hij niet bij uitzondering eens uitgebroken is).
    Wij hebben al jaren een hond (Duitse Herder) en die loopt nooit alleen rond, altijd aan de leiband.

Oeps ... mogen we nog leven?
    't Is iets he
    Vroeger was alles eenvoudiger.
    Waarom? Er was minder van alles...
    Tegenwoordig hebben we veel meer en de kans op schade... is veel groter.
    Ik wil het zo even bekijken.
    De mentaliteit is ook heel anders. Minder verdraagzaamheid ook.
    Je moet heel voorzichtig zijn omdat je veel meer zere tenen kan tegenkomen.
    Zelfs als je een zichtbaar bewijs aantoont wordt dit soms niet verdragen

Honden zijn niet veranderd. Mensen wel.

En we mogen zeker nog leven
    We maken het ons wel steeds moeilijker.
    Dit is geen kritiek of verwijt.
    Het met minder tijd het beter doen is bijna een manier van leven geworden.
    Investeren in tijd en geduld hebben is een breekpunt en dat is zeker waar als je
    met bijv. honden bezig bent.
    Volgens mij geldt dit voor elk levend wezen

Een collega had het hier over instinct.
    En dat is volkomen waar.
    En het is ook waar dat dit ons al heel snel afgeleerd wordt...
    Vroeger en ook nu hoor je dit: "Doe dat niet! Wat gaan de mensen wel denken"
    Is niet het perfecte voorbeeld maar het gaat wel daar over.
    Kortom er wordt serieus ingegrepen in ons & het gedrag.
    Dat heet dan opvoeding.
    Om een lang verhaal kort te maken: kleine kinderen hebben daar geen last van.
    Die reageren nog volgens hun instinct.
    In hun hersenen is er nog geen chaos, dat komt later met volwassen worden.
    't Is ook daarom dat kinderen beter kunnen omgaan met bijv. honden
    Een volwassene kan dat niet meer. Ik bedoel dus instinctief reageren .
    Een volwassene denkt in dit geval veel teveel na.
    Die loopt al rond met 20 gevallen in zijn hoofd dus waarin het fout zou kunnen gaan
    En dat creëert onvermijdelijk spanningen, zelfs angst en hun hond voelt dit direct.
    Je merkt dit duidelijk bij mensen die al gedurende een lange tijd een probleem hebben
    met hun hond. Dit is ook geen kritiek omdat je weten moet & leren moet, wat de oplossing is. En dat kost tijd en geduld maar er zijn ook zaken die je in één dag of
    binnen een paar uur kan oplossen.

Ik raad iedereen aan die het interesseert: bekijk een paar uitzendingen van Cesar Millan
    Een hond zonder lijn kan je perfect controleren....

Het mooiste echter vind ik de harmonie en de balans in het gezin, huishouden.
    Het hele gezin voelt zich beter als er een probleem (met hun hond) is opgelost.
    Meer rust, geen chaos, geen spanningen, buren en vrienden die je weer kan ontvangen
    zonder dat ze gebeten worden enz. enz.
    Kortom? Meer liefde in het gezin
    Klinkt melig maar het is zo.

De anciens hier weten het: ik heb ooit een Afghaanse windhond gehad.
    (jaja een janetten hond )
    Was mijn eerste hond en die kwam uit een asiel.
    Ik heb nooit geen liever beest in huis gehad
    Die had dus ontzettend veel beweging nodig...en dat kon ik in die tijd nog opbrengen.
    Een buurvrouw (niet naast de deur) had ook eentje en dan gingen we vrij dikwijls
    samen rennen op een grote weide in de buurt.
    (de honden he....)
    Buiten in open lucht was die echt uitgelaten en binnenshuis zo rustig als ik weet niet wat. Die was zijn energie kwijt.
    Nog iets leuks?
    Als ik met mijn wijsvinger op en af deed dan ging die zitten...
    Soms kwam die naar mij toe en drukte met zijn snuit zachtjes tegen mijn arm.
    Die wilde ge-aait worden
    Niet goed in feite...omdat de eigenaar dit bepaalt, niet de hond.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
      Wij hebben een Mechelaar en ik ga elke dag minstens een uur wandelen.Ben ik ergens in een weide of een verlaten veldweg of bos dan loopt de hond los.Eerst moet ik wel door een speeltuin en als ik ' s morgens vroeg om 06.00h daar door kom dan loopt hij ook los.Vanaf het moment dat er kinderen zijn zal ik hem zeker de lijn aan doen.Kom ik een volwassene(te voet of met de fiets) tegen dan ga ik even aan de kant staan en laat hem gaan zitten of liggen tot de mensen door zijn.Dan krijgt hij een snoepje omdat hij goed geluisterd heeft en zeg ik vrij,dan mag hij weer vrij rondlopen.Het is fijn om van de meeste mensen dan complimenten te krijgen dat de hond zo goed luisterd.De meeste mensen kennen ons ondertussen al en hebben geen bang als ze ons zien afkomen omdat ze weten dat ik de hond onder controle heb.
      Tot nu toe is dit altijd zonder problemen gegaan en hopelijk blijft dat zo(eigenlijk twijfel ik daar niet aan).Er is maar 1 zaak waar ik last mee heb tijdens het wandelen en dat zijn jagers(die denken dat ze GOD de vader zijn),maar dat is weer een ander verhaal.
      Tof jong
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Ondertussen ben ik een fervente zwemmer en fietser. Maar er is een tijd geweest dat ik nogal rabiaat bezig was met joggen. Ik woon in Averbode en de omliggende bossen en heide zijn een ideaal gebied om de benen te strekken. Meermaals heb ik meegemaakt dat ik een loslopende hond tegenkwam met minder goede bedoelingen. Vaak was het baasje niet onmiddellijk te bespeuren of zag ik de eigenaar ergens in de verte staan zwaaien. Vreselijk heb ik mij er aan geergerd. Waarom moet ik mijn 'run' stopzetten omdat een hondeneigenaar het fijntjes vindt om zijn viervoeter uit te laten. Sommige honden waren agressief. Gelukkig ben ik nooit gebeten. Maar ik moest hiervoor wel stilletjes blijven staan tot eigenaar zijn hond tegemoet kwam. Vaak met de opmerking: ' Het is ne brave mijnheer. Hij doet niks' .
        Dat moet ik dan maar rieken ..... zoals een jachthond
        Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Wij hebben een Mechelaar en ik ga elke dag minstens een uur wandelen.Ben ik ergens in een weide of een verlaten veldweg of bos dan loopt de hond los.Eerst moet ik wel door een speeltuin en als ik ' s morgens vroeg om 06.00h daar door kom dan loopt hij ook los.Vanaf het moment dat er kinderen zijn zal ik hem zeker de lijn aan doen.Kom ik een volwassene(te voet of met de fiets) tegen dan ga ik even aan de kant staan en laat hem gaan zitten of liggen tot de mensen door zijn.Dan krijgt hij een snoepje omdat hij goed geluisterd heeft en zeg ik vrij,dan mag hij weer vrij rondlopen.Het is fijn om van de meeste mensen dan complimenten te krijgen dat de hond zo goed luisterd.De meeste mensen kennen ons ondertussen al en hebben geen bang als ze ons zien afkomen omdat ze weten dat ik de hond onder controle heb.
          Tot nu toe is dit altijd zonder problemen gegaan en hopelijk blijft dat zo(eigenlijk twijfel ik daar niet aan).Er is maar 1 zaak waar ik last mee heb tijdens het wandelen en dat zijn jagers(die denken dat ze GOD de vader zijn),maar dat is weer een ander verhaal.
          Dat is heel erg fijn als je je hond onder controle hebt, maar als het in een domein is waar hij niet mag vrij rondlopen, en dat is bijna overal zo, overtreedt je de wet. Punt aan de lijn. Je kan het bijvoorbeeld vergelijken met een appel stelen in een fruitwinkel. Het kan niet veel kwaad, de winkel heeft er toch genoeg, maar in principe overtreed je wel de wet.

De plaats waar die hond losliep was een natuurdomein, eigendom van Natuurpunt en daar was het ook verboden om de honden los te laten lopen. Er staat een duidelijk bord aan de ingang.

Aan diegene die dus hun hond laten loslopen raad ik toch echt aan om je hond aan de leiband te houden op elk moment buiten in gebieden waar het uitdrukkelijk is toegestaan, hondenweides en dergelijke. Het natuurgebied waar ik was, lijkt voor jullie waarschijnlijk ook een plaats waar je je hond gerust een toertje kan laten rennen, het is een open vlakte naast de rivier. Maar je moet maar even niet opgelet hebben en je hond is te ver weg als er iemand van achter de bocht opeens te voorschijn komt. Deze reageert erg angstig of agressief tegenover je hond en je kan het zitten hebben. Is het nu echt zo moeilijk om die aan de leiband te houden?

Hierbij een foto van de hond zodat je kan zien dat het idd wel echt niet om een klein hondje ging Nu ik de foto zie, denk ik eerder aan een Ierse Wolfshond. Wat denken jullie dat het ras was? De foto is niet optimaal scherp door bewegingsonscherpte maar je kan wel goed de grootte en eventueel het ras zien? Om een maat van lengte te hebben, de man was ongeveer 1.80 meter, hij was namelijk een stukje groter dan mij en ik ben 1.75m. Zoals je hier ziet liep de jack russel los, maar die was braaf, en was de grote hond aan de leiband. Echter een paar minuten later liet hij los, of hij zichzelf los getrokken heeft of dat ze hem loslieten, weet ik niet. Het gezicht van de man heb ik geblurd kwestie van toch zelf geen problemen te krijgen.

70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ik vind deze foto toch niet zo goed. Zeker geen HOF

Comment

Ik vind dat als je n hond wil houden, hy max vier uur alleen mag zitten. En zelfs als je beiden fulltime werkt zyn er nog oplossingen : thuiswerk, ploegenarbeid, hond mee naar t werk, iemand die s middags langskomt... Als je allebei van 7 tot 18 u van huis bent en de hond zit tien uur alleen, dat is gewoon crimineel. Als een hond meet dan zrs uur zyn plasje moet ophouden, da's schadelyk voor de nieren. 1,5 u per dag met je jond bezig zyn is niks !
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Ik vind dat als je n hond wil houden, hy max vier uur alleen mag zitten. En zelfs als je beiden fulltime werkt zyn er nog oplossingen : thuiswerk, ploegenarbeid, hond mee naar t werk, iemand die s middags langskomt... Als je allebei van 7 tot 18 u van huis bent en de hond zit tien uur alleen, dat is gewoon crimineel. Als een hond meet dan zrs uur zyn plasje moet ophouden, da's schadelyk voor de nieren. 1,5 u per dag met je jond bezig zyn is niks !
                Iets voor mensen op pensioen Johan die nog een goede fysieke conditie hebben
                Alhoewel die wandelingen bijv. zeer goed zijn voor de conditie.

9 op 10 gaat die hond ook janken als er niemand in huis.
                Plezant voor de buren
                =================================================
                Jouw hond alleen thuis laten: lees hier meer.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Daar kan ik echt niet mee akkoord gaan... als je de hond een 'bezigheid' heeft dan ga je hem niets te kort doen. Honden hebben helemaal geen gevoel van tijd zoals wij dat hebben. Of je nu 2 of 5 uren weg bent de ontvangst is even hartelijk. Veel belangrijker is dat als je er bent je iets doet met de hond(en). Ik ken veel honden die geruime tijd alleen moeten blijven en die een een compleet normaal gedrag hebben. de grote fout die gemaakt wordt is dat we teveel onze eigen (mensen)emoties transfereren op dieren.

Wat de plas ophouden betreft... ook daar verschillen honden van mensen. Na de gebruikelijke 'besproei' ronde 's morgens zie je hier onze reuen niet vaak meer plassen. Erger nog, als we gaan slapen moeten we ze er vaak nog eens aan herinneren om een plasje te doen. Onze twee poedelteefjes plassen 3 maal per dag... 's morgens om 5 uur, in de namiddag na 't eten en 's avonds voor 't slapen gaan. En ze kunnen vrij in en uit lopen maar verkiezen toch op de zetel of op het bed te liggen (naar gelang waar wij ons bevinden).
                  Jean Pierre.

Comment

Er is maar 1 zaak waar ik last mee heb tijdens het wandelen en dat zijn jagers(die denken dat ze GOD de vader zijn),maar dat is weer een ander verhaal.
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

• Re: Loslopende honden in natuurgebieden

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Een hond moet in principe altijd aan een leiband en ja er zijn mensen die dat niet doen, lang geleden was een hond een vrij dier.
                      Maar er zijn ook mensen die roken in natuurgebied wanneer aangegeven is dat dit niet mag, er zijn mensen die eens een plasje doen in de natuur, er zijn er die lopen waar het niet mag, fietsen waar het niet mag enzovoort.
                      Punt is hoever men zich druk moet maken om iets dat schijnbaar gevaarlijk kan zijn?
                      De meeste honden bijten geen mensen, tenzij je ze gaat uitlokken door ernaar te kloppen of stampen.
                      Dertig jaar geleden vond iedereen het normaal dat honden losliepen, toen was er helemaal geen gemekker ... nu voor het minste dat ge een scheet laat willen ze u een proces aandoen.
                      En voor de duidelijkheid, die hond kan er niet aan doen dat hij los rondloopt, het is zijn baasje dat daarover beslist (als hij niet bij uitzondering eens uitgebroken is).
                      Wij hebben al jaren een hond (Duitse Herder) en die loopt nooit alleen rond, altijd aan de leiband.
                      Een van de braafste honden dat ik zelf al gekend heb en hij zou geen vlieg kwaad doen, maar dat weten de meesten niet.
                      Ooit is hij eens buitengeglipt zonder ons weten en heeft hij heel alleen de toer van de blok gedaan, zijn dagelijkse wandeling dus.
                      Een van de buren had hem te pakken gekregen en was er mee naar ons gekomen ... geen probleem en hij liet dat gewoon doen.
                      Een toevallige voorbijgangster (uit de wijk) maakte direct van haar kees dat het degoutant was om zo'n hond vrij los te laten en dat het een gevaar was voor kinderen en blablabla ... klagen zonder denken.
                      Komt er een auto af en die toetert omdat ze met haar kind in het midden van de rijbaan stond.
                      Toen heb ik de vraag gesteld wat nu het gevaarlijkste was ... mijn hond dat per toeval eens een toerke gaan doen was zonder iemand lastig te vallen of zij dat met haar kind in het midden van de straat stond.
                      Geen antwoord dus.

En voor de rest heb ik nog nooit een hond weten inbreken, een auto of moto stelen, een bushokje vernielen, zat rondrijden, wat cocaïne snuiven, mensen overvallen, ... wat zou ik nu op een afgelegen weg het liefst tegen komen ... een hond of een mens?

Maar voor de liefhebbers ... hou alstublieft jullie duiven binnen als ik ga wandelen in de natuur want ik haat het als ze op mijn kop schijten en laat de paarden thuis want door zo'n drol lopen is ook niet alles!

Oeps ... mogen we nog leven?
                      Wat is me dat voor een pleidooi?!?!
                      Ik zette een paar ZEER OPMERKELIJKE zinnetjes in het rood omdat ik er eens bij stil wil staan.

Blijkbaar zou jij liever niet-aangelijnde mensen dan honden van de weg af halen!?
                      Als ik mag kiezen: ja, ik kom liever mensen tegen dan honden.
                      Jou hond is misschien toch NIET de braafste en onschuldigste van de wereld, al dan niet in jou afwezigheid. Ook al ben je van het allergrootste tegendeel overtuigd.

Aan een hond zijn smoelwerk kan je niet zien of hij gevaarlijk is of niet.

En die mevrouw en dat kind stonden in het midden van de weg... wellicht omdat ze verlamd waren van schrik voor je "brave sloeber". Duitse herders geven inderdaad altijd zo'n lieve vreedzame eerste indruk.

En je vergelijking met bushokjes, met duiven en paarden raakt kant noch wal en getuigt van een minachting voor niet-hondenliefhebbers, duivenmelkers en ruiters.

En mag je nog leven? Ja! Maar hou je aan de regels van welvoeglijkheid.

Ik ken iemand die ook de braafste hond van de wereld had maar die takelde een buurkind zo lelijk toe dat het tegen de rest van haar leven vreselijk geschonden moet aankijken. Die hond was ook eens (EENS!) "per toeval" weggeglipt.
                      Ik zeg het: het was ook de braafste hond van de wereld.
                      Die ouders mogen wellicht ook niet "klagen zonder denken" en "blablabla"...

...Ik vind je opmerkingen over 'verminken' nogal overdreven. Er gebeuren meer ongevallen met auto's, dronken chauffeurs, ongevallen op de werkvloer ... dan door honden. Dan zwijgen we nog over partnergeweld, 2000 doden door passief roken per jaar...
                      En dus is dat verminken OK!?
                      Dat had ik uit jou pen niet verwacht.

Al gaat het maar om één kind of volwassene per jaar in ons land. 't Is er één te veel dat op het conto van (altijd) de braafste hond geschreven mag worden. Maar je weet net zo goed als ik: 't zijn er VEEL meer dan ééntje.
                      En dat van die "braafste" hond is een GEVAARLIJK FABELTJE waarin geen normaal mens meer gelooft.
                      Het minimaliseren van het gevaar maakt het gevaar alleen maar groter.

Ik zei het al hoger op: aan de leiband! Geen "gemaar".
                      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                      Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht

Blijkbaar zou jij liever niet-aangelijnde mensen dan honden van de weg af halen!?

Ik weet niet waar jij opgegroeid bent maar ik ben opgegroeid op de boerenbuiten en elke boer had een hond op zijn erf los rondlopen. Als je op bezoek ging was meestal de hond de eerste die je goede dag kwam zeggen. Die honden liepen altijd mee met de boer naar zijn veld of naar de koeien en nooit hadden die een leiband aan. Mijn eerste twee honden hebben zelfs nooit een leiband gehad, die liepen de hele dag los rond als we thuis waren. En toch hebben die honden nooit iemand gebeten.

En aan een hond zijn smoelwerk kan je wel zien wat die van plan is. Maar je moet dat wel willen leren. Als je er vanuit gaat dat elke hond zal bijten dan zal je vroeg of laat wel eens prijs hebben.

Ik ben nog nooit gebeten door een hond, door een mens daarentegen.

Comment

Ik kan me er behoorlijk aan ergeren hoe weinig losloopgebieden er nog over blijven. Een hond moet ook de poten kunnen strekken zonder aan ons trage tempo gebonden te zijn! Of lekker afwisselen tussen snuffelen en sprinten, terwijl de baas op een mensentempo door sukkelt.

Mijn meiden gaan ook wel eens los waar het eigenlijk niet zo mogen, aangezien loslooplocaties steeds zeldzamer worden. En, als echte shelties, zullen ze niet uit het zicht verdwijnen. Lekker even fanatiek uitrazen en tikkertje spelen en na een paar rondjes plakt de ene aan mijn hielen vast (zou ik dus net zo goed haar lijn weer om kunnen doen) en gaat de andere vooruit lopen en snuffelen (bij voorkeur zonder lijn, want ze snuift ook graag in de bosjes en dan raakt zo'n riem steeds in de knoop).
                          Toch denk ik niet dat iemand er last van heeft dat ze loslopen. Zie ik mensen me tegemoet komen, dan roep ik de jongste terug en hou ik beiden strak bij me. Hoor ik een fietser of jogger van achteren aan komen (helaas merk ik dat nog wel eens te laat), dan ga ik ook met honden en al aan de kant zodat ze zonder remmen verder kunnen.

Ik vind dat als de honden goed luisteren, dat er dan veel plekken zijn waar de hond los zou moeten kunnen. Maar zolang er veel aso's zijn die een agressief ogend beest los op andere bezoekers laten knallen, zullen de aantallen losloopgebieden eerder afnemen dan toenemen En ik geef toe... er zijn losloopgebieden waar ik niet het weekend wil lopen door de vele opdringerige honden die mijn matig hondsociale (zullen eerder weglopen dan uitgebreid spelen) hondjes omver lopen.
                          Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plumeau Bekijk bericht
                            Ik kan me er behoorlijk aan ergeren hoe weinig losloopgebieden er nog over blijven. Een hond moet ook de poten kunnen strekken zonder aan ons trage tempo gebonden te zijn! Of lekker afwisselen tussen snuffelen en sprinten, terwijl de baas op een mensentempo door sukkelt.

Mijn meiden gaan ook wel eens los waar het eigenlijk niet zo mogen, aangezien loslooplocaties steeds zeldzamer worden. En, als echte shelties, zullen ze niet uit het zicht verdwijnen. Lekker even fanatiek uitrazen en tikkertje spelen en na een paar rondjes plakt de ene aan mijn hielen vast (zou ik dus net zo goed haar lijn weer om kunnen doen) en gaat de andere vooruit lopen en snuffelen (bij voorkeur zonder lijn, want ze snuift ook graag in de bosjes en dan raakt zo'n riem steeds in de knoop).
                            Toch denk ik niet dat iemand er last van heeft dat ze loslopen. Zie ik mensen me tegemoet komen, dan roep ik de jongste terug en hou ik beiden strak bij me. Hoor ik een fietser of jogger van achteren aan komen (helaas merk ik dat nog wel eens te laat), dan ga ik ook met honden en al aan de kant zodat ze zonder remmen verder kunnen.

Ik vind dat als de honden goed luisteren, dat er dan veel plekken zijn waar de hond los zou moeten kunnen. Maar zolang er veel aso's zijn die een agressief ogend beest los op andere bezoekers laten knallen, zullen de aantallen losloopgebieden eerder afnemen dan toenemen En ik geef toe... er zijn losloopgebieden waar ik niet het weekend wil lopen door de vele opdringerige honden die mijn matig hondsociale (zullen eerder weglopen dan uitgebreid spelen) hondjes omver lopen.
                            't Zou goed zijn moesten er hier hondenparken komen...
                            Een plek van bijv. 1 ha en met een goede omheining rond.
                            Honden kunnen er loslopen, kunnen niet weglopen, de baas kan ze in de gaten houden
                            en de honden kunnen er socialiseren. In de USA vind je die overal.

Ik weet wel niet of we Elio daarvoor kunnen aanspreken
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              't Zou goed zijn moesten er hier hondenparken komen...
                              Een plek van bijv. 1 ha en met een goede omheining rond.
                              Honden kunnen er loslopen, kunnen niet weglopen, de baas kan ze in de gaten houden
                              en de honden kunnen er socialiseren. In de USA vind je die overal.

Ik weet wel niet of we Elio daarvoor kunnen aanspreken
                              Op de Teut zijn 2 afgesloten stukken voor honden. Er wordt heel zeker gebruik van gemaakt, maar je komt daar nog altijd wandelaars met honden tegen die vinden dat hun schatjes moeten kunnen loslopen in het natuurgebied.
                              Het wordt hoog tijd dat men begint te verbaliseren.
                              En honden die niets doen ga je weinig tegen komen. Gewoon in je richting komen is al iets doen en als die persoon dan ook nog eens schrik heeft van honden, dan is dat een verschrikkelijke ervaring.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                                Wat is me dat voor een pleidooi?!?!
                                Ik zette een paar ZEER OPMERKELIJKE zinnetjes in het rood omdat ik er eens bij stil wil staan.

Jou hond is misschien toch NIET de braafste en onschuldigste van de wereld, al dan niet in jou afwezigheid. Ook al ben je van het allergrootste tegendeel overtuigd.

En die mevrouw en dat kind stonden in het midden van de weg... wellicht omdat ze verlamd waren van schrik voor je "brave sloeber". Duitse herders geven inderdaad altijd zo'n lieve vreedzame eerste indruk.

En je vergelijking met bushokjes, met duiven en paarden raakt kant noch wal en getuigt van een minachting voor niet-hondenliefhebbers, duivenmelkers en ruiters.

En mag je nog leven? Ja! Maar hou je aan de regels van welvoeglijkheid.

Ik ken iemand die ook de braafste hond van de wereld had maar die takelde een buurkind zo lelijk toe dat het tegen de rest van haar leven vreselijk geschonden moet aankijken. Die hond was ook eens (EENS!) "per toeval" weggeglipt.
                                Ik zeg het: het was ook de braafste hond van de wereld.
                                Die ouders mogen wellicht ook niet "klagen zonder denken" en "blablabla"...

En dus is dat verminken OK!?
                                Dat had ik uit jou pen niet verwacht.

Al gaat het maar om één kind of volwassene per jaar in ons land. 't Is er één te veel dat op het conto van (altijd) de braafste hond geschreven mag worden. Maar je weet net zo goed als ik: 't zijn er VEEL meer dan ééntje.
                                En dat van die "braafste" hond is een GEVAARLIJK FABELTJE waarin geen normaal mens meer gelooft.
                                Het minimaliseren van het gevaar maakt het gevaar alleen maar groter.

Vimmeke, Vimmeke, Vimmeke toch
                                Je hebt mijn postings NIET gelezen.
                                Iedereen is nogal fel met zichzelf bezig weer.

De enige zin die klopt is deze:
                                "Het minimaliseren van het gevaar maakt het gevaar alleen maar groter."

En ik heb meestal liever te doen met dieren dan met mensen: dieren zijn eerlijk.
                                Dieren maken ook geen fouten, mensen wel.

Aan het smoelwerk van een hond kan je zeker zien wat er gaande is.
                                (smoelwerk is ook weer zo'n denigrerend woord maar het zegt wel veel over
                                hoe jij je voelde toen je jouw reactie schreef he )
                                Je kan het zien aan zijn mondhoeken, aan zijn oren, aan zijn staart, de ogen,
                                het lichtjes grommen enz. enz.

Zelfs bij een pup die je een paar weken in huis hebt kan je veel zien.

Het ongeluk met dat kind van de buren is heel erg natuurlijk.
                                Maar de hond treft totaal geen fout. Dik in de fout is de eigenaar...
                                Heel in het kort: een kind is een zwakke schakel en de hond doet > hap.
                                En dan is het te laat voor het kind en in 100% van de gevallen voor de hond, die laten
                                ze dan inslapen...

Ik zeg het niet graag maar met kinderen opvoeden is het net hetzelfde
                                De ouders voeden kinderen op en "maken" kinderen zoals we dan kunnen ervaren.
                                Met honden is dat "krek" hetzelfde
                                Maar het kost tijd en geduld en is een combinatie van vertrouwen en respect.
                                Kan je dat allemaal niet opbrengen? Begin er dan niet aan.

Wat normaal is voor mensen is zelden normaal voor honden.
                                Als men dat nu eens goed onder ogen durfde zien he.

Wil je een echt fabelje horen?
                                Als ik ergens binnen kom bij mensen die een hond (of honden) hebben en die
                                springt tegen mij op...en die een beetje uitbundig doet en zo.
                                Wat hoor je dan 9 op 10?
                                Ooo wat een lieve en vriendelijk hond...
                                Niks van dus: hond is onbeleefd en heeft geen respect > fout van het baasje dus
                                Ik zeg niet dat ik dat niet graag heb, het lijkt ook leuk he ... dat is totaal iets anders maar het is fout.
                                Last edited by theokus; 21 februari 2012, 22:55.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X