Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loslopende honden in natuurgebieden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Loslopende honden in natuurgebieden

tsja denk dat iedereen dat al wel eens meegemaakt heeft. Ik onlangs ook nog maar dan met twee lieve honden die gewoon kwamen snuffelen. blijft toch even verschieten als je gefocust achter je statief hangt en je plots gehijg achter je hoort.

Een paar jaar geleden had een vriend( postbode) van me een apparaatje dat een toon produceerde waar honden van gaan lopen, zou pijnlijk zijn voor hun. Hij heeft het via internet gehaald maar weet nimmer hou dat ding noemde, werkte trouwens goed volgens hem.

k'zou zeggen foto nemen en doorspelen aan de beheerders van't natuurgebied waar je zit. misschien dat het helpt.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Persoonlijk zou ik nooit op de loop gaan voor een hond. De kans dat een hond bijt is behoorlijk klein. Normaal doet hij dat enkel als hij zich bedreigd voelt. Dus de beste manier is zo'n hond gewoon straal negeren... Honden zijn trouwens wel aggressiever als ze aan de leiband hangen (hoe zou je zelf zijn).

Daarnaast heb je uiteraard wel gelijk dat een eigenaar moet zorgen dat de hond anderen niet lastigvallen : dus moeten die beesten gewoon aan de leiband, of ze nu goed luisteren of niet...

Tijdens wandeltochten kom je geregeld honden tegen, en ik moet zeggen dat het meestal het gedrag van de eigenaars is dat me niet aanstaat, en minder dat van de hond .
      Groeten,

Polleke

Comment

Als hondenliefhebber herken ik dit 'verhaal' heel goed... als wij gaan wandelen zijn onze honden altijd aangelijnd. Als we ze willen loslaten gaan we naar plaatsen waar nauwelijks mensen zijn (en dan nog zijn we zeer oplettend, lees vooruitziend). Heel vaak komt het voor dat loslopende honden naar onze aangelijnde honden komen gestormd. En als we dan iets durven zeggen is het van "ja maar hij doet niets". Als ik dan vraag of meneer (of mevrouw) ook weet of mijn honden niets gaan doen krijgen we vaak te horen 'ach, de uwe zijn agressief?". Nee meneer, mijn honden niet... maar ik wel!

In de meeste Belgische gemeenten is het loslaten van honden verboden. Nu wat kan je er tegen doen... zeker geen traangas, het is verboden en het zal zeker niet efficiënt zijn. Onder die omstandigheden goed kunnen mikken is geen sinecure. Veel beter is een 'toeter' op een spuitbus... dat gaat de hond afleiden. Zeker niet weglopen behalve als je echt zeker bent dat het nodig is en als je weet dat je er kunt geraken. Iemand die loopt wordt een nog aantrekkelijker prooi. Beter is gewoon te hurken en niet meer te bewegen. Op die wijze wordt je een stuk kleiner en minder bedreigend voor de aanstormende hond.
        Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
          Ik twijfel er aan Theo, of die verzekering ook gaat betalen als je hond los loopt.
          Dat is bij wet verboden, ik twijfel.
          Ik vind dat diegenen die een hond willen houden bij wet zouden moeten verplicht worden een cursus te volgen over opvoeding van honden. Dat zou het baasje en de medemens ten goede komen, maar nog het mmeeste de hond...
          Nen taser helpt ook, en nog een gratis concert op de koop toe...
          Die gaan dat zeker niet doen.

't Is moeilijk om alles uit te leggen omwille van de zere tenen mil1

Nog even over die chip. Dat is de nummerplaat van de hond (of kat).
          Bij een ongeluk is de eigenaar gekend binnen de vijf minuten via die chip.
          (ik drijf over maar het gaat dus snel)

Je zou denken dat eigenaars voorzichtiger gaan zijn maar ik twijfel er zeer sterk aan.
          Ik heb het zelf meegemaakt destijds op een weg naar Bree.
          Gelukkig was het een kleine hond...een Deense dog zou iets anders geweest zijn.
          De hond was eraan en ik had geen schade.
          In die tijd was er geen verplichting voor die chips he.
          De hond zat achter een paard aan.... en die staken BEIDE de weg over.
          Stel dat ik wel schade had en dan Mil??
          Zonder die chip kan de eigenaar liegen tot hij barst...
          ================================================== ======================
          Een cursus opvoeding voor honden is prima ok
          Die zijn er ook al voor pups.
          Of die hondjes daar sociaal gedrag leren... is voor mij een klein vraagteken
          Als je nu zelf een pack honden had die in balans zijn dan is dat probleem snel
          opgelost...
          Nogmaals: voorbeelden zat bij Cesar Millan
          Wat Cesar door en door kent is dat die direct herkent wat er met de betreffende
          hond aan de hand is.
          De meeste eigenaars zien niks EN laten zich ook niks zeggen > zere tenen
          Tot hun probleem onhoudbaar wordt en dan wordt er iets gedaan met de hond.
          De eigenaars gaan gewoon door as usual...

En ik zie hier genoeg in mijn directe omgeving
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Met honden is er niks mis mee...wel met hun eigenaars.
            Sorry hoor, maar dat klopt niet... net zoals het voorkomt met mensen zijn er ook honden waar er serieus iets mis mee is. Als die dan in heel geoefende handen terechtkomen zijn ze soms nog te redden, maar als die bij onervaren mensen belanden dan loopt het verkeerd af.
            Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
              Gewoon u laten bijten..... het zal rap gedaan zijn met hunne zever. En daarna procedeer ik ze kapot met heel veel werkverlet en vette schadevergoeding.
              Vind ik toch niet het beste idee hoor... misschien dat je er munt kunt uitslaan bij een kefferke, maar als een ietwat serieuze hond je bijt ga je achteraf meer spijt hebben dan geld.
              Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                Ik ben het helemaal met je eens. Ze moeten aan de leiband. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de Natuurpunt, Staat en Bosbeheer en de beheerders specifiek van het gebied.

Ivm een busje traangas. Als ik mij niet vergis, is dit verboden bij wet en als ik de hond dus hiermee besproei, loop ik kans op het betalen van een boete.
                busje deo helpt ook vrij effectief
                spuit dat maar in de hond zijn ogen en muil, hij zal er niet van sterven maar die druipt het wel af
                als dat niet helpt deo+aansteker
                ik heb zelf niets tegen honden als ze luisteren zoals het moet en niet iedereen aanvallen
                zoals al gezegd er zijn geen gevaarlijke rassen van honden, wel gevaarlijke eigenaars

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                  Als hondenliefhebber herken ik dit 'verhaal' heel goed... als wij gaan wandelen zijn onze honden altijd aangelijnd. Als we ze willen loslaten gaan we naar plaatsen waar nauwelijks mensen zijn (en dan nog zijn we zeer oplettend, lees vooruitziend). Heel vaak komt het voor dat loslopende honden naar onze aangelijnde honden komen gestormd. En als we dan iets durven zeggen is het van "ja maar hij doet niets". Als ik dan vraag of meneer (of mevrouw) ook weet of mijn honden niets gaan doen krijgen we vaak te horen 'ach, de uwe zijn agressief?". Nee meneer, mijn honden niet... maar ik wel!

In de meeste Belgische gemeenten is het loslaten van honden verboden. Nu wat kan je er tegen doen... zeker geen traangas, het is verboden en het zal zeker niet efficiënt zijn. Onder die omstandigheden goed kunnen mikken is geen sinecure. Veel beter is een 'toeter' op een spuitbus... dat gaat de hond afleiden. Zeker niet weglopen behalve als je echt zeker bent dat het nodig is en als je weet dat je er kunt geraken. Iemand die loopt wordt een nog aantrekkelijker prooi. Beter is gewoon te hurken en niet meer te bewegen. Op die wijze wordt je een stuk kleiner en minder bedreigend voor de aanstormende hond.
                  Klopt helemaal, waarschijnlijk is het nog erger als je zelf met honden rondloopt.

Dat hurken begrijp ik niet helemaal. Ik was geen bedreiging, hoe kan ik hem nu bedreigen als hij 300m verder is en al voorbij de bocht? Hurken lijkt mij dan juist een slecht idee omdat hij dan op ooghoogte is en ik mij dus (nog) kwetsbaarder opstel.
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                    Sorry hoor, maar dat klopt niet... net zoals het voorkomt met mensen zijn er ook honden waar er serieus iets mis mee is. Als die dan in heel geoefende handen terechtkomen zijn ze soms nog te redden, maar als die bij onervaren mensen belanden dan loopt het verkeerd af.
                    Dat is idd. de puntjes op i JVP.
                    Het klopt helemaal.
                    Maar een hond wordt zo niet geboren.

De grootste zever hoor ik als het gaat over "agressieve" honden.
                    Pit's of bulldog of Doberman of enz. enz.
                    Zijn wel honden die sterk zijn en een sterk karakter hebben maar de eigenaar
                    moet zijn baas zijn he.

Mijn buurman heeft een Doberman en hoe die daar mee omgaat he.
                    Kan ik me godve.... kwaad in maken.
                    Dat beest wordt afgeblaft... elke dag een kwartieke wandelen en dat is het.
                    Ik zie dat elke morgen rond 07:00 uur
                    Een lijn van tien meter en maar trekken dat dat beest doet.
                    En als dat beest een van dezer dagen eens goed doorbijt?
                    Ahja, dat is het een agressieve hond he.
                    Die ogen van die hond moet je zien: boswild dus en vol spanning.
                    Daar is geen dag dat die zijn energie kwijt kan.

En onze lieve dames tja... is eigen aan hun he
                    En pup knuffelen en verwennen en vastpakken op de arm enz. enz.
                    Tot die wat groter wordt (ouder) en opeens iemand nipt in het huishouden.
                    EN OWEE als die een baby bijt....
                    En dan is het een stout hondje

De dames MOGEN dat hoor maar de rest moet ook gebeuren.
                    Ik wil onze vrouwen niet veranderen he
                    Last edited by theokus; 20 februari 2012, 21:05.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Klopt helemaal, waarschijnlijk is het nog erger als je zelf met honden rondloopt.

Dat hurken begrijp ik niet helemaal. Ik was geen bedreiging, hoe kan ik hem nu bedreigen als hij 300m verder is en al voorbij de bocht? Hurken lijkt mij dan juist een slecht idee omdat hij dan op ooghoogte is en ik mij dus (nog) kwetsbaarder opstel.
                      Dat leer je als je met honden omgaat.
                      (geen onzin hoor)

Paarden bijv. moet je altijd zijwaarts benaderen... niet fronteren dus.

Bij vreemde honden idem dito.
                      Je kan ook jouw rug "presenteren"... minder bedreigend.
                      Wat doen honden het eerst? Ruiken.... en waar ruiken ze?
                      Een hond in balans zal eerst ruiken, dan zijn ogen gebruiken en daarna zijn oren.
                      Dus praten met een hond heeft totaal geen zin
                      Je kan zo'n hond perfect controleren met weinig tot geen geluid.
                      Praten is iets voor mensen.

Waarom blaffen honden?
                      (kwisvraag)
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                        Gewoon u laten bijten..... het zal rap gedaan zijn met hunne zever. En daarna procedeer ik ze kapot met heel veel werkverlet en vette schadevergoeding.
                        Ik zie op uw profiel dat ge teamleader bent bij een kunststofbedrijf. Dan kunt ge daar voor een speciaal prijske zeker een nieuwe neus en vingers laten maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                          ... Nen taser helpt ook, en nog een gratis concert op de koop toe...
                          Een "dazer", Mil.

Voor 40 euro kan je enige gemoedsrust kopen: klik!
                          't Schijnt dat de drager van dit toestel zóveel zelfvertrouwen uitstraalt, dat elke hond afstand houdt.
                          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Dat leer je als je met honden omgaat.
                            (geen onzin hoor)

Paarden bijv. moet je altijd zijwaarts benaderen... niet fronteren dus.

Bij vreemde honden idem dito.
                            Je kan ook jouw rug "presenteren"... minder bedreigend.
                            Wat doen honden het eerst? Ruiken.... en waar ruiken ze?
                            Een hond in balans zal eerst ruiken, dan zijn ogen gebruiken en daarna zijn oren.
                            Dus praten met een hond heeft totaal geen zin
                            Je kan zo'n hond perfect controleren met weinig tot geen geluid.
                            Praten is iets voor mensen.

Waarom blaffen honden?
                            (kwisvraag)
                            Omdat ze zich bedreigd voelen en niet willen dat je dichterbij komt?

Sowieso denk ik niet dat daar een eenduidig antwoord op is, er is toch meerdere soorten van blaffen? De hond van de buren blaft ook naar mij, maar dat is meer een blije blaf omdat hij blij is mij te zien. Om over die deense dog terug te hebben, die blafte niet, die was helemaal stil en zijn staart ook.
                            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Een "dazer", Mil.

Voor 40 euro kan je enige gemoedsrust kopen: klik!
                              't Schijnt dat de drager van dit toestel zóveel zelfvertrouwen uitstraalt, dat elke hond afstand houdt.
                              Zoek eens op E-collar.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Omdat ze zich bedreigd voelen en niet willen dat je dichterbij komt?

Sowieso denk ik niet dat daar een eenduidig antwoord op is, er is toch meerdere soorten van blaffen? De hond van de buren blaft ook naar mij, maar dat is meer een blije blaf omdat hij blij is mij te zien. Om over die deense dog terug te hebben, die blafte niet, die was helemaal stil en zijn staart ook.
                                Jawel toch daar is een antwoord op.
                                Heb dat ook moeten LEREN he Laurent
                                Het is GEEN kwestie van dat het dier (paard of hond) niet wil dat je dichterbij komt.
                                Een hond is zeer nieuwsgierig dus...
                                Je kan het zelf uittesten bij een "kwaaie" hond die WEL in een kooi zit he.
                                Ga daar met jouw rug naar toe, hurk neer...en laat de hond ruiken...
                                Zorg er ook voor dat je zelf niet onder spanning staat, dat beest voelt dat direct.

Stap je naar een paard toe met jouw gezicht gericht naar het paard dat is dat idd.
                                confronterend voor het paard. Niet doen dus.

Waarom blaffen honden
                                De hond stamt af van de wolf.
                                Blaffen wolven? Dacht het niet he.
                                Honden zijn gedomesticeerd en hebben leren blaffen om met mensen te communiceren.
                                Je hebt gelijk: blaffen kan idd. van alles betekenen maar wat juist he

Waarom blaft (meestal) een Beagle. (soort jachthond)
                                Het lijkt meer op huilen dan blaffen, een soort combinatie.
                                Is gewoon om ons te zeggen dat "hij het gevonden heeft"
                                Heel typisch voor zo'n Beagle.

Waarom blaft een hond in huis als iemand belt bijv. aan de deur?
                                Is ook gewoon om ons te zeggen dat er iemand aan de deur is.
                                Is die hond agressief? Bijlange niet.

Waarom staat een hond soms met een ingetrokken pootje?
                                Die is ofwel onzeker of vertrouwt de zaak niet

Een (lieve) dame met een lief klein hondje op haar arm.
                                Je komt die dame tegen en OOoooo wat een liefje hondje.
                                En wat doen kinderen dan of zelfs volwassenen?
                                Ah, die willen dat diertje aaien....en wat kan dan gebeuren?
                                Hap... zegt die
                                Stoute hond eh ??
                                Neen, die hond is bij die dame baas in huis en wil gewoon die dame beschermen.
                                Toch is dat een foutief gedrag.

Nog eentje?
                                Jong koppel met een hond in huis.
                                Koppel krijgt een baby.... baby ligt in de wieg.
                                Baby huilt....de hond hoort dat en interpreteert dit als een zwak gedrag...
                                Hap... zegt die hond.
                                Kan gebeuren en lees je soms in de krant.
                                Foutje van de eigenaars, zonder meer. Niet voorbereid he.
                                Dus > stout hondje > hondje wordt ONMIDDELLIJK afgemaakt > lees je ook in die krant.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...