Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loslopende honden in natuurgebieden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Loslopende honden in natuurgebieden

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Zoek eens op E-collar.
    Nog altijd even "dur de comprenure".

Ik probeer een bange natuurfotograaf te helpen, NIET de eigenaars van honden.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
      Nog altijd even "dur de comprenure".

Ik probeer een bange natuurfotograaf te helpen, NIET de eigenaars van honden.
      Brave mens gij
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Ik ken de situatie. Ik ben vrijwilliger in een asiel waar vooral grote honden zitten (stafford, scheper, boxer, labrador, dobermann, rottweiler en soms eens een kangal,bordeaux dog, mastino of dogo argentino ...).

Ik ken dus wel een beetje van honden en heb geen schrik van honden als t niet nodig is.

In bepaalde natuurgebieden kom ik wel niet meer (oa Oude Landen in Ekeren).

Ik heb het al meermaals meegemaakt dat ik op mijn buik op de grond lag om foto's van insecten of paddestoelen te maken en ineens geritsel, gegrom en geblaf hoor (oa van een Hovawart). t Baasje is natuurlijk 200 m verder. t Zijn ook altijd grote honden die los mogen lopen. Een statief jaagt een hond ook schrik aan.

Nu kom ik veel in de Hobokense Polders, waar het verboden is om de honden los te laten lopen tussen de koeien en paarden.

Of het in de zones waar de koeien niet lopen, toegelaten is om de honden los te laten, weet ik niet.

Ik heb daar al wel gezien dat een tiental mensen uit de woonwijk hun tien honden los laten lopen. Die lopen dan achter mekaar, blaffen, vechten spelend etc ... Mensen met kleinere hondjes durven daar dus al niet meer komen. En volgens mij is dat ook niet bevorderlijk voor de beschermde diersoorten die er zitten ...
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Haja, ms wat tips :

- vreemde hond niet in de ogen kijken maar wegkijken
          - hond gewoon negeren, dan negeert hij jou ook ms
          - niet roepen of gillen of wilde bewegingen maken
          - niet slaan of schoppen
          - niet weglopen (hond is toch altijd sneller)
          - je handen achter je rug houden voor als hij toch moest bijten

BTW tussen die paarden gaan staan was ms gevaarlijker als tussen die honden gaan staan. Ik durf betwijfelen of een Duitse Dog aggressief naar mensen is.

Comment

Brave mens gij
            Ik ben ook helemaal pro het helpen van mensen om hun hond leren op te voeden, maar dat is een veel groter werk en meer op lange termijn dan bvb zo'n dazer oid. Ik zal volgende keer (als dit nog eens gebeurt, hopelijk niet ) eens proberen om mij met mijn rug naar de hond toe te draaien. Hopelijk kom ik dan niet in het ziekenhuis terecht met bijtwonden

Ik wil wel nog eens benadrukken voordat jullie hier zich voorstellen dat ik een van de mensen ben die angst hebben van elk dier

Ik rijd al bijna 10 jaar paard, heb geen schrik van honden (buiten als ze zich echt agressief gaan gedragen en groot genoeg zijn ) en normaal gezien kom ik altijd goed overeen met honden. Het is nu toevallig dat ik in korte tijd een aantal gevaarlijke honden tegen ben gekomen in dat natuurgebied. Er zijn nog meer dan genoeg andere honden daar die, jammer genoeg, ook los lopen. Die komen ook meestal goeiendag zeggen en ik laat die gewoon doen. Maar die komen rustig aan trippelen of gewoon als ik op hun pad ben. Niet van de andere kant van het veld speciaal aan komen rennen Ik heb vandaag op 3 uur een labrador, een border collie en jack russel ook gehad die dichtbij kwamen. Ik heb daar, indien ze zich niet agressief gedragen, geen problemen mee.

Johan, ik had idd mijn statief mee met mijn tele erop. Zou dat mss de reden zijn dat hij kwam aanlopen? En jij hebt blijkbaar veel ervaring met honden, ik juist met paarden. Die gaan je niet aanvallen als je hen niet bedreigt. Gewoon rustig blijven en langzaam weggaan. Als ze toch komen aanrennen, dan je groot maken en je handen wijd in de lucht en stop oid roepen. Werkt bijna altijd. Maar je hebt, zoals bij mensen, altijd uitzonderingen.
            Ik denk idd niet dat een hond (of paard) van nature uit zomaar gaat aanvallen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hij opgevoed is... Dat is de grootste boosdoener.
            Last edited by LaurentS; 20 februari 2012, 22:18.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Een hond op vreemd terrein heeft niets te verdedigen, dus snap ik niet waarom ze aggressief zouden zijn, tenzij ze menen hun baasje te moeten verdedigen.

En als het baasje weet dat zijn hond niet te vertrouwen is, waarom laat hij hem dan loslopen ?

De meeste honden die aan de leiband of achter een hek fel uithalen naar andere honden of mensen, zijn heel wat minder fel als ze loslopen, dus ik begrijp het niet echt.

Ik denk dat veel honden denken dat een statief een stok is waarmee ze geslagen kunnen worden, vandaar ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Een hond op vreemd terrein heeft niets te verdedigen, dus snap ik niet waarom ze aggressief zouden zijn, tenzij ze menen hun baasje te moeten verdedigen.

En als het baasje weet dat zijn hond niet te vertrouwen is, waarom laat hij hem dan loslopen ?

De meeste honden die aan de leiband of achter een hek fel uithalen naar andere honden of mensen, zijn heel wat minder fel als ze loslopen, dus ik begrijp het niet echt.

Ik denk dat veel honden denken dat een statief een stok is waarmee ze geslagen kunnen worden, vandaar ...
                Daarom dat ik het ook vreemd vond en ik gaan lopen ben. Het leek mij geen normale, natuurlijke reactie vermits ik 300 meter ver weg was...

Hij liep aan de leiband toen ik er eerst voorbij ging, mss dat hij zichzelf losgetrokken had? Dat heb ik niet goed kunnen zien, ik was druk bezig met weg te lopen
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                  Ik ben ook helemaal pro het helpen van mensen om hun hond leren op te voeden, maar dat is een veel groter werk en meer op lange termijn dan bvb zo'n dazer oid. Ik zal volgende keer (als dit nog eens gebeurt, hopelijk niet ) eens proberen om mij met mijn rug naar de hond toe te draaien. Hopelijk kom ik dan niet in het ziekenhuis terecht met bijtwonden

Ik wil wel nog eens benadrukken voordat jullie hier zich voorstellen dat ik een van de mensen ben die angst hebben van elk dier

Ik rijd al bijna 10 jaar paard, heb geen schrik van honden (buiten als ze zich echt agressief gaan gedragen en groot genoeg zijn ) en normaal gezien kom ik altijd goed overeen met honden. Het is nu toevallig dat ik in korte tijd een aantal gevaarlijke honden tegen ben gekomen in dat natuurgebied. Er zijn nog meer dan genoeg andere honden daar die, jammer genoeg, ook los lopen. Die komen ook meestal goeiendag zeggen en ik laat die gewoon doen. Maar die komen rustig aan trippelen of gewoon als ik op hun pad ben. Niet van de andere kant van het veld speciaal aan komen rennen Ik heb vandaag op 3 uur een labrador, een border collie en jack russel ook gehad die dichtbij kwamen. Ik heb daar, indien ze zich niet agressief gedragen, geen problemen mee.

Johan, ik had idd mijn statief mee met mijn tele erop. Zou dat mss de reden zijn dat hij kwam aanlopen? En jij hebt blijkbaar veel ervaring met honden, ik juist met paarden. Die gaan je niet aanvallen als je hen niet bedreigt. Gewoon rustig blijven en langzaam weggaan. Als ze toch komen aanrennen, dan je groot maken en je handen wijd in de lucht en stop oid roepen. Werkt bijna altijd. Maar je hebt, zoals bij mensen, altijd uitzonderingen.
                  Ik denk idd niet dat een hond (of paard) van nature uit zomaar gaat aanvallen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hij opgevoed is... Dat is de grootste boosdoener.
                  Allemaal interessant en boeiend niet Laurent
                  Weet je ook waarom paarden (meestal ) stoppen als je met gespreide armen
                  en open handen staat?
                  (Het zijn eigenlijk die gespreide vingers die het doen).
                  Stamt nog uit de oertijden en zit nog ergens in de genen van paarden.
                  Het doet ze denken aan roofdieren zoals tijgerachtige.
                  Een tijger (of leeuw of leopard enz) zal zelden met zijn achterste poten aanvallen he
                  Beide voorpoten dus en gestrekt.

Een Rottweiler = magnifieke hond.
                  Werd oorspronkelijk gebruikt om koeien te hoeden en op te drijven.
                  (of schapen)
                  Dit beest wordt aangezien als agressief en onbetrouwbaar.
                  Maar ja dat is ook omdat zo'n beest nooit krijgt wat die nodig heeft.
                  Als je het niet weet...
                  Zo'n hond kan gewoon gaan zitten en jouw "kwaad" aankijken...iedereen in paniek
                  Die wacht gewoon af wat je hem oplegt, doet doen enz.
                  Is een teken van respect en beleefdheid.
                  En idd. opvoeding is alles.
                  - oefenen > wandelen en voldoende
                  - discipline bijbrengen
                  - affectie (belonen, aaien enz.)
                  Pups bijv. worden bijna dood geknuffeld Verkeerde volgorde dus.

Je hebt gelijk bij die vreemde honden ed.
                  - geen oogcontact
                  - niet aanraken
                  - en ze niet "aanspreken"

Normaal gezien is een hond zeer nieuwsgierig en zal eerst willen ruiken.

Honden die eten zou je nooit mogen storen = dus ook onzin.
                  De hond is dan baas in huis.
                  Het eten is steeds van de baas... de eigenaar dus.
                  Is een zaak van alles te "claimen" en effe volhouden tot die doet wat jij wilt.
                  En laat die maar grommen of zelfs blaffen, dat kost allemaal energie en uiteindelijk
                  zal die dat opgeven. Die valt in slaap naast de kom met zijn eten

Bij een dominante hond die niet in balans is kan je beter opletten ja maar het is te verbeteren en dat duurt ook geen dagen of maanden eer de hond het snapt.
                  Beginnersfout: het eten wegtrekken van de hond > die hapt dan toe > wil zijn eten beschermen.
                  Steeds de kom of wat dan ook langzaam omhoog heffen.
                  Als ik zo zie wat de mogelijkheden zijn he en bereikbaar is op korte tijd.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht

Dat is het Johan
                    Die menen het echt he.
                    Klopt dus niet > dominante hond > hond is baas in huis ed.

Jouw laatste zin is wat mensen denken Johan.

Honden achter het hek = gewoon territorium-gedrag.
                    (beschermen van hun plek)

Totaal ongepast dus.
                    Wie moet dan heropgevoed worden?
                    De baas eerst dacht ik zo.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Dat is het Johan
                      Die menen het echt he.
                      Klopt dus niet > dominante hond > hond is baas in huis ed.

Jouw laatste zin is wat mensen denken Johan.

Honden achter het hek = gewoon territorium-gedrag.
                      (beschermen van hun plek)

Totaal ongepast dus.
                      Wie moet dan heropgevoed worden?
                      De baas eerst dacht ik zo.
                      Een dominante hond gedraagt zich als het hoofd van de roedel en dat is de fout van de eigenaar: de eigenaar dient het hoofd van de roedel te zijn. Een hond ziet zijn mede gezinsleden zoals de eigenaar als deel van de roedel. Een hondeneigenaar kan pas het baasje zijn wanneer hij zijn hond aangeleerd heeft in welke rangorde de hond in de roedel in moet nemen: dus onder die van de eigenaar en diens gezinsleden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Een dominante hond gedraagt zich als het hoofd van de roedel en dat is de fout van de eigenaar: de eigenaar dient het hoofd van de roedel te zijn. Een hond ziet zijn mede gezinsleden zoals de eigenaar als deel van de roedel. Een hondeneigenaar kan pas het baasje zijn wanneer hij zijn hond aangeleerd heeft in welke rangorde de hond in de roedel in moet nemen: dus onder die van de eigenaar en diens gezinsleden.
                        Perfect

En het zou nog beter zijn als elke eigenaar weet hoe hij dat moet aanpakken
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                          Gewoon u laten bijten..... het zal rap gedaan zijn met hunne zever. En daarna procedeer ik ze kapot met heel veel werkverlet en vette schadevergoeding.
                          Niet het beste idee volgens mij. Procederen moet het laatste zijn wat men doet. Allemaal niet zo eenvoudig als men het stelt.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                            Klopt helemaal, waarschijnlijk is het nog erger als je zelf met honden rondloopt.

Dat hurken begrijp ik niet helemaal. Ik was geen bedreiging, hoe kan ik hem nu bedreigen als hij 300m verder is en al voorbij de bocht? Hurken lijkt mij dan juist een slecht idee omdat hij dan op ooghoogte is en ik mij dus (nog) kwetsbaarder opstel.
                            Met bedreiging bedoel ik eens de hond dichterbij gekomen is. Dat hurken brengt de hond in verwarring omdat de 'prooi' ineens veel kleiner wordt. Hondachtigen verwachten dat een prooi gaat lopen of dat een aanvaller zich 'groot' maakt. Het is door een heel neutrale houding aan te nemen dat de meeste honden hun houding veranderen. Een hond die aangevallen wordt en weet dat hij het onderspit gaat delven gaat op de rug liggen (wat je ook zou kunnen doen, maar niet altijd 'gemakkelijk' is) en doorgaans is dat voor de aanvallende hond voldoende om de aanval niet door te zetten (tenzij hij erop getraind is om toch door te gaan). Honden vechten vaak alleen maar voor de schijn... veel gegrom, veel happen maar zelden zware bijtwonden. Terwijl ze als ze het echt willen enorme schade kunnen toebrengen. Denk daarbij maar aan politiehonden die met veel vertoon iemand onder controle kunnen houden maar zelden echt doorbijten.
                            Jean Pierre.

Comment

Dat is idd. de puntjes op i JVP.
                              Het klopt helemaal.
                              Maar een hond wordt zo niet geboren.
                              Hmmm, toch wel hoor... er zijn wel degelijk honden die vanaf de geboorte afwijkend gedrag tonen. Waar men echt op agressiviteit fokt komt het zelf vaker voor. De fokkers van de Jack Russels die op vossen jagen hebben zo'n beesten nodig, het is de hond of de vos die levend uit het hol komt. En helaas vinden sommige fokkers het nodig om die bloedlijnen in de normale lijnen te introduceren
                              Jean Pierre.

Comment

Volgens een paar comments op de site van AS Adventure werkt zo'n taser niet bij honden, enkel bij katten ! Dat geeft dus maar een vals gevoel van veiligheid.

In een boek over natuurfotografie las ik dat je best een mes bijhebt tegen loslopende honden. Dat vind ik dus gewoon barbaars ! Ik zie mezelf nog geen hond steken, zelfs als ik gebeten zou worden.

Ik weet niet wat je anders kan doen dan rustig blijven en op t baasje wachten en hopen dat hij iets te zeggen heeft over zijn hond.

Comment

Working...