Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loslopende honden in natuurgebieden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Loslopende honden in natuurgebieden

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
    - Een kat is geen roedeldier en mist zijn baasjes niet zoals een hond.
    Geen roedeldier, maar veel katten stellen gezleschap zeer op prijs.
    Veel mensen denken dat een labrador of border collie zichzelf wel opvoedt omdat het slimme honden zijn, maar ze zijn enorm aktief.
    Hoe kom je aan die wijsheid?
    Van een jack denken ze dat het een gezelschapshond met kort haar is (lekker gemakkelijk), tot zijn ware aard boven komt.
    Beagles zijn dan weer goed met andere honden en kinderen, maar huilen heel hard en zijn foetsie als je ze loslaat.
    Tijd om de hond uit te laten.

Jan

Comment

Ik heb niet gezegd een konijn in een kooi. Ik bedoelde in de tuin als je die hebt. Met een overdekt schuilhokje en een ruime ren. Een konijn in een plastic bakje van 50 x 80 in een slaapkamer van de kinderen is natuurlijk dierenmishandeling.

Ik weet waarover ik praat.

Ik heb ms wel de tijd voor een hond, maar heb er geen. Andere mensen hebben dan geen tijd voor een hond, maar houden er wel een ...

Ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten, ik denk enkel aan de honden.

Een voorbeeld :

Ex-collega van mij woonde 100 km van t werk en was vrijgezel. Hond zat dus meer als 10 uur per dag alleen thuis. Die jongen had geen tuin, dus de boxer zat heel de dag in de bench, want hij zou toch wel eens aan iets kunnen knabbelen of zijn behoefte doen. Nu beseft hij dat hij fout bezig was en neemt geen hond meer.

Dan zwijg ik nog over de verhalen van t asiel.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Bij ons vlak in de buurt zijn onlangs tientalle borden geplaatst, en ik heb gemerkt dat daar nu minder wandelaars zijn met een hond. Dat is spijtig want ik heb nog nooit last gehad van die loslopende honden. Het zijn ook telkens dezelfde honden die ik tegenkom, terwijl er hier toch straten zijn waar bijna iedereen een hond heeft,... voor de veiligheid. In een paar van die straten kan je echt niet te voet doorlopen,... tenzij met oordopjes.
        Ik bedoel dat die leibandverplichting, wel eens een averechts effect zou kunnen hebben, op mensen die wel dagelijks met hun hond gaan wandelen... in de natuur.
        Daar heb ik dikwijls een tripod bij. Daarmee kan je een gevaarlijk beest of een dief misschien op afstand houden,... maar dat heb ik nog maar en keer moeten doen. Na de 15 maart, als er niet meer op alles wat niet op dat ene pad loopt word geschoten, blijven sommige honden mijn weggetje wel nog verdacht vinden, maar zoals gezegd,... tot nu toe zonder erg.

PS: 1001 berichten! En bijna allemaal geupdatet. Hopelijk, had u er wat aan.
        Last edited by Poza; 22 februari 2012, 10:21.

Comment

- Een kat is geen roedeldier en mist zijn baasjes niet zoals een hond. => Moet je eens komen kijken wie het meest zit te zagen als je weggaat of thuiskomt, de kat of de hond ... ge zou u verschieten wie het meeste aandacht vraagt.

- Een konijn is idd geen echt huisdier zoals een kat of hond en wordt idd niet graag gepakt, maar voor sommige mensen kan het een betere oplossing zijn dan een hond. => Hadden we het er niet over wat beter zou zijn voor het dier?

Ik vind dat iedereen gewoon voor zichzelf moet uitmaken of hij een huisdier neemt en er tijd voor heeft en wat voor dier het wordt. => Misschien is het inderdaad beter niet te beslissen wat een ander beter kan doen.

Dan zwijgen we nog over bepaalde rassen die gedumpt worden als de dierenartskosten te hoog oplopen : bulldogs, shar pei, duitse dog, bordeaux dog ... => Maar er zijn ook veel mensen die hun hond de beste zorgen geven, op geen cent kijken en zelfs beter behandelen dan een partner. Is het dan niet voorbarig om te veralgemenen zoals in voorgaande reacties vaak gebeurd is?
          Er zijn ook veel mensen die hun partner verloren hebben en die er alleen voor staan, een hond in huis is vaak een verbreking van de eenzaamheid.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
            @Verseg
            Mag ik het ergerlijk vinden dat bijna alle hondeneigenaren er blijkbaar altijd van uitgaan dat hun hond de braafste is. Maar er geen flauw idee van hebben wat zelfs de ZOGEZEGD braafste kunnen aanrichten???
            Een goede hondenbaas noemt zijn hond niet de braafste... dan hoef je ook nooit die woorden in te slikken. Als je waakzaam bent kan je bijna alles voorkomen.

En misschien had dat kind zich ook niet gedragen "zoals het hoort" tegenover de loslopende hond. We zullen het nooit weten; 't kind kon nog niet praten toen het gebeurde. Geeft dat dan de hond wél het recht om zich plots helemaal anders te gaan gedragen dan we van hem gewoon waren?
            Honden en kinderen is in tegenstelling met wat velen beweren GEEN goede combinatie ( wat niet wil zeggen dat je ze niet samen kunt houden hé ) Het begrip 'spelen' heeft bij de hond een totaal andere betekenis dan bij het kind. Men vergeet vaak dat 'bijten' voor de hond ook een vorm van communicatie is... onze twee jongsten zijn broers van 6 maanden en het gaat er soms heel ruw aan toe... maar 10 minuten later liggen ze samen te slapen. Voor de hond is het niet duidelijk dat de 'mens' zo kwetsbaar is als het op bijten aankomt. En ondanks dat ik mijn honden goed ken zou ik ze NOOIT alleen laten met een kind!

Ik vind me absoluut niet geroepen om mijn plaats in de roedel op te eisen om te leren hoe het "smoelwerk" van een hond me kan vertellen of ik gerust mag verder wandelen of me beter uit de voeten kan maken (als ik al de kans krijg).
            En velen met mij.
            Tot totaal onbegrip van heel wat hondeneigenaars.
            Je kan niet verwachten dat andere mensen jouw hond(en) kunnen lezen, het is aan jou om te vermijden dat ook maar iemand last heeft van je hond. Maar inderdaad hebben nogal wat mensen last om dit respect voor de medemens op te brengen... helaas.
            Jean Pierre.

Comment

Nog n paar voorbeelden :

- Toen ik een hond had, ging ik niet op reis, zelfs geen weekend, omdat ik het hem niet wou aandoen om hem in een pension of bij vreemde mensen onder te brengen.
              - Kwam ik om 6 u thuis van een feestje, om 8 u ging ik ermee wandelen
              - Mijn dierenarts bewonderde dat mijn hond zoveel spieren had (veel wandelen en spelen)

In t asiel brengen zelfs 'deftige' mensen grote honden binnen zonder spieren, dikwijls met overgewicht. Honden waar je geen 500 m mee kan wandelen of ze zijn buiten adem ! Wat wil je, ze moesten er toch niet mee gaan wandelen want ze hadden een tuin. Hond kan ook niet met andere honden spelen, want had dat nooit geleerd. Of weet zelfs niet wat hij met n stok of bal moet doen.

Comment

Ik ga nog n paar dingen zeggen en me er verder niet druk meer in maken.

- Veel mensen die een hond hebben, hadden er beter geen genomen. De hond is het populairste huisdier, maar wel het meest arbeidsintensieve. Niemand is verplicht om een hond te nemen.

- Als je hond elke werkdag 6 uur of langer alleen moet zitten, neem dan een kat of een dwerkonijn.

- Een hond is geen hobby maar een 'way of life'.
                Johan, je vergeet dat niet alle honden dezelfde noden hebben... als je goed nadenkt/uitzoekt over welke rassen bij jouw levenswijze passen en daaruit een keuze maakt is het heel goed mogelijk om die hond een mooi leven te geven.
                Maar het is je recht om voor jezelf die beslissing te maken.
                Jean Pierre.

Comment

Nog iets :

- mijn (vrijgezelle) nicht gaat elke middag overhuis om haar hond uit te laten. Ok, ze kan dan s middags geen terrasje met haar collega's doen, maar da's een keuze die je maakt.

- ivm die vermelde ouders die in Aalst wonen en in Leuven werken (of omgekeerd). Wat gaan die doen als de hond ouder is en begint te sukkelen met zijn gezondheid en om de paar uur zorgen of toezicht nodig heeft ?

Je moet je altijd afvragen : waarom heb/wil ik een hond ? Omdat IK dat wil, of omdat ik hem een goed leven kan bieden ?

Ik ben nog altijd van de mening dat 60% of meer van de mensen die een hond hebben, beter geen hond zouden gehad hebben maar een ander huisdier of helemaal geen huisdier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                    Je kan niet verwachten dat andere mensen jouw hond(en) kunnen lezen, het is aan jou om te vermijden dat ook maar iemand last heeft van je hond. Maar inderdaad hebben nogal wat mensen last om dit respect voor de medemens op te brengen... helaas.
                    Voor een goed begrip: er zijn er VELEN die bewijzen dat het kán. En begrijpen dat niet iedereen is opgezet met (al is het nog maar) het gesnuffel aan ons lijf door een wildvreemde viervoeter. Dus: hier ook respect voor hún omgang met mens en dier!
                    't Zou er nog aan mankeren.
                    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                    Oók wandelen met GPS?

Comment

Nog n paar voorbeelden :

- Toen ik een hond had, ging ik niet op reis, zelfs geen weekend, omdat ik het hem niet wou aandoen om hem in een pension of bij vreemde mensen onder te brengen.
                      Oei, wij vangen hier nogal wat honden op als hun baasjes met vakantie gaan (nu zit er een 4 maanden oude Nova Scotia Tolling Duck Retriever bij ons) en ik moet de eerste nog tegenkomen die hier getraumatiseerd zijn verblijf heeft doorgebracht. Maar ik zal er bij vertellen dat ze hier gewoon in de groep worden opgenomen en vrij kunnen rondlopen zoals de anderen. In een hokjespension zou ik ook geen hond willen achterlaten.
                      Jean Pierre.

Comment

Nog iets :

- mijn (vrijgezelle) nicht gaat elke middag overhuis om haar hond uit te laten. Ok, ze kan dan s middags geen terrasje met haar collega's doen, maar da's een keuze die je maakt.

- ivm die vermelde ouders die in Aalst wonen en in Leuven werken (of omgekeerd). Wat gaan die doen als de hond ouder is en begint te sukkelen met zijn gezondheid en om de paar uur zorgen of toezicht nodig heeft ?

Je moet je altijd afvragen : waarom heb/wil ik een hond ? Omdat IK dat wil, of omdat ik hem een goed leven kan bieden ?

Ik ben nog altijd van de mening dat 60% of meer van de mensen die een hond hebben, beter geen hond zouden gehad hebben maar een ander huisdier of helemaal geen huisdier.

je hond mag niet mee op reis of weekend?
                        je kan gerust je hond meenemen...

als mijn ouders hun hond (ik ben iemand die vermelde ouders heeft) ziek of ouder wordt zullen ze de oplossing wel zoeken hoor...
                        mijn ouders doen moeite voor hun hond

iets wat jij niet gelooft blijkbaar:
                        in jouw ogen doet enkel jij moeite voor een hond en andere mensen niet...
                        stop met je veralgemeningen...
                        Last edited by Koeno; 22 februari 2012, 12:50.
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ik vind dat percentage overdreven... maar houd er rekening mee dat jouw 'negativiteit' deels voortkomt door jouw werk in het asiel. Daar zie je steeds de keerzijde van de medaille.
                          Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                            je hond mag niet mee op reis of weekend?
                            je kan gerust je hond meenemen...

als mijn ouders hun hond (ik ben iemand die vermelde ouders heeft) ziek of ouder wordt zullen ze de oplossing wel zoeken hoor...
                            mijn ouders doen moeite voor hun hond

iets wat jij niet gelooft blijkbaar:
                            in jouw ogen doet enkel jij moeite voor een hond en andere mensen niet...
                            stop met je veralgemeningen...
                            Laten we dit een 'deftige' discussie houden zonder op de man te spelen, dat is voor niets nodig. Iemands mening respecteren wilt niet zeggen dat je er mee akkoord hoeft te gaan.
                            Last edited by JPV; 22 februari 2012, 12:57.
                            Jean Pierre.

Comment

Voor een goed begrip: er zijn er VELEN die bewijzen dat het kán. En begrijpen dat niet iedereen is opgezet met (al is het nog maar) het gesnuffel aan ons lijf door een wildvreemde viervoeter. Dus: hier ook respect voor hún omgang met mens en dier!
                              't Zou er nog aan mankeren.
                              Als hiermee bedoelt dat velen in staat zijn om een hond te lezen dan geef ik je volkomen gelijk... maar je mag het als baas niet verwachten. Mensen die niet van honden houden of er een panische schrik voor hebben zullen een hond altijd verkeerd lezen. Een hond die snuffelt aan iemands lijf zou enkel mogen gebeuren met toestemming van die persoon. Anderzijds zouden mensen moeten beseffen dat je niet iedere hond hoeft te aaien als je die tegenkomt. En nogal wat ouders vinden het een noodzaak dat hun kinderen jouw hond mogen aaien...
                              Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                De wet is duidelijk. Eigenlijk moeten honden altijd aan de leiband.
                                Welke wet?
                                In de wetboeken staat niks over honden die aangelijnd moeten zijn, dat wordt enkel geregel in het politiereglement van de gemeente of aangeduid met borden zoals TS vermelde.
                                Loslopende honden worden in België gereglementeerd door
                                - het Strafwetboek (artikels 552- 6°, 556- 3° en 6°)
                                - het Jachtdecreet : artikel 10
                                - het gemeentelijk politiereglement
                                - het K.B. Bosreservaten: artikel 7-d
                                - het M.B. Staatsnatuurreservaten: artikel 5 -d
                                - het Besluit Vl. Regering toegankelijkheid bossen: artikel 7
                                - het Natuurdecreet: artikel 14 (zorgplicht)

Ze houden ons gezelschap, sporten mee en helpen ons bij het werk: dieren spelen een grote rol in ons leven. Maar elk dier dat onder de controle van een mens staat, leidt ook tot aansprakelijkheid voor zijn baasje.

wa lees voer=> http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...335287&LANG=nl
                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Een verstandige eigenaar heeft wel een verzekering.
                                Familiale Verzekering is voldoende
                                Never resist temptation or it could go away...
                                Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Working...
                                X